[RR] Bikepacking och toppturer i Norge: Dovrefjell, Slådalsvegen, och Jotunhemien

Qvadrater

Aktiv medlem
[RR] Bikepacking och toppturer i Norge: Dovrefjell, Slådalsvegen, och Jotunhemien
Jag läste i våras artikeln på bikepacking.com om Mjölkvegen och Rallarvegen och tyckte det såg najs ut, så jag planerade in ett par veckors semester i år (v30-31) för att åka upp till Norge.

Jag gjorde inga närmre planer då, tänkte "det löser jag när det närmar sig". Det går väl tåg till Norge? 😅

Höll på v29 och början av v30 med att fixa dynamo/belysning/usb-laddning och stänkskärmar till cykeln, fortsatt utan några närmre planer.

Blev färdig med cykeln den tisdag 22:e, och började kolla på tåg.

Men exakt vart skulle man åka?

Jag fick lite andra tankar då; en gång för ca. 15 år sedan var jag uppe och bilade en sväng i Norge med föräldrarna, åkte trollvegen, tittade på vilda myskoxar på Dovrefjell och så vidare; skulle kanske vara roligt med lite återbesök?

För ett par år sedan pratade en klätterkompis också med mig om att någon gång ta en sväng till Norge och bestiga de tre högsta berstopparna i Norge: Galdhöpiggen, Glittertinden, och Storen; det blev aldrig något av detta p.g.a. problem att koordinera semestrarna; men det kanske vore något att göra nu?

Dovrefjell och Jotunhemien (där alla norges högsta berg finns) ligger ju nära varandra.

Sedan var det någon forummedlem (kanske @aben ? hittar inte källan nu) som varit uppe kring Mjölkvegen nyligen och tyckt att det vore trevligt att komma närmre de stora bergen i Jotunheimen.

Så fick det bli.

Den grundläggande planen blev då:
  • Tåg till Dombås.
  • Cykling till Fokstugu på Dovrefjell.
  • Vandring till Fokstuguhöe-toppen (och kanske en glimt av myskoxar?)
  • Cykling till Spiterstulen uppe i Jotunheimen (på något sätt)
  • Vandring upp på Galdhöpiggen och Glitertinden (Storen ligger i andra änden av Jotunheimen och är betydligt mer avancerad att bestiga, så jag hoppade över den den här gången)
  • Kanske någon mer topp i Jotunheimen?
  • Ta sig hem på något sätt?

Senast ändrad:
Jag velar fortfarande kring vad jag ska göra näst-nästa vecka, så jag ser fram emot fortsättningen på det här!😊

Kul att vi sågs för bara några veckor sedan på en happyride därtill!😛

Dag 1 onsdag/23:e:
Hade kvällen innan bokat tågbiljett med VY (Göteborg - Oslo) och SJ Nord (Oslo - Dombås), med 15 min bytestid i Oslo, det var enda alternativet där cykelplatserna inte var uppbokade.

Tåget från Göteborg skulle gå 12:15, kommer inte ihåg exakt när jag cyklade hemifrån, men kom till Centralen runt 10:45. 😅 Ville vara först i kö så jag säkert fick med cykeln, det är begränsade platser och går inte att boka platser på sträckan Göteborg - Oslo.

Det var inga problem: cykeln kom med och tåget höll tiden till Oslo.

Gjorde bytet med ca. 5 min marginal i Oslo. Bokad cykeplats i ett separat lastutrymme, som på det här tågsettet fanns längst bak i bakersta vagnen. Det stod på Vys hemsida att max däckbredd var 50mm så jag var lite nervös med mina Vittoria Mezcal 29x2.6" på i40-fälgar, och släppte ut nästan all luft så det skulle gå att trycka in dem i ett 50mm-utrymme, det var dock inga problem. Det fanns krokar att hänga upp ena hjulet på, men tåg-personen som hjälpte mig spännde bara fast cykeln ståendes i andra sidan lastutrymmet.

Vi åkte en liten bit och sedan tog det stopp.

Det hade skett någon olycka mellan Hamar och stationen efter, vi fick vänta 2.5 timmar på klartecken från polisen för att åka vidare, men det var ju inga större problem för mig då jag klarat mitt byte.

Kom fram i Dombås ca 23:00. Några minuter senare, tre timmar efter beräknad ankomsttid, hade jag lastat allt på cykeln igen och var redo för avfärd.

20250723_230311.webp

(Jag skulle så småningom komma fram till att jag hade med mig alldeles för mycket mat...)

Kände hursomhelst att det var för sent för att cykla någon längre bit, satsade på att hitta någon stans att sova så snart som möjligt. Det slutade med att jag hittade en "ficka" bredvid en liten väg där det fans en plan-ish plätt som var nedanför en kant och skyddad av ett träd, så ingen skulle råka köra på mig. Där lade jag cykeln ned och plockade fram mitt innertält Six Moon Designs Serenity Bug Tent; behövdes verkligen, det var skitmycket mygg och knott). Satte upp innertältet med tältstången stött mot marken och fasthållen i cykeln med en packrem, kom inte ihåg att ta bild när allt var uppsatt, men såg ut ungefär så här (hade såklart liggunderlag ock sovsäck också):

20250724_054333.webp

Vid cirka midnatt sade jag godnatt.

Dag 2 torsdag/24:e:

Cykling: 17 km / 460 höjdmeter
Vandring: 12 km / 670 höjdmeter

Det blev ingen frukost den dagen (knaprade istället på flapjacks under dagen), jag ville komma iväg och kände inte för att dra fram köket där jag hade satt upp tältet.

Jag packade ihop mig och drog iväg mot Fokstugu längs Gammelvegen som är en liten grusväg (avstängd för allmänn motortrafik) som går parallellt med E6 från Dombås till Hjerkinn.

IMG_0871.webp

Jag upplevde det som en ganska brutal klättring från Dombås längs vägen tills man nästan hamnat ovanför trädgränsen.

IMG_0872.webp

Det blev ett stopp vid vindskyddet Gapahuken på Hundyrju för att fylla på vatten i bäcken Hundyrju på vägen till Fokstu inför vandringen upp till Fokstuguhöe.

20250725_083325.webp

Vandringsdags.

Det var egentligen inte en bra dag att ge sig upp på fjället: gassande sol, ingen skugga, och temperaturer mellan 25 och 30 grader.

Det hade varit torka ett tag i Norge, lavarna uppe på fjället hade torkat ut och spruckit upp.

IMG_0882.webp

På vägen upp finns en mellantopp, Gråhöi. Fina toppar i fjärran, högsta toppen av de man ser till vänster i bild är Falketind, jag är dock på väg upp till en topp strax till höger utanför bild.

IMG_0883.webp

Stötte på en liten fjällbäck med fin mossa också.

IMG_0900.webp

Får, en röd tråd. De finns överallt på fjellen, även i Jotunhemein, de skulle kunna bestiga Galdhöpiggen om de kände för det.

IMG_0905.webp

Vy över Falketind från toppen av Fokstuguhöe.

IMG_0910.webp

Vy mot Grimsdalen (syd-sydost).

IMG_0914.webp

Vy över Fokstu och fjällen på andra sidan E6 (nord).

IMG_0915.webp

Försökte ta en snabbare mer direkt väg ner, men det slutade med att jag irrade bort mig och det tog längre tid ned än upp.

Kraschade ett tag i skuggan av ett hus nere vid vägen, var helt slut efter den korta vandringen.

Jag cyklade så småningom tillbaka till Gapahuken och lagade lite frystorkad middag och samlade vatten som förberedlese inför morgondagen. När jag precis var på väg att börja sätta upp tältet kom det en annan som också var ute och cyklade. Han var på väg mot Hjerkinn och undrade om jag kommit därifrån och om jag i sådana fall sett ett till vindskydd åt det hållet?

Det var tydligen åskvarning kring Dovrefjell.

Jag avbröt planerna på att sätta upp tältet och sov i vindskyddet istället.

Det mullrade lite genom natten, men inget som störde alltför mycket.

Dag 3 fredag/25:e:

Cykling: 88 km / 1500 höjdmeter

Dagsmålet var att ta mig till Lom/Fossbergom. Detta var dock lite besvärligt, jag kunde inte följa E6/väg 15, den är alldeles för stor och traffikerad, och det finns ingen annan, mindre, väg som går hela vägen samma väg från Dombås ner om Otta och sedan upp till Lom.

Det lämnar ett alternativ (om man inte vill ta någon orimligt lång omväg):

Slådalsvegen över fjället mellan Lesja och Vågå; så den fick det bli.

Det var väldigt vacker uppe på fjället, men väldigt jobbig upp till fjället; jag kände att 28-50 på 29x2.6" inte riktigt räckte till med all packning, hade gärna haft 2x med typ 20/30-klinga.

För att ge lite perspektiv var ca. 1200m av stigningen på en sträcka av ca. 7-8 km.

Fina förfallan gamla hus på vägen från Dombås till Lesja.
IMG_0928.webp

Blickar bakåt efter det värsta av vägen upp på fjället.
IMG_0931.webp

Men det är fortfarande lite kvar.
IMG_0932.webp

Fjällsjöar.
IMG_0933.webp

Dalen ned mot Vågå.
IMG_0942.webp

Ravin med å i dalen ned mot Vågå.
IMG_0955.webp

Mer väg ned mot Vågå.
IMG_0958.webp

Klassiskt hus på fjället.
IMG_0961.webp

Ett par får gömmer sig från solen under en parkbänk.
IMG_0976.webp

Nästan nere i Vågå.
IMG_0980.webp

Stavkyrkan i Vågå.
IMG_0982.webp

Vägen från Vågå till Lom/Fossbergom (lite blandat asfalt/grus på olika sträckor, väldigt undulerande väg).
IMG_0983.webp

Ett jättevackert vattenfall i ån Gröna, en bit in i skogen längs väg Fv468 mellan Vågå och Lom. Det är en hyffsat hög klippa ned i en bassäng och riktigt läckra bergsformationer runt bassängen.
IMG_0987.webp

IMG_0988.webp

IMG_0991.webp

Lom hägrar i fjärran.
IMG_1003.webp

Stavkyrkan i Lom.
IMG_1010.webp

Det slutade med att jag tog in på ett motell i Lom för en natt och åt på en pizzeria i närheten.
20250725_224120.webp

20250725_204449.webp

(Smått OT: Norges pizzapriser är helt sjuka.)

Är väl inte bara för pizzapriserna vad gäller mat ute som är ganska saftiga för en svensk?!

För snart 10 år sen stannade vi till på ett café/lunchrestaurang och skulle ha en lite sen lunch. Blev en enkel omelett för 150 norska, som då dessutom stod högre mot den svenska än den gör nu.

Dag 4 lördag/26:e:

Cykling: 34 km / 875 höjdmeter

En relativt kort dag upp till Spiterstulen.

Blev ingen frukost den dagen, åt flapjacks på vägen istället. Jag hade halva pizzan kvar och tog den till lunch när jag kommit fram.

Då bär det av upp i bergen.
20250726_100114.webp

Älven ner från Spiterstulen och Jotunheimen, längs väg 55; med lite berg skymtandes i bakgrunden?
IMG_1016.webp

Älven från Jotunheimen/Spiterstulen längs tullvägen upp mot Spiterstulen.
IMG_1048.webp

IMG_1049.webp

IMG_1061.webp

IMG_1080.webp

En söt liten stuga.
IMG_1073.webp

Uppe vid Spiterstulen och tältet uppsatt på deras tältplats (Norge har också allemansrätt, så det går såklart bra att sätta upp tältet (nästan) var som helst gratis, men om man betalade tältplats fick man tillgång till lite mer av deras faciliteter).
20250726_163455.webp

Trevligt med ett 4-manna tält, där cykeln går in också. 😁
20250726_164129.webp

Kom fram och hade allt uppsatt runt kl 15. Tog det mest lugnt resten av dagen, och slängde ett öga på väderprognosen då och då för att se när det skulle passa att göra toppturerna.

Dag 5 söndag/27:e:

Vandring: 38 km / 2950 höjdmeter

Jag vaknade strax före 5 och tittade på väderleksrapporten. Jag hade egentligen spanat på den kontinuerligt de senaste dagarna för att se när toppturerna kunde passa in, och den sade fortfarande att det skulle vara mestadels molnigt.

När jag tittade ut genom tältet såg jag dock att det var ganska glest mellan molnen och riktigt ljust.

Nu kör vi.
DSC_0007.webp

(Hade egentligen lite för mycket kläder på mig, tog rätt snabbt av buffen och röda mössan.)

Började med Galdhöpiggen, den är ju högst och den man helst vill bestiga då?

Solen går upp över Glittertinden (berget längst bak, ungefär mitt i bilden), tagen från ca. 300 höjdmeter upp längs stigen till Galdhöpiggen.
IMG_1094.webp

Vy in i Jotunehimen från samma plats.
IMG_1099.webp

Ca. 3.5 timmar efter start: Toppen!
DSC_0008.webp

Tyvärr ganska molnigt precis uppe på toppen när jag var där. Toppstugan hade inte öppnat för dagen heller, det var ca. trekvart kvar tills dess.

Glaciären Storjuvbrean sedd från toppen.
IMG_1103.webp

Det var mindre molnigt lite längre ned, det blev bättre bilder från Keilhaus topp.

Svellnosbrean.
IMG_1125.webp

Styggebrean (tror jag), detta är även den andra vägen till toppen av Galdhöpiggen. Utgår från Juvvasshytta och kräver glaciärkorsning med guide, dock betydligt kortare är stigen från Spiterstulen.
IMG_1122.webp

Det tog 3,5 timme ned också, så jag var nere runt 12 och kännde att jag kanske orkar och hinner med Glittertinden också idag? De flesta käller säger att den tar runt 9 timmar, jag är kanske lite snabbare men har också varit uppför Galdhöpiggen redan, men det går nog? Oavsett blir det inte mörkt förrän framåt 23-tiden eller ännu senare, så tidsåtgången är inget jag oroar mig för.

Tog inte så mycket kort på vägen upp, ville mest komma upp, men jag såg vildrenar på en snöplätt nedanför Glitterrundhöe.
IMG_1132.webp

Då kom man upp på Glittertinden också.
DSC_0010.webp

Disigt på toppenh av Glittertinden, men det fanns några luckor.
IMG_1135.webp

IMG_1138.webp

IMG_1140.webp

Det var tyvärr en tjock molnvägg på den branta sidan av Glittertinden, ned mot Grotbrean och Gråsubrean.

Renarna hade kommit närmre stigen på vägen ned.
IMG_1156.webp

En liten bit av dalen nedanför Glittertinden, stigen upp till toppen går precis på vänsterkanten av "bulan" till vänster.
IMG_1182.webp

Vy mot Galdhöpiggen på vägen ner från Glittertinden.
IMG_1196.webp

Stenig stig på vägen ned.
IMG_1242.webp

Slutresultat:
  • Galdhöpiggen 3:27 upp och 3:23 ner, 15 km och 1470 höjdmeter.
  • Glittertinden 3:58 upp och 4:43 ner, 23 km och 1455 höjdmeter.
Ja, jag är väldigt långsam nedför, försöker vara skonsam mot knän och dylikt.

Galdhöpiggen var väldigt uppåt hela tiden, medans Glittertinden hade en hyfsat brant del precis i början följt av en lång flack dal, följt av en kortare väldigt brant och lös bit, följt av en längre halv-brant bit över stenfälten mot toppen.

Det blev frystorkat till middag när jag kom tillbaka till tältet runt 20:45.

38 km på en dag är ju en sak, men 38 km med så många höjdmeter är banne mig starkt jobbat. 💪

Dag 7 tisdag/29:e:

Vandring: 17 km / 500 höjdmeter

Jag hade egentligen tänkt ta en vilodag till och sedan ta någon mer tur, men tänkte om efter att väderprognosen ändrats och det såg ut att bli bättre väder närmsta 1-2 dagarna och sedan mycket mer regn.

Jag tänkte det skulle vara trevligt att se en glaciär på lite närmre håll. Jag hade sett Hellstugubrean från toppen av Galdhöpiggen och tyckte den såg ut att ligga rimligt nära, utan alltför många höjdmeter, så den fick det bli.

Det var väldigt disiigt på vägen upp, men väl uppe vid glaciären klarnade det upp, det blev även bättre nere i dalen på vägen hem.

Själva glaciären.
IMG_1277.webp

Glaciarälven, vägen jag kommit upp (och ska ned).
IMG_1279.webp

IMG_1292.webp

IMG_1296.webp

Tidvis väldigt disigt (värre än synes här).
IMG_1302.webp

IMG_1359.webp

IMG_1373.webp

Dag 8 onsdag/30:e:

Cykling: 96 km / 1100 höjdmeter

Det blev avfärd hemåt nu, hade egentligen tänkt stanna en dag till (och betalt tältplats för det), men väderprognosen hade ändrats och jag ville helst slippa cykla tillbaka i ösregn.

Hur var då hemfärdsplanen? Jag hade ju inte specificerat något i första inlägget.

Jo, jag märkte när jag åkte upp till Dombås att tåget också stannade i Otta, vilken låg betydligt närmre Spiterstulen. Så jag cyklade dit och tog tåget därifrån.

Avfärd, det blev lite regnigt ändå, men bara uppe vid Spiterstulen, det blev bättre på lägre höjd.
DSC_0012.webp

Rutten blev då:
  • Tullvägen ner till väg 55.
  • Väg 55 till Flåklypa
  • Väg Fv467 till Lom.
  • Väg Fv468 till Vågå.
  • Väg Fv436 till Otta.
Vy mot Lom från väg Fv468. Adjö!
20250730_132643.webp

Kom fram i Otta runt 18:00.

Nästa tåg skulle komma runt 18:45.

Perfekt!

Nä, där var cykelplatserna fullbokade och jag hade inte köpt biljett än för att jag inte visste när jag skulle komma fram.

Nästa tåg skulle gå 03:11 dagen därpå...

Bokade i alla fall en biljett med cykelplats där.

Dag 9 torsdag/31:e:

Cykling/Vandring: nej.

Åkte med tåget 03:11, inga problem, detta tågset hade lite annan utformning med lastutrymmet så jag har en bild på det! Det var integrerat i kafévagnen, och det var inga problem att få upp cykeln på kroken trots breda däck.

Det enda problemet var att cykeln var för lång så den inte kunde hänga fritt, och baklampan var det på cykeln som satt allra längst bak, så hela cykeln stod på baklampan. 😅
20250731_064228.webp

Gjorde ett byte vid Oslo med måttlig marginal (tror det blev runt en halvtimme?) det var på väg att bli trångt men gick bra att få med cykeln ändå.

Kom hem till Göteborg runt 12.

Avslutande reflektioner:
  • Fokstuguhöe: undvik den här typen av berg när det är varmt och soligt? 😅
  • Galdhöpiggen/Glittertinden:
    • Jag började med 4 liter vatten i en blåsa när jag gick upp mot Galdhöpiggen, det var alldeles för mycket, hade lätt räckt med 2 liter.
    • Börja lättare klädd. Jag hade på mig ett par gore-tex sockar (rocky) också, men de blev egentligen mest knöliga i skorna och behövdes inte för värme/väta.
  • Cykeln:
    • Behöver fixa ett styre med mer rise.
    • Ska byta dynamon från flaskdynamo till en SON28, får se senare om jag behöver uppgradera USB-laddningslösningen också. Som den var nu körde jag den större delen av vägen ner för Slådalsvegen och fick ändå inte ens en procent laddning i min powerbank, men det kanske mest berodde på dynamon? Kör en Fahrradlader v3.1.
  • Mat: Ta med mindre av det? Jag hade med en hel del tillbaka (ca. två dagar extra, jag åkte å andra sidan hem en dag tidigare än tänkt, och åt två pizzor, så det kanske var bra beräknat?):
    • 8 st flapjacks (detta känns dock som en rimlig marginal)
    • 6 portioner frystorkat
    • 6 paket kex (wasa cranberries / oat flakes)
    • 3 st ~120g chokladkakor (fazer apelsin/marianne)
  • Kamera: Hade med en Canon EOS 6D med 24-105 F4L IS USM och extra batterier och laddare, det skulle vara trevligt med något mindre och lättare, kanske med lite mer räckvidd också? Har spanat på en Olympus OM-D E-M5 iii med 14-150mm objektiv.
  • Klimat: Det är väldigt skönt att vara där uppe på 1200+ meters höjd mitt i sommaren, det håller sig runt 12-16ish grader på dagen när det inte är alltför soligt och runt 7 grader på natten.
  • Tåg:
    • Lite dålig marginal med 15 min byte på Oslo, det ska gå att ändra i planeraren när man bokar biljett, men det blev något fel då?
    • Det går också att ta buss, vilket är billigare, men då måste cykeln hänga bak, vilket jag inte ville.
    • Om man har tillgång till bil och kan tänka sig att köra blir bensinkostnaden betydligt billigare än tågbiljetten; jag funderade på detta men slutade ändå med tåg, oklart om jag skulle göra om det.
    • Det kostar extra att ta med cykeln när man bokar plats för den, upp till 250 kr; på Göteborg-Oslo går det inte att boka plats och man ska egetnligen betala biljettkontrollanten när man visar sin biljett, men kontrollanterna var inte intresserade av detta varken när jag åkte upp eller ned, kanske är någon inoficiell policy?

Senast ändrad:
Sedan var det någon forummedlem (kanske @aben ? hittar inte källan nu) som varit uppe kring Mjölkvegen nyligen och tyckt att det vore trevligt att komma närmre de stora bergen i Jotunheimen.
Puttar upp den här fina RR med att svara på ovan. Ja, Mjölkevegen passerar precis i kanten av Jotunheimmmassivet och viker man av lite från leden finns det många möjligheter till toppturer där jag under min cykling tyvärr bara hann med några enklare. Skrev lite om detta men tog sen bort för det beror på intresse och sykkelrute Mjølkevegen är oavsett en mycket trevlig tur att göra så kändes onödigt att ta upp det.

Senast ändrad:
@Qvadrater Funderar på Dovrefjäll: de här myskoxarna som finns där, vet du om de håller till ovan trädgränsen vid den här tiden på året, slutet på sommaren och början på hösten?

@Qvadrater Funderar på Dovrefjäll: de här myskoxarna som finns där, vet du om de håller till ovan trädgränsen vid den här tiden på året, slutet på sommaren och början på hösten?
När jag var där för ~15 år sedan och såg dem var det ovanför trädgränsen, men kommer inte riktigt ihåg vilken tid på året det var. De flesta bilder jag sett visar dem över trädgränsen, så skulle gissa på att det mest är där de håller till?

Tillbaka
Topp