Köpa cykel från Norge

Köpa cykel från Norge
Vissa butiker kan hjälpa dig med pappersarbetet så du får tillbaka momsen, men att nån skulle dra av momsen i butik har jag svårt att se.
Vet att JBS sport erbjuder tax free forms iaf.

Köpa cykel från Norge
Om du beställer den levererad till Sverige vill du inte betala norsk moms, utan tullen/speditören lägger på svensk moms och tull vid leverans. Typ som Postnord gör med alla kinapaket om dagarna.

Hämtar du cykeln i Norge får du fylla i lite papper tillsammans med butiken, betala cykeln ink. Norsk moms, sen betala svensk moms i tullen på gränsen och skicka in kvitto till norska tullen som sedan återbetalar dig norsk moms. De tog bort möjligheten att slippa betala norsk moms för folk bosatta i Sverige för något tiår sen. Numera måste du visa att du betalat svensk moms innan den norska återbetalas.

Värt att nämna är att försäkringsbolag kan vara trixiga vid stöld o.l. Om cykeln Fulimporterats utan korrekta tullhanteringar. I mina erfarenheter sätts värdet då till typ 4500 kr max som är tullfria maxbeloppet när man är på resa och återvänder till Sverige med nya prylar.

Handlar du av privatperson är du skyldig att betala svensk moms på summan (över nämnda maxbelopp) i tullen om allt tas efter boken.

Edit: jag känner fö. Jørgen, en av bröderna som grundade och driver JBSsport, så om de fixar tax free forms så litar jag iaf på de till 100% att det skulle bli rätt. Sen kvarstår ju frågan om de säljer den cykel du vill ha.

Senast ändrad:
Köpa cykel från Norge
I vissa butiker i Norge kan du få 20%rabatt om du beställer cykel (alltså inte en som de har i lager, typ nästa Årsmodell).
iom de slipper ha den i butiken å vänta på kund. Har aldrig sett det i Sverige.
/T

Tillbaka
Topp