Köpa cykel till bikepacking

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 94328
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 94328

Guest
Hejsan! Äger inte idag en cykel men jag tänkte att kortare bikepackingresor med min dotter låter intressant!
I dagsläget blir det max 2 resor per år och då kortare resor.
Utöver det bli cykeln använd till och från jobbet
Jag vill inte lägga ut en förmögenhet på en cykel när jag inte vet om detta är nåt för oss.
Det är rea på Scott Aspect 970 nu och den är grön och fin :LOL: Den har fått bra reviews
Den har dock inte hydraliska bromsar som jag har för mig är bättre än mekaniska
Hur skulle cykeln prestera tror ni med lite mer erfarenhet än mig?

Skippa alla cyklar med fjädring fram om du inte tänker cykla på stigar. Fjädring fram har du inget behov av så länge som du håller dig på asfalt, grusvägar eller bättre stigar. Fjädring fram har näst intill bara dåliga egenskaper vid prisnivåer under 15 000 kr.
Jag bygger en cykel för bikepacking och den är helstel. Den kommer fungera riktigt bra på allt från bättre stigar.

Tack för tipset men vi kommer även att cykla på stigar i skogsterräng

Jag har nu även kollat på Orbea Onna 29" 30. Den är lite dyrare men verkar ha bättre delar

Den ursprungliga poängen med bikepacking var ju att kunna få med tillräckligt med (minimal) utrustning för övernattning och föda, på cyklar som inte hade fästen för väskor/pakethållare osv. För att möjliggöra stigcykling med packning behövde utrustningen dessutom vara lätt och volymbesparande och fördelas jämnt viktmässigt över cykeln. Nu verkar bikepacking närmast användas som en synonym till ”cykling med packning” och innefatta hela spektrat från touring med 80 liter ortlieb-väskvolym till minimalistisk snabbcykling.

Sen ska man inte inbilla sig att man får med sig några större volymer packning heller, iallafall inte med bara sadelväska och styrväska plus eventuell ramväska. Det kan vara klurigt att få med tillräckligt med kläder och campingprylar om man inte har fokuserat på att skaffa lätta och utrymmesbesparande friluftsprylar, iallafall för två. Räkna med tio-tolv liter i styrväska, kanske femton liter i sadelväska, ett par liter till i ramväska… ryms den tänkta campingpackningen i en ryggsäck med 25-35 liters volym? Om ja, så är det inga problem. Om inte, får man kanske fundera på att välja en lösning med pakethållare och panniers istället, åtminstone bak.

Men köp den cykel du tänkt dig, du kommer ändå vilja ha en till om du blir biten. En fördel med bikepacking (i sin ursprungliga betydelse) är att utrustningen, iallafall i form av styrväska och sadelväska, funkar till nästan alla cyklar. Om du däremot ser framför dig bikepacking som går mer åt touring-hållet, med pannier-väskor på pakethållare både fram och bak, ja då bör man kanske överväga en annan cykel - med stel gaffel med fästen för lowriders och tillräckligt långa sadelstag för att undvika att hälarna tar i de bakre väskorna.

Hejsan! Tack för många synpunkter
Då vi redan är vana vid hiking med lätt och väldigt lite packning så kommer packningen inte vara ett problem.
Den packning jag hade tänkt är faktiskt sånna väskor väskor som sitter på pakethållare bak men inga andra.
Kan man inte ha pakethållare på en MTB? Cykeln kommer inte bara att användas till resor så vill gärna ha en som funkar lite till allt

Det går alldeles utmärkt att cykla på stigar med cykel utan dämpare, det dämparen gör är att du kan cykla fortare när det är ojämnt men för normal dvs. ganska låg fart är det inga problem med helstel.

Då vi redan är vana vid hiking med lätt och väldigt lite packning så kommer packningen inte vara ett problem.
Den packning jag hade tänkt är faktiskt sånna väskor väskor som sitter på pakethållare bak men inga andra.
Kan man inte ha pakethållare på en MTB? Cykeln kommer inte bara att användas till resor så vill gärna ha en som funkar lite till allt
Det går utmärkt att ha pakethållare på en mtb.

Låter bra det! Dessutom är det ju inte särskilt svårt att, om man nu önskar det för längre turer, byta ut en dämpad framgaffel mot en stel gaffel som har fästen för cages/lowriders, om man nu skulle vilja ha utrymme för mer packning (eller bara lite jämnare viktfördelning på cykeln).

Viktfördelning har jag inte ens tänkt på ?
Jag kör nog på Orbea. Den är ff relativt billig och delarna är bättre än på den Scott jag tittade på först.
Svårt att veta vilken cykel jag egentligen behöver då jag inte är en van cyklist men den verkar vara en bra 1a cykel
Tack för alla tips och synpunkter!

Tillbaka
Topp