Köpa cykel

beginner

Ny medlem
Köpa cykel
Hej,

skulle köpa mig en cykel för att komma i kondition igen, och började med att titta på en landsvägsracer. Dock verkar de vara lite i klenaste laget för min såkallat tilltagna matchvikt. Dessutom vill jag ha en lite mer användbar cykel då jag vill kunna köra en del grusväg lite stigar (inte tuff offroad eller dirt) samt även landsväg. Cykelcity rekommederade att jag skulle fundera på att antingen köpa en hybrid typ SCOTT S1 eller Merida T5, alternativt en MTB. Jag har funderat ett tag och inte kommit fram till något vettigt svar. Jag även tittat på Nishiki Bigfoot Race som verkar vettig (MTB på 29" hjul).
Min senaste tanke var att köpa en framdämpad MTB med 26" hjul och slänga på 1-1,5" slicks. Jag undar dock om inte utväxlingen på en sådan är i lägsta laget? Vad behöver man för dämpargaffel man man är lite tyngre? Skall man satsa på gaffel med lockup/lockout?

Köpa cykel
Fundera på hur mycket pengar du är beredd att lägga ut. Tänk sedan igenom det igen och fundera på om du inte klarar att lägga på en tusenlapp eller två på det. Därefter gör du en liten sökning på forumet här så ska du se att det finns en massa trådar om cyklar i olika prisklasser. Generellt rekomenderas Marin eller Kona som prisvärda. Univega kvalificerar nog sig också. Vad gäller dämpare rekomenderas Marzocci MX comp ETA. Mycket prisvärd och stabil. Ju mer pengar du är redo att slanta upp desto mer finns det att välja mellan (och desto roligare blir det). Tänk över möjligheten att köpa fjolårets modell som ofta reas ut för flera tusen mindre än när den var "ny". Att köpa cykel av en seriös och välrenomerad cykelhandlare är nog alltid att rekomendera tills man själv känner sig trygg och säker på vad man vill ha och hur saker ska se ut och kännas. Undvik 29 tum då utbudet däck är klart sämre, möjligheten att byta dämpare är klart begränsad.

Men som sagt börja med att fundera ut hur mycket pengar du vill bli av med. Presentera summan här och du blir sannolikt överöst av tips. =)

;~}

Köpa cykel
Det är ett dilemma det där. Jag är i en liknande situation. Kan inte bestämma mig för om jag ska bygga ihop mountainbikedelar jag har liggande till en stads-mountainbike med smalare däck eller om jag ska sälja prylarna och köpa en cyclocrossram att bygga på istället. Det är inte lätt!

Har du någon som helst plan på att börja cykla i skogen? Där funkar inte en hybrid utan då vill du ha en mountainbike. Utväxlingen på en mountainbike räcker långt även på landsväg, du kan trampa på i 45km/h utan att behöva tyngre växlar.

Köpa cykel
det jag skulle göra i ditt fall.. som huvudsakligen håller dig på asfalten men ändå tar grusvägen och en något mindre teknisk stig är att köpa en cross... det är en racer av lite robustare modell med mönstrade däck... låter alldeles ypperligt för ditt användningsområde.

FAst "skiten" är det att direkt du ska ut i skogen så blir det stötigt och eländigt då du kör stelt isf.

Annars är nog en mtb att rekommendera, de fungerar på alla underlag och är väldigt smidiga.. finns mycket att välja på både däck, gafflar, ramar etc.. 29" är dumt som dr englund säger då utbudet är snålt på ramar, gafflar och däck.

Du borde få en helt okej ram, gaffel och hjul samt en shimano 105 grupp på.. alt campas motsvarande grupp.
På mtb sidan så får du en schysst ram, hjul samt en marzoochi mx comp eta samt en shimano lx grupp.

Sedan så ska du inte glömma bort begagnad sidorna.. mycke tjat om det.. men när du ska lägga 10-12 så är det klart mer för pengarna om du kan nöjja dig med en cykel som är körd av någon annan en säsong.

Köpa cykel
Fast det är alltid en chansning att köpa begagnat. Man kan göra riktiga kap förstås men lika gärna betala för mycket.

Glöm inte att spara lite pengar till hjälm, kläder och säkert också ett par cykelskor.

Köpa cykel
Har man en tilltagen matchvikt passar det utmärkt med lite lägre utväxlingar också. Ju mer man rör på fossingarna desto fortare kommer man ner i vikt (gånger antal timmar man spenderar i sadeln på detta viset).

Jag gick ner från 83 kg till 71 på sex månader efter att jag hade börjat få blodatd tand på detta. Då hade jag avverkat c.a 500 mil.

Köpa cykel
Ja, åtminstone så är det jag har fått för mig. Är man tung och kör på för höga växlar är det dessutom större risk för att man ska få problem med knäna än om man försöker hålla en högre kadens. Det sägs att knäna smörjs bättre vid hög kadens.

Säg gärna emot, jag är inte träningsfysiolog utan enbart amatör.

Köpa cykel
När jag skulle köpa cykel så hade jag mer eller mindre exakt samma önskemål som du - Farten, asfalten, grusvägen! Efter lite research så fanns inget annat alternativ än en given Cyclocross, förstår inte varför du velar (om du nu gör det!) Mitt tips är att provköra en Ccross, det är ett absolut underbart köp för "våra" ändamål. Det gällande att det blir stötigt om man lämnar grusstigen eller skogsstigen håller jag med om men med lite tålamod och teknik så klarar man en hel del faktiskt!

Nej du kommer inte kunna köra ner för ett berg med den, men du kan lätt köra på leriga skogsvägar men rötter o stuff så länge du inte väger så pass mycket att du får ram- eller ekerbrott m.m.

Cyclocross är ett superbra alternativ till en lvghoj helt enkelt!

Är mycket nöjd med min. Om jag önskar mer fart så slänger jag bara på ett par lvgdäck. De räfflade däck som medföljer vid ett ccrossköp är ofta väldigt lätta och tunna (kontra andra terrängdäck) vilket gör att de ger bra fart på asfalt också. Pendlar 5mil på min utan minsta problem. -
- Så länge du inte är van vid tubdäck så kommer du absolut inte känna att det går för långsamt, det kan jag svära på! :)

http://www.tcmcykel.se/corratec-ccross-105-2012-p-2073-c-237.aspx Jag kör exakt samma cykel fast förra årets modell, har inget att klaga på. En underbar cykel helt enkelt :D

Köpa cykel
staine skrev:
-------------------------------------------------------
> Jaja cx är ju jättebra, undrar bara om det var
> allmänt känt 2004? ;-)

Men haha vafan har en 8 år gammal tråd väckts för >.<

Tillbaka
Topp