Köpa cykel för Ironman

Köpa cykel för Ironman
Hej
Jag ska precis köpa min första cykel för ironman 70.3 nästa år och hela ironman året efter. Och undrar va för cykel jag bör köpa. Vad är viktigt att tänka på. Min budet ligger på ungefär 14 tusen. Men ska clippers och allt vara med. Gärna runt 10 000. Tempo/racer cykel?. Ramstorlek? osv. Jag är 189 och väger 83 kg(om de spelar någon roll). Har kollat runt en massa men alla säger olika

Köpa cykel för Ironman
Ramstorlek hänger på mer än bara totallängd. Hur längden fördelas mellan olika delar av kroppen spelar roll. Och sittposition påverkas också av kroppsproportioner mm.

Köpa cykel för Ironman
Börja med en vanlig racer till nästa år. Du bör lätt hitta en lämplig begagnad hoj inom budget. Fråga här om du vill ha second-opinions innan köp.

Fördelen med en vanlig racer är att den är mer mångsidig och kanske enklare att samla mil på än en tempo-hoj. Du kan sätta på lösa tempobågar om du vill.

Sedan inför näst-nästa år köper du en begagnad tempohoj, om du känner för det. Inte heller där är det svårt att hålla sig inom budget.

Köpa cykel för Ironman
Jag var i samma sits som dig hösten 2022. Jag köpte en begagnad Canyon Speedmax, gav 18k ink pedaler, vätskesystem och zipp 404-kolfiberhjul utöver träningshjulen. Körde sen både Jönköping -23 och Kalmar -24 och är, efter en säsong med ryggtrubbel, anmäld till Kalmar -26. Mitt tips är, OM du bestämt dig för att köra först halv och sen hel, köp en tempohoj direkt. Ska du enbart köra halvan, köp en räser och dra på tempobågar.

Edit: välkommen in i triathlonvärlden 🥳

Köpa cykel för Ironman
Rekommenderar en vanlig racer om du bara ska ha en cykel. Jag har kört både halv och hel IM med racer med tempobåge.

Som referens så köpte en kvinna en tempohoj först när hon hade kvalat till Hawaii.

Köpa cykel för Ironman
185146-largest_Iden2.webp

Gustav Iden vann Ironman 70.3 VM 2019 på racer med tempopinnar. Det går att vara snabb med det.

Jag hade köpt en landsvägscykel och satt på clipons. En mycket mer flexibel lösning än en dedikerad tempocykel. Kliar det fortfarande ordentligt i plånboken (30kkr+) efter att du gjort din 70.3 så kompletterar du med en tempocykel inför träningen och tävlingen av fulla distansen.

Jag var marginellt snabbare på min tempocykel jämfört med min landsvägscykel med clipons (samma hjul, och lätt modifierad sittställning på landsvägscykeln på triathlontävling), men inget jag hade lagt den mängden pengar på om jag gjort samma tävlingar nu.

Köpa cykel för Ironman
Klart att det går att köra triathlon med vanlig racer med bågar (har jag gjort), lär ju gå på en gravel med bågar och smala däck också, det är ännu mer mångsidigt. Men om man siktar på triathlon och inte lvg måste det ju vara bättre att ha just en triathlonhoj (har jag gjort). Vill man köra både lvg och triathlon så köp en racer.

Köpa cykel för Ironman
Men om man siktar på triathlon och inte lvg måste det ju vara bättre att ha just en triathlonhoj (har jag gjort).
Givet en okej budget, absolut. Men hur rolig tempohoj får du egentligen för 10K jämfört med en landsvägshoj för motsvarande pengar? Gissningsvis något förhållandevis uråldrigt troligen aluminium med mekaniska växlar. Med en landsvägscykel får man väl antagligen nöja sig med något äldre fälgbromsat men kolfiberram och elektriska växlar bör pengarna räcka till, varav jag (som visserligen aldrig ens suttit på en tempohoj) definitivt hade velat ha det senare.

Köpa cykel för Ironman
Givet en okej budget, absolut. Men hur rolig tempohoj får du egentligen för 10K jämfört med en landsvägshoj för motsvarande pengar? Gissningsvis något förhållandevis uråldrigt troligen aluminium med mekaniska växlar. Med en landsvägscykel får man väl antagligen nöja sig med något äldre fälgbromsat men kolfiberram och elektriska växlar bör pengarna räcka till, varav jag (som visserligen aldrig ens suttit på en tempohoj) definitivt hade velat ha det senare
En av de första på k&s nedan, den ser väl rätt ok ut, så det ser ut att finnas kolfibercyklar i prisklassen. Men med en begränsad budget får man ju göra avkall på skivbromsar och elektroniska växlar.

Tillbaka
Topp