köpa cykeldator...

Razorman

Ny medlem
köpa cykeldator...
Spekulerar på att införskaffa en cykeldator att leka med...

Viktigaste funktioner:
- aktuell hastighet
- medelhastighet
- tur-tid
- tur-distans

kul-o-ha funktioner:
- skillnad mellan aktuell- och medelhastighet

Funderade på en Sigma BC 1200... Läste nån tråd som rekommendera en Sigma Targa...

Tänkte köra med trådat eftersom det verkar vara så mycke problem med den trådlösa lösningen.
Vill dock inte lägga ut alltför mycke pengar på detta... (fattig student-syndromet)

Nån som har rekommendationer eller kommentarer om dessa eller andra cykeldatorer?

köpa cykeldator...
Sigma Targa är super. Du monterar den på styrstammen och den ska vara stryktålig. Tydlig display och den visar skillnad mellan aktuell- och medelhastighet hela tiden.

köpa cykeldator...
hade en targa.. samma som bc800 fast med titanstomme samt _mycket_ grövre kablar.. tycker den är betydligt mycke bättre än min vdo mätare som ligger i garaget, dels för vdo mätaren inte trivs så bra med lera o fukt som targa'n pallade super tills jag vippa över styret o plumsa i den i vattnet o den försvann..

men annars så är vdo mätarna väldigt omtyckta.. jag skulle dock välja en targa efter att ha haft både en targa o en vdo.

köpa cykeldator...
är det inte samma kablar/kit för BC 800 som för Targa?
Hänger det med alla delarna för montering när man köper Targa:n eller måste man köpa till nåt (t.ex. eker magnet)?

210:- på Cyclecomponents tycker jag var underligt lågt pris för att det ska va komplett kit med... eller?

Targa-modellen verkar inte finnas på sigmasport hemsidan...?

köpa cykeldator...
Allt som behövs för montering följer med Targan (om det är bara själva datorn de säljer men det tror jag inte). Magnet + kablar och allt annat. Ett bra pris, jag tycker att du ska slå till!

Om du skulle ha platta ekrar så får du köpa en annan magnet.

köpa cykeldator...
Cateye gör också fina cykeldatorer som är värda att kolla upp tycker jag. Är väldigt nöjd med min Enduro 2 som jag köpte för ett tag sedan. Den motsvaras av den nya modellen Enduro 8 som har samma funktioner men en annan design. Där jag köpte datorn hade de båda modellerna och jag köpte 2:an eftersom jag tyckte sensormonteringen var lite bätte på den (med justerbar klamma som skruvas fast, istället för buntband).

Den har annars de vanliga funktionerna:
-Hastighet
-Medelhastighet
-Maxhastighet
-Indikator om man ligger över/under medelhastigheten
-Två trippmätare
-Total körsträcka (ställbar)
-Körtid
-Klocka
Man kan även växla mellan två hjulstorleksinställningar.

köpa cykeldator...
Jag är också väldigt nöjd med min cateye enduro, vet inte vilken modell det är som jag har, tippar på en 2:a
Tyvärr har jag fått kabelbrott precis i infästning vid dockan till datorn, finns det nya sånna grejor att få tag på eller blir det lättare att köpa ny dator?

köpa cykeldator...
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker att Sigma har tappat greppet om kvalité
> och personligen skulle jag kasta ett mycket
> seriöst öga på VDO innan jag köper en cykeldator
> idag.

Intressant för jag är av den diametrala åsikten. VDO verkar ha lite skakig kvalite på sina trådlösa. Min bc 800 har nästan dubbla räckvidden och alla relevanta funktioner.

/rikard

köpa cykeldator...
Jag köpte min Sigma BC 1200 i våras och den har som andra dåliga varor varit sopig från dag ett.
Lösningen med det trådlösa har varit ok. Men knapparna är så sanlöst dåliga att jag bir förbannad bara av att skriva det här.
Var tvungen att reseta hela apparaten häromdagen för att få den att snurra igen.
Nä - en jävla skitprodukt helt enkelt.
Det finns bättre saker att slänga sina surt förvärvade pengar på.

köpa cykeldator...
Jag har en VDO C8 som jag inte är speciellt nöjd med. Dels så har jag fått byta datorhållaren p.g.a. att sladden gått sönder i ingången till fästet, dels för att jag saknar tidtagningsfunktion (C8 har endast "Ride Time”, och den stoppar när man stannar).

Däremot är VDO C10+ en finfin cykeldator (min tjej har en sådan). Den har de funktionerna som C8:an saknar. Dessutom är den sladdlös, vilket eliminerar eventuella problem med sönderskavda sladdar. Priset är 355kr hos CC.

köpa cykeldator...
the_TnT Skrev:
> Trådlöst är av ondo, oavsett märke. Synd att man
> inte har något val med Polar, men det är klart det
> är värre att ha sladd till ett armbandsur...
>
> /Tobbe
>
> --
> Carpe Diem!

Har aldrig haft ett fel på min VDO C10+!!!!!

/Fredde

köpa cykeldator...
the_TnT Skrev:
> Trådlöst är av ondo, oavsett märke. Synd att man
> inte har något val med Polar, men det är klart det
> är värre att ha sladd till ett armbandsur...

Har du fått en trådlös VDO att fungera med sladd får du gärna höra av dig för jag lyckas inte med min MC1.0:a.

En intresant notering ang VDO/sigma är att jag har hört rykten om att de tillverkas på samma fabrik.

/rikard

köpa cykeldator...
Eftersom cykeldatorer, framförallt fästena och kablarna, på en MTB tenderar att gå sönder titt som tätt så har jag satsat på billiga Sigma. Jag brukar köpa den billiga 800-modellen på Clas Ohlson för 139 kr, eller t o m 401-modellen (98 kr) om jag bara vill ha hållaren. Sigma 800 har det mesta av den funktionaliteten jag behöver och hittills har aldrig själva datorn pajat. Sen har den samma fäste som de dyrare modellerna, vilket gör att jag kan använda min BC 1400 som jag normalt har på racern även på min MTB om jag vill.

Det enda jag saknar idag är möjligheten att enkelt fästa datorn på styrtappen istället för styret, eftersom jag inte får plats med kartställ på styret om datorn sitter där. Någon som har bra tips på hur man kan lösa det?

köpa cykeldator...
Jag har en BC1200 trådlös på min nya hoj och jag tycker den fungerar kanonbra..
har även en targa på min andra hoj och den är också mkt bra.
har aldrig haft problem med dom.

köpa cykeldator...
Verkar vara lite delade meningar om Sigma... Kan det vara att väldigt många har fått "måndagsexemplar" eller att de håller ett genomsnittligt dålig kvalité?

Det jag kan läsa ut om VDO här är att den kanske inte tål dåligt väder... och fästanordningen är lite vek... Annars verkar det inte vara nån (här iaf) som fått datorn att pajja...?

Angående Cateyes datorer... Kan man inte köpa hållare separat till dem? Det skulle kännas lite illa eftersom hållaren/kabeln verkar vara den mest utsatta delen...

Det som ser intressant ut nu:
Sigma Targa (monteras på styrstammen = trevligt)
VDO Cytec C08 (nån som fått datorn att pajja?)
Cateye Enduro 8 (nån som har fler kommentarer om Cateye?)

köpa cykeldator...
Jag köpte en Sigma Targa här om dagen, men fick problem med att montera den.
Både dator och givare fästs med någon sorts gummiband vilket är ganska dåligt och svårt att få det att
passa bra.

Samt att för att få den att funka får inte avståndet vara mer än 5 mm mellan givare och magnet på eker. Att få in det avståndet med grejerna som följer med är ganska omöjligt om man skall fästa på en dämpad gaffel.
Om den skall vara gjord för MTB med tåliga sladdar osv borde det också följa med bättre monterings alternativ.

Någon som har en targa och har lyckats fått in detta avstånd på något bra sätt ???

/Mathias

köpa cykeldator...
Jag köpte en Sigma Targa här om dagen, men fick problem med att montera den.
Både dator och givare fästs med någon sorts gummiband vilket är ganska dåligt och svårt att få det att
passa bra.

Samt att för att få den att funka får inte avståndet vara mer än 5 mm mellan givare och magnet på eker. Att få in det avståndet med grejerna som följer med är ganska omöjligt om man skall fästa på en dämpad gaffel.
Om den skall vara gjord för MTB med tåliga sladdar osv borde det också följa med bättre monterings alternativ.

Någon som har en targa och har lyckats fått in detta avstånd på något bra sätt ???

/Mathias

köpa cykeldator...
Svårt att säga om det är knöligt eller inte att montera en Targadator eller ej.
Man blir ju lätt hemmablind.
Sigmadatorena började dyka upp 1995 närjag jobbade i cykelaffär, så jag har monterat fler än vad jag kan komma ihåg.
Jag brukar montera magneten på hjulet där ekrarna korsar sig.
Då får du ett lagom avstånd till givaren om du har dämpargaffel.
Givaren kan du om du vill sätta fasst med smala buntband istället för gummisnodden.

lycka till
Jan

köpa cykeldator...
Jag har dels en Cateye astrale 8 till lvg cykeln (kan mäta kadensen) vilken jag är riktigt nöjd med och starkt rekommenderar. Till mtb hojen har jag en vdo c10+ vilken känns lite "billigare", sämre fäste (på gränsen till dåligt) men för mig har den fungerat utan problem hittills, ca 6 mån. Har dock hört att folk haft problem med VDO datorerna, som att den slår av / nollas med jämna mellanrum.

köpa cykeldator...
Razorman Skrev:

> Angående Cateyes datorer... Kan man inte köpa
> hållare separat till dem? Det skulle kännas lite
> illa eftersom hållaren/kabeln verkar vara den mest
> utsatta delen...
>
Jodå, det går att köpa hållare/kabel löst. Har för mig att Duells har distributionen i Sverige. Priserna är dock rätt höga, typ 170 kr.

Edit: Kollade på Duells hemsida, de verkar ha sänkt priserna en aning. 140 kr kostar en sats med hållare/kabel/sensor.

Senast redigerad av en moderator:
köpa cykeldator...
Jag har en VDO C10+. Den tog vinterledigt i november och vaknade till liv igen i april. Eftersom jag trodde att den hade gått till "cykeldatorhimlen" var jag i april på vippen att köpa en ny. Men nu är det ju snart november igen så då kommer den väl att vägra funka i blötan...

Annars är den ok.

köpa cykeldator...
Jag har en Sigma bc800 och det är mycket strul med den.

Flera LBS:er jag pratat med har/ska sluta sälja Sigmas datorer pga alltför många reklamationer.

köpa cykeldator...
Sigma Targa håller för det mesta, men titanskalet är bara kuriosa som är pålimmat. Mitt ena skal flög av, då rev jag loss den andra med och målade om cykeldatorn så att den matchade cykeln. ;-) Vet inte vad det är som har börjat strula med de nyare Sigma cykeldatorna, men de gamla(läs från 1999-2001) fungerar mycket bra och är närmast omöjliga att döda. Numera kör jag utan, det är helt klart roligast. Det är inte sträckan som är viktigast utan färden och sällskapet. :-)

/Leo

köpa cykeldator...
Sigmas trådlösa har ju den egenskapen att de slår av sig när man tar en paus (mer än en halvtimme? eller tio minuter?) och måste väckas till liv igen med knapptryckning. Väldigt opraktiskt när man tar en happy-paus med fika, för att sedan köra en bra bit av den återstående turen med avstängd dator. Jag bytte tillbaks till gammal hederlig tråd-dator igen...

/Johan

köpa cykeldator...
tnt:
varför ha den på armen? sätt klockan på styret om du har en polar klocka.. det gör iprincip alla.. vet ett fåtal som har den på armen, och då har de inte sensorn som sitter på gaffeln.

Senast redigerad av en moderator:
köpa cykeldator...
Tim Skrev:
> SL-9:
> varför ha den på armen? sätt klockan på styret om
> du har en polar klocka.. det gör iprincip alla..
> vet ett fåtal som har den på armen, och då har de
> inte sensorn som sitter på gaffeln.

Tror att du menar någon annan va??

/Fredde

köpa cykeldator...
Min bc1200 med rds har fått smakat på sjukt mycket stryk. Så kvaliten kan jag inte direkt klaga på!

köpa cykeldator...
Leo:
Jag har tyvärr inte den lyxen med schysst sällskap, så jag får underhålla mig själv med att hela tiden försöka förbättra mig...
Skulle va kul o ha en siffra att sikta på när jag kör lvg o pressa hårdare...
Kan man inte leka med andra på vägen så får man ju leka med sig själv... ;D

Så som det ser ut nu så är Cateye Enduro 8 mest intressant... Dock verkar den lite dyrare än de andra.. för att inte tala om priset på ett nytt monteringskit...

Men även lite intresse finns i Sigma Targa...
dels är den billig(are)... dels verkar det inte vara nån som knäckt själva datorn än...

Jag har inte dämpargaffel, så jag har nog inte samma problem som många på www.mtbr.com har med att montera sensorn på gaffel...

köpa cykeldator...
Jag hade en tradlos VDO, men den holl pa att driva mig VANSINNIG for den nollade mitt i cykelturen hela tiden. Efter att ha astadkommit ett stort hal i displayen i juli forra aret genom att kora cykeln upp och ner i en grussvang (med mig fore och alltjamt fast i pedalerna .. fint konststycke!) ... funkade den alltjamt *skratt* ... men jag tog tillfallet att kopa en ny. Har nu tva (en for var cykel, jattebra oxa om du far slut pa batteri pa ena) Cateye Enduro 8. Fungerar utmarkt. Valde att inte kora tradlost langre. Statistiken ar viktigare. /Minna

köpa cykeldator...
jag skulle köpa en pulsklocka om jag vore du om jag inte redan hade en.

sedan ang att inte kunna montera den, det är bara att köra buntband, fungerar kanon.

köpa cykeldator...
Köpte en Sigma BC 1200 för ca en månad sedan. Trådlös och smidig. Gillade den, tills den la av helt och hållet för en vecka sedan. Insänd på garanti, får se hur det utvecklar sig...
//Joakim

köpa cykeldator...
ECI i Björkhagen (om du bor i Stockholm) har haft gamla modellen av Cateye Astrale
för 295 spänn (finns fortfarande på deras web). Har den både på racern och MTBn och
den funkar. Enda problemet jag uptäckt är att kadensmätningen har tappat varv när
det varit blött ute några gånger (och då bara på MTBn).
/M

köpa cykeldator...
Jag har en VDO MC1.0+, har problem med att när det går över 25km/h så tappar den hastigheten, dock inte avverkad distans. Skumt! Annars är den jätterolig (om nu en cykeldator kan betecknas rolig ;)

Tillbaka
Topp