Köpa cykeldator. Garmin edge 520 eller 810?

Tobbegubben

Ny medlem
Funderar på att köpa en cykeldator. Har mest haft cyklingen som ett komplement till löpning men tycker att det blivit roligare och roligare.
Tänkte därför köpa mig en cykeldator. Har kollat på Garmin edge 520 och 810 modellerna?
Någon som har båda dessa och kan säga några för resp nackdelar med dem?

Om man ser till att de kostar lika mycket. Plus att då har ju 810 touch, kadens och pulsmätare.
Så 810 känns ju mer prisvärd.

Tobbegubben sa:
Om man ser till att de kostar lika mycket. Plus att då har ju 810 touch, kadens och pulsmätare.
Så 810 känns ju mer prisvärd.

Jo. Har en 800 och en 520. Det enda 800 är bättre på är navigation. För annat så känns 520 smidigare och modernare. Främst på grund av skärmen.

820 är dyrare men har egentligen fördelarna från både 520 och 810. Hade jag köpt nytt idag hade jag valt den.

Har haft båda.
Hade valt 520 alla dagar i veckan.
Några snabba varför kommer här:

Finner gps snabbare
Strava live
Mer modernt utseende
Mycket mer reptålig display
Bättre display

Båda är rätt kass, men det jag tycker inte det finns nåt bättre heller.

Displayerna är rent ut sagt usla på båda.

Bengt-re sa:
Är väl inget fel på 520 displayen? Bra läsbarhet i solljus.

Det är nog bara fel på mina ögon då eller nåt. Man får köra max på bakgrundsbelysningen för att se nåt och då käkar den batteriet på ett nafs. 810 kanske är något sämre, men den håller åtminstone batteriet lite längre även när man gasar max på bakgrundsbelysningen. Att navigera i farten med 810 i starkt solljus är i princip förenat med livsfara.

Tobbegubben sa:
Funderar på att köpa en cykeldator. Har mest haft cyklingen som ett komplement till löpning men tycker att det blivit roligare och roligare.
Tänkte därför köpa mig en cykeldator. Har kollat på Garmin edge 520 och 810 modellerna?

Vad har du till löpningen?

leffo sa:
Tobbegubben sa:

Vad har du till löpningen?

Till löpningen använder jag en garmin klocka och på telefonen använder jag Strava.

Sitter och funderar på samma sak om det är värt de extra pengarna för 820. Hur mycket skiljer det i snabbhet vid navigering och omdirigering på dem?

Hej..jag vill ta upp den här tråden eftersom jag går i liknande inköpstankar.. Undrar vad det blev för dator? Jag funderar mellan 520 som går att hitta för lite drygt 2,2tkr och 820 för dryga 2,5tkr. Förslag..? Erfarenheter..? ..tacksam.. :-)

Jo..om man ny behöver de nya funktionerna/förbättringarna. Jag får väl sätta mig in bättre i vad som skiljer 520 o 520+..men som jag förstått det så är det i stort sett bar att 820 har pekskärm som skiljer 520/820 åt. Men eftersom jag är färsk cyklist så vill jag gärna ha tips om en lämplig o prisvärd modell för mig.. Se gärna mitt inlägg om fråga om landsvägscykel.. // lunkan

lunkan-58 sa:
Jo..om man ny behöver de nya funktionerna/förbättringarna. Jag får väl sätta mig in bättre i vad som skiljer 520 o 520+..men som jag förstått det så är det i stort sett bar att 820 har pekskärm som skiljer 520/820 åt. Men eftersom jag är färsk cyklist så vill jag gärna ha tips om en lämplig o prisvärd modell för mig.. Se gärna mitt inlägg om fråga om landsvägscykel.. // lunkan

Nja vanliga 520 kan du ju inte söka och programmera navigering i enheten, du behöver dator, villet du inte gör med 820, dock verkar ju den funktionen ändå vara seg på 820. Minneskort på 820 gör ju även att du inte behöver begränsa sig i kartområde så som du möjligen får göra på 520 som saknar plats för minneskort. Dock verkar ju 520 ändå rekommenderas. Och nu har de ju släppt 520 plus vilket väll gör motiveringarna för 820 ännu färre.

Läsvärt om plusen https://www.dcrainmaker.com/2018/04/hands-on-garmin-edge-520-plus-with-mapping.html

Står i valet att köpa en 520 eller en 130. Båda ligger på ungefär samma pris 2500:-. Dock så har 520 lite mer i sitt paket (Bike24). Någon som har jämnfört/testat dessa mot varandra?
//Urban

Jag hatar min 520 helt innerligt. Den är så jävla seg, har kartor på den, helt helt oanvändbara, alla garmin devicer är sega, för att de snålar med hårdvaran, samma sak med deras "frilufts gps" devicer. Menyhanteringen är totalt skit också.

Jag är på vippen att trycka på knappen för en sigma rox 12, den är rapp med karta, inte för stor, enda abret är att den saknar en telefonapp så du får inte viseringar från telefonen på cykeldatorn, men det är en ickefiness för mig, jag vill inte ha det.
Riktigt bra recension av dcrainmaker.

Sa jag att den är rapp, att kartor fungerar bra, du får alla kartor GRATIS av sigma.

Garmin kan gå å dö, jag hatar hatar min 520, men i brist på annat har jag fått stå ut med skiten.
Jo, sigman har lite funkig engelska, de har andra ord men det kan jag ta, kanske svenskan är bättre? Om det finns.

Jag har både 520 och 810 (samt 500, 510 och lånar ibland en 820). Den största nackdelen med 520 jämfört med 810 är att den inte kan rutta dig till en plats du väljer på kartan samt har rätt begränsat utrymme för att ladda in egna kartor. Men den är rappare, mindre, snyggare, laddar upp via BT/WiFi snabbare och har bättre stöd för sensorparning etc. Garmin 810 är möjligen bättre om du vill kunna rutta och navigera men den är i ärlighetens namn rätt gammal nu med 5 år på marknaden.

Om inte en sparad tusenlapp är extremt viktig så skulle jag satsa på något modernare som Wahoo Elemnt (ev Bolt) eller någon av de senare Garmin-modellerna.

Köp inte 820, pissdålig pekskärm, nog fan värre än på min första androidmobil, xperia x10mini. Helt OMÖJLiGT att peka ut en punkt på skärmen som du vill navigera till, och det är 50/50 chans att den registerar "spara turen" istället för "ta bort tur" . Saknar 520...

Har varit ganska nöjd med min 520, men den har haft några små egenheter. Slutat logga mitt under en tur trots att det har sett ut som om den varit igång. Nu på senare tid har den tidvis sugit massor av batteri. Efter en fullständig återställning så verkar den ha bättrat sig, men jag litar inte riktigt på den trots allt. Återställningen lämnade den bittra eftersmaken av att behöva konfa alla sensorer och dataskärmar igen, vilket på en 520 är en pina. Överväger en Wahoo Elemnt (första modellen med den större skärmen) då jag börjar tycka att 520-skärmen är i minsta laget för den data jag vill visa. Att den är lite svårtydd med mörka glasögon kan också ha med saken att göra.

Ett bra tips är att efter konfiguration göra backup på enheten, särskilt då inställningar och aktivitetsprofiler...

NLC sa:
Ett bra tips är att efter konfiguration göra backup på enheten, särskilt då inställningar och aktivitetsprofiler...
Fast vill man utesluta att batteridränaget beror på befintlig konfig så hjälper det inte till en början iaf. Nu har jag konfat upp den hjälpligt och orkar inte bry mig mer.

Nä det förstås. Men du, då kan vi göra så här att du köper en ny 520a å jag kan testa att din gamla funkar som den ska =)

Jag har en 520 boundle med kadens sensor och pulsband. Fungerar klockrent!
Riktigt snabb att hitta gps, aldrig behövt vänta på det! Aldrig provat en 820 men kan tänka mig att touch skärm blir sämre med svettiga händer, knappar på sidorna som 520:n har är väldigt lätt även med tjocka långhandskar. Och navigera med en cykeldator? Seriöst hur ofta gör man det?
Aldrig saknat den funktionen, men man kan se på en 520 (på en karta) vart man är hela tiden!

Man är väl olika, men cyklar man i områden man inte varit i förut är det rätt trevligt med en karta som man kan panorera och zooma i.

Jogge86 sa:
Jag har en 520 boundle med kadens sensor och pulsband. Fungerar klockrent!
Riktigt snabb att hitta gps, aldrig behövt vänta på det! Aldrig provat en 820 men kan tänka mig att touch skärm blir sämre med svettiga händer, knappar på sidorna som 520:n har är väldigt lätt även med tjocka långhandskar. Och navigera med en cykeldator? Seriöst hur ofta gör man det?
Aldrig saknat den funktionen, men man kan se på en 520 (på en karta) vart man är hela tiden!

Blev en 520 för mig idag. Inte prio att navigera och i övrigt fyller den nog sitt syfte för mig.

Tillbaka
Topp