Köpa GT Avalanche 1,0 med judy TT gaffel?

Coxingen

Ny medlem
Köpa cykel är kul men jobbigt!

Står inför valet att köpa min första "riktiga" cykel för motion och nöje.

Kollade på en GT Avalanche 1,0 igår som i butiken enligt säljaren hade ALLT deore, F/B + reglage och judy TT gaffel. Mina ovana ögon såg att det stod Deore vid bak hjulet. Enligt GT´s hemsida har den modellen Deore LX som front/rear "derailleur" som jag inte riktigt vet vad det betyder, och en gaffel som heter SR XC PRO D-lo. Färgen på ramen var också annorlunda (silver/vit + lite svart och rött) jmf med -2005:an på hemsidan som är matt svart. Säljaren sade att han hade den senaste -2005:an. Kan det vara så?

Han hade inte någon spec på cykeln.
Kan butiken ha sneekat på lite billigare delar?

Har hört/läst att Judy TT inte är världens bästa gaffel. Några bra omdömen är att den är billig och tålig. Några dåliga är att den är tung, går inte att reglera trycket, ej dämpar stötar bra och bara funkar till enklare XC! Någon som har andra eller liknande erfarenheter?

Vill ju oxå ha cykeln till asfaltskörning med smalare däck, bör jag då ha en låsbar gaffel för att inte svampa runt på vägarna? Något att rekomendera i den lite lägre prisklassen?

Priset på hojen skulle bli runt 6000:- med Michelin asfaltsdäck och 5års fri service, så det låter ju inte så blodigt???!! Finns det någon som har några bättre alternativ?

/Coxingen

MTB är alltid roligt men framförallt roligt med bra delar. Deore funkar för dig och så gör även TT även fast jag inte rekommenderar den. Har ägt en och den är RIKTIGT dålig.

//Skogling

kolla in radoncyklarna på www.bike-discount.de. Sök även på radon på forumet.
Mitt tips var det...
/Joel

Cyklar kan specas olika i USA och i Europa. Om der är Deore på hela cykeln är det OK, men då menar jag hela cykeln (hjulnav, växlar, reglage och bromsar). För 6000:- får man inte en ny cykel med olje-dämpa framgaffel. Byt till en bättre när du har trötnat på Judyn.

Var själv i samma dilemma för bara några månader sedan när min gamla GT cykel skulle bytas ut.
Jag kollade runt en del och diskuterade mycket med folk här på Happy kring olika alternativ, men till sist köpte jag en Radon ZR two med en Manitou Axel Elite lock out dämpare (satans vad långt det namnet var då). Är mycket nöjd med den cykeln, kanske inte världens bästa dämpare på den heller, men helt ok för mig som väger 76 kg och inte kör alltför tungt.
Priset på min radon blev inkl frakt och allt 6300 SEK, då är det som sämst Deore.
XT backväxel, Lx framväxel, Hayes skivbromsar etc.
Som sagt kolla in www.bike-discount.de
Andra billiga cyklar kan vara Focus och Marin. Har även hört att Cube skall komma till Sverige.
Lycka till!

Kan du meka lite själv så är det mycket billigare från tyskland, http://www.bike-discount.de/start.asp?uin=1625242437 som jag har tänkt köpa till min mamma går på 7300 ca inkl. frakt, var och kollade på en sån i lokala MTB-butiken och den var fin, men kostade 13990 där... För mellanskillnaden får du rätt mycket service hos en lokal shop. Hydraliska skivbromsar är överlägset när det gäller livslängd, bromskraft (speciellt i lera) , det får du på denna hoj. Jag provkörde en GT Avalanche 1.0 när jag skulle köpa min första hoj i juli förra året, men jag gillade den inget vidare, den kändes tung och konstig i geometrin. Köpte en Kona blast som har vart bra, bortsett från v-bromsar som jag har bytt till hydraliska skivor, och framgaffeln som jag har köpt en bättre. Judy TT som sitter på GT:n är en sk. elastomerdämpare, dvs den har gummi som dämpar. Inget vidare då den itne blir så följsam mot underlaget och framföraltl så saknar den returdämpning, vilket gör att den blir lite som en framstudsare istället för en framdämpare, du komprimerar den och sen skjuter den ifrån. Hoppas du blev lite klokare =)

Jag har en GT Avalanche med TT-gaffeln kvar. Ett kommande projekt är att byta gaffel, men det får vänta ett tag, tills jag vet vad jag behöver för variant.

Cykeln funkar bra, tycker jag som är nybörjare och inte kör alltför hårt. Mest stigar i skogen och sånt...

Jag tycker din handlare är lite ful som påstår att det där är en 05:a! Min hoj ser ut som du beskriver, och är helt klart en 04:a. Som du säger ska nollfemman vara svart...

Har en avalanche 1.0/2004 Mycket som du beskriver svart, rött och silver
med Judy TT samt mekanisk skivbroms. Tillsvidare är jag jätte nöjd.
Dock ska jag nu uppgradera framgaffel och bromsar. Jag tycker framgaffeler
är en djungel av teknik och prisar. Så du kan nästen se Judy TT som en
prov gaffel innan du tar beslut om vilken gaffel du vill uppgradera till. Jag
har körd mycket med min och har inte varit snäll mot den. Och tror fint
den kunna klara av ett år mera.

Tillbaka
Topp