Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
jonja sa:Ett tag lät du ju ganska ledsen, jag hoppas du är gladare och piggare nu?
Den definitionen är ju hur tydlig som helst. "Väg och led som används allmänt av motorfordon". Varje normalbegåvad person kan avgöra vad det innebär. Den "väg" som visas på ForesterGays foto ovan har aldrig varit avsedd för allmän fordonstrafik, utan för skogsägarens nyttotrafik (skördare och skotare) vid avverkning för ett antal år sedan. Således ok att cykla vanlig cykel på, men inte elcykel såvida man inte frågat markägaren om lov.fhansson925 sa:ForesterGuy sa:Idag cyklade jag på min fulldämpade elmtb, men givetvis inte i terrängen, jag höll mej på vägen...
Den vägen skulle definitivt behöva lite mer trafik för att inte växa igen. Det är dock oklart om skogsväg räknas som vanlig väg eller om det räknas som terräng. Lagen verkar onekligen luddig där:
"Hur definieras skillnaden mellan väg och terräng?
När man följer GPS eller GPS-rutter hamnar man ibland på vägar som finns på kartan men är igenvuxna eller borta på annat sätt i verkligheten. Är detta då en väg eller är det terräng?
En väg kan vara mer eller mindre igenvuxen. Väg och led som används allmänt av motorfordon är tillåten att använda. Fordon får enligt Terrängkörningsförordningen § 1 användas på enskilda utfartsleder eller andra leder i terrängen avsedda för fordonstrafik och vissa angivna områden. Detta bör framgå av vägens skick och omgivningen i övrigt.
Har vägen återgått till terräng, gäller terrängkörningslagen, oavsett om det finns förbudsskyltar eller inte. Då är fordonstrafik förbjuden."
ooms sa:Den "väg" som visas på ForesterGays foto...
JTF sa:Hoomse sa:Den "väg" som visas på ForesterGays foto...
*fniss*
ForesterGuy sa:JTF sa:Hoomse sa:Den "väg" som visas på ForesterGays foto...
*fniss*
.
Skogsgubben sa:Det här blir mitt första och antagligen sista inlägg i den här diskussionen.
1. Jag är mycket tacksam för de 10-talet personer som gång på gång orkar förklara varför man inte ska köra elcykel i skogen.
2. Jag är övertygad om att en överväldigande majoritet på det här forumet instämmer i punkt ett.
3. Med ett eller två undantag, tror jag att alla på forumet är positivt inställda till elcyklar i trafiken (då vanlig cykel av en eller annan anledning inte fungerar). Att försvara NVV:s tolkning av allemansrätten är inte att vara emot elcyklar.
Nä, men du bryter mot NVV:s tolkning av allemansrätten och propagerar här på forumet för att även andra ska göra det, vilket i förlängningen riskerar allemansrätten för ALLA. Ska det vara så förbannat svårt att fatta det?fhansson925 sa:Skogsgubben sa:Det här blir mitt första och antagligen sista inlägg i den här diskussionen.
1. Jag är mycket tacksam för de 10-talet personer som gång på gång orkar förklara varför man inte ska köra elcykel i skogen.
2. Jag är övertygad om att en överväldigande majoritet på det här forumet instämmer i punkt ett.
3. Med ett eller två undantag, tror jag att alla på forumet är positivt inställda till elcyklar i trafiken (då vanlig cykel av en eller annan anledning inte fungerar). Att försvara NVV:s tolkning av allemansrätten är inte att vara emot elcyklar.
Jag försvarar också allemansrätten och gör därför ingen skada på skogen eller stör andra när jag är ute och cyklar med min elcykel.
ooms sa:Nä, men du bryter mot NVV:s tolkning av allemansrätten och propagerar här på forumet för att även andra ska göra det, vilket i förlängningen riskerar allemansrätten för ALLA. Ska det vara så förbannat svårt att fatta det?
Du åker elcykel i skogen utan att ha frågat markägarna om lov*.fhansson925 sa:ooms sa:Nä, men du bryter mot NVV:s tolkning av allemansrätten och propagerar här på forumet för att även andra ska göra det, vilket i förlängningen riskerar allemansrätten för ALLA. Ska det vara så förbannat svårt att fatta det?
Jasså, på vilket sätt bryter jag mot NVV tolkning? Du vräker ur dig massa ointelligent skit utan att kunna ge någon förklaring till vad och varför.
ooms sa:Du åker elcykel i skogen utan att ha frågat markägarna om lov*.
*: källan till påståendet är du själv i åtskilliga inlägg här på forumet.
Ok, står det uttryckligen vad som gäller elcyklar för leden? Om inte utgår jag ifrån att du kontaktar varje markägare vars mark leden passerar, och frågar om lov i förväg. Något du i ett tidigare inlägg sade att du skulle bli utskrattad om du gjorde. Men om du gör det, så är ju allt frid och fröjd. Men jag tvivlar, då du tidigare torgfört åsikten att "det är inte förbjudet att köra elcykel i skogen, bara om markägaren inte tillåter det", vilket implicerar att du förväntar dig att det är markägarens ansvar att förbjuda i förväg, vilket det inte är...fhansson925 sa:ooms sa:Du åker elcykel i skogen utan att ha frågat markägarna om lov*.
*: källan till påståendet är du själv i åtskilliga inlägg här på forumet.
Hur vet du det? Jag kontrollerar alltid de leder jag cyklar på innan vad som gäller för leden. Råder förbud cyklar jag inte där precis som med en vanlig cykel alltså. Om någon markägare skulle tycka det var olämpligt så cyklar jag inte där så vad exakt är problemet?
ooms sa:Jag tror jag stoppar här, du verkar helt oförmögen att ta till dig information eller ha nån som helst känsla för hur ett samhälle fungerar, istället börjar du förolämpa folk när argumenten tryter. När du nu dessutom i din frustration börjat förstöra trådar för tredje part så är det nog bäst för alla att lämna dig i fred. Lycka till med ditt vuxenliv, och hoppas att det lär dig saker.