Köpa en bättre MTB?

Johan Gute

Ny medlem
Köpa en bättre MTB?
Tjena alla

Köpte en cykel i sommras för att se om det var något för mig och jag var fast i träsket.
Har en fundering nu när jag ska köpa cykel nummer två.

Nu till mina funderingar.
Ang växlar så är det rätt enkelt vad man ska satsa på.
Det minsta jag tänkte köpa där var Shimano SLX växlar.
Vet att shimano är inte allas favvo..men men..
Men sen funderar jag vad man ska ha för minsta "klass" dämpning fram?
Hu är det med ramen ska den vara i kolfiber eller alu?

Kommer nog att beställa en RADON från fultyskland eller vad ni nu kallade det:
http://www.bike-discount.de/shop/a11550/zr-team-60-2009.html

Är den för billig?
Ska man gå istället satsa på denna?
http://www.bike-discount.de/shop/k95/a11607/zr-race-90-team-colour-2009.html

Eller ska man satsa på något speciellt mårke på cykeln som är bättre än andra?

Har en Scott Yz 35 i dag som kommer bli en pendlar cykel om jag inte får den såld.

Ge mig lite tips hur jag ska göra innan våren.

Köpa en bättre MTB?
Har du pengar är det väl klart att du ska köpa den dyrare! Man får väl vad man betalar för, och när det gäller cyklar kan man aldrig ha för dyr! Vad gäller märken tror jag det kvittar, fultyskar är ju billigare, men säkert lika bra som många andra hojar, så köp!

Köpa en bättre MTB?
42HZ>

Jag ska inte tävla på elitnivå eller så.
Utan kommer att tävla inom klubben "bara"
Sedan kommer det att cyklas GBB varje år, (Gotland Bike Battle.)
Som för övrigt Börje Salming cyklade i somras...
Spänstig kille för övrigt. Skit samma...

Kommer att cykla mycket stigar för skojs skull och för motionen skull oxå.

Mr_nallen>
Focus cyklar har jag inte varit inne på.
Var hittar jag dem?

Kaipartai>

Håller med där.
Dyrare cykel är bättre.
Den som jag har i dag (scott yz35) kostade 5200:- för 2 år sedan och den känns för "billig"

Köpa en bättre MTB?
Inga tips om framdämpen?
Vad ska man tänka på där?
Ska det vara ställbart?
En viss längd på gaffeln?
Vilket tryck ska det vara i den?
Olja eller luft?

Köpa en bättre MTB?
- Vad har du för hoj nu?
- Vad är det som du inte gillar med den eftersom du vill köpa en ny?

Börja med de frågorna så blir det nog enklare att ställa upp krav på ett nyköp.

Köpa en bättre MTB?
Jag hade satsat på en 29er :-) Det rullar så najs. Men det beror ju på hur och var man cyklar såklart.

Tyskarna måste ju komma med 29ers till nästa säsong? Eller? Om Canyon hasplar fram en storhjuling så är jag frivillig testpilot :-)

Köpa en bättre MTB?
Johan Gute skrev:
-------------------------------------------------------
> Inga tips om framdämpen?
> Vad ska man tänka på där?
> Ska det vara ställbart?

En dämpare som det inte går att justera slaghlängen på är väger mindre och är lättare att meka med.

> En viss längd på gaffeln?

Anpassas till ram och åkstil samt var i landet man bor.

> Vilket tryck ska det vara i den?

Lagom. D.v.s. anpassat till din vikt. Det justerar du med en speciell gaffelpump.

> Olja eller luft?

Olja är det i alla gafflar. Stålfjäder eller luftfjäder menar du nog. Stål ger något mjukare rörelse men är tyngre och att du måste köpa nya fjädrar för att ändra hårdheten. Luftgafflar kan vara lite sega initialt p.g.a. att tätningarna är tightare för att inte luften skall läcka ut. Fördelen är att dom är lättare och enkla att justera hårdheten på.

Köpa en bättre MTB?
Kliv upp till Radon ZR Race 7.0, tycker att dem EUR350 är väl investerade. Att kliva upp till en 9.0 jfrt med 7.0 tycker jag inte ger så mkt bang-för-buckarna som klivet ZR 6.0 Team till ZR 7.0 Race! Vikten framförallt!

EDIT: Räknade lite fel samt lade till viktskillnad.

Senast redigerad av en moderator:
Köpa en bättre MTB?
Ett alternativ är ju att överväga vad det är du inte tycker om på nuvarande cykel och bara byta det? ...det kan bli mer cykel för pengarna eftersom du redan har en del baskomponenter som kan bytas längre fram när dem är utslitna...

Gillar du inte gaffeln? Köp en bättre gaffel löst (i webshop förstås, chainreactioncycles.com ellr bike-discount.de t.ex), gillar du inte ramenn? Köp en bättre ram löst.

Men sedan kan du ju behålla rätt mycket från din nuvarande cykel och bara byta vartefter det slits ut, som t.ex styrlager, styre, styrstam, sadel, sadelstolpe, hjul, vevparti, vevlager, pedaler, däck, slangar, osv osv.

Om du funderar på en ny cykel i 12-15.000 kr-klassen (nu antar jag bara att det är den priskategorin du tittar på?) så får man djävulskt bra grejer om man lägger en stor del av den budgeten på t.ex bara en ram - en gaffel - och ett par skivbromsar av top-of-the-line modell, kanske slänga in ett par lättare hjul med.

12.000 kr fördelat i ett räkneexempel.

3.000 kr ram, det kan man få en riktigt lätt och fin scandium-ram för
3.500 kr gaffel, det får man en riktigt bra gaffel för
2.000 kr hjul, ett par XT-nav med fina Mavic-fälgar
2.500 kr bromsar, välj och vraka bland riktigt vassa bromsar!
1.000 kr nya växelreglage (XT) och några hundringar över till annat smått, typ sadelklämma, ev. shims till sadelstolpen, styrlager, etc.

Då får du en riktigt vass grundhoj, och kan byta styre/styrstam, sadelstolpe, sadel och sånt som egentligen är funktionellt som det är men drar upp vikten lite. Istället för att få en hoj som är genomgående medioker kvalité utan riktiga höjdpunkter.

Det finns ju gott och väl utrymme i den ekonomin att justera lite om det är något särskilt du vill ha, ta 1.000 kr ur ram-kassan, 1.000 kr ur gaffel-kassan och 500 kr ur hjul-kassan och du har fortfarande bra grejjer med 2.500 extra att lägga på ett lyxigt vevparti och ny bakväxel och kassett t.ex...

Köpa en bättre MTB?
Bestäm dig hur mycket du vill lägga ut och åk sen runt och pruta på 2009 års modeller (om du inte måste ha en 2010) för handlarna vill tömma lagren.
Jag är nöjd med min Scott Scale 40 men har en kompis som kör solid som han är nöjd med.
www.solidbikes.se

Köpa en bättre MTB?
Jag tycker du ska sätta in pengarna och få en Radonhoj av tyskarna. Hur mycket du än vrider och vänder, åker runt och tittar, surfar runt och ringer så kommer du inte hitta något som är mer prisvärt. Tro oss som försökt. Bättre att beställa nu på rean innan din storlek är slut, du kommer inte bli besviken.

Tillbaka
Topp