Köpa, leasa, avbetala

• Trådstartare Trådstartare K
  • Start datum Start datum

K

Aktiv medlem
Köpa, leasa, avbetala

jag arbetar inom försäljning så är väl medveten om att det inte alltid är vad man säljer som är avgörande utan hur. Dvs hur varan kan göras tillgänglig utifrån målgruppens behov och begränsningar.

vad tror vi om framtiden?

blir cykelbranschen som bilbranschen där man privatleasar sin cykel istället för köp eller avbetalning?

Köpa, leasa, avbetala

jag arbetar inom försäljning så är väl medveten om att det inte alltid är vad man säljer som är avgörande utan hur. Dvs hur varan kan göras tillgänglig utifrån målgruppens behov och begränsningar.

vad tror vi om framtiden?

blir cykelbranschen som bilbranschen där man privatleasar sin cykel istället för köp eller avbetalning?
Leasing aldrig men avbetalning kommer nog bli mera vanlig. Dock lär det nästan alltid vara billigare att låna hos sin egen bank för att sedan köpa cykeln.

Köpa, leasa, avbetala
Misstänker att det om det inte redan är det, blir väldigt vanligt med avbetalning utan kontantinsats. Du går helt enkelt och hämtar din nya hoj och sen kommer första avbetalningen månaden efter.

Så är det på alla motordrivna leksaker, för något år sedan fanns en gräns på 100 tkr men nu verkar den borta. Idag kan du köpa en skoter för 230 tkr utan egen insats.

Köpa, leasa, avbetala
Håll er borta från alt som står wv på.
På min Alt står det Gr så det är premium.

IMG_20210313_144024136.jpg

Köpa, leasa, avbetala
Vi hade VW finans på förra bilen. Otroligt bra ränta, gick inte att matcha nånstans.

Skulle jag köpa en cykel på avbetalning? Kanske en som kan ersätta bilen mer, alltså en lastcykel med schysst elmotor. Inte en rekreatiomscykel dock. Ska bli intressant att det varthän det barkar ivfsh.

Köpa, leasa, avbetala
Betala hela inköpet direkt lönar sig alltid.
Lån,leasing eller andra finansieringar är alltid förlust.
Någon ska tjäna pengar en gång till på köpet....

Tjena!

Min frus aktieportfölj har större avkastning än vad vi betalar i ränta på billånen. Vi kan ju sälja av en del och betala billånen men då får vi ju mindre pengar i slutändan.
Nä, jag fortsätter att låna så länge räntan är låg och jag får ut mer av att investera pengarna istället.
Dock skulle jag aldrig låna pengar till en bil om jag inte hade motsvarande pengar liggandes någon annan stans.
Lånar till boende och bil.

Avbetalar telefon då jag alltid får så bra erbjudande på ny telefon när det är dags att förlänga abonnemanget.
Mina glasögon har jag på leasing då det blir billigare och jag får nya glas till alla paren varje år samt bättre försäkring.

I övrigt lånar jag eller avbetalar jag ingenting.

Köpa, leasa, avbetala
Många (kommunala?) arbetsgivare erbjuder cykel mot löneavdrag, det blir ju lite som leasing. Vanligt med el-cykel, men även vanliga cyklar.

Köpa, leasa, avbetala
Tjena!

Min frus aktieportfölj har större avkastning än vad vi betalar i ränta på billånen. Vi kan ju sälja av en del och betala billånen men då får vi ju mindre pengar i slutändan.
Nä, jag fortsätter att låna så länge räntan är låg och jag får ut mer av att investera pengarna istället.
Dock skulle jag aldrig låna pengar till en bil om jag inte hade motsvarande pengar liggandes någon annan stans.

Avbetalar telefon då jag alltid får så bra erbjudande på ny telefon när det är dags att förlänga abonnemanget.
Mina glasögon har jag på leasing då det blir billigare och jag får nya glas till alla paren varje år samt bättre försäkring.

De flesta som konsumtionslånar har inte motsvarande i tillgångar utan man lånar för att det blir ju bara xkr/månad extra...
Personligen hatar jag allt som är fasta utgifter.
Skulle det hända något kan man alltid stoppa de rörliga utgifterna vilket inte går med de fasta som avbetalningar,abonnemang och leasing.

Senast ändrad:
Köpa, leasa, avbetala
Nää, det är ju förmånligt, har du otur så kan du mycket riktigt gå back på pensionen. Men
Nää, det är ju förmånligt, har du otur så kan du mycket riktigt gå back på pensionen. Men knappast sjukt dyrt.
Missade att skriva att inkomsten som A-kassa och inkomstförsäkring grundas på minskas också..
Blir man arbetslös eller sjuk kommer den där cykeln att svida och bli dyr..

Senast ändrad:
Köpa, leasa, avbetala
Tjena!

Vi köpte sambons bil kontant för nästan 300 000:-, sjukt onödigt egentligen då man kunnat lagt in den i huset istället.

Tittar jag på mina fonder så har dom gått 35 resp 65% på ett år. Vi hade förmodligen inte vågat ha allt på börsen ändå men säkert minst hälften.

Köpa, leasa, avbetala
Vi köpte sambons bil kontant för nästan 300 000:-, sjukt onödigt egentligen då man kunnat lagt in den i huset istället.

Tittar jag på mina fonder så har dom gått 35 resp 65% på ett år. Vi hade förmodligen inte vågat ha allt på börsen ändå men säkert minst hälften.
Så länge räntan låg så ha pengarna på börsen där de faktiskt växer.

Värde ökningen på huset får du oavsett hur mycket eller lite du har i lån. 300k avbetalt på huslån idag sänker din månadskostnade med ungefär två kebabbrullar. Extremt ovärt dvs.

Köpa, leasa, avbetala

Värde ökningen på huset får du oavsett hur mycket eller lite du har i lån. 300k avbetalt på huslån idag sänker din månadskostnade med ungefär två kebabbrullar. Extremt ovärt dvs.
Ja så är är det ju, har normalt typ 90% på börsen. Men det blev aldrig aktuellt att låna till bilen ändå, pengarna kom ju från att vi sålde två andra bilar. Hade man varit bra på ekonomi hade ju plånboken varit klart större ?

Som uppväxt i arbetarfamilj, du vet är du satt i skulle är du aldrig fri osv..

Köpa, leasa, avbetala
Ja så är är det ju, har normalt typ 90% på börsen. Men det blev aldrig aktuellt att låna till bilen ändå, pengarna kom ju från att vi sålde två andra bilar. Hade man varit bra på ekonomi hade ju plånboken varit klart större ?

Som uppväxt i arbetarfamilj, du vet är du satt i skulle är du aldrig fri osv..

Lite så är det ju!

För jag tror det skulle stå skuld o inte skulle ?

Själv har jag bara lån på huset och en bra buffert på banken.
Nu har jag dock nått målet på "bufferten" så nu börjar jag nog att betala av på huslånet.

Köpa, leasa, avbetala
Lite så är det ju!

För jag tror det skulle stå skuld o inte skulle ?

Själv har jag bara lån på huset och en bra buffert på banken.
Nu har jag dock nått målet på "bufferten" så nu börjar jag nog att betala av på huslånet.

Så är det ju, även en språkpolis kan bli straffad av autokorrekt i mobilen ?

Köpa, leasa, avbetala
En cykel skulle jag aldrig leasa.

Men bilar nu kan vara alldeles för liten skillnad mot att köpa, och jag slipper sälja den själv efter några år när jag vill byta.

Lite beroende på avtalet, själv leasar jag via mitt jobb (Volvo) och jag kan inte köpa något nytt för mindre pengar. Räkna med värdeminskningen på en ny bil de första åren så...

Köpa, leasa, avbetala
Lite beroende på avtalet, själv leasar jag via mitt jobb (Volvo) och jag kan inte köpa något nytt för mindre pengar. Räkna med värdeminskningen på en ny bil de första åren så...
Vi köpte en ny bil 2012, bara värdeminskningen blev 35:-/mil. Sett till det är jag inte lika missnöjd med min förmånsbil ?

Köpa, leasa, avbetala
framförallt är det ju rabatten som gör det till en bra deal. Vissa märken har 20% på listpriset och det gör ju skillnad.

Köpa, leasa, avbetala
Jag misstänker att finns många köpta cyklar i Sverige i garagen som det aldrig cyklas på så idéen är nog inte så dum för nybörjarna.

Köpa, leasa, avbetala

Tjena!

Lägga in huset hade ju inte varit ett bra alternativ. Om det inte är att man kommer under en av amorteringsgränserna och vill amortera mindre. Men har man inte värderat huset på minst fem år så kan man lösa den gränsen så istället.

Köpa, leasa, avbetala
Kanske gammalmodig men köper prylar för pengar som finns "i handen".

Huset betalar jag av så fort jag kan,vill kunna vara skuldfri snart.
Bussen i firman leasades dock,enda sättet att lugga bort lite moms på den,men den löstes i höstas,och byter nog inte,den får rulla några år till.

Annars är det cash vid köp av leksaker,cyklar,motorcyklar och annat kul....vill ha friheten att kunna vara ledig nån vecka eller två om jag känner för det,utan att ha piskan att pengar måste in till en hög med räkningar som kommer varje månad.

Köpa, leasa, avbetala
Kanske gammalmodig men köper prylar för pengar som finns "i handen".

Huset betalar jag av så fort jag kan,vill kunna vara skuldfri snart.
Bussen i firman leasades dock,enda sättet att lugga bort lite moms på den,men den löstes i höstas,och byter nog inte,den får rulla några år till.

Annars är det cash vid köp av leksaker,cyklar,motorcyklar och annat kul....vill ha friheten att kunna vara ledig nån vecka eller två om jag känner för det,utan att ha piskan att pengar måste in till en hög med räkningar som kommer varje månad.
Det du säger stämmer utmärkt i en värld där det är dyrt att låna pengar. Idag är det billigt att låna och då är det inte mest ekonomiska strategin.

Köpa, leasa, avbetala
Tjena!

Lägga in huset hade ju inte varit ett bra alternativ. Om det inte är att man kommer under en av amorteringsgränserna och vill amortera mindre. Men har man inte värderat huset på minst fem år så kan man lösa den gränsen så istället.
Vi har utrymme i huset så det har inte varit några problem. Amortera har vi alltid gjort och det hade kunnat ligga på samma nivå om vi velat.

Köpa, leasa, avbetala
Tjena!

Om det blir en rejäl sättning på börsen kan det snabbt ändras.

Köpa, leasa, avbetala
Det du säger stämmer utmärkt i en värld där det är dyrt att låna pengar. Idag är det billigt att låna och då är det inte mest ekonomiska strategin.

Du verkar utgå från att dagens ränteläge kommer att bestå och att börserna alltid går upp. Just nu pumpar centralbankerna ut massor med pengar och vi har inflation i tillgångspriserna, dvs tillgångar har blivit dyra. Det är ingen naturlag att huspriser och börser hela tiden går upp. Det kan komma långa perioder av stagnation eller prisfall. Hittills har riksbanken ryckt ut och räddat högt skuldsatta, men det är riskabel strategi att räkna med att det alltid kommer att vara så.

En bild av Nikkei-index 1989-2014 kan vara bra att ha i bakhuvudet.

1615660784708.png

Köpa, leasa, avbetala
Konsumentkrediter är oerhört lönsamt, och kreditstockarna växer så det knakar. Klarna värderades häromveckan till 262 miljarder, klart att alla som kan vill vara med och dela på kakan.
Ingves och hans kollegor fortsätter att pumpa ut gratis pengar, så det är bara att köra på så länge det roliga varar.
Slutdestinationen blir väl valutakriser och hyperinflation, men dom problemen får någon annan ta hand om. ??

Tillbaka
Topp