Köpa mtb eller bygga om den gamla

MrJazze

Ny medlem
Hej,
Har ett angenämt problem, äger en Trek 7000 från 1999 i väldigt gott skick och har på sista tiden fastnat ordentligt för det här med cykling igen. Planerat att köra cykelvasan i sommar och kör rent allmänt ca 4 mil i veckan, gillar cykeln men är inte kompis med framgaffeln. Gaffeln är en Rockshox Judy och jag upplever den som jäkligt svajig vid klättring och allmänt sladdrig/studsig vid körning på ojämt underlag.
Är det nu värt att investera i en ny gaffel, med andra fälgar och skivbromsar som följd ca 5-7tkr totalt eller ska jag satsa på en ny bike?
Gillar ju cykeln, men har jag någon fördel av att byta till en annan obeprövad ram egentligen?

Mvh
Andreas

För dom pengarna börjar du hamna i samma liga som en ny radon eller Canyon hardtail oavsett Hjulstorlek skulle jag nog säga att i mina ögon är det ett bättre alternativ. Det har hänt mycket sen 99 både vad gäller ramar och växelsystem, standarder och annat.

Har kikat på Nishiki Pinclade och White 275 XC Pro som är ganska likvärdiga förutom att nishikin har kolfiberram och är dubbelt så dyr. I val av nishiki så är det ju ganska stor prisskillnad men vid köp an whiten så är ju frågan om det kanske kan vara värt att köpa nytt om man bara ser pengamässigt.
Har även kikat på canyon men då är det ju rätt svårt att prova och veta stl? Sen är det ju det här med 26, 27,5 eller 29 hjul också..

/Jazze

Är du inte väldigt nostalgisk är det bättre att köpa nytt. Mycket har, som sagt, förbättrats sen -99.

Jag har svårt att se att en Canyon skulle vara dyrare än en jämförbar Nishiki. Sannolikt är det tvärt om.

Vilka specifika modeller jämför du?

Instämmer i kören om att köpa nytt. Att rusta upp kommer nästan ofelbart att leda till att du har betalat mer pengar för en sämre cykel.

Jag stod med precis samma val framför mig förra sommaren och då slutade det med att jag köpte en ny Rockhopper pro som var nedsatt från 10tkr till 6500kr och det ångrar jag inte en sekund, fick en mycket bättre cykel än den jag hade och skulle fått om jag gjorde i ordning min gamla trek.

MrJazze skrev:
-------------------------------------------------------
> Tittar på canyon nu, dessa är ju dyrare än en
> nishiki, vad skulle göra dessa bättre?

Smått otänkbart, se till att jämföra likvärdiga cyklar.

Kikat på sl 6.9 och 7.9 och kan väl hålla med om att nishikin än dyrare nu när man synat specarna lite närmare. Fått ett bra pris på en Pinclade för 14900 så de va väl mest det jag jämförde med.
Säg, vart i västmanland kan man syna wn canyon närmare?

/Jazze

Tillbaka
Topp