Köpa Cyclocross för pendling.. Rose? Annan?

wildgoose

Ny medlem
Hej på er!

Jag har kommit fram till att jag behöver en ny cykel. Syftet är framförallt pendling året om, men vill även kunna ha den som träningscykel på sommarhalvåret och då framförallt på landsväg, men kanske även terräng någon gång då och då.

Med andra ord behöver jag (precis som resten av världen just nu verkar det som..) en cyclocross.

Jag tror att jag lusläst vartenda forum och varenda tråd jag hittar på ämnet, men nu känner jag mig mer förvirrad än någonsin - så all hjälp och tips mottages tacksamt!

Krav:
- Bockstyre (Så klart! Därav Cyclocross istället för ngn hybrid)
- Minst Shimano 105 som komponentnivå.
- Skivbroms, helst hydraulisk(?)
- Möjlighet att sätta på stänkskärmar och pakethållare
- Det är ett liiitet plus om det även finns fästen för väskhållare på framgaffeln, så man skulle kunna åka på cykelsemester med hojen, men detta är långt från nödvändigt.

Jag har ett grenmått på 90cm och är 190cm lång, vilket jag förstått innebär ramstorlek på ca 60.

Prisnivå:
Jag kommer gärna under 15 000 kr (ink allt - stänkskärmar, pakethållare, frakt etc), men kanske kan sträcka mig upp mot 18-19 om jag hittar något som verkligen känns rätt.

Jag har framförallt titta på Rose Pro DX Cross, som verkar vara prisvärd(?). Blir lite bortskrämd av en eventuell lång leveranstid dock. Bor i Gbg - finns det vettiga butiker här (har kollat alla större kedjor utan att hitta något vettigt)? Eller är det alltid billigast på nätet?

Verkar även som att väldigt många cyklar sålt slut för säsongen, så alla tips på bra hojar och ställen att köpa dem mottages tacksamt!

För dom pengarna så är väll hydrauliska bromsar att glömma nästan , är väll en cykel med trp spyre som gäller mer .
Var också väldigt inställd på att jag skulle ha mig en cannondale 105 ,men bromsarna på den var jag kunde förstå på många recensioner inte så jätte bra ...

Fast dina krav som du skriver är det en Trek Crossrip ltd pro som du beskriver
- Bockstyre check
- 105 check
- Skivbroms, hydraulisk halv check
- Möjlighet att sätta på stänkskärmar och pakethållare check
- fästen på framgaffel skruvar finns men vet inte riktigt hur cäskfästena ser ut

Det alternativet jag tog med 105 och tro spyre så föll det på en Crescent , är väll inte jätte kär i märket just. Men cykeln kändes mycket trevligare och alertare än min gamla Cube cross race.
Sen var den livligare och mer rejsig körställning mot Treken,som jag var väldigt inställd på innan jag testade de båda
Som sagt märket kanske inte är allas favorit .Men man lär sig leva med allt ,även fula barn

Köp white på xxl på vänner-dagar. Då får du det du vill ha för under 10. Komplettera med sks longboards och tubus-pakethållare å sen bra lampor och vinterdäck. Klart!

Ultegra rakt igenom för 15k, jag känner mig nöjd. http://www.erlan.se/cube-cross-race-pro-11del-ultegra-p-10506-c-1020.aspx Har väl inget & jämföra med men heller inget att klaga på, funkar perfekt både till jobb, dagis eller asfaltsrally i moderat tempo.

image.jpg

Senast ändrad:
MarkusGun skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag är också på jakt efter liknande, har du
> sett denna?
> http://www.cykelcity.se/webshop/index.php/cannonda
> le-caadx-disc-ultegra-2015.html
> Annars såg jag nya rose crossen (2016) på
> någon happyits blogg, verkade schysst!

Japp, jag såg den. Blivit lite oroad av diverse omdömen jag hittat som klagar rå dåliga bromsar och riktigt risig hjulkvalité för priset.. Men ska nog svänga förbi affären i stan och se om dom har någon man kan prova.

Kollade upp Rose 2016 - har du koll på när dom släpps till försäljning?

gurraen skrev:
> Fast dina krav som du skriver är det en Trek
> Crossrip ltd pro som du beskriver
--
>
> Det alternativet jag tog med 105 och tro spyre så
> föll det på en Crescent , är väll inte jätte
> kär i märket just. Men cykeln kändes mycket
> trevligare och alertare än min gamla Cube cross
> race.
> Sen var den livligare och mer rejsig
> körställning mot Treken,som jag var väldigt
> inställd på innan jag testade de båda
> Som sagt märket kanske inte är allas favorit
> .Men man lär sig leva med allt ,även fula barn

Har faktiskt kollat på just Trek:en, men ratade den för att den är så fantastiskt ful (jag hade uppenbart direkt motsatt åsikt mot försäljaren ang detta). Kanske lär man sig leva med både fula barn och ful cykel, men i det fallet man faktiskt har ett val så känns det klokt att köpa en cykel man trivs med. Och jag skiter egentligen fullkomligt i vad andra tycker, men för min egen skull så vill jag gärna trivas med utseendet på cykeln.. :)

Var ju en efter dig i tråden som tipsade om Cube. Det å andra sidan var väl den snyggaste cykeln jag sett än så länge när jag letat Cyclocross. Men vad är din erfarenhet av märket? Tråkig att cykla jämfört med Crescent? Kan du utveckla?

Foss skrev:
> Köp white på xxl på vänner-dagar. Då får du
> det du vill ha för under 10. Komplettera med sks
> longboards och tubus-pakethållare å sen bra
> lampor och vinterdäck. Klart!

Har egentligen ratat White sen tidigare också. Men det är framförallt baserat på fördomar från min sida; har aldrig hört talas om märket tidigare och det känns spontant lite väl budget.. Men det kanske är fel? Har du erfarenhet?

Henrik83 skrev:
> Ultegra rakt igenom för 15k, jag känner mig
> nöjd.
> http://www.erlan.se/cube-cross-race-pro-11del-ulte
> gra-p-10506-c-1020.aspx Har väl inget & jämföra
> med men heller inget att klaga på, funkar perfekt
> både till jobb, dagis eller asfaltsrally i
> moderat tempo.
>
>

Galet vilken snygg cykel! Hade jag gått bara på utseende så hade saken varit klar! Känns ju också väldigt prisvärt i förhållande till annat jag tittat på..

Ngn annan som har erfarenhet av Cube i förhållande till andra märken?

wildgoose skrev:
> Japp, jag såg den. Blivit lite oroad av diverse
> omdömen jag hittat som klagar rå dåliga bromsar
> och riktigt risig hjulkvalité för priset.. Men
> ska nog svänga förbi affären i stan och se om
> dom har någon man kan prova.
>
> Kollade upp Rose 2016 - har du koll på när dom
> släpps till försäljning?

Ok tack, det kan vara bra att veta. På pappret verkar den ju schysst annars.
Ingen aning tyvärr, men har PMat @Källis och frågat om han har koll, det var på hans blogg jag upptäckte den, här:
http://www.kraftwerketsblogg.com/2015/07/rose-team-dx-cross-2016.html

MarkusGun skrev:

> Ok tack, det kan vara bra att veta. På pappret
> verkar den ju schysst annars.
> Ingen aning tyvärr, men har PMat @Källis och
> frågat om han har koll, det var på hans blogg
> jag upptäckte den, här:
> http://www.kraftwerketsblogg.com/2015/07/rose-team
> -dx-cross-2016.html

Ja, håller helt med. Och såg bloggen. Mailat lite med Rose support idag och 2016 års modeller kommer ut på hemsidan under "hösten/tidig vinter".

Vet inte om jag kommer orka vänta in det. Har ett stort, djupt, innerligt och genuint hat mot nuvarande cykel så jag måste få ur tummen och köpa en nu. Lutar tillbaka mot Rose DX 3000 igen trots leveranstiden faktiskt.. Att det ska vara så förbaskat svårt att bestämma sig.. :-/

Med tanke på önskemål och plånbok skulle jag vänta ett par veckor tills nya Inflite släpps el nyproduktion av dito 9.0 (alt 9.0s).

Tyckte nog att 2 veckors leveranstid från Canyon var helt överkomligt och rimlig.

Aliide skrev:
> Med tanke på önskemål och plånbok skulle jag
> vänta ett par veckor tills nya Inflite släpps el
> nyproduktion av dito 9.0 (alt 9.0s).
>
> Tyckte nog att 2 veckors leveranstid från Canyon
> var helt överkomligt och rimlig.

Ja jäklar, släpps det nya så snart? Rose har ju som sagt varit huvudspåret, men Canyon har för mig varit lika högt rankad som Rose men har lagt ner det efter som det varit slutsålt..

Min plan är att ersätta en Jake som vid det här laget har gjort sitt. Jag gillar Kona men skulle vilja ha något nytt...

Tillbaka
Topp