Köpa hjälm, tips önskas!

MilesD

Ny medlem
Köpa hjälm, tips önskas!
Måste ha en hjälm och behöver lite rekomendationer. Önskar en hjälm som inte ser Aliensportig ut och som inte ger mig champinjonskalle. Den kommer primärt att bäras i stadstrafik men även till träning. lite Allround således :)
Har testat runt i cykelaffärer och blir helt snurrig. Den bästa jag testat till nu är nog Alpina Vector. Lätt och nätt på skallen och ger inte champinjoneffekt dock något för sportig kanske? Någon med erfarenhet av den? Övrigt som jag testat är Etto city safe och Specialized street smart bägge ger ridhjälmkänsla något alla stadshjälmar verkar ge, eller?

Uff detta var klurigt, Fan enklare att köpa cykel :)

Köpa hjälm, tips önskas!
Det är ju en mardröm att köpa hjälm, champinjonkänsla. Hade med min tonårsson vid ngt tillfälle och han höll på att garva sig harmynt.

Personligen gillar jag billiga Giro transfer och dyra Limar Ultralight.

Har även en Specialized men den känns som en flyttkartong på huvudet.

Testa, testa, testa är det nog som gäller och hur sportig den ser ut och man accepterar är ju högst personligt. En del kör ju med skatekruka men för egen del tycker jag det blir alldeles för varmt.

Köpa hjälm, tips önskas!
En lågbudgetvariant är Lidl-hjälmen för ca 130kr som nyss har kommit ut i butikerna (med inbyggt baklyse). Jag har granskat den noga och finner inga belägg för att den skulle skydda sämre än min Bell hjälm för 800kr. För stadstrafik är den en no-brainer. För regelrätt träning litet frågetecken för komforten i fästsystemet och det rundgående bandet som hjälmen vilar på när den sitter på huvudet.

Köpa hjälm, tips önskas!
Ser inget på länken, men det finns bara en sort, i 2 stl om jag minns rätt. Har en själv men har inte använt den så mkt. Men på krigets sista dag, då jävlar!

Köpa hjälm, tips önskas!
Met Sine Thesis vit. Den är den svalaste hjälm jag ägt och det kan ha sina fördelar. Snygg är den dessutom om du frågar mig.

Köpa hjälm, tips önskas!
Lidl har haft 2 olika hjälmar under 2013, dels den tidigare nämnda med baklyse, dels en som de benämner "proffs-hjälm", den saknar lyse och har betydligt bättre ventilation, även den kostar ca 130 kr, ett kap således.

En annan skön prisvärd hjälm är Etto Zero som XXL säljer för 249 kr, den blev vald till säkraste hjälm i Folksams test 2012.

Köpa hjälm, tips önskas!
Nu har jag klämt på en Lidlhjälm. Efter en veckas shopping har jag klämt på massor av hjälmar och måste säga att Lidlhjälmen har Grym kvalitet i förhållande till priset.

Köpa hjälm, tips önskas!
MilesD skrev:
-------------------------------------------------------
> hjälmar och måste säga att Lidlhjälmen har
> Grym kvalitet i förhållande till priset.

Ja det är svårt att inte bli positivt överraskad, ger inget särskilt billigt intryck alls. Kedjan säljer racers också, som jag gissar är i paritet med Decathlons, men bara i hemlandet.
http://www.lidl.de/de/Rennraeder
Säkert ganska prisvärda de också, om man är inne på lågbudgetspåret.

Köpa hjälm, tips önskas!
Hjälmen ska ju sitta bra men viktigt är också att banden du justerar hjälmen med inte sitter med kardborre runt hjälmen utan att de är ingjutna i hjälmen. Sedan tycker jag att 1000 kr för en hjälm är billigt för en hjälm man kan ha runt 5år

Köpa hjälm, tips önskas!
100 kr brukar räknas som billigt för en hjälm man kan ha runt sår, och 50kr kan väl sägas vara billigt för en hjälm man kan ha till påtår, efter vad som påstås.

Köpa hjälm, tips önskas!
1000-2000kr för hjälmar i frigolit. Vad kan tillverkningskostnaden ligga på igentligen? 25öre??

Helt sjuk profit på hjälmar.

Köpa hjälm, tips önskas!
Köpte hjälmen Sport Pro från Lidl. Kvaliteten och modellen är riktigt, riktigt najs!! Bra ventilerad. 240g, inmould...känns kvalitetig!! Tyvärr är den för trång för min skalle så jag får lämna tillbaka den och det var den sista dom hade inne :(
Faan, modellen passade mig bra och kändes som ett riktigt kap för 129:-!

Köpa hjälm, tips önskas!
MilesD skrev:
> Köpte hjälmen Sport Pro från Lidl. Kvaliteten
> och modellen är riktigt, riktigt najs!! Bra
> ventilerad. 240g, inmould...känns kvalitetig!!
> Tyvärr är den för trång för min skalle så
> jag får lämna tillbaka den och det var den sista
> dom hade inne :(
> Faan, modellen passade mig bra och kändes som ett
> riktigt kap för 129:-!

Otroligt. Annars brukar deras storlekar vara minst 3 nummer för stora.

Köpa hjälm, tips önskas!
Miro skrev:
> 1000-2000kr för hjälmar i frigolit. Vad kan
> tillverkningskostnaden ligga på igentligen?
> 25öre??
>
> Helt sjuk profit på hjälmar.

Jo, när Forbes och Fortune summerar framgångsrikaste och rikaste företagen och individerna så är det hjälmbranchen som dominerar. Ge dig in där, there's gold in dem dere mountains!

Köpa hjälm, tips önskas!
Miro skrev:
> 1000-2000kr för hjälmar i frigolit. Vad kan
> tillverkningskostnaden ligga på igentligen?
> 25öre??
>
> Helt sjuk profit på hjälmar.

25 öre för en hjälm på 200 gram? Jo tjena!

Köpa hjälm, tips önskas!
Om du skall ha den i 5 år var har du den då? i garderoben ;o) ?? tycker man får byta hjälm titt som tätt
efter div olika vurpor.

Mikael

Akoa skrev:
> Hjälmen ska ju sitta bra men viktigt är också
> att banden du justerar hjälmen med inte sitter
> med kardborre runt hjälmen utan att de är
> ingjutna i hjälmen. Sedan tycker jag att 1000 kr
> för en hjälm är billigt för en hjälm man kan
> ha runt 5år

Senast ändrad:
Köpa hjälm, tips önskas!
MilesD skrev:

Jag köpte samma hjälm, men i stl L/XL (58-62 cm), sjukt prisvärd hjälm!

Ring Lidls kundtjänst imorgon (öppet måndag-fredag 9-19) tel. 020 - 190 80 70 och ta reda på om den finns i lager i någon annan butik nära dig.

Köpa hjälm, tips önskas!
MilesD skrev:

Åkt första rundan med den hjälmen idag och det funkade fint bekväm och bra vantilation. Köpte den större modellen med eftersom jag har jätte-skalle (62-63cm) så får den användas när man inte behöver mössa under annars blir det för trångt.

Köpa hjälm, tips önskas!
Akoa skrev:
> Miro skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > 1000-2000kr för hjälmar i frigolit. Vad kan
> > tillverkningskostnaden ligga på igentligen?
> > 25öre??
> >
> > Helt sjuk profit på hjälmar.
>
>
> 25 öre för en hjälm på 200 gram? Jo tjena!

Vad? har ni hjälmar av bly eller. Jag har bla en Limar Pro 104. Inte väger den 200g inte;) Nä snarare 104.

Och vill man ha en lätt hjälm så är det väl den då. Jag gillar den också.

http://www.bikeradar.com/gear/category/protection/helmet-standard/product/review-limar-pro-104-28780

Köpa hjälm, tips önskas!
tobo skrev:
>
> Ring Lidls kundtjänst imorgon (öppet
> måndag-fredag 9-19) tel. 020 - 190 80 70 och ta
> reda på om den finns i lager i någon annan butik
> nära dig.

Så klart den finns i den stora stl om du ser dig runt lite på ett par andra Lidlar. Lämna tillbaks den och gör om, gör rätt! Eller hör med Erik Sandblom, kanske är det han som åker runt och hamstrar alla Lidl stl L/XL?

Tillbaka
Topp