Köpa cykeldelar i Kina på plats.

KriBern

Medlem
Är det någon som har turistat i Kina och köpt cykeldelar på plats? Ska åka till både Peking och Shanghai nu i månadsslutet och funderar på att köpa hem delar till en vätterncykel. Så om någon har tidigare erfarenheter av detta dela gärna med er.

Jag har ingen erfarenhet av att köpa på plats men det faktum att kolfiberindustrin verkar husera kring Xiamen, 100mil från Shanghai/ 200mil från Beijing i kombination med att det nästan alltid är leveranstider kan göra utbudet begränsat. Om man köper från Trading Houses verkar de ligga kring Hong Kong/Guangzhou.

Hej, sist jag var i Beijing så var det ungefär samma priser där som här hemma så det lönar sig inte att handla på plats. Ska du handla billigt måste du ta dig mot Guangzhoområdet där de flesta industrier och fabriker ligger. (Detta är två år sedan, mycket vatten har nog runnit mellan broarna sen dess).

Instämmer, svårt hitta något bra i Shanghaitrakten. Om du är där en längre tid så är frakten internt i Kina väldigt billig, så det kan bli bra affär att postorderköpa till hotellet.

Aj de va lite tråkigare att höra. Dock kommer jag stanna i Beijing en vecka och sedan ett halvår i Shanghai så att beställa är nog inga problem. Hade dock hoppats på att kunna testa storlekar osv..

Någon som köpt växelsystem och bromsar i Kina? Hittar miljoner olika ramar styren och hjul men växelsystem verkar det vara sämre utbud på. ska man spara detta och köpa hemma i Sverige kanske?

Någon som har erfarenhet av Microshift Arsis groupset? Verkar vara något märke på växlar som sitter på de billigaste landsvägscyklarna jag hittar.

Kolla på Alibaba efter återförsäljare i Shanghai. Skulle bli riktigt förvånad om det inte fanns flera i närheten. Annars går det snabbtåg Shanghai-Shenzhen, där största delen av industrin ligger. Från Shenzhen har du 45 min till både Hong Kong och Guangzhou, där flera stora återförsäljare finns. Sen rekommenderar jag att hänga i HK ett tag, älskar staden.

Jag är också jättenyfiken på Shanghai-tips, postar i tråden så jag kan ha den på bevakning, hihi!

Flyttar dit för 2 år om en månad, hoppas på att bli kompis med någa kineser på jobbet så att man kan få hjälp att beställa grejor, kanske rentutav hjälp att förhandla. Så byggtips i kina-byggtrådar kommer att lusläsas och härmas efter bästa förmåga!

Hittade 2 fina "riktiga" cykelbutiker i stadsdelen Changning, märken som Trek, Bianchi, Basso, Colnago mfl. Men precis som i inlägget ovan, priserna på såna hojar i såna butiker blir ungefär samma som europeiska priser. Minst.

Tipsa gärna om intressanta alternativ, förhoppningsvis kan jag bjuda tillbaka med info efterhand, när jag är på plats!

Lusläst alibaba nu känns det som.
Verkar som man får en kolfiber cykel för runt 6500kr med Microshift arsis. 1000kr mer så får jag en Canyon 6.0 med shimano 105 och slipper tröjlet :) Får nog bli att bara kasta ner ett par hjul till MTB istället.

Tillbaka
Topp