Köpa mountainbike kanske?

de som cyklar enväxlat tycker även det är kul. och man klarar sig egentligen bra i nästan alla väder med ett ensiffrigt antal växlar

antalet kuggdrev/växlar på bakhjulet återspeglar i generella termer hur pass påkostade komponenter cykeln har begåvats med. mindre vikt och (egentligen marginellt) smidigare funktion. och motsvarande dyrare hålla efter.

när man är nere på 7-8 kuggdrev har många av dessa som det i praktiken handlar om mycket primitiva cyklar en framväxel. som radikalt ökar antalet växlar. cykeln blir inte bättre för det.

är det en mtb från senare år du skall köpa, gäller enkelklinga fram. då skulle jag för enklare bruk som i ditt fall (?) söka efter 11-delat. tillräckligt modernt för att få till en bra spännvidd i utväxlingarna, men fortfarande billigt att underhålla.

sedan är hydrauliska skivbromsar att föredra på alla vis framför mekaniska.

Senast ändrad:
Jag säljer sonens Specialized Rockhopper Elite 2022 i stl S från i fjol men som han har växt ur om det kan vara intressant: https://happyride.se/annonser/specialized-rockhopper-elite-s-2022.234586/

Det är det här jag menar med knasiga priser på begagnat. En snabb googling så hittar jag den för 10. Då är den ny, med garantier. Visst låg den ute för 6-7 tusen så är det ju ett vettigt pris men 9? Nja.

Sen skulle vi väl inte sälja grejer i forumet heller.

Första cykeln blir ändå fel, oavsett vad man köper =)
I den prisklassen är det nog bara att köra på nått som känns spännande och som man kan komma ut snabbt på om man är sugen på det. Och det går ju alltid att pruta

Det är det här jag menar med knasiga priser på begagnat. En snabb googling så hittar jag den för 10. Då är den ny, med garantier. Visst låg den ute för 6-7 tusen så är det ju ett vettigt pris men 9? Nja.

Sen skulle vi väl inte sälja grejer i forumet heller.
Vi gav 12500 med pedaler i fjol och cykeln är i nyskick, har rullat mindre än 100 mil. Men så klart man som privatperson inte kan lämna några garantier, det är ju butiken och i förlängningen tillverkaren om står för.

Vi gav 12500 med pedaler i fjol och cykeln är i nyskick, har rullat mindre än 100 mil. Men så klart man som privatperson inte kan lämna några garantier, det är ju butiken och i förlängningen tillverkaren om står för.
Poängen är väl att det kvittar vad ni gav för den i fjol. Nu reas mycket ut och ska det vara halvlätt att sälja den i nuvarande klimat så är det ett lägre pris som gäller.

Jag vet själv hur det är - har cyklar ute (som dessutom är vettigt prissatta) och det är segt ändå. Marknaden är halvdöd.

Så till OP: Bra läge att kolla på reahojar eller hitta prisvärt beggat. Bra förhandlingsläge oavsett om det är en så pass vanlig cykel som enklare instegsMTB som du söker. Lycka till!

Ja bättre att köpa en ny. Tyvärr är begagnatmarknaden konstig. Folk köpte dyrt under pandemin och vill nu sälja 2-3 år gamla cyklar till samma pris som de reas för nu.
Ett alternativ i 8-tusen kronors klassen: https://www.biketown.se/sv/articles...hrome-silver-matte-lime-metallicchrome-silver

11 växlar istället för 10 är väl största skillnaden.
Denna är ju betydligt bättre. En ny cykel som kommer att fungera ett par år innan det är dags för service. Inte så kul att köpa en begagnad cykel för att direkt börja med att byta kedja, kassett, däck och släng. Reservdelar för närmare 2000 kr.

Har man inte så stor erfarenhet av cykling och mekande så vill man ogärna börja med att byta kassett. Bättre då att man sakta lär sig hur cykeln funkar och vad man ska köpa för reservdelar när det väl är dags.

Att behöva lämna in cykeln för reparation gör att det i princip blir samma pris att köpa nytt.

Tillbaka
Topp