Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Surfar runt efter ny bakdämpare till sonens cykel och hittar rätt storlek till bra pris på AliExpress. Har någon köpt en rockshox från dom? Kan det vara en kopia? Kan det vara begagnade saker?
Nuvarande dämpare funkar bra men serva den för ca 800 kr känns lite ovärt om man kan köpa en ”ny” för 1600kr..Lägg på frakt, tull och moms och du har en tveksam äldre modell / kopia för 2000kr.
Att det står "The serial # has been scratched off." Säger väl ganska mycket.
Du borde väl kunna hitta en beggad, servad, bättre dämpare för dom pengarna?
Nuvarande dämpare funkar bra men serva den för ca 800 kr känns lite ovärt om man kan köpa en ”ny” för 1600kr..
Har aldrig sagt nåt om att slänga.. köper jag en ny så blir någon annan happyit glad över en beggad dämpare billigt på köp/sälj..varför? Den här slit och släng mentaliteten alltså...
Har aldrig hört talas om fake fox eller rock shox bakdämpare så har säljaren bra omdömen är det nog rätt så risktfritt.Hursom så Blir det nog att inte köpa från Ali efter era kommentarer.. dumt att vara dumsnål! Ville bara höra mig för om någon köpt och blivit 100% nöjd
100% Kopia. Tveksam kvalitetskontroll (läs ingen) då ingen säljare på ali har egen utveckling av grejerna de säljer, ja hur är det då med garantin? Antingen kanske du har tur och får en ny när något händer eller så går säljarenunder jorden och då sitter man där med skägget i brevlådan och får handla från seriösare handlare. Samt att du då lägger cashen rakt ner i kinesens ficka istället för att stödja t ex svensk ekonomi + att rent miljömässigt för nästa generationer så är det ju rätt kasst att flyga enskilda paket från kina och hit :/
Allt som allt, en dålig deal (superpessimistiskt) :P
100% Kopia. Tveksam kvalitetskontroll (läs ingen) då ingen säljare på ali har egen utveckling av grejerna de säljer, ja hur är det då med garantin? Antingen kanske du har tur och får en ny när något händer eller så går säljarenunder jorden och då sitter man där med skägget i brevlådan och får handla från seriösare handlare. Samt att du då lägger cashen rakt ner i kinesens ficka istället för att stödja t ex svensk ekonomi + att rent miljömässigt för nästa generationer så är det ju rätt kasst att flyga enskilda paket från kina och hit :/
Allt som allt, en dålig deal (superpessimistiskt) :P
Tvivlar iof på att man chartrar ett helt plan bara för att flyga över en framdämpare. Men vad vet jag, kineserna är kanske desperata?
Jag har handlat från ali. Allt från junk som bara var att kasta, till hyfsat bra grejer. Men mest junk om jag ska vara ärlig.
1.Inte alls troligt att det är en kopia. Dyra och komplexa verktyg och för små volymer för att det skall vara lönsamt att göra så snygga kopior.
2. Det finns extremt många aliexpressäljare/tillverkare som utvecklar eget och tillverkar. Vi köper en del grejer från tillverkare vi hittat på aliexpress på jobbet. Aliexpress är som sagt bara en samling där tillverkare och affärer på ett enkelt sätt kan sälja vad de har att erbjuda.
3.Alla dämpare som det står sram på görs i taiwan och måste fraktas hit.
![]()
Factory Tour: SRAM's Taiwanese Manufacturing Part 1 - RockShox Suspension, SRAM Drive Train, More
It may be hard to believe, but SRAM hasn’t always been the industry juggernaut they are today. Like many bicycle companies before them, SRAM started…bikerumor.com
Handlar inte om att det chartras ett plan. När företag gör inköp av produkterna så köper de ju kanske pallvis med denna produkt, det är ju mer miljövänligt än att ett litet paket skickas och sedan körs ut. Jag har aldrig köpt något på ali som egentligen varit värt pengarna, sen samtidigt så kan man inte förvänta sig kvalitet när något kostat någon dryg dollar inkl. frakt. :/
Generellt är väl ändå det mesta blaj, precis som wish? Är väl självklart att det kan finns guldkorn men dom är väl ändå få, i dess mening unika.
Alla får ju göra som dom vill men man ska kanske ha i bakhuvudet att det ändå uppfattas som rätt shady business, jag kan inte rekommendera ali iaf.
Serva den du har istället ? det blir väl billigast?Har aldrig sagt nåt om att slänga.. köper jag en ny så blir någon annan happyit glad över en beggad dämpare billigt på köp/sälj..
Jo det blir billigast men lägga 800kr på en 7år gammal dämpare svider nästan mer än att lägga det dubbla på en oanvändServa den du har istället ? det blir väl billigast?
Jo det blir billigast men lägga 800kr på en 7år gammal dämpare svider nästan mer än att lägga det dubbla på en oanvänd
Jag har aldrig reflekterat över mijöfrågan vid köp av nya cyklar/cykeldelar och kommer troligtvis inte göra det heller..Varför? Är det inte bättre både för din plånbok och miljön att serva den du har? Om cykeln dessutom är 7 år gammal blir det troligtvis ingen skillnad på andrahandsvärdet heller om du köper en ny kontra att serva.
Jo det blir billigast men lägga 800kr på en 7år gammal dämpare svider nästan mer än att lägga det dubbla på en oanvänd
Jag kan antagligen sälja den gamla fullt fungerande dämpen oservad för säg 5-600 och behöver jag då lägga till runt en 1000lapp för en nyare modell som inte behöver service för 7-800kr blir den nya dämparen plötsligt inte så dyr...Själv tycker jag att den ända orsaken att köpa en ny dämpare är om den befintliga inte går att serva alternativt om man vill ha en helt annan typ av dämpare med andra egenskaper. Varför lägga dubbla summan när du kan få det du är ute efter för halva priset (förutsett att det går att serva dämparen)?
Jag kan antagligen sälja den gamla fullt fungerande dämpen oservad för säg 5-600 och behöver jag då lägga till runt en 1000lapp för en nyare modell som inte behöver service för 7-800kr blir den nya dämparen plötsligt inte så dyr...
Du går fortfarande back ekonomiskt. Det billigaste är att serva den befintliga dämparen (om det går). Den enda orsaken jag ser att köpa nytt är om du vill ha en helt annan typ av dämpare med andra egenskaper (eller om dämparen är trasig och inte går att serva). Annars vinner du ingenting på att köpa nytt.
Jag har aldrig varit så värst ekonomisk och kan utan att vara överdrivet rik lägga några hundralappar på att ha vetskapen om att det sitter nya grejer på cykeln..
Hade jag gjort om det vore till mig själv men har redan köpt två nya cyklar till mig själv i år:) Sonen får överleva på en uråldrig geoMen ska du inte köpa en helt ny cykel? 7 år gammal cykel går väl inte ens att cykla på :s
Men ändå sitter du här och försöker spara in några extra hundralappar genom att köpa tvivelaktig kvalitet med bortskrapade serienummer från Aliexpress?Jag har aldrig varit så värst ekonomisk och kan utan att vara överdrivet rik lägga några hundralappar på att ha vetskapen om att det sitter nya grejer på cykeln..
Tror ni verkligen han fortfarande gör det?Men ändå sitter du här och försöker spara in några extra hundralappar genom att köpa tvivelaktig kvalitet med bortskrapade serienummer från Aliexpress?
haha, såg inte datum för inläggen utan endast tråden. Vi får väl hoppas att han funnit något annat att göra..Tror ni verkligen han fortfarande gör det?