Köpa downhill cykel!

marway

Medlem
Köpa downhill cykel!
Hallå happymtb, jag hade tänkt mig att köpa en downhill cykel! Min budget ligger på 13-14 tusen, helst så lite som möjligt såklart! Men vill ha en värd cykel som håller länge och bra. Jag har kollat runt lite och har hittat en begagnad Downhill Mongoose Boot'r cykel, länkar: http://www.blocket.se/goteborg/Downhill_Mongoose_Boot_r_40819713.htm?ca=15&w=1
Har även kollat på nya mongoose cyklar på: http://www.cykelcenter.com/cyklar/all-mountaindownhill/mongoose-c-265-1.aspx
Där nya ligger på runt 14-15 tusen för en ny. (måste vara en våldsam rea)
Så är det värt att köpa en begagnad, eller bör man köpa en ny? Eller har ni andra förslag på cyklar som kan passa mig: Längd (172 cm) vikt (72 kg). Helst inom budgeten, vill inte slå till med ett för stort köp då jag behöver pengar till annat viktigt! Det ska också vara en "All mountain bike", att den passar för lite olika underlag, både stigar, downhill, banor m.m.
//"Marway"

Köpa downhill cykel!
Det gäller bara att fånga tillfället när det dyker upp. T ex fanns det nyligen två Trek Session 88, Happys köp å sälj, för 18000 kr/st, från 2011. Lite högre än din budget men mycket bra pris.

Du får helt enkelt kolla efter bra pang för pengarna. Är du sedan lite händig är det inte svårt att fräscha upp en använd cykel.

Senast ändrad:
Köpa downhill cykel!
Men är det en bra cykel för övrigt? om man t.ex. skulle köpa en ny liknande. Eller är de flesta downhill cyklar ganska lika i hållbarhet och det?

Köpa downhill cykel!
Du tänker så. Jag vet inte så mycket om den hojen men den fungerar säkert. Själv hade jag nog köpt en cykel som åtminstone hade gått ner halva priset. Den håller säkert. Det du betalar extra för är oftast lägre vikt och möjligtvis sämre hållbarhet om man inte servar.
Bestäm dig bara för vilken du gillar och leta tills du hittar rätt pris. Det finns också en del på Happys köp å sälj.

Se bara till att du får rätt storlek. Du borde nog testköra något som passar dig.

Lägg gärna ut frågan på Pushbike.se för att få fler svar.

Köpa downhill cykel!
Fast som du skriver att du vill ha en som funkar även på stigar osv då tycker jag inte att du skall köpa en downhill-hoj. För de e inge kul på stigar. De är tråkiga så fort det inte lutar nerför..

Köpa downhill cykel!
Håller med bointus, du skall nog köpa en AM cykel istället. Den är superkul i skog och på stigar och fungerar downhill.

YT Industries Wicked 150 eller Radon Slide AM skulle jag kolla på om jag var du.

Köpa downhill cykel!
Aha, läste inte hela texten. Svårt att få DH och stigar i samma cykel, du får nog välja fokus. Som förslagits ovan så är nog en AM-hoj rätt väg att gå. Satsa på ca 150mm slag fram och gärna som går att minska på något hyffsat enkelt sätt så du kan ställa om när det ska cyklas lugna stigar.
Alternativt så köper du en schysst HT för ca 7000 och lägger resten av pengarna på att hyra DH, det beror på var du tänkt lägga fokus.

Köpa downhill cykel!
Aa, stigar kanske var fel att skriva när jag redan har en umf hardy som funkar för det. Behöver en cykel för lite mer extrema vägar, stigar tänkte jag mig lutande, men då är det downhill>.< jag ska ha en downhill cykel. Men en kunnig uttryckte sig, All mountain cykel, en cykel som funkar i de flesta förhållanden. Jag ska kolla in de ni tipsade om när jag kommer hem. (mobilen atm)

Köpa downhill cykel!
Ok, men ska du bara ha cykeln för att åka nerför så tycker jag du ska satsa på en DH.
Ska du också trampa uppför och åka lite knappt nerför så AM.

Köpa downhill cykel!
En DH är tung och rejäl. Den åker du downhill på, men cyklar inte gärna. En AM är mycket lättare och trevlig att cykla på. Även asfalt går bra. Och den fungerar fint i riktiga DH banor, men kan inte riktigt matcha en ren DH cykel då det blir riktigt tufft.

Ta en funderare du

Köpa downhill cykel!
Jag är ju nybörjare så jag kör ju inte så extremt alls, kör för tillfället på en "freeride" bana om man kan kalla det så. En bana med ganska skarpa kurvor med hopp och fart. Har även tänkt att åka upp norrut och köra på banor som är lite större och längre. Men inget riktigt extremt. Vill bara ha en prisvärd cykel som håller som sagt:) asvalt cykel har jag min mtb umf till, som även funkar bra till stigar och sånt. Så det kanske är lika bra med en riktig då jag har mtb'n till det övriga.

Köpa downhill cykel!
Min röst går ändå till en schysst AM och inte ren DH. Om du vill cykla i skog o fjäll. Ska du bara åka lift och nedför, köp en DH.

Köpa downhill cykel!
Köp den om du vill ha nytt. Det är ett bra pris. Inga värstinggrejor på men ändå nytt. Om du vill veta mer den så kan du kolla med Preacher. Han körde för Mongoose förra året.

Köpa downhill cykel!
Jag kan ha en Boot'r romo till ett nice pris. Har inte bestämt mig om jag ska sälja den ännu. Den har gått ca 3 dagar. Hör av dig om du e intresserad.

Köpa downhill cykel!
Ett förslag är att nu när säsongen börjar lida mot sitt slut i bland annat Åre, är att du väntar lite och kollar vad de säljer ut hyrcyklarna för.

De flesta som huserar hyrcyklar kring de olika bike parksen i sverige för downhill brukar ju rea ut hyrcyklarna mot slutet av säsongen.

Förvisso kan det vara varierande skick på dessa då man aldrig vet vem som kört med dem. Men jag personligen tycker det är ett bra sätt att köpa en första DH-cykel.Jag gjorde själv så 2008 nämligen :)

Tillbaka
Topp