Köpa begagnad spinningcykel merida?

Valeria

Medlem
Hej,

Jag har länge gått i tankarna att köpa en spinning cykel att ha hemma. Hittade en merida pro som är ca 7 år gammal och sparsamt använd begagnad som jag ska åka och kolla på imorgon. 2000 ska han ha för den. Är det nån som har en sån som är nöjd? Eller vet om de är en bra cykel? Saknar cykeldata att se hur långt man cyklar, hade varit kul att se men de flesta kanske säljs utan? Ni som kör utan saknar ni att se distans? Kan man köpa till en distansräknare? Helt ny på detta så många frågor :)

Hej,

Jag vill köpa en spinningcykel i bra kvalite och har hittat en begagnad merida pro ca 7 år gammal som är sparsamt använd. Nån som vet nått om den spinningcykeln? Är det en bra cykel?
Kostade 10999 ny och den säljs för 2000 är det ett bra pris?

Spinningcykeln saknar dator så man kan se hur lpngt man cyklat osv. Är de ovärt att köpa en utan distansräknare? Finns de annars att köpa till?

Eller bör man hellre satsa på köpa helt ny spinningcykel än begagnat? Har tyvärr inre ekonomin att lägga flera tusen på en spinningcykel.

Bifogar bild på cykeln jag ev ska köpa.

Bilagor

• Screenshot_20220706_185433_com.facebook.katana.jpg
    Screenshot_20220706_185433_com.facebook.katana.jpg
    398.9 KB · Besök: 149
Jag har en sån, inne på 7-8 året, känns fortfarande stabil och fräsch, använd snitt 2-3ggr per vecka utan några problem.

2000 är den nog absolut värd om den är i bra skick

Åh der låter ju toppen ?? Kör du med cykeldator till? Är det lätt att vrida på och ner motståndet eller är de trögt? Står den stabilt när du cyklar? ?

Står stabilt, har den i ett gym med gymgolv.

Har provat cykeldator men blev mest glädjesiffror, så skippade och kör bara på känsla. Ja att justera motståndet är lätt.

Jag hade absolut gått på en begagnad. Särskilt om det är en bättre som i det här fallet, och cykeln ser ju ut att vara i fint skick. Inga rostfläckar som det lätt kan bli av svett.
Har för mig att jag läste gott om Meridas spinningcyklar när jag köpte min abilica racer för några år sen när jag behövde rehaba mig efter operation. Har använt den flitigt sen dess och den är fortfarande stabil. Den hade ändå bara ett nypris på 5000kr. (Köpte beg i nyskick) Spinningcyklar är gedigna.
Jag hade absolut köpt om den om säljaren verkar seriös.

Kan ju tänka såhär, hade man fått mer cykel för pengarna i en annan prisklass? Har svårt att tänka mig det. Den lär vara tillräckligt bra på allt och med bra känsla med för den delen.

Senast ändrad:
Står stabilt, har den i ett gym med gymgolv.

Har provat cykeldator men blev mest glädjesiffror, så skippade och kör bara på känsla. Ja att justera motståndet är lätt.
Smart, ska nog köpa nån typ av matta som den får stå på ? Visar datorn fel känns det ju inte roligt då är de ju som du säger bättre att köra utan, blir nog att köra på känsla här med ??‍♀️?

Smart, ska nog köpa nån typ av matta som den får stå på ? Visar datorn fel känns det ju inte roligt då är de ju som du säger bättre att köra utan, blir nog att köra på känsla här med ??‍♀️?
Bättre jobba med motstånd, tid, intervaller och puls på den än att kolla irrelevant sträcka och fart.

Jag hade absolut gått på en begagnad. Särskilt om det är en bättre som i det här fallet, och cykeln ser ju ut att vara i fint skick. Inga rostfläckar som det lätt kan bli av svett.
Har för mig att jag läste gott om Meridas spinningcyklar när jag köpte min abilica racer för några år sen när jag behövde rehaba mig efter operation. Har använt den flitigt sen dess och den är fortfarande stabil. Den hade ändå bara ett nypris på 5000kr. (Köpte beg i nyskick) Spinningcyklar är gedigna.
Jag hade absolut köpt om den om säljaren verkar seriös.

Kan ju tänka såhär, hade man fått mer cykel för pengarna i en annan prisklass? Har svårt att tänka mig det. Den lär vara tillräckligt bra på allt och med bra känsla med för den delen.
Tack för ditt svar! Säljaren verkar seriös, ska dit imorgon och kolla igenom den men lutar åt att det kommer bli ett köp när det ändå känns som en mer ordentlig spinningcykel ? Jag hade nog bara fått nån simplare modell för 2000 som mer ser ut som en motionscykel och en sån vill jsg inte ha ?Har du någon dator/mätare på din cykel eller kör du utan?
Bättre jobba med motstånd, tid, intervaller och puls på den än att kolla irrelevant sträcka och fart.
Ja de har du rätt i, jag har en klocka från garmin så kanske klarar mig på den ?

Har en liknande och jag säger som nadderf och Hasse#7, strunta i mätare som genererar någon "hittepåsträcka". Om du blir biten och verkligen vill ha koll på hur du cyklar borde det väl gå att sätta på ett par pedaler med effektmätare.

?Har du någon dator/mätare på din cykel eller kör du utan?
Nix, jag har inte heller någon. Inget jag saknar heller. Hade varit för att det är lättare att ha koll på tiden på en cykel dator än det är med klockan på armen då.
Men fäst den på nåt ställe på styret där du inte greppar annars.

Använder bara tid och puls. Men oftast går jag bara på känsla där med.

Som andra skriver, på spinning så är det bara tid och ansträngning som är intressant för mig. Oavsett om man kör intervall, hårt eller bara motionscyklar. Vad det sen skulle motsvara utomhus känns som det kvittar tycker jag. Om det verkligen spelar roll vad det motsvarar så tror jag man får bättre uppskattning om man jämför tiden och ansträngningen mot vad det ger med samma tid o ansträngning utomhus.

Tillbaka
Topp