Köpa en ny cykelhjälm

• Trådstartare Trådstartare Armel
  • Start datum Start datum
A

Armel

Guest
Köpa en ny cykelhjälm
Här kommer en ny hypotetisk fråga för min skolundersökning:

Du skall köpa en ny cykelhjälm.
Går till cykelaffär.
Där finns det ett nytt märke. Grejerna ser moderna ut och av god kvalitet.
Säljare förklarar att det är ett franskt märke som har funnits länge och som används av proffscyklister.
Priset är ett "introduktionspris" och något lägre (men inte billigt) än MET, Giro, osv

Köper du?

eller annorlunda uttryckt vad skulle få dig att prova ett nytt märke?

För de som undrar vad detta är för slags undersökning refererar jag till: http://happymtb.org/forum/read.php?1,67362

Köpa en ny cykelhjälm
Varför inte köpa? Är hjälmen CE märkt ska den ju vara OK och passar den på min tjockskalle så finns det väl ingen anledning att inte köpa?

Köpa en ny cykelhjälm
Armel Skrev:
-------------------------------------------------------

> Köper du?
>
> eller annorlunda uttryckt vad skulle få dig att
> prova ett nytt märke?

Mycket möjligt. Ser den bra ut (för mig tilltalande) och sitter bra så skulle jag kunna tänka mig att köpa ett okänt märke.

Köpa en ny cykelhjälm
Som sagt är den CE märkt och sitter skönt och ser snygg ut så varför inte. Kan ju vara ett känt märke trots att jag inte känner till det, men jag skulle nog fråga vilka stall som kör med den och kolla på skoj för jag gillar inte när säljare ljuger.

Bosse

Köpa en ny cykelhjälm
Micke S Skrev:
> om proffscyklister använder den är den väl inte
> okänd?

Om inte jag känner till den är det väl ändå ett för mig okänt märke?

Köpa en ny cykelhjälm
jo. men inte okänt för gemene man kanske.

hur många vet tex mad Met och Giro är för märken?. okända för dem, men inte ett okänt märke för det.

men som svar på frågan. är den snygg, dyr, och sitter bra på huvudet så vill jag ha den på mitt huvud. att ha det som andra inte har är bara kul. någon måste ju vara först.

Köpa en ny cykelhjälm
Alla hjälmar som säljs i Sverige sägs vara godkända så någon trohet till "mitt" hjälmmärke lär du inte finna hos mig i alla fall... Sitter den bra, är snygg och inte väger bly så spelar det ingen roll vilka tecken man kraffsat ner på det lilla märket som kallas "logo".

Lycka till med undersökningen =)

Köpa en ny cykelhjälm
Huvudsaken är att den sitter bra och är godkänd(inte bara CE märkt eftersom det finns CE märkning för flera olika hjälmtyper, det ska stå CE 1078). Fabrikatet spelar ju mindreroll. Om den skulle vara snygg skadar ju inte.

Köpa en ny cykelhjälm
Jag skulle bilda mig en uppfattnign hemma, över internet, söka på märket, kolla i forum, osv osv.

Jag tycker att funktionen är det viktigaste och jag skulle fråga mig själv om den passar mitt huvud, det jag pysslar med, och vad som händer om jag ramlar.

Testa är väl nyckelordet här. :)

Köpa en ny cykelhjälm
Redan innan jag gör mig besväret att åka till cykelaffären är jag ganska säker på vilken hjälm jag ska köpa. Faktorer som spelar in på mitt hjälmval som tex tidigare erfarenheter, hjälmtester, pris och andras omdömme tar jag reda på innan.

Att jag köper en för mig okänd hjälm som cykelhandlaren presenterar i butiken skulle kännas som ett impulsköp grundat på väldigt lite fakta. Om han skulle använda argument som: Proffsen kör med denna hjälm, så skulle jag nog gå ut från butiken utan att göra mitt inköp där.

Det enda man kan säga om proffsens användning av cykelhjälm är att om de INTE tar av hjälmen när det är tillåtet, på etapper med avslutning uppför, så är den nog lätt, bekväm och välventilerad. Att de tar av sig hjälmen är inte ett bra betyg.

/Anders

Köpa en ny cykelhjälm
Jag har slutat impulsköpa grejjer som är lite dyrare. Dvs. jag skulle undersöka om de verkar seriösa på Internet först (mtbr.com, deras hemsida, terrengsykkel.no och här på Happy).

Sedan skulle jag köpa den *om* den passar min skalle och fyller andra krav.

Funktion och pris före märke, alla gånger.

Kom ihåg att er undersökning kommer att färgas väldigt mycket av att vi här på Happy har Internet nära, så att säga. Dvs. bara för att vi skulle kolla upp på Internet först betyder det inte att cyklistsvensson skulle göra det.

Köpa en ny cykelhjälm
the_TnT Skrev:
> Kom ihåg att er undersökning kommer att färgas väldigt mycket av att vi här på Happy har Internet
> nära, så att säga.

Tack för omtanken men vi kollar andra, mindre Internet tokiga, källor också.

Samtidigt har vi inriktat oss mot inbitna cykelmotionärer och då tycker vi att Happy speglar svaren som vi har fått på andra håll väldigt väl.

Köpa en ny cykelhjälm
Obed Skrev:
> Vi hittar på ett fiktivt märke till den hopotetiska hjälmen, vad sägs om Cratoni? :)

?????????????????????
Cratoni finns redan.
Kom med ett nytt förslag!

Köpa en ny cykelhjälm
Är den ce-märkt, har en konstruktion som jag finner vara logisk, bra passform och hyfsat lätt så struntar jag i märke. Fast skulle nog inte impuls-köpa, tänka efter en eller två eller tre gånger före.

Köpa en ny cykelhjälm
Ajajaj. Bra idiotiskt att ge sig på trapp-drop utan hjälm på huvudet. I synnerhet om man vurpar redan före trappan. :(

Köpa en ny cykelhjälm
[Sarkasm]Fan va fräck han va som kör utan hjälm - så tuff skall jag också bli![/Sarkasm]

Killen verkar inte ha så mycket att förlora på en huvudskada, försöker man det där utan hjälm är man inte speciellt smart...

Om man skall se det från den ljusa sidan så: Han dog inte och nu kommer han nog skaffa en hjälm.

För övrigt så skulle jag nog inte impulsköpa en okänd hjälm.

>> Vi hittar på ett fiktivt märke till den hopotetiska hjälmen, vad sägs om Cratoni? :)

> ?????????????????????
> Cratoni finns redan.
> Kom med ett nytt förslag!

Mango då? ;-)

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp