Köpa mtb för skog och asfalt. avklarat

KriBern

Medlem
Hej. Har beslutat mig för att köpa en ny cykel äntligen, cyklar runt på en liten GT tempest som jag köpte beg 9år sedan om jag inte minns fel. Nu måste jag dock skruva mer än trampa för att det ska gå smärtfritt fram. Jag kommer först och främst använda den fram och tillbaka till skolan på max 5km men jag har också tänkt börja köra i skogen som träning där av mitt problem. Jag har kollat runt lite på utbudet av cyklar och konstaterat att jag är helt vilsen. Jag är ganska sugen på en heldämpad men vill ändå ha stänkskärmar som faktiskt fungerar. Är det en omöjlig uppgift?
Antar att det bästa hade varit två cyklar men har varken plats eller pengar till två.

Tittat lite på :
http://www.blocket.se/vi/21018067.htm?ca=10_s kan man få en cykel som denna att ta mig till skolan utan att behöva byta kläder en regnig dag?

hittade en på biltema som inte verkar vara för dålig den heller men vad vet jag. Riktiga stänkskärmar passar iaf.
http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=757&iItemId=154360

är tacksam för hjälp :)
/Kristian

Senast redigerad av en moderator:
Skärmar på en dämpad cykel får bli något i stil med såna här:

http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/sks-x-tra-dry-bakskarm.html
och
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/sks-shockboard-framskarm.html
eller
http://www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/sks-mud-x-framskarm.html

De skyddar något så när mot lera i ansiktet och på ryggen, men inte skor och ben, så räkna med att bli lite prickig...

Vad gäller val av cykel är väl happysanningen att en cykel som lämnas utom synhåll ska vara både ekonomiskt och känslomässigt avskriven; fina hojar blir stulna oavsett lås. Mitt tips är att ha en billig vardagscykel som får stå ute i regnet och en fin skogscykel som förvaras inomhus och aldrig lämnas utom synhåll. (Jag har två cyklar i hallen i min tvåa...)

Din GT är väl en bättre cykel än bilteman? Om GTn passar är mitt tips är att du köper nya slitdelar på Biltema och fixar till den... Billigare och bättre.

Haro:n vet jag inget om, men det är väl Cykelringen som säljer dem, och det är kanske en varningsflagga.

Sen kanske du får fler svar om du ändrar rubriken till något bättre.

Skulle behöva byta ut i stort sätt allt på min GT nu och ramen är för liten. Ny cykel blir det frågan är bara vilken.

Det finns en hel uppsjö utav cyklar på beg.marknaden...Frågan e hur mycket man vill lägga!
Personligen så har inte jag råd för tillfället att lägga pengar på en cykel då man e utan jobb.
Men skulle jag inhandla en mtb så skulle jag inhandla en jag verkligen vill ha och som jag
verkligen kommer att använda. Sen skulle jag ha en skihoj att cykla till skola/arbete/affären med.
Håller dr7 som svarade på första inlägget.

Mvh panos

Lutar åt Biltemas dyraste då. Borde duga åt att ta mig till skolan och köra över någon äng då och då på helgerna. Så får dyrare projekt komma med tiden eller nått.

tror min urbanpendlare kostade typ 5500 skulle inte ha ngr problem med o köra den lite i skogen, men krävs dock att lägga ner mycket tid på ebay-hunting för delar + mek-kunskaper. En heldämpad för 5 lakan tror jag inte du vill ha tbh.

För 5000:- får man endel tyska/engelska hojar också. Kan helt klart konkurrera med Biltemas (plus att du kan få en passande storlek).

Biltema-hojen är väl inget direkt fynd, noname-gaffel, enkla komponenter och bakväxeltrimmad,
men om den passar är den nog ingen katastrof heller. (Jag har aldrig sett en sån så jag har ingen aning om hur den är).

Blocket, happys köp&sälj, m fl., är ett hett tips, en gammal helstel MTB av bra kvalitet med åttadelat borde du kunna hitta för runt 2000. Och en gammal bra cykel är ofta bättre en en ny dålig.

Sen kan det löna sig att kolla runt lite bland cykelhandlare, det brukar finnas en del gamla årsmodeller rejält nedsatta. Se butiksrecensioner för en lista över svenska och utländska handlare.

Hade helt missat köp och sälj här.. dumkristian var framme igen tydligen. Får spana här några dagar också innan jag tappar orken och ger upp till biltema. Vill inte beställa ifrån Tyskland för en så liten summa. Då tror jag nästan bilteman är bättre, bara att plocka ut nya på garantin efter hand som saker trillar sönder under 2år. Letar dock febrilt efter en beg cykel men klarar mig bara ett tag till utan cykel. Hade varit en toppen ide att köpa ny innan den gamla rasade känner jag med lite eftertanke.

Jag vet inte vad du fått för dig. Men här ska du få en uppsträckning i välmening. En Biltema-cykel är ALDRIG bättre än något annat alternativ. Skärpning!

KriBern:

Personligen så tycker jag att du ska inhandla en beggad mtb på blocket eller här på Happys Köp/Sälj.
Det finns hur många mtb's som helst på blocket, de e bara välja o vraka. Du har ju kona, specialized, scott, trek, gt mm mm mm...Bra priser och MYCKET bättre än en biltemahoj.

mvh panos

All fakta pekar åt att jag måste ha en skitcykel som slit och släng innan jag köper en riktig cykel :) Känner mig dock så väl att om jag köper en allt för tråkig cykel kommer jag ta bilen eller ducatin till skolan istället. Fanns några fina på köp/sälj här som jag ska försöka titta närmare på men bilteman ligger farligt bra till om jag inte hittar någon :P rätt storlek på den med.

En skitcykel för 5000?! Då har du inte sett många skitcyklar...! Singlifiera en halvsunkig hoj med hyfsat raka hjul kostar inte mycket pengar...

BFS skrev:
-------------------------------------------------------
> Singlifiera en halvsunkig
> hoj med hyfsat raka hjul kostar inte mycket
> pengar...

+1. Jag SS:ade en helsunkig mtb, fungerar hur bra som helst för pendling och kostar i princip inget.

Billigaste Canyon kostar väl som Biltema-hojen men är klart bättre. Canyon har svensk representant och kommer antagligen hantera garantier bättre än Biltema. Canyon kommer nog förstå vad du menar när du säger att bodyn kärvar, vilket Biltema inte kommer fixa.

Kollade runt lite på Canyons hemsida utan att hitta något under 7000kr kan hända att jag letade dåligt men blev ganska frustrerad på deras hemsida.

Var inne på Lasses Cykel i Uppsala innan idag och dom hade en enligt mig fin cykel för 6500 med hydr. skivbromsar och lite annat lullul som jag helt glömt bort nu. Den ligger väll rätt bra till nu, frågan är bara hur många veckor man får ha en sådan i fred när man använder den som brukscykel. Hemma kan jag antagligen ställa in den bara om jag kastar ut min gamla räser istället. Vilket tar mig till lås.. låsen i butiken verkade mest vara för att stoppa kråkor för att flyga iväg med cyklen men om man köper en riktig MC kätting borde väll det fungera över dagen? Någon med bra eller dåliga erfarenheter av riktiga kättingar?
http://www.almax-security-chains.co.uk/index.asp?pg=19 <-- lite rolig demonstration

När jag skriver skitcykel för 5000kr menar jag enbart "vardagscyklen" som jag kommer ha fram och tillbaka till skolan och optimalt ska hålla för iaf lite lättare turer i skogen. Dessvärre känner jag mig själv så bra att om jag köper en helstel mtb på blocket med halvraka däck kommer jag inte cykla till skolan hur soligt det än är.

Tackar för all hjälp jag fått kollar upp allt ni tipsar om :)

KriBern skrev:
-------------------------------------------------------
> Kollade runt lite på Canyons hemsida utan att
> hitta något under 7000kr kan hända att jag
> letade dåligt men blev ganska frustrerad på
> deras hemsida.
>
> Var inne på Lasses Cykel i Uppsala innan idag och
> dom hade en enligt mig fin cykel för 6500 med
> hydr. skivbromsar och lite annat lullul som jag
> helt glömt bort nu. Den ligger väll rätt bra
> till nu, frågan är bara hur många veckor man
> får ha en sådan i fred när man använder den
> som brukscykel. Hemma kan jag antagligen ställa
> in den bara om jag kastar ut min gamla räser
> istället. Vilket tar mig till lås.. låsen i
> butiken verkade mest vara för att stoppa kråkor
> för att flyga iväg med cyklen men om man köper
> en riktig MC kätting borde väll det fungera
> över dagen? Någon med bra eller dåliga
> erfarenheter av riktiga kättingar?
> http://www.almax-security-chains.co.uk/index.asp?p
> g=19 <-- lite rolig demonstration
>
> När jag skriver skitcykel för 5000kr menar jag
> enbart "vardagscyklen" som jag kommer ha fram och
> tillbaka till skolan och optimalt ska hålla för
> iaf lite lättare turer i skogen. Dessvärre
> känner jag mig själv så bra att om jag köper
> en helstel mtb på blocket med halvraka däck
> kommer jag inte cykla till skolan hur soligt det
> än är.
>
> Tackar för all hjälp jag fått kollar upp allt
> ni tipsar om :)

Om du tänker ställa din cykel utomhus under dagarna så är det bara en tidsfråga innan den försvinner. Alltså.. inte OM utan NÄR. "När" kan du styra själv genom att till det yttre ha en så sunkig hoj som möjligt. Ju nyare den ser ut och desto "mountainbikeaktigare" den ser ut, desto fortare kommer den försvinna. Oavsett lås.

By the way, en helstel mtb i rätt storlek och med välservade lager och raka hjul är utmärkt att pendla på. En sådan med rätt däck kommer vara avsevärt roligare och snabbare än en 5000:- heldämpad dito.

Alternativet KriBern =)
Sälj bilen...du har ju ändå en trevlig motorcykel...hihihi.
Då kan du köpa en fet MTB som du kan ställa inomhus och som du enbart använder i skogen, backarna
och diverse utförsåkning. Plus att du kan köpa en sunkig pendlarhoj. Samt lägga pengarna på en
nice mtb-resa upp till Åre eller annat ställe i sommar tillsammans med din kära Grussmiskar-MTB ;)

Ha de gött /mvh panos

Nu var pendlarhojen köpt.
Merida 18"
sram 0.5 växlar
hydr. skivbromsar

Borde duga för att kunna köra någon omväg över en äng eller igenom en dunge till skolan kan man tycka :)

nu saknas bara störstalåset pengar kan köpa, någon som kan starta en poll på hur länge jag får ha den i fred?

Tillbaka
Topp