Köpa mtb, tips?

prog78

Ny medlem
Köpa mtb, tips?
Tjena!

Fick ett förbaskat sug att klicka hem någon trevlig mtb, är egentligen en inbiten landsvägsräv med en del cross körande. Vad skulle ni rekommendera? tanken är att det helt och hållet skall vara för nöjes skull och egentligen inte finnas några som helst visioner att köra tävlingar eller liknande.

Är mest bara ute efter att ha något trevligt att kunna ta mig runt i skogarna med, vore ju trevligt om det fanns något kul för ca. 10 000-lappen, men förstår självklart att det kan vara som dag och natt om man bara lägger på lite extra pengar.

Vad skulle ni rekommendera?
Cykeln bygger jag självklart ihop nere i källaren under ett par kalla vinterkvällar!

tack på förhand!

Köpa mtb, tips?
Sök på nätet efter billiga delar begagnade och överårs så har du att göra många vinterkvällar :) Kan få ihop en riktit bra cykel till vettit pris.

Köpa mtb, tips?
Supersonic skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför inte köpa en beggad Scott här på K&S.
> En Scale 30 eller 50 bör du få för tiotusen
> bagis.

Va fan, det skulle ju jag just skriva? ;-)

+1, alltså.

Köpa mtb, tips?
Ligger ju en fin Transa på K&S för 10k - prutmån. Redo att okynnescyklas i skogarna hemmavid, men gör nog inte bort sig på längre sträckor heller om du känner för det.

Köpa mtb, tips?
köp en cross country.

Tycker alla andra mtb cyklar är överflödiga.
Köp utan bakdämpare, gärna låsbar dämpare fram.
Kvittar om det är vanlig fälg broms eller skiva. Själv har jag vanlig, det är mest praktiskt/enklast att mecka med.
köp inte kolfiberskit.

Så tänker ialafall jag.
Betala max 10 tusen, gärna kasnke fem sex tusen. Får man ju en helt skitbra mtb för med deore o sånt.

Köpa mtb, tips?
Supersonic skrev:
> Varför inte köpa en beggad Scott här på K&S.
> En Scale 30 eller 50 bör du få för tiotusen
> bagis.

+1 Kort och gott, kan du meka så köp en beggad hoj för 10k så får du mest för pengarna. Annars är det många som rekommenderar radon cyklar för 10-15k, eller canyon, det verkar vara prispressarna.

Köp INTE en ny hoj för 5000-6000kr, du kommer bara få rent skräp och tröttna.

Köpa mtb, tips?
STIZZE skrev:

> Köp INTE en ny hoj för 5000-6000kr, du kommer
> bara få rent skräp och tröttna.

Samtidigt så är det långt från nödvändigt att börja med en jättebra cykel redan från början. Att ha kul och träna går alldeles utmärkt på en billigare cykel. Klyschigt men sant. Hade det inte gått att ha kul på dem hade cykling i skogen dött ut redan innan det kom igång med tanke på nivån på cyklarna genom tiderna...
Det jag med ovanstående dravel vill säga är att det inte handlar så fasligt mycket om vad man har för cykel att börja med så länge den fungerar för behoven och att man faktiskt använder den.
Uppgradera kan man göra när man vet mer specifikt vad man har för behov och sen vikta det mot plånbok och andra prioriteringar man råkar ha.

Köpa mtb, tips?
Man KAN få ganska mycket cykel för 5000:- idag. Kolla denna: http://www.bike-discount.de/shop/k95/a23181/zr-team-5-0.html?mfid=52 Den skulle inte skrämma bort någon från MTB-sporten. Mycket bättre än min gamla Merida jag började med.

Henry: Köp den billigare cykeln. Om du är ny behöver du inte oroa dig för Shimano/Sram, båda funkar. I övrigt var det väl bara bromsarna som skiljer. Formula RX har jag inte hört något negativt om, men inte positivt heller iofs. Vilket innebär att den säkert duger gott. Elixir bromsen är omtyckt, men den kan du hitta på postorder-rea för en billig peng om du vill uppgradera i framtiden. (Och då väljer du en variant med mer justering än den som kommer med Sram-cyklen.)

Lycka till!

Tillbaka
Topp