[Köpa cykel] Blir snart helt sinnessjuk

• Trådstartare Trådstartare tkb
  • Start datum Start datum

tkb

Ny medlem
Sedan en tid tillbaka funderar jag på en ny cykel. Jag har fått för mig att min Scott ht är för stor, tråkig, har dåliga komponenter mm. Vad jag vill ha är en rejäl fulldämpad stigcykel. Jag föreställer mig att all moutain-stuket är ungefär rätt för vad jag vill använda cykeln till.

Efter lite funderande så kom jag fram till att Marin Wolf Ridge är en het kandidat. Verkar vara mycket för pengarna för att vara en cykel man kan köpa hos en svensk handlare och trevlig på många andra sätt. Är ju bara riktiga aftermarket-prylar i specen på den hojen iaf. Men jag är lite velig och så fanns det när jag frågade bara två kvar i Europa. Eftersom jag inte vill förhasta mig så gärna tänkte jag att det är bäst jag slår det ur hågen att köpa en WR denna säsong. Kanske att jag köper en -06:a om jag inte hittat nåt annat tills dess. Någon som vet när Marin brukar komma med sina nya modeller ungefär?

Hur som helst så är jag egentligen inte ute efter att ha det senaste och bästa av allt. Bara att det är en schysst deal och en bra cykel med vettiga komponenter så man inte måste lägga massa pengar på att fixa till hojen direkt. Eftersom jag tycker att det generellt sett verkar vara svårt att hitta en genuint bra deal hos en normal svensk handlare (cykelnetto t.ex. undantaget eftersom han kör på nätet) så började jag söka mig mot tyska sajter. Tyskarna har ju mycket kul och billigt. Verkar gå att hitta billiga fjolårsmodeller och sånt hos tyska handlare. Jag har sett många Kona till bra priser t.ex. Sen har ju tyskarna sina egna tyska märken som kan vara intressanta men det är ibland lite lurigt att få fram recensioner och sånt på dom hojarna.

På senare tid har jag börjat gräva ned mig i ebay-träsket och nu håller jag på att bli helt sinnessjuk. Kommer ju nya halvintressanta objekt hela tiden och ganska ofta en del halvudda märken. Oerhört jobbigt att hela tiden sitta och försöka ta reda på all tänkbar information och försöka uppskatta om det är en bra cykel och vilket pris som verkar rimligt att betala etc. Jag är helt besatt av att bevaka ebay nu.

Jag tänkte att bästa sättet att få slut på det här kanske vore att köpa en cykel först som sist, men det är ju upplagt för en enorm beslutsångest. Finns så oerhört mycket som verkar roligt. Rent ekonomiskt så kan jag nog sträcka mig till 20 tkr iaf så länge det känns som rätt pris för cykeln.

Jag är tacksam för alla tips på specifika cykelmodeller som kan vara intressanta. Och efter "Kan man ha roligt på en biffig cykel"-tråden så tror jag nog att jag siktar på all moutain - lättare freeride. Jag skulle säkert klara mig på en fulldämpad xc-hoj också men jag vill hellre gå uppåt i biffighetsfaktor eftersom det verkar roligt. Sen har jag fått för mig att jag egentligen hellre vill ha riktiga stålfjädrar till dämperiet, men det är säkert bra med luft också.

Alla rekommendationer är välkomna! Om jag inte får köpa nåt snart kommer jag bli helt sinnessjuk. Får ju ingenting annat gjort än att kolla cyklar på nätet nu. :(

Någon som har koll på den här firman: http://www.jehlebikes.de/?

Dom verkar ha en del roliga tyska cyklar och några andra märken. Billiga fjolårsmodeller. Jag blir lite sugen på Bergamontarna. Tycker dom ser ganska roliga ut och skapligt specade förutom Tattoo-prylarna (aldrig hört talas om). Såg några positiva tester också på dom cyklarna. Mest Evolve Enduro Nixon och Evolve Big Air som intresserar mig. Big Air:en för 1799 verkar ju trevlig. Kanske lite onödigt biffig men ser ändå skapligt smidig ut. Inte riktigt DH-biffo iaf.

Jag köpte lösa delar, och byggde denna... http://hem.bredband.net/b291521/

Jag har kört utför i gesunda med den utför och körde Mörksuggejakten på den också, bytte bara lite däck och slang...

Nästa prov den ska få är Åre, åker på onsdag...

Tjena TKB! Jag talar litet i egen sak men jag är sjukt nöjd med min Focus Big Bud SOM egentligen är en ram från tyska Chaka. Den har funkat för allt från stigcykling till medelhård Freeride och Downhill utan att gå sönder eller bete sig konstigt. Tvärtom.
Konstruktionsmässigt påminner den om Turner 5-Spot eller Kona Dawg och andra cyklar med Horst-länk. Den har 150mm slag bak och 130mm fjäderväg fram.
Finns komplett från http://www.bikepalast.com/onlineshop/contents/de/d8.html#p38 för 14.000:- för €50 får man välja lack. Finns också att köpa som lös ram. Lös ram går loss på 7500:-. (Priserna är i princip identiska för Focus Big Bud som jag har). Man kan förstås köpa den i Sverige också men jag såg att du inte var oäven att köpa över nätet.

Annars kostar en Nicolai BassTFR ram 12.000 från samma affär...

Tyska Canyon brukar också få bra omdömen. Kanske en Big Mountain 1 för 18600:- ?
http://www.canyon.com/mountainbikes/index.html?b=59 Helt sjukt bra specad.

Eller varför inte en sån här?
PRD1_21347.jpg

http://www.roseversand.com/rose_main.cfm?KAT_ID=1601&PRD_ID=21347&spr_id=2&MID=0&CID=175

Rose har sjukt prisvärda cyklar. Denna Freeride/AM ram finns i billigare modeller också. Leveranstid en månad.
Något som är kul är att rose tar sina ramar från samma svets i Taiwan som Kona, från Hodaka. Jag var osäker först, men det verkar fatiskt så. Ramen på Am hojjen har t.ex. nästan samma framtiangel som Kona Coiler/Stinky. Jag tror de flesta tyska tillverarkarna är väldigt likvärdiga, så om du ska köpa tyskt kan du välja och vraka bland olika specificerade cyklar.

Som av en händelse ska en Red Bull Stiffee AM-600 dimpa ned i min brevlåda i veckan och jag tänkte göra en liten fin minirecension då.

Kolla mitt inlägg i denna tråd för lite info: http://happymtb.org/forum/read.php/1/182765/page=1

Hmmmm... Trevliga förslag. Tackar så mycket! Canyon-cyklarna såg ju lite roliga ut.

Men jag gillar fortfarande bergamonten.
evolve_big_air.jpg

http://www.bergamont.de/2005/bikes.php?id=evolve_big_air&g=1

Är det någon som kan säga om den där verkar vettig? Har bara läst positiva saker om den än så länge. Jag tycker den ser ut att vara kraftigt byggd och med mestadels skapligt bra komponenter. Förutom möjligen naven och sadelstolpen som är "Tattoo". Låter lite suspekt men dom håller säkert ett tag.

Det jag gillar bäst är nog det genuina utseendet. Är ju en sån där high-forward single-pivot vilket med Bullitar och annat verkar vara populärt och uppskattat. Någon som vill säga nåt ont om den hojen?

Vad som är extra positivt är ju att det iaf finns "wenige auf Lager" så det borde kunna vara snabb leverans föreställer jag mig. Tror inte jag står ut att vänta en månad om det är förskottsbetalning iaf.

Den är ju lite tung men borde kanske gå att lätta lite om man vill ha mer stigcyklarstuk. Bara lättare däck och slangar borde väl göra en kännbar skillnad på en sån där hoj? Sänkbar framgaffel borde ju vara bra för plan cykling och lite grann uppför föreställer jag mig. Bara sänka gaffeln och hissa upp sadeln. Sen kanske man möjligen vill ha en längre styrstam också iofs...

Av de tips ni givit mig hittills, finns det något som är uppenbart bättre än Bergamonten eller är det mest en smaksak? Vad tycker happy-panelen?

vito skrev:
-------------------------------------------------------
> santa cruz bullit stuk på den bergamonten...

Inte bara jag som ser vissa likheter alltså :) Och eftersom alla talar så gott om Bullit och jag inte har råd med äkta vara så kanske denna tyska maskin är optimal.

Tycker den ser kompetent ut...
tycker även Enduro versionen ser helt ok ut också...

Lite lättare freeride...

Oj för så mycket pengar som Bergamonten kostar kan du ju nästan köpa en Nicolai Helius FR.

IMG_0286s.jpg

Kolla lackerna:

nicolai30xl.jpg

Med FOX DHX3.0 kostar den €2000. Det är nog ganska nära min drömhoj. Men Bergmonten såg verkligen finfin ut den med!

Jag tycker Bergamonten mer påminner om SC Heckler än om Bullit. Men jag är ju inte någon FR-kunnig person så jag ska inte uttala mig.

Haha vilket reklamblad :D

Men ska du inte satsa på något finare när du ska lägga så mycket pengar?

Senast redigerad av en moderator:
Verkar som om du ska ha en cykel med 170mm laglängd, även om jag tycker det är mkt... Kolla här:http://www.vortrieb.com/step1.php

Du konfigurerar själv cykeln till ett mycket bra pris, och deras freeride ram är mkt bra. Också från hodaka.

Exempel på Spec.
Bakdämpare: Manitou Swinger 4-way Coil
Framdämpare: Manitou Sherman Breakout Plus 1.5 170mm
Schaltwerk: Shimano Deore XT
Umwerfer: Shimano Deore XT
Schalthebel: Shimano Deore XT
Bremshebel: MAgura Louise FR
Naben: Shimano Deore XT Disc
Kassette: Shimano Deore XT
Scheibenbremsen:Magura Louise FR
Innenlager: Truvativ
Kurbel: Truvativ Holzfeller Big G 24-36
Kette: Shimano HG 93
Pedale: Käfigpedal Alu gedichtet
Felgen: Sun Single Track
Anbauteile: Ritchey Comp Vorbau, Lenker, Sattelstütze, Steuersatz, Lenkergriffe
Reifen: Continental Gravity
Sattel: Selle Italia C2

Detta går på 2210Euro exkl. Frakt.'

Om jag skulle lägga så mkt pengar som du tänker skulle jag dock kolla på lite finare märken.

Mmmm... Visst. Finare märken. Men det blir ju generellt sett dyrare också. Jag tycker redan 2210 € för Vortrieben börjar passera smärtgränsen. Det är ju inte så att bara för att jag överväger att bränna iväg 1800 så är det helt ok med 2500 också. Måste sätta gränsen någonstans :) Håll med om att Bergamonten verkar skaplig för pengarna!

Vad är det egentligen jag får om jag går på finare märken? Mer hypat namn på ramen och sämre komponenter i övrigt fast ett dyrare pris? Finmärkena tar ju mer för sina ramar än vad ett märke som Bergamont gör så då blir det väl inte mycket över för resten av cykeln? Måste ju åtminstone ha en schysst framgaffel också. Bergamonten har ju en Sherman Breakout Plus som verkar trevlig och inte är helt gratis att köpa lös.

Håller med om att Nicolaien hade grymma lackval. Men typ 2000 € för ramen? Det blir alldeles jättemycket för dyrt för mig. Eller är det för en hel cykel? Hade fått för mig att Nicolai var dyrt.

Jag förstår inte heller resonemanget med finare märke. För €2200 får man en Santa Cruz Bullit och gaffel till den, ungefär, Bergamonten verkar ju lika prisvärd som andra tyska cyklar, dvs väldigt.

neodym skrev:

> Du konfigurerar själv cykeln till ett mycket bra
> pris, och deras freeride ram är mkt bra. Också
> från hodaka.

Antar att det innebär längre väntetid också?

Du verkar vara ute efter lite finare grejer, därför föreslog jag customspecning. Du har nog rätt i att det bidrar till längre leveranstid.

Skrev lite mer om hur du vill att cykeln ska vara så kan jag komma med fler tips. Vill du verkligen ha 170 oställbara millimeter bak och fram i slaglängd? Det är ju ett gigantiskt steg från en Scott ht... Tror du inte att ca 150 lagom? Vad för åkning vill du köra med nya hojjen? Kanske skulle en av Marins prisade FR-hojjar passa bra?

Hehehe. Bergamonten har ju ställbart hur mycket slag det är. Gaffeln är väl 130-170 om jag fattat rätt och bakändan går att få ned till 155 mm om man vil. Då får man också en mer progressiv fjädringsväg tydligen.

Alltså du har rätt i att det är ett stort kliv. Så mycket fattar jag också. Men allvarligt, är det så väldigt mycket mindre kliv att satsa på 150 mm, egentligen? Jag antar att jag skulle kunna köra det säkert och skaffa en fulldämpad xc-racer med typ 80-100 mm slag om jag inte vill ha nån större skillnad. Men jag är verkligen helt less på Scotten. Ju längre ifrån desto bättre :) Har ju nån flummo fyrkantsprofil på rören i bakramen också som jag inbillar mig gör den oslagbart stötig.

Alltså. Jag vill ha en stötdämpning för att köra över saker. Vet att när jag kör omkring på en enduro (mc) så kan jag forcera mycket större hinder än jag själv tror. Verkligen underbart effektiv stötdämpning. Helst skulle jag vilja ha samma dämpning på min skogscykel, men det kanske är lite väl månag kilo dämpning och så blir det lite långslagigt med 30 ca (?) cm slag kanske. Man ska ju trots allt trampa fram maskinen själ till skillnad från enduron.

Visst. Tror att 150 mm räcker för det mesta och Marins hojar är ganska fina. Var inne lite på Wolf Ridge först. Men jag tilltalas ändå lite extra av den där extra biffigheten som återfinns hos t.ex. Bergamonten. Det är ju en helt annan klass på biffighet. Straffar sig med vad..... typ 3-4 kg extra vikt för att få den biffigheten. Men då har jag riktiga stålfjädrar både fram och bak och en ram som iaf inte ser ut att gå av för hackor.

Dessutom känns det som att en biffigare cykel är lite mer att växa i. Jag kommer säkert bli mycket långsammare på en sån där kraftig cykel på alla underlag som inte är jättebökiga, men det bekymrar mig egentligen inte så mycket eftersom jag inte är ute efter att jaga sekunder. Jag brukar inte göra några "feta drops" med min Scott av förklarliga skäl men det utesluter inte att jag kommer att uppskatta sånt en vacker dag.

Skulle inte förvåna mig om en Marin Wolf Ridge är den ideala stigmaskinen inom mina kostnadsramar, men jag vill ha en cykel som är totalt allround ur ett mtb-perspektiv. Och jag tycker bästa sättet verkar vara att gå upp i biffighet och skaffa en cykel som är byggd för att klara allt man någonsin kan föreställa sig att man vill göra med cykeln. Visst blir det några extra kilon att släpa på men det kanske det är värt för att veta att cykeln iaf är med på allt man gör.

Det är iaf så jag tänker. Men eftersom jag aldrig ens har provcyklat något så biffigt som Bergamonten så kan jag vara svårartat fel ute. Jag kanske inte kommer 5 km på slät asfalt med ett sånt monster :)

Synpunkter välkomnas!

Jag tänkte ungefär som du och slutade med en cykel med 140/150 fram/bak, Red Bull Am alltså. Får se hur det blir eftersom jag inte fått cykeln än... :) Jag ville ha biffigt, men vill fortfarande kunna cykla xc, och då är ju t.o.m. 150mm för mkt, men då kan jag köra 4" eller 5" bak, och ställa steglöst mellan 95-140 fram. Det som är bra med Piken är att gaffeln är lika "plush" i alla lägen.

Jag skulle nog inte ha något emot en fetare cykel, men jag kommer ju iaf från en HT med 100mm fram. 170-130 bak, och en gaffel med kanske 170-130 skulle ju vara kul. Framgaffeln är ett jobb för rockshox, fattar inte varför dom inte har någon sån gaffel i sitt sortiment! Borde maila dom, det finns ju inga hinder. Jaja, back on topic.

Sherman gaffel är inte ställbar på det sättet, den har en funktion som liknar Mz:s ETA, men funkerar tydligen inte alls lika bra då gaffeln kan få _seriösa_ problem om man inte tar det lungt med den i det nedre läget. Om du ska ha 170mm skulle jag satsa på en Mz 66, kostar ungefär lika mycket om jag inte missminner mig.

Jag i alla fall skulle råda dig att inte gå upp så mkt i slaglängd, Bergamonten med annan framgaffel kanske?
Har du precis som jag aldig haft en FS förut? Jag tror du klarar dig utan 170mm. Man vill ju fortfarande kunna köra utan för mkt kamelgung på xc-svettostigarna.

neodym skrev:
> Jag tänkte ungefär som du och slutade med en cykel
> med 140/150 fram/bak, Red Bull Am alltså. Får se
> hur det blir eftersom jag inte fått cykeln än...
> :) Jag ville ha biffigt, men vill fortfarande
> kunna cykla xc, och då är ju t.o.m. 150mm för mkt,
> men då kan jag köra 4" eller 5" bak, och ställa
> steglöst mellan 95-140 fram. Det som är bra med
> Piken är att gaffeln är lika "plush" i alla
> lägen.

Men alltså, 150 mm eller 200 mm eller jättemycket är väl egentligen inte för mycket för att köra xc med om man inte har bråttom? Om hojen är mjuk och gungig och tung så blir det väl bara jobbigare fast man kommer ändå fram?

> Sherman gaffel är inte ställbar på det sättet, den
> har en funktion som liknar Mz:s ETA, men funkerar
> tydligen inte alls lika bra då gaffeln kan få
> _seriösa_ problem om man inte tar det lungt med
> den i det nedre läget. Om du ska ha 170mm skulle
> jag satsa på en Mz 66, kostar ungefär lika mycket
> om jag inte missminner mig.

Hmmm. Ok. Det gäller även 2005 års modell? Hittar ändå mestadels positivt om den gaffeln när jag söker runt. Verkar iofs vara vissa som påstår att den är lite stötig på små ojämnheter medan andra säger att den är jätteskön till allt. Jag tycker att det borde vara en fördel att ha en progressiv gaffel egentligen. Då borde man ju kunna ha den mysigt mjuk i början av slaget och tillräckligt hård för att inte slå igenom vid brutalare landningar. Kanske är SPV-problem som spökar för dom som klagar över stötighet. Men det mesta är ju inställbart efter vad jag förstår så dom kanske bara inte har hittat en fungerande setup...

> Jag i alla fall skulle råda dig att inte gå upp så
> mkt i slaglängd, Bergamonten med annan framgaffel
> kanske?

Ok. Jag fattar att det kan verka dumt att köpa en cykel i den här klassen. Men jag är ändå lite sugen. Just hur dumt skulle du säga..? Så länge det bara är *lite* dumt och absolut inte helt idealt så är det ok för min del. Men om du tycker att det verkar helt vansinnigt fel så kanske jag ska börja fundera lite :)

Ebay är jobbigt. Gick en Kona Stinky Primo 2004 igår för så lite som 1595 har jag för mig. Fabriksny liksom... Mycket för pengarna. Fast den är nog ännu tyngre än Bergamonten. Men fin cykel med Saint-grupp och Super T framgaffel. Mycket annat fint också :) Fast annars tycker jag ofta Ebay blir lite dyrare än man hoppas. Jag kom mig aldrig för att bjuda på den. Kanske mest för att jag inte riktigt vill ha en Kona Stinky av olika anledningar.

Efter att ha läst litet mer om Bergamonten säger jag: Köp. Verkar vara en grymt bra hoj för pengarna, en sådan som jag skulle vilja ha för att kunna ta de högre droppen utan att behöva oroa sig för att ramen ska gå av på mitten. Härligt specad också.

Ja, Nicolai Helius kanske är litet för dyr - Bass TFR kostar som sagt 14.000 med foxdämpare, fast då är det Single Pivot och inte Horstlänk. Om man vill ha Nicolai alltså...

Edit: Klickbar bild på TFRen,

Annars om du bor i Sthlm kan du alltid få provhoja min Focus om du vill eller har tillfälle. Jag tycker att den duger till väldigt mycket, även om den inte ser lika biffig ut som Bergamonten. Jag har som sagt 150mm bak och 130mm fram. Man klarar 2-3m drop utan problem samtidigt som man kan cykla en hel dag i skogen utan att kollapsa. (Alternativt uppför ett berg i 3 timmar.) Fördelen är att du sparar 15.000:- och ett par kg i vikt. För de pengarna kan man köpa mycket roliga extra tillbehör till ramen. (Köper man den i Sverige har man ju dessutom garantin från affären, vilket inte alltid är så dumt.)

Mathias skrev:
> Annars om du bor i Sthlm kan du alltid få provhoja
> min Focus om du vill eller har tillfälle. Jag
> tycker att den duger till väldigt mycket, även om
> den inte ser lika biffig ut som Bergamonten. Jag
> har som sagt 150mm bak och 130mm fram. Man klarar
> 2-3m drop utan problem samtidigt som man kan cykla
> en hel dag i skogen utan att kollapsa.
> (Alternativt uppför ett berg i 3 timmar.) Fördelen
> är att du sparar 15.000:- och ett par kg i vikt.
> För de pengarna kan man köpa mycket roliga extra
> tillbehör till ramen. (Köper man den i Sverige har
> man ju dessutom garantin från affären, vilket inte
> alltid är så dumt.)

Hmmm... sparar 15000 kr? Nu måste du väl jämföra med Nicolaien? Spara 15000 kr på Bergamonten och du är nere i 2000 kr :)

Hur som helst, hur mycket gör egentligen säg tre extra kilon på cykeln? Om vi utgår från att Bergamonten i princip är bra konstruerad och inte helt vansinnigt gungig, är ju ProPedal bak och SPV fram, ligger inte största problemet i däcksval/hjulkonstruktion då? Jag tycker inte några "döda" kilon verkar göra mycket skillnad, men jag har all förståelse för att tunga hjul med extremt tungrullande däck kan ta luften ur den bäste under längre turer. Men däck kan man ju åtminstone sätta på lättare för långturer. Sen hur mycket eventuellt gung egentligen förstör har jag ingen uppfattning om. Men cykeln har ju ändå ProPedal/SPV och trevligt placerad ledpunkt. Ser ut som den är byggd för att det ska gå att klättra också.

Redan på min Scott så föredrar jag att sitta i sadeln och veva runt en lätt växel framför att stå upp och bryta. Sitta i sadeln och köra hög kadens vid uppförsbackar borde väl vara helt rätt i synnerhet om man har en gungig hoj?

Tillbaka
Topp