Köpa mtb hardtail

Christi

Medlem
Köpa mtb hardtail
Hej Alla

Är på g att köpa min första mtb hardtail och skulle gärna få lite tips om vad som är mest prisvärt. Jag är tjej 162 cm, 56 kg och behöver ram i stl s och 27,5". Jag är lite inne på cube, egentligen bara för att det är det enda märket jag har testat, har hört att de är prisvärda men det finns ju massa andra och känns som en fullständig djungel att navigera i :)
Kommer mest att cykla på skogsstigar och ska inte använda cykeln till transport, det har jag redan annan cykel till. Har en budget runt 10 000
Tar tacksamt emot tips!

Köpa mtb hardtail
Det finns flera trådar om liknande ämne med bra tips, t.ex. en från den här veckan:

Obs att 29" också kommer att passa.

Köpa mtb hardtail
Du vill ha en luftbaserad framgaffel och en inte alltför tung cykel. Suntour XCR32Air har bra känsla på min Vitus Nucleus tycker jag. Viken ska definitivt vara under 14 kg, gärna under 13 kg då du själv är relativt lättviktare så procentuellt gör det stor skillnad.

Växelsystem är lite skitsamma och relativt billigt att byta. Fler växlar är inte nödvändigtvis bättre, blir dyrare slitdelar och jobbigare att ställa in bara. 10- eller 11-delat Shimano Deore är bra, men den länkade Vitus-cykeln med Box 8-delad funkar säkert också.

Bromsar, Tektro HD-M275 är enligt mig bättre än de billigaste skräpet från Shimano som BR-M200.

Cube har sällan vettiga framgafflar på sina billigare cyklar tyvärr, men om du hittar en Cube-cykel hos en bra cykelhandlare som passar perfekt kanske det kan gå att leva med ett tag tills du uppgraderar (ny framdämpare är relativt dyrt dock).

Kan du lägga lite mer så ser Radon Jealous 8.0 mycket bra ut tycker jag, annars är Vitus-cykeln bra för priset även om lite tung.

Uppdatering: Ser ut som att även minsta Radon-ramen kanske är för stor för dig. Synd.

Köpa mtb hardtail
Jag vet att 29" också funkar men när jag testade det kändes det lite stort och otympligt jämfört med 27,5" Därför jag tänkte satsa på det.
Har också koll på att det är luftbaserad framgaffel som gäller men inte så mkt mer?
Efter att ha kollat runt så är problemet snarast att hitta en cykel med ramstl s som överhuvudtaget finns att beställa, det mesta verkar slutsålt.

Vad sägs om den här?

Köpa mtb hardtail
Och hur pass mkt bättre är den här? Är det värt pengarna?

Dewn skiljer sig bara i drivlinan med billigare modellen, som är minst viktiga komponenter. Kanske nu värd priskillnaden när 1000 kr rabatt på andra modellen är bort.

Köpa mtb hardtail
Ja, det är ju det som är nackdelen, kanske därför utväxlingen bak är 11-42 jämfört med 11-51 mer normalt?

Ja.

Vad man behöver som utväxling är mycket personligt och berör på var man kör. Jag kör 11-delat 10-42 kassett, men skulle kunna leva utan de två mista och de två största drev. Steg är perfekt för mig, men andra föredrar kanske större steg för snabbare växling.

Köpa mtb hardtail
Och hur pass mkt bättre är den här? Är det värt pengarna?

Köpa mtb hardtail
Nästa basicfråga?
Jag är inne på att det blir den här

Läste att de levereras med plastpedaler, funkar det? Eller är det lika bra att köpa med andra från start?
Vill ha platta

Plastpedalar som följer med cyklae brukar har nästan noll grepp. Räcker kanske till stan, men inte till stig. Köp till plastpedal med pins om du tänker att cykla stig.

Köpa mtb hardtail
För att ge lite context då jag har både en Vitus Nucleus med XCR 32 Air och en annan cykel med Raidon. De är prisvärda framgafflar båda två men Raidon är lättare och sväljer mer stök.

Vitus Nucleus känns lite som att cykla en mix mellan en pansarvagn och en gammal nersutten skinnsoffa (i brist på bättre uttryck). Den rullar över allt, men är inte alls särskilt ”nimble”. Den är kul neråt, på platten, men man får stånka lite extra uppåt.

Utan att provcyklat den BH Expert jag länkade ovan så skulle jag tro att den känns betydligt lättare och smidigare, speciellt uppför.

Det är två ganska olika cyklar, och har man inte cyklat den typen av cyklar tidigare så är det svårt att veta vad man köper.

Har du provcyklat nåt i butik? Du nämnde t.ex. någon Cube ovan. Om vi vet ungefär vad det var och vad du tyckte om den är det lättare att beskriva och jämföra andra cyklar med den.

Senast ändrad:
Köpa mtb hardtail
Tack för all hjälp och alla svar! Cykel är nu beställd? Till slut kändes det som att man bara fick bestämma sig och testa om jag någonsin skulle komma till skott och inte vänta ytterligare ett år. I värst fall får jag väl uppgradera mig senare men gissar på att det tar ett bra tag innan jag kommer så långt att jag har behov av det.

Köpa mtb hardtail
Det blev den här:

Blir säkert bra att börja med, i alla fall bra mkt bättre än biltemahoj?
Det var ett i alla avseenden bättre val än VRW-versionen! Den är utöver bristfällig spec fortfarande är riktigt kort i ramen. Den har i tidigare trådar benämnts VRW=VeryWrong.
VRW i Small har 380 sadelrör och 386 reach medan unisexmodellen också har 380 mm sadelrör i small, men 420 reach. Hur Vitus fortfarande kan tycka att en så kort omodern ramgeometri är "speciellt konstruerad för kvinnliga cyklister" är för mig ett mysterium.

Min fru som är ca 177 köpte en Laufey och var tvungen att gå upp till en L för att få tillräcklig längd, men fick då göra lite avkall på längden på droppern då sadelröret var lite för långt för att få plats med en 150-dropper.
VRW i Medium som rekommenderas till 170-180 är 410 mm i reach. Laufey i M rekommenderar Orbea 160-175 och den är 435 i reach och den var för kort för henne. Laufeyn i L är 459 i reach och det blev bra med standard 45 mm stamm. En VRW i M med 410 reach hade blivit styret i knät med standard 50mm stam för henne.
Så Vitus "speciellt konstruerad för kvinnliga cyklister" ger jag inte ett skvatt för. Vill de inte att kvinnor ska tycka det är kul kanske...

Nu hade du ju redan köpt, men jag tänkte egentligen mest bara komplettera tråden så ingen annan som läser den och jagar lågt pris och inte läser geo-tabeller råkar köpa en jättekort cykel...

Köpa mtb hardtail
Det blev den här:

Blir säkert bra att börja med, i alla fall bra mkt bättre än biltemahoj?

Grattis till cykeln! Hoppas du får mycket roligt (och svettigt) med den.

Du kommer behöva köpa en gaffelpump till framdämparen för att ställa in den, det följer inte med från Wiggle. (Fick du ange din vikt så de kunde pumpa till ett hyfsat ok läge för dig?)

Min erfarenhet från de två cykelköp jag gjort från Wiggle är att växelinställningen varit dåligt gjord av dem, inklusive ändlägena så att kedjan kan hoppa in i bakhjulet. Förhoppningsvis har de blivit bättre sedan mina köp! Men eventuellt kan det behövas kollas på och då är ett mekställ guld värt.

Köpa mtb hardtail
Grattis till cykeln! Hoppas du får mycket roligt (och svettigt) med den.

Du kommer behöva köpa en gaffelpump till framdämparen för att ställa in den, det följer inte med från Wiggle. (Fick du ange din vikt så de kunde pumpa till ett hyfsat ok läge för dig?)

Min erfarenhet från de två cykelköp jag gjort från Wiggle är att växelinställningen varit dåligt gjord av dem, inklusive ändlägena så att kedjan kan hoppa in i bakhjulet. Förhoppningsvis har de blivit bättre sedan mina köp! Men eventuellt kan det behövas kollas på och då är ett mekställ guld värt.

Jag skrev in min vikt som meddelande och ifall de kunde justera dämparen åt mig men utgår från att jag får fixa det själv när jag får den, säkert annat som också behöver justeras också.

Tror jag kommer få både kul, svettigt och blåmärken?

Köpa mtb hardtail
Jag skrev in min vikt som meddelande och ifall de kunde justera dämparen åt mig men utgår från att jag får fixa det själv när jag får den, säkert annat som också behöver justeras också.

Tror jag kommer få både kul, svettigt och blåmärken?

Det blir nog en höjdare skulle jag tro! Förhoppningsvis kommer hojen lagom till säsongsstarten.

Även om Wiggle skriver att den är Monterad och finjusterad av våra kvalificerade cykelmekaniker så får man nog kallt utgå ifrån att den kommer att vara bristfälligt justerad och monterad från start... I värsta fall får du ta hjälp av någon kunnig i din närhet eller här på happy som kan bistå med dämparpump och dylikt. Blir du riktigt biten av att cykla i skogen (och den risken är överhängande ;-)) så kommer du ändå att vilja skaffa de verktyg som behövs.

Köpa mtb hardtail
Hej. Är inne på samma spår som TS. Tänkte låna tråden om det är ok ?!
Igår fick jag prova en Crescent Njord 27.5". Kändes som en jättefin cykel (enda mtb liknande cykel jag ägt har varit en från Ica Maxi) :D hahaha så allt annat känns ju riktigt fint för mig !

Hur trivs du med cykeln om den ens har kommit än ?
Hunnit vara ute och cykla lite i skogen ?

Tillbaka
Topp