Köpa cykel (nybörjare)

PdlS

Medlem
Köpa cykel (nybörjare)
Hej. Jag har funderat på att börja motionscykla och har då främst tänkt att cykla i varierad terräng. Har kikat runt på lite olika mountainbikes och inser att det är en djungel. Jag har inte tänkt att börja med att köpa en jättedyr cykel utan det är isåfall något jag får uppgradera till om jag känner att MTB is da big thing.

Har sett att det finns mycket kunskap i den här gruppen och tänkte höra vad ni har för åsikter kring dessa tre cyklar som jag kikat på och vilken ni skulle rekommendera, eller ifall ni känner till någon annan cykel som jag har missat.

Lägger in länkar med information om cyklarna.
TREK Cali SL 2016 https://www.cykloteket.se/artikel/trek-2016-cali-sl-wsd/

SPECIALIZED Jett Comp 29 http://www.sportson.se/catalog/product/view/id/150047/s/jett-comp-29/category/296/?

MERIDA Juliet 7 Vasa Comp https://www.merida.se/mtb27-juliet-seven-vasa-comp-10547

Tack för svar! Och som sagt har ni andra tips så dela gärna med er.

Köpa cykel (nybörjare)
Antagligen spelar det inte så stor roll mellan de tre. Någon har lite bättre framgaffel, någon lite bättre växlar osv. Smaksak egentligen. Du gör helt rätt som köper första cykeln i butik för övrigt! Bor du någonstans på framsidan av landet vet jag folk som köpt cyklar till väldigt bra pris på Allebike i Alingsås (men inte deras eget märke utan Merida etc). Antagligen mer kunnig personal än på Sportson mfl också. Din länk till cykloteket får mig dock att tro att du bor i Stockholmstrakten.

Vidare, rent generellt:
- En snygg cykel du gillar är en cykel du gärna cyklar på, och det är en bra cykel.
- En lätt cykel är en bra cykel, nästan alltid. Många billigare cyklar väger över 14 kilo, och det är liksom ingen höjdare. Speciellt inte om man själv väger under 60 kilo. Och i de prisklasserna brukar det skilja en hel del i vikt. 13 kilo skulle jag lägga som en absolut smärtgräns, gärna ner mot 12. Notera att Meridan klarar detta, men att de andra inte ens skriver ut vikten.
- Tänker du mest cykla grusväg spelar hjulstorleken mindre roll. Tänker du dig något som liknar stigar skulle jag tittat på en 27.5 med tanke på din längd, alltså går iaf en av cyklarna ovan bort. 29 blir rätt klumpigt även om det har sina fördelar.

Lycka till!

Köpa cykel (nybörjare)
Jag hade valt mellan specializden och meridan då det är luftdämpare. Sen hade jag valt den som har trevligaste säljaren eller snyggaste färgen. Sen stuckit ut och cykla

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Jodå det får du fråga ;). Jag är 40 år, 162 cm och väger mellan 56-58 kg.
Nedan är mitt tyckande:
Då borde både 26" och 27.5" hjul (som bara är 1" större, trots namnet) funka, medan 29" kan bli för stort (åt h-e för stort enligt mig).
Huvudtipset är en så lätt cykel som du kan hitta, ny eller beg, i rätt storlek, inom budget.
Håller vi oss till hardtails i aluminium väger cyklarna från ca 10 upp till 13,5 kg, en dyrcykel med kolfiberram kan väga under 8 kg.
Ta dig till en cykelhandlare och provcykla först en 13 kg cykel och sedan en 9 kg cykel, räcker med 1 km (men inte bara platt/rak asfalt), känn efter hur det kändes.

Så i princip är det bara att ta med en våg, räkna ut kilopris, och köpa den som har högst kilopris.

(så länge den är ljusblå verkar det mesta funka verkar det som :-)

Köpa cykel (nybörjare)
Färgen har inte stor betydelse, att två av cyklarna är blå är väl det årets färg gissar jag ;).

Jo jag har förstått att luft är att föredra, växlar har jag försökt läsa på om och det verkar vara en djungel. Har också räknat ut att jag ska ha 15" i ramstorlek eller S och hjulen på dessa cyklar är väl oftast 27,5, det är väl Specialized som har 29".

Har besökt några butiker men det här med säljare som vill sälja verkar vara en bristvara. För några veckor sedan besökte jag fyra olika butiker utan att säljarna ens kom fram, men då jag är okunnig och ny så är det en butik som känns aktuell för mig i nuläget.

Tack för er input!

Köpa cykel (nybörjare)
När du väl står där i butiken och väger cyklar, i rätt storlek, med din kalibrerade digitala badrumsvåg kommer det säkert fram en säljare till slut och undrar vad du håller på med.

Köpa cykel (nybörjare)
Kan ge en idé om hur man cyklar och riktning på utvecklingskurva. Är man 16, 40 eller 65 kanske det ser lite olika ut, inte nödvändigtvis, men statistiskt säkerställt. Så tänker jag, hur tänker du?

Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
Kan ge en idé om hur man cyklar och riktning på utvecklingskurva. Är man 16, 40 eller 65 kanske det ser lite olika ut, inte nödvändigtvis, men statistiskt säkerställt. Så tänker jag, hur tänker du?

Jovisst, så kan jag också tänka. Men i första hand tänker jag att personlighet, intresse, talang, och kroppsformat väger tyngre.

Köpa cykel (nybörjare)
Att 4 år senare 20-åringen bombar stenkistor medan 69-åringen trampar vidare på grusvägen är mer sannolik än det omvända. Mer indata -> bättre utdata.

Köpa cykel (nybörjare)
Om du har möjlighet så besök Velotek i Uppsala. Där får du hjälp utifrån dina behov. Dom kommer att se dej och inte bara försöka sälja den hojen som dom har bäst marginal på. Sportson i Västerås var helt bedrövliga i vårs när min fru skulle byta cykel. Hon hade mer eller mindre bestämt sig för en cykel hos cykloteket i Västberga men ville testa den i en storlek som dom inte hade i Västberga men som skulle finnas i Västerås. Det var tre i personalen och två kunder och ingen brydde sig om henne. Dom två grabbarna i kassan var fullt upptagna med att prata om allehanda privata saker. Den tredje hade fullt upp med en kund. Efter en kvart gav hon upp och det slutade med att hon köpte en cykel för 26000kr på Velotek istället.

Köpa cykel (nybörjare)
Det är i Västerås jag besökt butikerna med säljare som inte verkar vilja sälja eller ser kunder i annars folktom butik. Intressant.

Köpa cykel (nybörjare)
Vi passade på att gå till Sportson när vi var i Västerås på besök hos kompisar. Hade vi fått hjälp och hade den cykeln varit i rätt storlek så hade vi slagit till direkt. Hon hade bestämt sig, det var bara storleken som hon var tveksam om.

Köpa cykel (nybörjare)
Här är ett exempel på en helrätt cykel till dig, preciiis utanför tänkta budget, alltså 14700 kr, väger 10,7 kg i stl Small.
En Grand Canyon Wmn AL SLX 9.9 https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-9-9-wmn.html
Helt rätt utrustning dvs. lätt och fin aluminiumram i stl S med 27.5" hjul, Shimano XT 2x11 grupp, SRAM Level bromsar, Reba RL 100 mm gaffel och 68,5° gaffelvinkel, hyfsade hjul från DT Swiss med 22,5 mm inre bredd och bra Conti MountainKing/X-King RaceSport 2.2" däck, tjejspecifik Selle Italia SLS Lady flow sadel. Du kommer aldrig behöva en finare cykel än så, behöver inte byta ut något och du kommer att har roligt från dag ett. Det är du väl värd?

Bilagor

• GC_WMN_AL_SLX_99.jpg
    GC_WMN_AL_SLX_99.jpg
    163 KB · Besök: 72
Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
Här är ett exempel på en helrätt cykel till dig, preciiis utanför tänkta budget, alltså 14700 kr, väger 10,7 kg i stl Small.
En Grand Canyon Wmn AL SLX 9.9 https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-9-9-wmn.html
Helt rätt utrustning dvs. lätt och fin aluminiumram i stl S med 27.5" hjul, Shimano XT 2x11 grupp, SRAM Level bromsar, Reba RL 100 mm gaffel och 68,5° gaffelvinkel, hyfsade hjul från DT Swiss med 22,5 mm inre bredd och bra Conti MountainKing/X-King RaceSport 2.2" däck, tjejspecifik Selle Italia SLS Lady flow sadel. Du kommer aldrig behöva en finare cykel än så, behöver inte byta ut något och du kommer att har roligt från dag ett. Det är du väl värd?

Nja, du har en poäng. En liten hög pengar till och du får något betydligt bättre. Men!

Jag skulle inte köpa första hojen på nätet.

Jag skulle inte lägga såpass mycket mer på en första cykel. Det kostar en del att börja cykla ändå, med alla kläder och allt man behöver.

Första cykeln blir sällan rätt ändå. Det är ju inte otänkbart att TS inser att hon vill ha en heldämpad framöver, eller en lite slackare/aggressivare geometri eller..

Men du har en poäng. Tillåter budgeten känns det som att brytpunkten för prisvärt går nånstans kring 12. Därefter ger varje krona mindre i termer av prestandaökning.

Köpa cykel (nybörjare)
Tja jag är värd mycket men tyvärr finns inte ekonomi till allt jag anser mig vara värd ;).
Snygg cykel, tilltalar mig väldigt mycket men en bra bit över min prisklass. Ska jag vara ärligt så började jag titta runt 4000kr klassen och har därifrån gått upp till den prisklass jag kikar på nu, så dubbla igen vetetusan om jag är beredd på ;).

Och som sagt jag är helt novis, vill testa och känna efter först. Jag är helt med på att en dyrare cykel är bättre kvalité! Och som AX3L skriver så är det mycket annat jag måste införskaffa än bara en cykel. Men ME LIKE ALOT ;)...

Köpa cykel (nybörjare)
Min fru köpte sin första mtb sommaren 2015. En Scott Scale. Listpris 10000kr, reapris 8000kr. Körde ett knappt år, under detta år kom hon på att det inte var rätt cykel för henne. För brant gaffelvinkel och för högt placerat överrör. När hon bytte cykel i somras så så gjorde vi hennes Scott ren och fin, tog några bilder och la ut på Blocket. Första spekulant ringde efter ett par minuter. Hon fick 6500kr för den direkt utan prut eller förhandlingar. Nu kör en cykel som är mer anpassad till den typ av åkning som hon gillar och hon har redan kört mer på den nya cykeln än vad hon gjorde på ett knappt år på den förra. Kostnaden blev 1500kr i värdeminskning. Ett i sammanhanget billigt sätt att prova sig fram, tycker jag.

Köpa cykel (nybörjare)
Trek och Merida cyklarna är nedsatta i pris då det är 2016 modeller, Specialized cykeln är årets modell och har ordinarie pris.
Möjligt att det finns billigare modeller av både Trek, Scott och Specialized som skulle passa som bra nybörjar cyklar, vet inte riktigt hur stor skillnaden är.
Det finns ju dessa också.
Trek Cali S https://www.teamsportiaonline.se/trek-cali-s-wsd---2016/product/7348

Sedan finns det flera prisvärda Scott på Teamsportia exempelvis denna https://www.teamsportiaonline.se/scott-contessa-scale-730---2016/product/5231

Bianchi? https://www.teamsportiaonline.se/bianchi-kuma-272-alivioaltus---2017/product/00099-YMB71

Köpa cykel (nybörjare)
AX3L sa:
Nja, du har en poäng. En liten hög pengar till och du får något betydligt bättre. Men!

Jag skulle inte lägga såpass mycket mer på en första cykel. Det kostar en del att börja cykla ändå, med alla kläder och allt man behöver.

Första cykeln blir sällan rätt ändå. Det är ju inte otänkbart att TS inser att hon vill ha en heldämpad framöver, eller en lite slackare/aggressivare geometri eller..

Men du har en poäng. Tillåter budgeten känns det som att brytpunkten för prisvärt går nånstans kring 12. Därefter ger varje krona mindre i termer av prestandaökning.

En cykel är en cykel, på nätet eller i butik, alla fakta finns redovisade. En butikscykel på 12.8 kg väger alltid drygt 2 kg mer än en som väger 10,7 kg, hur man än vänder och vrider på vågen.

Sannolikheten att första cykeln blir rätt är större om den är bra, en dålig cykel blir aldrig bättre med tiden, det är sällan man önskar sig en sämre/tyngre cykel längre fram. Det omvända är däremot rätt vanligt. Varje onödigt byte kostar onödiga pengar, rätt från början är alltså billigare.

Det där ständigt återkommande snacket om slackare/aggresivare köper jag inte rakt av, stenkistor och bomba är inte för alla. Hur fel kan det bli med 68.5° gaffelvinkel och 100 mm slag om man väger 57 kg? Går att bomba rätt bra med en sådan cykel också, eller göra bra tider på Cykelvasan om man är mer lagd åt det hållet. En FS väger kanske 2-3 kg mer (15 Kkr) och blir därmed inte lika lättrampad på stig, men snabbare i stenkistan såklart.

Skulle man (gud förbjude) tröttna på att cykla, vilket är mindre sannolikt om man har en kul cykel, tror jag att man kan få tillbaka en hyfsad slant via Blocket eller Happy K&S, större marknad på hojar som är lite mer premium än en som kostar runt 6-8 Kkr nya och väger runt 13 kg.

Det finns förstås fler märken än Canyon. Jag orkade bara inte leta fram någon annan med motsvarande "alla rätt" map. ram/hjul/utrustning/vikt/gaffelvinkel etc. Just denna Canyonmodell och ingen annan (Canyon) passade bäst, jag saknade inget. Att Canyon dessutom skulle vara oprisvärd tar jag för högst otroligt.

Senast ändrad:
Köpa cykel (nybörjare)
PKJoacim sa:
En Scott Scale... för brant gaffelvinkel och för högt placerat överrör.
Nu kör en cykel som är mer anpassad till den typ av åkning...
Vad var det för gaffelvinkel på den gamla Scalen, och vad är det på den nya?

Om du jämför den nya fina cykeln som hon gillar med den Canyon som jag rekommenderat ovan, vad skiljer i geo, utrustning, vikt etc. mellan dem?

Köpa cykel (nybörjare)
Lingon sa:
Köp den som är snyggast.
Ett fö. helt meningslöst inlägg i debatten som inte tillför någon som helst kunskap till TS. Thanks for notning :-)

Jag ser cykeln mer som ett verktyg/redskap än en accessoire, likt en handväska, som skall matcha aftonklänningen. Men kan kan förstås se det på det andra sättet också.

Senast ändrad:
Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
AX3L sa:

En cykel är en cykel, på nätet eller i butik, alla fakta finns redovisade. En butikscykel på 12.8 kg väger alltid drygt 2 kg mer än en som väger 10,7 kg, hur man än vänder och vrider på vågen.

Sannolikheten att första cykeln blir rätt är större om den är bra, en dålig cykel blir aldrig bättre med tiden, det är sällan man önskar sig en sämre/tyngre cykel längre fram. Det omvända är däremot rätt vanligt. Varje onödigt byte kostar onödiga pengar, rätt från början är alltså billigare.

Det där ständigt återkommande snacket om slackare/aggresivare köper jag inte rakt av, stenkistor och bomba är inte för alla. Hur fel kan det bli med 68.5° gaffelvinkel och 100 mm slag om man väger 57 kg? Går att bomba rätt bra med en sådan cykel också, eller göra bra tider på Cykelvasan om man är mer lagd åt det hållet. En FS väger kanske 2-3 kg mer (15 Kkr) och blir därmed inte lika lättrampad på stig, men snabbare i stenkistan såklart.

Skulle man (gud förbjude) tröttna på att cykla, vilket är mindre sannolikt om man har en kul cykel, tror jag att man kan få tillbaka en hyfsad slant via Blocket eller Happy K&S, större marknad på hojar som är lite mer premium än en som kostar runt 6-8 Kkr nya och väger runt 13 kg.

Det finns förstås fler märken än Canyon. Jag orkade bara inte leta fram någon annan med motsvarande "alla rätt" map. ram/hjul/utrustning/vikt/gaffelvinkel etc. Just denna Canyonmodell och ingen annan (Canyon) passade bäst, jag saknade inget. Att Canyon dessutom skulle vara oprisvärd tar jag för högst otroligt.

Okej, diskussionen börjar spåra lite från vad TS egentligen frågar efter men jag får ändå svara.

Jo alltså, absolut. En bättre cykel från nätet är bättre än en sämre cykel från affären, där har jag svårt att säga emot. Nu kostar Canyonen också runt 6-7000 mer (eller nästan 100%) än alla cyklar TS redovisade oavsett vilket bankkort man betalar med. Så att jämföra en Dachia Duster med en XC60 och säga att den internetköpta XC60n är bättre ser jag inte som helt relevant.

Jag tar PKJoacims frus anekdotiska bevisning som källa på att det kan bli fel även för den kategorin cyklister. Mycket beror det såklart på vilka man cyklar med, men att skaffa en fulldämpad för att skona kroppen lite om man faktiskt inser att detta med stigar är väldigt roligt ser jag inte som något konstigt. Det handlar mindre om vilken cykel som är snabbast, utan snarare bekvämast. Men det inser man nog till cykel 2 (om man inte inser att man hittar rätt direkt dvs).

Vad andrahandsvärdet beträffar så är min erfarenhet att bästa sättet att förlora lite pengar att köpa en billig cykel. Normalt sett är det procentuella tappet någorlunda lika oavsett pris, och 50% av 9000 är alltid mindre än 50% av 15000.

Slutligen. Att Canyon inte är prisvärd var en konstig tolkning. Jag kör själv Canyon och rekommenderar dem varmt. Men inte till nybörjare. Det är värt rätt mycket att kunna gå in till butiken, peka menande på vad som nu är trasigt och säga: fixa! På garanti. Här är rådet om trevliga säljare viktigt, för att det just ska vara värt något. Vill de inte sälja dig en cykel så vill de inte laga den heller. Eller ställa in den ordentligt när du köper den, något du också betalar en del för. Vad jag däremot sa är att du har en poäng i att brytpunkten för när det fortfarande blir prisvärt ligger något lite högre än 9000, så det kan vara värt att se vad en tusenlapp till ger oavsett om det står Canyon eller Merida på ramen.

Till TS:
Jag tycker du har fått det sammanfattat rätt bra i tråden. Att börja cykla kostar en hel del och pengarna bör spenderas på kläder, skor osv om något. Bra däck, handtag och sadel är också något som ger mycket glädje per krona. Köp en du gillar, gärna så lätt som möjligt (vilket brukar sammanfalla med den som har luftfjädring osv eftersom dåliga komponenter i regel väger mer). Cykla! I November 2017 kan du sammanfatta ditt nya intresse och dra lite slutsatser kring vad du ska göra annorlunda inför framtiden och om du behöver återkomma här med frågor. Lycka till!

Köpa cykel (nybörjare)
Köpa cykel (nybörjare)
För många är det roligare att ge sig ut och cykla på en snygg cykel än en ful. Det kan till och med vara roligare att cykla på en snygg och tyngre cykel än en ful och lättare. Det ska inte underskattas.
Min fru led inte av att cykeln vägde drygt 14kg. Eller av den tämligen mediokra Suntourgaffeln med stålfjäder.
Den framåtlutade körställningen, branta gaffelvinkeln (70 grader) och att hon slog sig på överröret när hon fick hoppa av oplanerat, var det som fick henne att bestämma sig för att byta cykel. Men hon saknar sin Scott ibland, den var så rolig att cykla på och så var den ju så snygg.

Köpa cykel (nybörjare)
Om TS var ute efter smakråd map. snygghet skulle frågan lika gärna kunna ställas på godtyckligt hästforum, ed. Självklart värderar (nästan) alls utseende i samband av köp av (nästan) vad som helst, medvetet eller undermedvetet. Jag tror att TS är intelligent nog att redan veta det, därför tillförde inlägget inget i debatten. Någon som bemödar sig att orka fatta? Det brukar sällan saknas ork när det gäller att missuppfatta.

Köpa cykel (nybörjare)
Mitt problem är att jag inte med gott samvete kunde rekommendera någon av TS tre valda cyklar då jag inte anser att någon av dem gör jobbet. Jag anser att det är så illa att man måste kliva upp några snäpp i kapacitet (och pris) innan cyklarna blir så pass relevanta att man pallar att leva med dem längre än 6 månader. Visst, nästan 15K är betydligt mycket mer pengar än 8-9K, men i sammanhanget så värt det med tanke på vad man faktiskt får för pengarna.

Köpa cykel (nybörjare)
Köpa cykel (nybörjare)
Och varför jag hamnade på just Grand Canyon Wmn AL SLX 9.9:

AL 3.9: För tung med 13,4 kg, inte många rätt i övrigt heller
AL 4.9: För tung med 13,1 kg, 70° gaffel, Deore 3x10 - vill gärna ha 2x
AL 5.9: För tung med 12,8 kg, 70° gaffel, Deore 3x10 - vill gärna ha 2x
AL 6.9: Ok med 11,5 kg, 70° gaffel, 29" hjul i stl S
AL 7.9: Ok med 11,4 kg, 70° gaffel, 29" hjul i stl S, bra med Deore 2x10
AL 8.9: Ok med 11,6 kg, bra 68,5° gaffel, bra 27,5" hjul i stl S, bra med XT/SLX 2x11, ej dammodell, 13700kr
AL 9.9: Bra med 10,7 kg, bra 68,5° gaffel, bra 27,5" hjul i stl S, bra med XT 2x11, dammodell, 14700kr

Köpa cykel (nybörjare)
Det behöver inte vara damcykel eller dammodell på cykeln, möjligt att det inte är påstå något sätt viktigt när det gäller mtb. Har bara fått för mig att de är ergonomiskt mer anpassade men det kanske är så liten skillnad att det saknar egentlig betydelse.

När jag landat i vilken/vilka cyklar jag ska titta närmare på och jag bestämmer mig för köp så kommer jag möjligtvis väga in utseende litegrann men det har faktiskt ganska liten betydelse. De flesta mtb cyklar är hyfsat lika i utseende och färgerna är ganska begränsade. Vill nog tycka att Canyon cykeln som det länkades till i den här tråden var riktigt najs.

Köpa cykel (nybörjare)
PdlS sa:
Bengt-re sa:
3x klinga är utmärkt att singelkonvertera utan strul med kedjelinje så jag röstar hellre på 3x för mtb.

Oj överkurs för mig. Vad är 3x klinga?

Tre eller två drev fram. Kör man tre så kan man enkelt ta bort framväxel och två klingor samt ersätta mittenklingan med en n/w klinga och spara lite vikt/strul/få enklare rengöring till priset av minskat omfång(range). Många här kör idag med 1x setup.

Gör man samma konvertering från 2x så kan det vara struligare att få till en bra kedjelinje.

Köpa cykel (nybörjare)
Sixten Fors sa:
Bengt-re sa:
3x klinga är utmärkt att singelkonvertera utan strul med kedjelinje så jag röstar hellre på 3x för mtb.
Må så vara.
Anser du att TS bör klara sig med 1x10 och 11-36T?

Kanske inte från start, men med tiden så. Beror ju helt på hur man cyklar, men jag och många med mig tycker att 1x med 11-36 fungerar bra. Dock bör man känna sina ben och sin cykling för att välja rätt framdrev då rangen oftast blir lite snål så finns ingen eller liten marginal att välja fel. Med 2x och 3x har man ju både för höga och för låga växlar för normal cykling.

Även på den tiden jag körde 3x så gillade jag det bättre än 2x på mtb för att man kunde ligga på mittenklingan 90% av tiden och bara droppa ner till lillklingan i superbackar/tokstök och storklingan till grusrace/transportcykling. Men 2x upplever jag att måste växla mer med framväxeln och det är störande på mtb.

#åsikt

Tillbaka
Topp