Köpa cykel från England?

Köpa cykel från England?
Hej
Har köpt två cyklar från England, en GT Grade från Evans förra året och nu i höst en Kona MTB från Winstanleys. På det stora hela har det gått bra. Från Tweeks har jag beställt däck och det har gått fint.
Ett par saker att tänka på:
Leveranstid - ibland har de inte har haft varan i lager utan de har fått tagit hem det från leverantör vilken inneburit leveranstid på ca. 3 veckor till Sverige. Kan vara värt att kolla om det är bråttom.
Bromsplacering - i England sitter bromsarna tvärt om, de flesta butiker sätter upp dom enligt "vår" standard med bakbroms till höger bara du säger till.
Montering - du kommer behöva montera framdäck, styre och ibland ngn mer småsak ur kartong. Stressa inte! Kolla ngn video på nätet och konsultera gärna ngn cykelkunnig vän eller LBS. Jag gjorde inte det med min GT Grade förra året och växel gick över största krans bak och kedjan fastnade i nav på första rundan vilken ledde till att ett nytt växelöra m.m. behövdes fixas. Se till att allt funkar, ex. att växlar går fint INNAN du ger dig ut på första tur.

Senast ändrad:
Köpa cykel från England?
Jag köpte en Gt Grade därifrån i december. Inga problem alls och bromsarna satt som vi har dem.
Kollade bara över allt innan jag började åka.

Köpa cykel från England?
Jag beställde min Genesis Tarn 20 från UKbikesdepot.com. Gick hur bra som helst och jag hade cykeln på en dryg vecka. Bad dem switcha bromsarna vilket de gjorde utan snack.

Köpa cykel från England?
trumpeten sa:
GurraG sa:
trumpeten sa:
Montering - du kommer behöva montera framdäck

Är inte ens däcken monterade?

Alltså bara sätta fast däcket med snabbkopplingen - jättelätt.
Det går förmodligen att använda snabbkopplingens "handtag" som ett sorts primitiv däckjärn, men det är knappast rätt.
Ett vanligare sätt att använda dessa är för att fästa hjulen i fram resp. bakgaffel....

Köpa cykel från England?
Köpt cykel från evans, min dropperpost på cykeln funkade inte vid leverans men dom löste det enkelt med att få grejorna fixade hos en lbs nära mig och dom skulle stå för kostnaderna. Lyckades lösa det själv dock.

Jag har köpt delar från cyclestore och chainreaction också utan problem. Däremot en varning för ubyk som jag upplevde som mycket oseriösa, beställde hjul som dom aldrig klarade av att varken bygga eller leverera.

Köpa cykel från England?
Kolla upp vilken policy som gäller vid garantiärenden. Cyclestore till exempel kräver att kunden står för alla kostnader för returfrakt, återmontering etc.

Köpa cykel från England?
Väntar på beställning av cykel från JE james bikes som ska komma idag. Väldigt nöjd med deras service än så länge, återkommer med hur cykeln var packad.

Köpa cykel från England?

Bilagor

• Hjul.jpg
    Hjul.jpg
    168.7 KB · Besök: 70
Köpa cykel från England?
mamme1 sa:
trumpeten sa:
GurraG sa:
trumpeten sa:
Montering - du kommer behöva montera framdäck

Är inte ens däcken monterade?

Alltså bara sätta fast däcket med snabbkopplingen - jättelätt.
Det går förmodligen att använda snabbkopplingens "handtag" som ett sorts primitiv däckjärn, men det är knappast rätt.
Ett vanligare sätt att använda dessa är för att fästa hjulen i fram resp. bakgaffel....
Lite begreppsförvirring, och GurraG som gör sig lite rolig.
Jag har köpt många cyklar från utlandet. Däcket har alltid varit monterat på fälgen, däremot är alltid hela framhjulet (nav + ekrar + fälg + däck + ev slang + ev bromsskiva) separat från cykeln. Så man behöver alltså montera hjulet med medföljande snabbkoppling eller axel.

Senast ändrad:
Köpa cykel från England?
Varför förväxlas just däck och hjul hela tiden? Är det ett arv från privatbilismen, där hjul normalt kallas däck?
- Följer det med vinterdäck till den här bilen? betyder i nio fall av tio vinterhjul.

När jag sålde friktionsdäck på Blocket nyligen, under det namnet, trodde alla sju spekulanter att det handlade om hjul. Vad kan man som säljare göra mer än att kalla saker vid dess rätta namn? Det här är ett samhällsproblem potentiellt större än #metoo.

Köpa cykel från England?
Sixten Fors sa:
Freddie L sa:
...däremot är alltid hela framhjulet (nav + ekrar + fälg + däck + ev slang + ev bromsskiva)...
Ok, så nipplar + ev nippelbrickor + tape/fälgband får man alltså montera själv? ;)
Fan, försökte vara supertydlig. Men med sådana nybörjare som du Sixten får man vara extremt tydlig så inte misstag uppstår! :-)

I ett komplett hjul kan också ingå dekaler, både på nav och fälg! :-)

Trevlig helg, Sixten!

Köpa cykel från England?
Utan att raljera ytterligare tycker jag det är MYCKET sunt om man vet hur man a) monterar ett hjul i en ram b) monterar ett däck på en fälg om man ska ut och cykla. Det är en god idé att öva om man är osäker.

Köpa cykel från England?

Nja...
Hjul
Hjul2000023891.jpg

Hjul+monterat däck
HjulDck27-427_xl_2_2.jpg

Däck
DckF2B4052.jpg

:-)

Och som svar på TS fråga: De gånger jag har beställt cyklar från UK så har det varit flawless, och däcken har alltid suttit monterade på fälgen. Dock har framhjulet behövt sättas på plats i framgaffeln.

Köpa cykel från England?
Min cykel levererades med hjulen (och däcken) monterade på cykeln. Det var bara styret med alla fastmonterade detaljer jag behövde skruva dit.

Köpa cykel från England?
Jag har köpt några.

Wiggle har i särklass packat bäst. Kom två kollin, ett med kompletta hjul och ett med ram/gaffel och demonterad bakväxel med växelörat monterat på växeln. Maaaaaaasssor av bubbelplast. Men så blev det också perfekt direkt vid montering.

Chainreaction har packat sådär. Cykel i kartong utan mycket skydd.

Några gånger har jag fått hem cyklar med böjda växelöron, skav eller saker som tittar ut ur kartongen.

Tweeks, Winstanleys, Evans, Cyclestore har varit helt OK.

(Bikester får en ”special mention” som sämst någonsin trots att de inte är engelska)

Frakten är ett kapitel för sig. Det är mer än en gång cykeln tagit sig till Kolding, Danmark på 1-2 dagar, en dag till Malmö och därefter 7–10 för att nå Göteborg.

Köpa cykel från England?
Någon som haft problem med att få hem cykeln från England? Min Hightower verkar ha fastnat i tullen i England och skickats tillbaka till säljaren. Det är såklart främst en fråga till dom, men är det någon som har någon teori kring varför?

Köpa cykel från England?
Tweeks skickar tydligen cyklar i molekyler men nu börjar det ta sig, väl värt väntan! ?

Bilagor

• A8FECAA6-11C8-475B-9D55-C977E7C45F86.jpeg
    A8FECAA6-11C8-475B-9D55-C977E7C45F86.jpeg
    276.6 KB · Besök: 98
Tillbaka
Topp