Köpa instegshoj, ev. en Radon

krokodil

Medlem
Hejsan!
Jag är rookie på mtb och är nu på väg att inhandla en ny cykel. De senaste 10 åren har jag haft en GT tempest som saknat dämpning och som nu är på väg att ge upp och nu vill jag ha en ersättare till den. Det ska vara en mtb som är rolig att cykla både på gata, grusväg och stig. Den ska kort sagt användas lite som en allt i allo cykel, men så mycket som möjligt på grusväg och stigar.

Jag har nu tittat runt på en del cyklar och fastnat för en Radon ZR Team 7.0 (http://www.bike-discount.de/shop/a11558/zr-team-70-2009.html). Det verkar vara en väldigt prisvärd cykel med HT och som har en relativt upprätt körställning vilket ser bekvämt ut.

Det är några saker som jag nu undrar och det är:
- om det finns andra cyklar i samma prisklass (under 10 000 kr) som kan konkurrera med denna ”fultysk”.
- om den upprätta geometrin på denna cykel är för upprätt, att den dödar all racekänsla.
- om jag borde lägga ut mer pengar direkt och köpa mig en FS cykel ex Radon QLT Race 5.0 (http://www.bike-discount.de/shop/k173/a11983/qlt-race-50-2009.html)

Det skulle vara schyst om någon kunnig här på forumet kunde dela med sig av sina synpunkter och hjälpa mig i valet av ny cykel. :)

Det är säkert en utmärkt cykel. Men man bör ha vettiga förväntningar, det finns ingen cykel som är rolig på alla underlag.
Annars kan jag bara föreslå att söka med sökfunktionen. Det finns många trådar om radon-hojar och för det mesta verkar de anses mera prisvärda än det mesta i övrigt.

Tror den där Radon-hojen är mycket svårslagen när det gäller valuta för pengarna.

Upprätt är bra för kontrollen i trixig terräng men du tar ju mer vind när farten ökar. Vill du komma lägre går det ju att justera i viss mån med att byta till rakt styre eller en nedåtvinklad styrstam (ev bara att vända den som sitter där) för en rejsigare körställning. Rebagaffeln går troligtvis att sänka lite också.

FS är kul men som du beskriver låter en HT mer rätt. Det går ju alltid att byta ram om du blir sugen på mer gung framöver.

/Johan

Då kommer det goda rådet: En MTB skall användas i skogen. Radon:en är säkert toppen där men inte på gatan, knappt ens på grusstigen.

-tänk efter var du skall cykla och anpassa köpet efter det. Kanske skall du ha en cross eller en hybrid istället? Det låter så.

Det går att justera sittställningen ganska bra som redan sagts. Vänd på styrstammen, flytta spacern och sätt på rakt, något smalare styre och det går undan :)
Jag köpte samma modell fast ver 6 och jag är väldigt nöjd. Du kommer inte hitta en mer prisvärd hoj.

min fru har en ZR Team 7.0 och jag (och hon :-)) tycker att den är klockren. utmärkta komponenter för det priset men dock ligger det något i vad Atlas säger att det kommer inte att kännas som en raket på gatan. Lite grusvägar mellan stigarna fungerar dock utmärkt. Skulle nog vilja säga att det är en perfekt MTB instegscykel som kan hänga med ganska länge.

Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Då kommer det goda rådet: En MTB skall användas
> i skogen. Radon:en är säkert toppen där men
> inte på gatan, knappt ens på grusstigen.
>
> -tänk efter var du skall cykla och anpassa köpet
> efter det. Kanske skall du ha en cross eller en
> hybrid istället? Det låter så.

Jo, jag får nog ta mig en funderare över vad jag vill använda cykeln till. Egentligen ska man ha en cykel för vare tillfälle... Jag har faktiskt tittat lite på olika hybrider och även sneglat mot crosscyklar men har ingen erfarenhet av dem. Har knappt sett en cross live men vad jag har sett av dem på nätet så verkar de vara riktigt roliga!

genarparn: Vad skönt att du bekräftar att Radon ZR Team 7.0 är en schyst cykel, då kan den få stå kvar överst på listan över tänkbara cyklar :)

Jag får helt enkelt leta reda på någon som har en cykel att låna/hyra ut till mig som liknar Radonen, så att jag får testa och se om det är rätt typ av cykel för mig. Det skulle vara riktigt roligt att få testa en cyklocross också men sådan är nog svårare att få tag på...

Lite samma funderingar på mig... fast ingen körning på gata...
Jag funderar utav helvete, och därav stora variationer på cyklar...
Hur stor är egentligen skillnaden mellan ZR Team 7.0 (899€) och 6.0 (699€) eller t.o.m. 5.0 (529€)?
Förstås mkt XT på 7an!!
Men mellan 5an och 6an verkar nästan enbart dämparn skilja.
Är Rock Shox Dart 3 så kass att Reban e värd 170€ xtra?

Och ju mer jag läst om nybörjares (&på-nytt-födda) uppfattningar och omdömen, desto mer tror jag att FS egentligen är mitt önskemål.
QLT Team 5.0 (899€) eller QLT Race 4.0 (1099€) ligger (nästan) inom ramarna.
Är skillnaden på 200€ motiverad? (- Mer SLX/XT, & Fox RP23 istället för Suntour på bakdämparn)

Sjukt att man funderar på ny cykel mellan 529-1099€ +frakt!
Och det känns bökigt att även skor&pedaler & ny hjälm tillkommer.

;-)

200 EUR för att slippa suntour tycker jag låter som ett kap!

Spara en månad extra och lägg de 200, du kommer inte att ångra dig.

Mvh Nils

Tequestan är ju störtskön, ramen lär då aldrig ge upp, lär vara bättre i skogen än en fultysk dessutom, rätt kittad.

men jag förstår att du vill ha en ny, man tröttnar nu får man ju skivbromsar, dåliga dämpare o annat bra o ha för en spottstyver.

Och nu har dem sänkt QLT Race 4.0:an till 999€ dessutom... jäklar vad det rycker i köp-tarmen!!! ;-)

*hjälp* :-O

(någon i gbg-trakten som är på vippen beställa därifrån? samfrakt?)

10.66 nånstans står la Euron i
Helt OK!
Jag har inte beställt "min" QLT Race 4.0 ännu, men det är nog nära nu... ;-)
Närmast omöjligt att låta bli, när de sänkt priset ytterligare! :-O

Eftersom jag gillar att åka tekniska partier smidigt, och jag inte är nån fartdåre... så borde en liten small 16" vara lämpligast för mina 174cm... :-P

Jag är 172 och köpte en medium, vill kunna sträcka ut utan att behöva sätta på lång styrstam. Deras 16" är i minsta laget för mig, hade helst köpt en 17" eller canyons 16.5. Men 16 är helt enkelt för litet.

Sedärja, lite ny input igen... mycket bra, tack för det, PappaG!
(blev man villrådig igen) ;-)
Undrar hur det är med höjden på sadel och sadelstolpe... om man är tvungen ha längre sadelstolpe för att kunna sträcka ut knäet fullt... på en 16"... när man är 174cm lång...

Jag köpte en Stage5.0 i storlek 18tum jag är 175cm och den är perfekt för mig.

Jag mätte upp avståndet mellan styrhuvud och sadelmitt på min gamla cykel och tog samma på Radonen och det var 58cm.

Är du normalbyggd så är det en 18tummare du skall ha.

/Ulf

relativt normalbyggd, lite kortare ben än medel-174cm-personen bara...

och jävligt små fötter och korta tummar, hmm... det kanske inte påverkas av storleken på cykel... (?)

B-)

Erövrarn skrev:
> relativt normalbyggd, lite kortare ben än
> medel-174cm-personen bara...
>
> och jävligt små fötter och korta tummar, hmm...
> det kanske inte påverkas av storleken på
> cykel... (?)
>

Erövrarn, gå in på radon-bikes.de och klicka dig fram till rätt cykelmodell. I vänster spalt kan du sedan klicka på en ikon föreställande en linjal och en ram. Längst ner på sidan du nu kommer till finns det ett pdf dokument som beskriver hur du ska mäta dig för att se vilken storlek på ramen som passar. Tror att samma guide går att hitta på bike-discount.de.

Jag har långa armar för min längd, så jag vill gärna åt lite längre överrör för att slippa sitta för upprätt. Samt att jag är van vid att köra racer och ligga i bocken. Dessutom har jag för mig att det längre avståndet mellan hjulen (hjulbasen) gör att cykeln går lite lugnare över ojämnheter.

krokodil skrev:
> Erövrarn, gå in på radon-bikes.de och klicka
> dig fram till rätt cykelmodell. I vänster spalt
> kan du sedan klicka på en ikon föreställande en
> linjal och en ram. Längst ner på sidan du nu
> kommer till finns det ett pdf dokument som
> beskriver hur du ska mäta dig för att se vilken
> storlek på ramen som passar. Tror att samma guide
> går att hitta på bike-discount.de.

81cm i Grenhöjd (Emma?) x0.226 ger en ramstorlek på ca 18,3 tum...
och skall man närma sig ner mot 16tum behöver man vara kortare än 75cm till grenen...
så 18 får det bli!!

PappaG skrev:
> Hoppas vi båda blir nöjda :)

+1

;-)

Tog du den cykelkartongen för 8€?
Minskad risk för skadat gods förmodligen, va...

>
> 81cm i Grenhöjd (Emma?) x0.226 ger en ramstorlek
> på ca 18,3 tum...
> och skall man närma sig ner mot 16tum behöver
> man vara kortare än 75cm till grenen...
> så 18 får det bli!!

Grenlängd som talas om i allmänhet är mätt med hjälp av 1 tums bred bok i skrevet med våld tvingat uppåt med motsvarande tryck/vikt man sitter med på en cykel förmodar jag? Eller har jag missuppfattat något?

Själv har jag grenlängd på 83cm (mätt enligt ovan) och är 171cm lång totalt. Min överkropp är något kort i förhållande till min längd kan jag tänka mig. Så jag har inte koll på vilken storlek på cykel jag borde köpa. Tittar man på bike-discounts kalkylator (FS) så ska jag ha en 19" men i tabellen nedan borde jag snarare ha en 16"!!

Man blir ju villrådig minst sagt!

Någon som vet hur lång styrstammen är på en QLT Race 4.0?

Mvh Fredrik - som lånar tråden en stund, hoppas ingen misstycker.

haha, sådär hårt tryckte då itte ja upp nån bok eller dyligt i skrevet!!! :-D
du ligger nog precis mitt emellan storlekarna verkar det...
18tums upp till grenen... men 16tums om man mäter hele dig... ;-)
jag (174cm) hade nog säkert kunnat gilla en 16tummare eftersom jag gillar min 17tummare idag... men jag mätte lite på min gamle, och inser att 18tums QLT är lite större, men att 16tums QLT är ganska mycket mindre...

Ok!

Jag följde mätguiden på Wrencsience.com där mätningen av grenlängden definierades: "In socks or bare feet, stand with your feet 8” apart. Take a level approximately 2ft long and put it between your legs. Pull the level up with the same pressure you feel when sitting on a saddle, approximately 25lbs, and have your helper level the level and measure from the ground to the top. A second option is to stand against a wall and place a large book with a 1" binding between your legs and firmly against the wall so that the book is at a right angle. Pull the book up against your pelvic bone with saddle pressure, approximately 25lbs, and measure from the top edge of the book to the floor."

(25LBS=11,3kg)

Ja det är enormt störande när man ligger mitt mellan två storlekar. Jag har idag en gammal Crescent med 19" ram och ganska kort styrstam som jag är nöjd med storleksmässigt. Om jag fick fram styrstamsmåttet på Radon-cykeln kan jag jämföra dessa mått för att kanske få en uppfattning. Topprörslängden på denna Crescent landar ofta på ca 17"-ramar i dagens geometri och inte ofta finns ramarna i 16 respektive 18" storlek... suck. :P

Jag hade tänkt ta den extra packlådan för 8€ men den var slutsåld, så då fick jag låta bli.

Angående sättet att mäta så använde jag ett vattenpass och en hjälpsam fru, som knappt kunde hålla tumstocken still pga skrattattacker. Iklädd cykelbyxor då. Alltså jag.

Min nuvarande cykel är 18,5 tum, så det känns ändå bra att gå ner lite i storlek. Jag har däremot förstått att överrörets längd (sadel-styrstam) är viktigare än bakre stolpen. Bara man kan stå över ramen utan att få ont.

Det som avgjorde mitt val mellan 16 eller 18 var denna artikel. http://www.mountain-bike-world.com/mountain-bike-fitting.html

Slutsats i artikeln för dig som inte orkar läsa. Ta vilken storlek du vill, det går att fixa med sadelstolpe och styrstam. Men om du väljer mellan två storlekar, ta den större, bara du kan stå över ramen utan att slå i.

Fått leverans-besked, PappaG?
Jag fick besked idag, om 2-3 veckor.
Hade nog flax med kronkursen också, för när utlandsbetalningen gjordes via internetbanken, låg Euron på ca 10.11sek...

Synd att det ska ta så länge att få levererat. Erövrarn, du måste skriva lite om dina intryck av cykeln när du väl fått hem den. Man blir sugen på att spendera pengar nu när de har sänkt priset på cykeln med så mycket...

Nope har inte fått något leveransbesked. Skumt när jag beställde på lördagen.

Edit: Kom precis hem och kollade mailen, nope inte fått något. Nu blir jag lite Sotis på dig minsann, vafan hände med min beställning då :/

Senast redigerad av en moderator:
bild, rularn?
bild ser du la på bike-discount, vettu... ;-)

PappaG, när mailade du och när gjorde du betalningen?
Jag låg på lite när jag inte fick svar på första mailet...
Skickade 2dgr efter igen... och fick svar dagen efter det...

Dock ser jag med tillförsikt på saken... kan det ta tre veckor, är jag rädd att det tar tre veckor... men vi får la se...

Jag gjorde beställningen på lördagen via deras hemsida. Betalade med kreditkort, pengarna reserverades på kortet direkt. Fick bekräftelse via mail, sedan inte ett ord. Pengarna är fortfarande reserverade men inte dragna från kontot. En sådan reservation håller ju i 14 dagar sedan släpper banken pengarna om de inte är dragna. Jag är inte orolig för att pengarna ska försvinna mest otålig :)

mina pengar försvann från personkontot omedelbums! haha...
men det var lite bökigt få till en "utlandsbetalning"... fick ringa kundtjänst och lirka mig genom det hela... ;-)

och jag hoppas som faaaaaan att de tänker överträffa mina förhoppningar om leveransen... rejält!!! ;-)

Jo det är ju ett stort företag man handlar från. Men visst är det roligare att handla om man kan ta cykeln med sig hem direkt. Tråkigt bara att man måste betala 40-50% mer över disk i Sverige.

Det tar tid för dem att tillhanda beställningen, för mig tog det nån vecka innan den var byggd, testad och ivägskickad, då fick jag även ett mail på det.

aha... intressant, rularn! :-P
får man hoppas de har småbörjat skruva på både min och pappaGeeees QLT nu då...
ungefär hur lång tid tog frakten, efter du fått mailet om färdig-byggd -testad & -skickad cykel?
man e lite spänd...
införskaffade new helmet ida... blev en etto cyclone... lätt och "låg"... täcker inte så mycket skallben tyvärr kanske, men... men men...

Hahaha, det är viktigare att man ser schnugg ut än att den skyddar. Underbart, jag tror att MTB håller på att bli som landsvägscykling.

Erövrarn skrev:
> aha... intressant, rularn! :-P
> får man hoppas de har småbörjat skruva på
> både min och pappaGeeees QLT nu då...
> ungefär hur lång tid tog frakten, efter du fått
> mailet om färdig-byggd -testad & -skickad cykel?
> man e lite spänd...
> införskaffade new helmet ida... blev en etto
> cyclone... lätt och "låg"... täcker inte så
> mycket skallben tyvärr kanske, men... men men...

Det tog bara några dagar, högst 4-5 att få den hit.

Jahapp, idag släppte reservationen på pengarna. 11 tusen rätt tillbaka på kontot. Får väl låta dem sitta så att pengarna kan dras när B&S gitter ta betalt. Inte tappa VISA-kortet. Iofs så är det rätt bra att dom inte tar betalt innan dom skickar cykeln.

Tur att det finns lite erfarenheter i denna tråden att läsa: http://happymtb.org/forum/read.php/1/1155583 annars hade jag blivit orolig.

hmm, mina pengar försvann som sagt bom-bums...
och jag var glad över euro-kursen på 10.18 typ lr nåt sånt...
hoppas att mail-svaret jag fick kommer bli verklighet bara...
lycka till PappaG! ;-)
Vart kommer du glida omkring på din QLT sen?

Jag bor väldigt nära Rydsrundan på Billingeracet har cirka 2km till stället där den tekniska depån låg i år. Så det blir turer i de skogarna och upp på billingen. Ska bli så gött att prova på att köra nedför billingen på fulldämpat.

Jag förstod att du bor nära göteborg på några andra trådar? Vi kanske får boka upp en happytur tillsammans nästa vår så vi kan träffas och jämföra cyklar :)

Den är på VÄÄÄÄÄÄÄG
jahooo!
Fick precis leveransbesked.

Ihre Bestellung hat heute unser Haus per Paketpost verlassen. Das Paket wird in den nächsten Tagen bei Ihnen eintreffen.
Today, your order has left our warehouse by DHL. Your parcel will reach you in the next couple of days.

Fick min fultysk idag. Tog 2 veckor och 4dgr innan den anlände, helt ok. En ZR race 7 blev det.

Bilagor

• P030909_18.46.JPG
    P030909_18.46.JPG
    63.4 KB · Besök: 25
Tillbaka
Topp