Köpa, leasa, avbetala

• Trådstartare Trådstartare K
  • Start datum Start datum
Köpa, leasa, avbetala
Du verkar utgå från att dagens ränteläge kommer att bestå och att börserna alltid går upp. Just nu pumpar centralbankerna ut massor med pengar och vi har inflation i tillgångspriserna, dvs tillgångar har blivit dyra. Det är ingen naturlag att huspriser och börser hela tiden går upp. Det kan komma långa perioder av stagnation eller prisfall. Hittills har riksbanken ryckt ut och räddat högt skuldsatta, men det är riskabel strategi att räkna med att det alltid kommer att vara så.

En bild av Nikkei-index 1989-2014 kan vara bra att ha i bakhuvudet.

Visa bilaga 475327

Min poäng är endast att strategin bör ändras beroende på hur räntorna ligger. Hur man gör idag behöver inte vara bäst om 10år.

Själv tror jag att dagens läge kommer bestå 5-7år till innan vi ser 4-5% räntor igen på bolån.

Köpa, leasa, avbetala
Det du säger stämmer utmärkt i en värld där det är dyrt att låna pengar. Idag är det billigt att låna och då är det inte mest ekonomiska strategin.

Det må så vara,jag vill bara inte ha skulder eller lån helt enkelt.
Tycker det är en frihet att man inte MÅSTE jobba varenda jävla minut för att dra in pengar som MÅSTE betala räkningar.
När jag köpte kåken 1989 låg räntan på runt 13-14%,var helt normalt ränteläge då,och nått år efter husköp kom Bengt Dennis med sin 500% ränta....var man med då insåg man att stora lån kan svida när det kan vända jävligt fort.
Kanske satte sina spår för min "filosofi"?

Men kanske är som du säger,och kanske min strategi inte är den mest ekonomiska...inte vet jag,dock fortsätter jag som jag gör....handlar för dom pengar jag har,inte för bankens pengar.

Så för att återgå till topic.....leasa cykel kanske kommer bli det normala,men hoppas man fortfarande kan casha en när man vill byta!:giggle:

Köpa, leasa, avbetala
Lite beroende på avtalet, själv leasar jag via mitt jobb (Volvo) och jag kan inte köpa något nytt för mindre pengar. Räkna med värdeminskningen på en ny bil de första åren så...
Värdeminskningen inkl ränta brukar på något märkligt vis korrelera rätt väl med vad leasingavgiften blir på 3 år...
Någon ska betala och inget är gratis
Det är nog den bistra sanningen.

Tillbaka
Topp