köpa cykel från tyskland?

• Trådstartare Trådstartare Johnsen
  • Start datum Start datum
J

Johnsen

Guest
hej alla cykelälskare jag funderar på att köpa en racer från en tysk cykeldistributör (canyon.com) Men jag vet inte!!! Hur säkert är det egentligen att beställa från internet skickat till sig?? Finns det några som ahr erfarenhet av detta får gärna skriva några rader. Speciellt om ni har beställt cykel från canyon. För priserna i Tyskland är ju otroliga!!!!

tyskland har man handlat ifrån många gånger..
en regel är att göra sk virituellt E-kort när man handlar online då det inte är så smart att ge ut sitt riktiga kortnr (inte för butiken är skojjare utan snarare för folk som kan snappa upp kontonr på vägen).

fungerar smidigt.. aldrig varit problem.. postförskott föredrar jag om det erbjuds trotts en merkostnad på ~50-100spänn.

Har själv handlat prylar från www.bike-components.de två ggr, funkat klockrent!

Har tipsat förman samt två jobbarkompisar om www.bike-discount.de, de har köpt varsin cykel därifrån, oxå utan problem!

Handla på bara, löjligt bra specade cyklar för pengarna!

Mvh Mikael

Beställde en cykel från Canyon igår, den firman litar jag på. Det är ingen liten källarfirma direkt. Har haft mailkontakt med Canyon i ett par månader och fått svar på varje mail, på vad man än frågat efter.

/Leo

Leo skrev:
-------------------------------------------------------
> Beställde en cykel från Canyon igår, den firman
> litar jag på. Det är ingen liten källarfirma
> direkt. Har haft mailkontakt med Canyon i ett par
> månader och fått svar på varje mail, på vad man än
> frågat efter.
>
> /Leo
>
>
> ------------------------------------
> ...man lever bara en gång...

vad har du nu beställt? ;P

Själv har jag handlat prylar på nätet i många herrans år och jag har aldrig varit med om några konstigheter rent säkerhetsmässigt. Ser man bara till att handla från någorlunda etablerade handlare och ser till att dom har SSL-kryptering på sidan där du fyller i kontokortsnumret så är det förhållandevis säkert. För att helgardera mig så har jag ett separat VISA-kort kopplat till ett konto utan kredit som jag enbart använder för internetköp och då bara flyttar över precis så mycket pengar som jag handlar för per gång, dvs det står tomt nästan jämt, vilket gör att kortnumret inte ger något att hämta för en eventuell bedragare.

Annars är det bara att handla på! Enda risken som jag ser det är frakten. Mest för att det är lite krångligare att reklamera grejerna om något visar sig vara trasigt. Jag brukar välja lite dyrare fraktalternativ för att bättre kunna spåra paketen bättre och även få sakerna lite snabbare. Jag tycker att DHL i allmänhet brukar sköta sig bäst av de fraktföretag jag använt.

Man bör dock vara väldigt säker på vad det är man köper. Läs på så mycket du kan om det du funderar på att köpa, sök efter tester och andras åsikter och kolla runt på liknande grejer för att jämföra priser. Hittar du t ex en Dura Ace-utrustad hoj för 10000 SEK så är det något som är lurt.

Bor man i södra Sverige, så kan man faktiskt ta bilen över och handla direkt i butik.
En liten minisemester, litta pilsner på vägen hem...
...det finns de som gjort det...

Johnsen skrev:
> hej alla cykelälskare jag funderar på att köpa en
> racer från en tysk cykeldistributör (canyon.com)
> Men jag vet inte!!! Hur säkert är det egentligen
> att beställa från internet skickat till sig??
> Finns det några som ahr erfarenhet av detta får
> gärna skriva några rader. Speciellt om ni har
> beställt cykel från canyon. För priserna i
> Tyskland är ju otroliga!!!!

Jag har, som jag har skrivit ett flertal ggr här redan, köpt en Canyon F10 ram.
Läs mer här tex:
http://happymtb.org/forum/read.php/1/339710/339718#msg-339718

Det gick utan några som helst problem att köpa från Canyon, efter att ha
lagt beställningen på nätet skickade de ett brev där jag fyllde i mitt
kontokortnr och faxade till dem.

Vilken modell är du intresserad av?
Så här års verkar Canyon ha sålt slut på flera modeller och storlekar.
Åtminstone enl den (besvikne) Canyon F10-beställare jag pratade med för ett par veckor sedan.
06orna kommer tydligen först i Januari, det finns en PDF om dem på hemsidan
http://www.canyon.com/service/downloads_spezifikationen2006.html

/Håkan

Köpte hoj från www.boc24.se för ca 6 v sedan. La beställningen natten mellan söndag och måndag. Cykel på plats i Kungens Kurva torsdag morgon. Inga problem. Har beställt därifrån tidigare och snabbt och problemfritt. CRC funkar ju alltid bra också...

JT skrev:
> Man bör dock vara väldigt säker på vad det är man
> köper. Läs på så mycket du kan om det du funderar
> på att köpa, sök efter tester och andras åsikter
> och kolla runt på liknande grejer för att jämföra
> priser. Hittar du t ex en Dura Ace-utrustad hoj
> för 10000 SEK så är det något som är lurt.

Hur är det med en Dura Ace-utrustad hoj för ca 12 000 SEK då? ;-) -> http://www.bike-discount.de/www/nav...9720&Kategorie2=48&Hersteller=52&Kategorie1=1

Skulle inte vara orolig att beställa en cykel från Tyskland om det är en av dom stora internetfirmorna.
Beställde en 2 Danger racer i våras och jag fick hem den på 6 dagar, inga som helst krångel.
Kolla bara om den finns hemma i din storlek, som HåkanC skrev så är många av Canyons 05 cyklar slut för länge sedan. Man blir lite trött att det inte går att se på deras hemsida om cyklarna är slut eller inte. En kompis till mig skulle köpa en heldämpad Canyon i april efter 7 veckor och ingen cykel så visade det sig att cykeln varit slut sedan februari och det blev ingen ny leverans alls under 2005. Canyon är tydligen lite ökända för detta, annars är det väldigt fina och prisvärda cyklar, klart bra köp.

Jonas

Det funkar utmärkt att handla från Tyskland över nätet. Jag har en hoj från Rose Versand.

Canyon gör superfina och prisvärda cyklar, men leveranstiderna kan vara hemska, i synnerhet på våren. Dessutom är de sällsynt tjurskalliga vad gäller byte av komponenter. Vevarmslängd kan man inte få bytt ens mot en extra slant. Hos Rose kunda man ändra alla "cockpitkomponenter" som man ville utan extra kostnad eller knot. Det var det som avgjorde till deras fördel.

/Dag

Tim skrev:
> en regel är att göra sk virituellt E-kort när man
> handlar online då det inte är så smart att ge ut
> sitt riktiga kortnr (inte för butiken är skojjare
> utan snarare för folk som kan snappa upp kontonr
> på vägen).

Förbindelsen är alltid krypterad hos seriösa ebutiker så det är inget som helst problem. Det är större risk att använda sitt kort på en restaurang där man inte ser när de drar kortet än att handla över internet. Tyvärr är många rädda för nya företeelser och ser alla möjliga risker som inte finns..

Jag köpte en Canyon F10 ram förra våren och är helnöjd med den. Jag fick i och för sig vänta mer än tre månader vilket var i längsta laget. Men när jag väl fick den så visade det sig att det var klart värt all väntan. Jag var dock lite besviken på butikens service att man inte kunde ge korrekta leveransdatum. Men jag har full förståelse för det då Canyon var en förhållandevis liten ramtillverkare och fick enormt mycket beställningar efter deras utmärkta betyg i tester.
Canyons leveranskostnader är inte så farliga så att åka över till Tyskland och hämta den själv vinner du nog inget på. Annars gjorde jag så i höstas när jag köpte min cross. Butiken hade lite väl dyra leveranser så jag passade på att kombinera utflykt, cykelköp och ölhandlande på samma gång.

Jag har handlat massor från flera olika butiker i Tyskland och det har alltid funkat bra. Någon gång har någon vajer eller något liknande saknats men jag har alltid till slut fått det jag har beställt. Många butiker har väl inte de allra mest moderna betalningssystem på nätet men jag brukar betala med förskottsbetalning och det funkar utmärkt.

Canyon hojjarna är oförskämt billiga, men inte så värst snygga. Inge känsla i grejjerna för 5-öre. Ska man cykla mkt ska man ha lite coolare grejjer! Priserna tål nog ändå att jämföras med cykelcitys columbusar!

Senast redigerad av en moderator:
king skrev:
> Canyon hojjarna är oförskämt billiga, men inte så
> värst snygga. Inge känsla i grejjerna för 5-öre.
> Ska man cykla mkt ska man ha lite coolare grejjer!
> Priserna tål nog ändå att jämföras med cykelcitys
> columbusar!
>

Imho så är ju iaf Canyon bland de snyggaste cyklarna från tyska "billighetsleverantörer", och har man inte en obegränsad budget så känns det som att man inte har råd att välja något annat än en utländsk postordercykel. Skulle inte tyskarna haft dessa fina cyklar att erbjuda till bra priser hade inte jag haft någon racer idag, eftersom mina krav på en sådan inte skulle gå att uppfylla med den budget jag hade vid inköpstillfället. Ska man ha en Columbus som kan mäta sig med den Canyon F10 jag skaffade skulle det bli mycket dyrare, ska man ändå handla på cykelcity finns det ju hetare saker än Columbus i deras sortiment, det är ju trots allt lilka mycket noname som det tyska leverantörernas egna märken.

Jag tycker även jag att Canyon är dom klart snyggaste av dom billiga tyskarna!
Jag tänker beställa deras billigaste ram F3, 2006 katalogen är ju släppt nu!
MEN är det nån som har en uppfattning om vilken färg "Classic Italian Blue" är och ser ut?

Senast redigerad av en moderator:
jag har ingen koll på färger, men är inte det typ teddyblått? det kan även vara den mörka färgen som italienska fotbollslandslaget spelar i.

Tillbaka
Topp