Köpa instegshoj, ev. en Radon

Det blir spännande att höra om, beställde själv en ZR Race 7.0 Team Colour i måndags!

Senast redigerad av en moderator:
Provkörde den idag fast bara lite på vägen. Kunde snabbt konstatera att jag ville vända på styrstammen och sänka ner styret. Efter det kändes det mkt bättre. Växlarna funkade perfekt från start men jag hade lite strul med att bromsbeläggen skrapade mot skivan men efter lite pill så blev det bättre. Återkommer när jag har testat den i skogen.

boisare skrev:
-------------------------------------------------------
> Provkörde den idag fast bara lite på vägen.
> Kunde snabbt konstatera att jag ville vända på
> styrstammen och sänka ner styret. Efter det
> kändes det mkt bättre. Växlarna funkade perfekt
> från start men jag hade lite strul med att
> bromsbeläggen skrapade mot skivan men efter lite
> pill så blev det bättre. Återkommer när jag
> har testat den i skogen.

dax för: Visa din Radon-tråden snart =)

Har nu provkört den i skogen under ca 2h. Den funkade kanon. Körde bitvis ganska tekniska partier med tvära svängar där man fick vara med på noterna eftersom det fanns träd brevid men de va inga problem den var kvick att reagera när man svängde. Tycker det bara finns positiva saker med hojen för det priset. Se bara till att pumpa i rätt mängd luft i gaffeln.

PappaG skrev:
> Ihre Bestellung hat heute unser Haus per Paketpost
> verlassen. Das Paket wird in den nächsten Tagen
> bei Ihnen eintreffen.
> Today, your order has left our warehouse by DHL.
> Your parcel will reach you in the next couple of
> days.

Inget paket har kommit? *nyfiken*
Jag har inte fått nån leveransrapport än...

Nope inget än, skulle tro på slutet av veckan eller i början av nästa. Jag är inte helt med på när de skickar ut leveransbeskedet. Om det är när de börjar skruva ihop cykeln eller när dom är klara med skruvandet. Jag skulle gissa på det första. Det står i mailet att det kan ta tre dagar innan trackingnummret börjar fungera om man har beställt en cykel. Pengarna drog dom dock, fick en kurs på 10.30, inte den bästa men inte helt dåligt heller.

Låter bra att cykeln känns fint i skogen boisare, jag måste ta och köpa en gaffelpump. Några tips?

Var inne och kollade på dhl.de nu. Dom har levererat paketet till 'Zielland'

Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen

Vad har dom gjort med mitt paket? Zielland är det nya zeeland eller?

Har nu haft min Radon ZR Race 8.0 i 2 månader, det var varit 2 roliga månader med blodiga ben och ömmande bröstkorg.
I början när jag körde MTB-banan i skatås tänkte jag att detta går aldrig, men nu så har jag ändrat mig till att det går nog snart.
För mig som nybörjare skulle kanske Radon ZR Team 7.0 varit mer lämplig, men jag kan ju inte ha samma hoj som frugan.
Vi är båda mycket nöjda över leveranstid på 1,5 vecka och kvaliteten på cykelarna.
Det där med lufttryck i framdämparen är viktigt har jag insett.
Hur ofta skall man behöva fylla på?
Skulle jag handla igen skulle det bli en Radon från BD för en Spezialiced Epic är ju så dyr.

PappaG skrev:
> Var inne och kollade på dhl.de nu. Dom har
> levererat paketet till 'Zielland'
>
> Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen
>
> Vad har dom gjort med mitt paket? Zielland är det
> nya zeeland eller?

Nä, Zielland är destinationslandet. Sverige mao.

PappaG skrev:
> Var inne och kollade på dhl.de nu. Dom har
> levererat paketet till 'Zielland'
>
> Sendung ist in Transport ins Zielland aufgenommen
>
> Vad har dom gjort med mitt paket? Zielland är det
> nya zeeland eller?

Zielland betyder destination.
Antagligen är paketet på väg till destinationen eller har anlänt till destinationen.
Destinationen behöver inte vara din adress utan kan lika gärna vara att det har anlänt till någon sorteringsterminal i Sverige el. dylikt.

Du har ju tracking#
Får du inte fram mer info på dhl.com eller dhl.se?

När paketet kommer till sverige så blir det ett postpaket som levereas utav gamla hederliga posten.
Jag ringde dom på 0771-33 33 10 och uppgav det Tyska DHL nummret och vips så visste jag var och när paketet skulle dyka upp.

Tack för tipset Iron Abe. Fick nummret av posten logistik. Mycket trevlig dam som hjälpte mig där. Paketet ligger i malmö idag.

Några tips på gaffelpump?

PappaG skrev:
> Tack för tipset Iron Abe. Fick nummret av posten
> logistik. Mycket trevlig dam som hjälpte mig
> där. Paketet ligger i malmö idag.
>
> Några tips på gaffelpump?

det är bara att beställa billigaste möjliga från bike-discount när du kommer på att du även behöver köpa växelöron, dubbdäck, slangar och drev :)

Jag trodde det var samma växelöron som på Cube? Dom ser väldigt lika ut i alla fall. Får ta en sväng förbi handlarna i stan och kolla imorrn. Bike-discount är inte så billiga på tillbehören tycker jag, evalds ligger ungefär lika lågt. Kan jag lika gärna ta en tur dit.

PappaG skrev:
> Den är på VÄÄÄÄÄÄÄG
> jahooo!
> Fick precis leveransbesked.
>
> Ihre Bestellung hat heute unser Haus per Paketpost
> verlassen. Das Paket wird in den nächsten Tagen
> bei Ihnen eintreffen.
> Today, your order has left our warehouse by DHL.
> Your parcel will reach you in the next couple of
> days.

Och nu har jag fått likadant leveransbesked!!! Jahooo! ;-)

PappaG skrev:
> Jag trodde det var samma växelöron som på Cube?
> Dom ser väldigt lika ut i alla fall. Får ta en
> sväng förbi handlarna i stan och kolla imorrn.
> Bike-discount är inte så billiga på
> tillbehören tycker jag, evalds ligger ungefär
> lika lågt. Kan jag lika gärna ta en tur dit.

Om det är Växelörat med två hål är det samma som CUBE, Jag beställde till min Stage och på det växelörat är det stämplat CUBE.
/Ulf

Härligt Erövran, min cykel var i jönköping i natt, hoppas den hittade en lastbil på väg norrut. I så fall har jag den idag !!!

Det stämmer Ulf, det är örat med två hål. Kollade på Bike-discounts sida och dom ser väldigt lika ut när man kolla på växelöron. http://www.bike-discount.de/shop/k404/a2473/schaltauge-02.html
Så den borde ju gå att få tag på i Sverige oxå hos dom som säljer CUBE.

Ni som handlat från Bike-discount. Hur har ni gjort själva betalningen och vad rekommenderar ni om det ska vara smidigt och säkert? Jag har inte fördjupat mig överdrivet i vilka alternativ som bjuds och min tyska är lite rostig när man börjar läsa det finstilta.

Tack på förhand!
/Fredrik - som är nära att beställa en prissänkt Radon innan dom tar slut!

Jag betalade med mitt Kreditkort när jag köpte min mtb för ca 3 veckor sen. Hur smidigt som helst. Du kan välja engelska som språk på hemsidan högt upp till höger. För att kunna handla så måste du registrera ett konto hos dom som är väldigt enkelt. Lycka till med din beställning!!

Jag kom hem för 30 min sedan. Loggade in på posten och kollade. Paketet lastat och är under utkörning. 15 min senare ringer det på dörren... oj oj oj.

paketet.jpg

En bild sedan lade kameran av, och nu måste jag ta hand om barnen. Den står i källaren oj vad spännande.

Erövrarn skrev:
> PappaG skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Den är på VÄÄÄÄÄÄÄG
> > jahooo!
> > Fick precis leveransbesked.
> >
> > Ihre Bestellung hat heute unser Haus per
> Paketpost
> > verlassen. Das Paket wird in den nächsten
> Tagen
> > bei Ihnen eintreffen.
> > Today, your order has left our warehouse by
> DHL.
> > Your parcel will reach you in the next couple
> of
> > days.
>
>
> Och nu har jag fått likadant leveransbesked!!!
> Jahooo! ;-)

efter all korrespondens, köpte du en HT eller FS?

PappaG skrev:
> Jag kom hem för 30 min sedan. Loggade in på
> posten och kollade. Paketet lastat och är under
> utkörning. 15 min senare ringer det på
> dörren... oj oj oj.

Kul! Du får ordna lite unboxingbilder sen och avlägga rapport från jungfruturen.
/johan

Jahapp då var den uppackad. Växlarna inställda (fram var inte helt perfekt). Dämparna pumpade och inställda. Kvar är att justera frambromsen, men det vet jag inte hur man gör.
Lite bilder:

1.JPG

2.JPG

3.JPG

4.JPG

5.JPG

Vad kostar frakten från Bike-discount? Står säkert någonstans, men ni har ju just handlat och är uppdaterade. Är det dubbel frakt vid beställning av två cyklar?

Mats W skrev:
> Vad kostar frakten från Bike-discount? Står
> säkert någonstans, men ni har ju just handlat
> och är uppdaterade. Är det dubbel frakt vid
> beställning av två cyklar?

Jepp, tyvärr dubbel frakt vid två cyklar! Fick det tillsvars förra året när jag tänkte köpa två cyklar från dem.. Blev en cykel och iår istället! Bra packat alla fall, valde till extra kartong för 7,95€, fast den verkade slut så fick den i en vanlig kartong.

14,95€ för kortbetalning, vilket i min värld känns som säkrast om man tar med ett kreditkort..

sPICT1593.jpg ht=486

sPICT1594.jpg ht=486

sPICT1596.jpg ht=486

sPICT1603.jpg ht=486

Jahapp justerade frambromsen, klippte nageln, tur att hjulet höll så låg fart annars hade bromsskivan tagit fingertoppen. Det blev ingen cykling idag :/

Då har jag sällat mig till den växande skaran Happyiter som beställt Radon-cykel! :)

Det blev en QLT Race 4,0 o storlek 18". Inte mycket att välja på för mig som ligger mitt mellan storlekarna 16/18 då 16" nu är slut på Bike-discount sen några dagar... slutvelat mao.

Blir spännande att skruva ihop och provcykla om några veckor då den förhoppningsvis kommer på posten.

/Fredrik

Kul Fredrik! Då blir vi minst tre här med en sådan cykel. Lustigt att alla tre i tråden ligger mellan 16-18 i storlek. Jag ångrar inte att jag köpte 18" till slut. Jag kan stå över ramen utan problem.

Känner att jag spammar tråden... men men ni andra får ta över när era cyklar kommer :)

Har precis kommit in från första test turen i skogen med min nya Radon QLT Race 4. Körde Rydsrundan på billingeracet fast jag startade nedanför berget, ungefär där man kör under vägen i röret. In i skogen och ner i de första snabba spåren innan stigarna tar vid. Jösses vilken skillnad mot min tidigare cykel! Jag hade iofs en crescent med acera växlar och hoppstylta ifram och semislicks hjul så om det inte var skillnad hade jag blivit besviken.

Min QLT tar ju svängarna som en dans, efter 5 min vågade jag stå per mer än någonsin tidigare. Ingen rädsla för att åka in i ett träd alls. Precis innan platsen där den tekniska depån låg i år (innanför jides) så finns det en stig som är snabb och guppig med massor av rötter. Här har jag tidigare knappt kunna hålla 10km/h. Cykeln skakade sönder så det inte gick att trampa, men idag. Lätt 20km/h på det partiet, härligt att höra hur framdämparen pyser när den jobbar och man blir inte sparkad i pungen av sadeln heller. Vilken känsla.

Innan idag så har jag inte fattat hur eliten kan köra 30km/h på långloppen, att cykeln kan göra sådan skillnad. Nu blir det till att friskna till från alla förkylningar och influensor och sätta nya tidsrekord på alla gamla spår.

Låter lovande att cykeln funkar fint i terrängen! Och appropå förkylningar och influensor befinner jag mig just precis där med bihåleinflammation efter en redig förkylning. Ingen höjdare.

Nu tillbaka till där tråden startade, hur går det för vår trådskapare Krokodil? Har du blivit något mer klok på en bra instegshoj och hur den kommer brukas eller har våra andra inlägg förvirrat dig mer än hjälpt dig i ditt val av cykel? Många förespråkare för Radon verkar det ju finnas i alla fall. :o)

Eller är det så att du kanske redan slagit till på en cykel?

Lite klokare har jag nog allt blivit efter alla inlägg här i tråden, speciellt när PappaG verkar så otroligt nöjd med sin cykel. Efter att bike-discount.de sänkt priset på Radon QLT Race 4.0 känns den cykeln som den givna nybörjarhojen och jag är riktigt sugen på att handla men har inte riktigt bestämt mig än.

Jag har precis bokat in mig på en mtbtur längs Isälvsleden i närheten av Umeå där jag bor, som tydligen ska vara rätt fin att cykla. Tanken är att jag ska hyra mtb då och därigenom skapa mig en uppfattning om vad för sorts cykel jag vill ha.

Vi får se hur det blir... :)

Tjihoo!

Nu är den här! Fick besked om utleverans den 7:e september och idag ringde de från Posten. Nu ska det köras!

Bilagor

• bild.jpg
    bild.jpg
    54.8 KB · Besök: 18
Gratulerar, beställde en likadan, race 7.0 teamcolor den 28/8 fick första beskedet idag. Fan va jobbigt det är att vänta! man är som ett barn på julafton

Oj oj oj vad hojar det ramlar in. Tyskarna måste tro vi blitt galna här uppe i norr. ZR 7'an är ju grym, fast det inte är någon FS.

PappaG skrev:
> Oj oj oj vad hojar det ramlar in. Tyskarna måste
> tro vi blitt galna här uppe i norr. ZR 7'an är
> ju grym, fast det inte är någon FS.

Velade mellan den du beställde och zr 7, men vill gå över lite mer försiktigt till ren skogskörning ( har en mongoose crossway 800 för tillfället)

thefalken skrev:
> Gratulerar, beställde en likadan, race 7.0
> teamcolor den 28/8 fick första beskedet idag. Fan
> va jobbigt det är att vänta! man är som ett
> barn på julafton

Tack, detsamma! Barn på julafton? Tell me about it... :-)

PappaG skrev
> Oj oj oj vad hojar det ramlar in. Tyskarna måste tro vi blitt galna här uppe i norr. ZR 7'an är
> ju grym, fast det inte är någon FS.

Mmm, har ju tröttnat FS, nu är det HT som gäller! Igen. :-)
Gissar att det tar par år så är man tillbaks i FS-träsket igen.

Tillbaka
Topp