Köpa MTB i Tyskland via nätet

emmaskold

Ny medlem
Jag funderar på att köpa min första MTB på nätet från Tyskland. Jag är inne på en Cube och vet att man får mer för pengarna om jag beställer den ifrån bike discount. Tänkte provcykla några Cube här hemma först men vad har ni för erfaranhet från att beställa? Tänker främst på om något strular med cykeln i efterhand? Du har ju inte samma service som i en cykelaffär i närheten..
Tacksam för tips:)

Det funkar fint med garantier och sådant men generellt tycker jag att om man ska gå och ta upp en cykelhandlares tid med provcyklingar kan man gott köpa sin cykel där också. Det skadar inte att nämna att man tycker att priset är för högt jämfört med vad det kostar hos tyskarna så får de i vart fall en möjlighet att matcha priset någorlunda.

Det är precis som du säger att du får "mer för pengarna" om du handlar på internet utomlands ifrån. Värt att komma ihåg är dock precis som du säger att en del av merkostnaden du betalar hos din lokala handlare är just efterservice och möjlighet att få personlig kontakt. Är man normalt händig och kan tänka sig att skruva lite själv är det inget problem att sköta ev service osv på en cykel köpt utomlands dock. Är du å andra sidan typen som lämnar in cykeln för allt underhåll och inte kan tänka dig att göra något själv är det dock ingen bra idé att köpa på internet.

Tips
1. Provcykla hemma och var helt säker på vilken storlek du ska ha, det spelar ingen roll hur billig cykeln är om den inte passar dig.
2. Läs på lite om cyklar och komponenter här på happy innan du slår till, det finns en uppsjö av köptrådar här om du söker lite.
3. Kolla butiksrecensionerna här, Bike Discount är en reputabel handlare som jag köpt mycket av och som har bra service.
4. Se till att butiken du handlar av tar kreditkort, inte alla gör det och att skicka bankbetalningar i förskott kan vara vanskligt.
5. Kolla att cykeln du vill ha finns i lager, annars kan väntan bli lång

Lycka till.

Kanske lite trådkap men jag undrar om inte någon av de stora postordertyskarna har ngt slags showroom dit man kan gå och klämma och testa innan man beställer via nätet som vanligt?

Detta borde kunna löna sig dåå man förmodligen skulle kunna vinna de kunder som står och väger. En sådan plats skulle samtidigt kunna funka som utlämningsställe typ de som NetonNet har (hade?).
Man kan även tänka sig att en fristående cykelmek hyrde in sig i samma lokaler.

Finns detta koncept redan? Kanske i huvudstaden?

Jag har jag svårt för folk som först går och får hjälp och tar upp tid av den lokala handlaren men egentligen redan bestämt sig för att handla på nätet. Tycker det är ett snikigt beteende... Har man inte kunskap eller våga riska lite med att beställa på nätet kanske man inte ska beställa första hojen på nätet.

JWL skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag har jag svårt för folk som först går och
> får hjälp och tar upp tid av den lokala
> handlaren men egentligen redan bestämt sig för
> att handla på nätet. Tycker det är ett snikigt
> beteende... Har man inte kunskap eller våga riska
> lite med att beställa på nätet kanske man inte
> ska beställa första hojen på nätet.

Håller med, men om det vore god moral som styrde konsumenter skulle Kina fortfarande vara ett u-land.

Kan väl hålla med, men samidigt så vill man väl inte chansa på att beställa en cykel utan att provcykla.. det är ju mkt som ska stämma in. Däremot kan man va ärlig mot den lokala handlaren och ge denna en chans att ta hem en cykel.. kan ju också va att dem inte har cykeln du tittat på.. det är inte många som har dammodeller hemma..

Jag har inte direkt meckat med cyklar så jag borde kanske köpa lokalt ändån.. det är inte jättemånga som säljer CUBE och det är nästan ingen som kan ta hem 2012 längre..

Snuten skrev:
> Kanske lite trådkap men jag undrar om inte någon
> av de stora postordertyskarna har ngt slags
> showroom dit man kan gå och klämma och testa
> innan man beställer via nätet som vanligt?

> Finns detta koncept redan? Kanske i huvudstaden?

Canyon har ju detta i Bålsta, d.v.s. i närheten av huvudstaden.

Personligen tror jag det inte är så oerhört viktigt med att allt ska stämma storleksmässigt på första hojen.

Hittar du någon som det är grymt pris och att du tror att det är rätt storlek så tycker jag du ska slå till. Känner du att du vill fortsätta med MTB så vill du säkert byta efter ett år i vilket fall.

Och känner du att den skulle vara HELT fel (vilket jag inte tror du kommer att göra) så kan du sälja den vidare. Och har du då köpt den till ett bra pris så kommer du inte göra någon nämnvärd förlust.

Oskar skrev:
> Snuten skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kanske lite trådkap men jag undrar om inte
> någon
> > av de stora postordertyskarna har ngt slags
> > showroom dit man kan gå och klämma och testa
> > innan man beställer via nätet som vanligt?
>
> > Finns detta koncept redan? Kanske i
> huvudstaden?
>
>
> Canyon har ju detta i Bålsta, d.v.s. i närheten
> av huvudstaden.

Och Rose har Bike Town i Bocholt, samt att de åker runt på ett antal event i Sverige varje år med democyklar. I år har det varit provcyklingar i Gbg och Sthlm bland annat.

Senast ändrad:
Bara bra erfarenheter.
biker-border.de betalar rep på lokalcykelverkstad om ngt strular kring det som täcks av garantin.
Ej handlat från bikediscount.
Även Canyon finns ju och då har dom ju svenska representanter.

Tillbaka
Topp