Köpa cykel i USA och ta med hem.

snoogans

Aktiv medlem
Tjena!

Ska åka runt på USAs västkust i 2 veckor och sen till New York 1 vecka. Har fluktat lite på Niners Air Carbon ett tag och funderar på att ta hem en sån cykel eller ram.

Vad är enklast och vad är billigast. Ska jag köpa den på västkusten och skicka hem den eller ska man köpa den i New York och ta den med på flyget.

Har någon gjort något liknande, några uppenbara problem förutom med skattemasen?

Det är skillnad om du använt det inköpta under resan eller om du importerar. Har tagit objektiv hem från USA i den övre prisklassen. Regeln är att inte packa en väska full med oöppnade förseglade objektiv.
Packa upp och lägg i kameraväskan. Om du knäpper ett kort med varje har du samvetet fritt också.

Jag bodde i USA 97/98 och köpte då en cannondale som jag sedan tog med hem på flyget, då var den såklart använd, men jag slapp betala extra trots att jag även hade 2 väskor. Nu var ju detta för sig några år sedan....

Ett tips är att kolla upp om du måste föranmäla/boka plats på flyget för cykeln. Om det blir fullt i bagageutrymmet så är det inte så kul om cykeln inte får följa med.

Snart kommer happys moraltanter att dyka upp och säga att det inte spelar någon som helst roll ifall cykeln är använd eller ej, du ska betala moms. I praktiken är det så att om du packar cykeln i en väska eller kartong och checkar in den som specialbagage och går genom den gröna linjen i tullen på Arlanda kommer du med 99,999999999999% sannolikhet inte att bli stoppad och påförd tull och moms. Samvetet är ditt och känner du att du som svensk betalar för lite skatt kan du ju alltid gå på röda linjen och betala moms och skatt. Jag skulle ha köpt den i NY och tagit den själv på flyget för om du skickar den kommer fraktbolaget att se till att du får betala moms och tull.

Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är skillnad om du använt det inköpta under
> resan eller om du importerar. Har tagit objektiv
> hem från USA i den övre prisklassen. Regeln är
> att inte packa en väska full med oöppnade
> förseglade objektiv.
> Packa upp och lägg i kameraväskan. Om du
> knäpper ett kort med varje har du samvetet fritt
> också.

"mitt samvete är rent" heter det faktiskt!

Selast skrev:
> Snart kommer happys moraltanter att dyka upp och
> säga att det inte spelar någon som helst roll
> ifall cykeln är använd eller ej, du ska betala
> moms.

Det gör det faktiskt inte, i lagens ögon alltså, det har ingenting med någon enskild individs moral att göra. Hur man sedan väljer att göra själv är ju upp till var och en, och det är här som eventuella moraliska pekpinnar kan komma in. Förstår du verkligen inte skillnaden?

I lagens ögon spelar det ingen som helst roll om sakerna är använda eller inte, utan var de är inköpta någonstans.

Samvetsdiskussionen lämnar jag åt andra att tjabbla om.

fredrikw skrev:
> Det gör det faktiskt inte, i lagens ögon
> alltså, det har ingenting med någon enskild
> individs moral att göra. Hur man sedan väljer
> att göra själv är ju upp till var och en, och
> det är här som eventuella moraliska pekpinnar
> kan komma in. Förstår du verkligen inte
> skillnaden?
>
Jo jag fattar skillnaden, välj röda linjen du säger jag bara.

Stuvstaix skrev:
> Det är skillnad om du använt det inköpta under
> resan eller om du importerar. Har tagit objektiv
> hem från USA i den övre prisklassen. Regeln är
> att inte packa en väska full med oöppnade
> förseglade objektiv.
> Packa upp och lägg i kameraväskan. Om du
> knäpper ett kort med varje har du samvetet fritt
> också.

Det här är så fel det kan bli. Läs på!

Selast skrev:
> fredrikw skrev:
> > Det gör det faktiskt inte, i lagens ögon
> > alltså, det har ingenting med någon enskild
> > individs moral att göra. Hur man sedan väljer
> > att göra själv är ju upp till var och en, och
> > det är här som eventuella moraliska pekpinnar
> > kan komma in. Förstår du verkligen inte
> > skillnaden?
> >
> Jo jag fattar skillnaden, välj röda linjen du
> säger jag bara.

Vad yrar du om? Jag har inte uttalat mig över huvud taget om vad man _bör_ göra, endast försökt bringa lite klarhet i alla myter som uppenbarligen fortfarande florerar.

Jag gick på grönt med ett avgassystem till min gamla sporthoj (MC) och en golfklubba. Jag fick tredje gradens utfrågning av en polis. 25 minuter senare när han gått igenom *allt* bagage utom mappen där jag hade kvittona så fick jag gå. Han hotade att hålla allting tills jag kunde visa kvitto men släppte mig till sist med "gör inte om det här!". Var inte så kaxig kl 07 på morgonen efter en helvetesflygning utan sömn. Tar aldrig på mig att vara mula och köpa iPads till kompisar eller liknande efter det.

Selast skrev:
> (...)I praktiken är det så att om du packar
> cykeln i en väska eller kartong och checkar in
> den som specialbagage och går genom den gröna
> linjen i tullen på Arlanda kommer du med
> 99,999999999999% sannolikhet inte att bli stoppad
> och påförd tull och moms.

Kan inte någon flagga i den här tråden när vi börjar närma oss nästa jämna hundrabiljontal, så att vi vet när man kan förvänta sig nästa kontroll?

Lagen är solklar vad jag har förstått. Tull och moms skall betalas. Frågan är om du vill försöka lura myndigheterna.

Om svaret är ja så har tips och sannolikhet att åka fast behandlats i tidigare trådar. Typ att ta med sig en skrotcykel ut ur landet, som du dumpar, för att kunna visa upp ett bagagekvitto på hemresan och därmed hävda att du hade med dig cykeln du för in redan på utresan till USA.

Sist jag testade var det bara "bend over" direkt.

hunken21345 skrev:
> Vågar man ens köpa en tandborste och föra med sig hem eller ska den också tullas in?

hunken21345 skrev:
> Vågar man ens köpa en tandborste och föra med
> sig hem eller ska den också tullas in?

Så länge som tandborsten inte är för dyr http://www.tullverket.se/innehallao...andutanforeu.4.30cfbac4117bfb36546800095.html

Sådana här diskussioner blir alltid knepiga när de flesta inte håller isär vad man enligt lagen är skyldig till och hur man som individ bör agera. Det juridiska är tämligen lätt att ta reda på. Hur man som privatperson ska förhålla sig till det kan vara knepigare.

Måste man köpa en hopfällbar cykel, så man kan smuggla in den i Sverige uppförd i rectum?

De får konstruera en ny typ av s.k. "tulltoa"; där det går att skita ut en cykel....; ooouchaj!!

Senast ändrad:
snoogans skrev:
> Tjena!
>
> Ska åka runt på USAs västkust i 2 veckor och
> sen till New York 1 vecka. Har fluktat lite på
> Niners Air Carbon ett tag och funderar på att ta
> hem en sån cykel eller ram.
>
> Vad är enklast och vad är billigast. Ska jag
> köpa den på västkusten och skicka hem den eller
> ska man köpa den i New York och ta den med på
> flyget.
>
> Har någon gjort något liknande, några uppenbara
> problem förutom med skattemasen?

Skickar man hem det är min erfaranhet att då är tullen snabbt där och hugger. Har man det i bagaget har jag aldrig haft problem. Jag har handlat MYCKET utomlands, senaste tidigare denna vecka då jag köpte lite "bra att ha" grejor i Hongkong.

Å andra sidan betalade jag tull o moms på ett stort inbyggnads ljudsystem som jag köpte i Kalifornien för ett par år sen just för att jag skickade hem det och då fick jag ett litet brev av tullen med frågor. Ingen ide att trixa utan bara att betala.

Fick en fråga i våras när jag återvände från Seattle med ett par nya Windows Surface surfplattor men inte ens då var det något problem.

Vad jag inte begriper är rädlsan för att åka "fast" i tullen. Jag är en relativt frekvent flygresenär, snittar ca 2-3 internationella flygresor i månaden och när jag kommer till Arlanda är det oerhört sällan någon tullbemanning i den gröna fållan. Är det någon tullare där står han/hon allt som oftast och pratar med någon kollega eller i telefon. Någon spontan tullkoll av någon resenär har jag över huvudtaget aldrig varit med om vare sig själv eller sett någon bli utsatt för. De 10 tal gånger jag kommit till arlanda med cykel i väska har jag aldrig fått frågan från tullen om cykeln är köpt i utlandet eller över huvud taget fått någon uppmärksamhet från tullen. Jag menar därför att man ska ha extrem otur om man köper en cykel i USA och tar hem den som checkat bagage och går genom tullen i grön linje och åker fast. Det är allt jag säger. Hur var och en bör/ska göra med detta skiter jag högaktingsfullt i, det är upp till var och en.

Tillbaka
Topp