Köpa Nukeproof Scout

FatZo

Medlem
Köpa Nukeproof Scout
Är på jakt efter en hardtail som är tänkt att användas till det mesta, cykla till jobbet, stigcykling och lättare downhill. Skulle säga att budgeten ligger på max 20 000kr.

Tittade först på en Trek Roscoe 7 men tyckte att man kanske inte fick så bra komponenter för det priset.

Eftrer att ha spenderat ett antal timmar på Youtube hittade jag Nukeproof Scout och tycker att den verkar passa in på mina önskemål trots att det är ganska stort spann av användningsområden. Efter att läst på om Scout 275 och 290 inser jag att det inte bara var så enkelt att välja mellan storlek på däck, det skiljer en del mellan dessa cyklar och där skulle jag behöva lite hjälp.

Det sitter samma typ av dämpare på 290 och 275 Comp men 275 har 10mm längre slaglängd, på Expert-modellerna är det dock samma slaglängd på både 275 och 290. Varför skiljer det på Comp-modellerna? Är det värt att bryta budgeten för att få 140mm slag på en 290?

Varför kör dom med olika däckbredd fram och bak på 290?

Det verkar som att dom flesta köper Scout 275 (baserat på det jag har hittat på forum och YouTube), är Scout bättre lämpad i detta utförande?

Är det smartare att köpa en 275 och sedan komplettera med 29" hjul än att köpa en 290 och komplettera med 27,5" hjul? Hamnar man för nära marken med en 290 som har 27,5" hjul?

Sedan är ju det stora dilemmat storleken på cykeln då man inte har möjlighet att testcykla dom olika storlekarna. Jag är 187cm lång och insida ben är 87cm (väger 110kg), vilken storlek av Scout skulle ni rekommendera? Går man efter Nukeproofs size guide så hamnar jag på en Large.

Tack på förhand

Köpa Nukeproof Scout
Har en 275scout. Överlag väldigt nöjd med ramen så därgör du inte bort dig.
Om du är sugen på att köra dubbla hjuluppsättningar så skulle jag klart rekomendera 29" varianten. Tveksamt om 29" går in bak i 275, o det går definitivt inte in i gaffeln. Gillar själv 27.5x2.6-2.8 o275-ramen e därför kanon.
Jag är dock 179lång, så med nästan 10cm mer längd kan du säkert hantera 29x6 fint.
Jag kör medium, men borde valt large. Skulle klart överväga xl med din längd, utan att ha koll på dina åkpreferenser dock.

Köpa Nukeproof Scout
Åker på en Nukeproof Scout 290 från 2019.
Är riktigt nöjd med hojen, otroligt kompetent HT som inte gör bort sig även när det sluttar utför. Men det är en HT så man får jobba mer med kroppen, positionera sig och vara följsammare, välja linjer med om omsorg. Kör samma däck-kombo som på min enduro FS: Maxxis minion DHF fram och Aggressor bak båda 2.5" WT.

Ungefär samma längd som dig (186 / 90 cm) och kör på XL, skulle inte velat haft mindre hoj, är nöjd med storleken.
Både L och XL lär passa, beror på lite vad man haft innan och vad man trivs med.

På sikt kan det komma bli mer slag genom att byta airshaft (från 130 till 140 mm). När benen är starkare så kan det även bli 32T klinga fram.

Köpa Nukeproof Scout
Det är nog svårt att få tag i en vettig cykel överhuvudtaget just nu. Finns en commencal ht på ks i Skåne om det är i närheten. Annars är det nog ovisst

Köpa Nukeproof Scout
Pratade med Dans Cykel o Skid och just nu är enda chansen att få tag på en Nukeproof att förboka 2021 årsmodell. Han tyckte även att man skulle utgå från tabellerna för storlek om man inte var en erfaren åkare (vilket jag inte kan påstå att jag är ?). Blir så svårt då man inte har något att jämföra med sedan tidigare men just nu lutar det väl åt en Large.

Gällande storlek på däck lutar det just nu åt 29” men är lite rädd att den ska kännas otymplig och lite svårhanterad om man vill åka fort utför, samtidigt vill man ju inte att det ska kännas långsamt och påfrestande när man cyklar mer XC. Hade inte kunnat tro att det skulle vara sådan beslutsångest för att köpa en HT ?

Finns ju givetvis en anledning till varför det finns olika typer av cyklar, svårt att hitta en som är bäst på allt men skulle bara vilja komma så nära som möjligt.

Satt och dammsög YouTube på info nu och det måste vara 90% Scout 275 där, hur ska man tolka det? :unsure:

Tar gärna emot fler tips och erfarenheter ?

Senast ändrad:
Köpa Nukeproof Scout
Någon som har mer input gällande storleken på ramen? Räcker 450mm reach (Large) om man är 187cm lång?

Hittade lite info om reach utifrån längd men det spannet gjorde inte valet lättare. Konverterar jag min längd till ft så är jag ca. 6´ 1.

5′ 2″ to 5′ 6″ = 410mm to 450mm reach

5′ 6″ to 5′ 10″ = 430mm to 470mm reach

5′ 10″ to 6′ 2″ = 450mm to 490mm reach

6′ 2″ to 6′ 6″ = 470mm to 510mm reach

Källa: https://www.mbr.co.uk/buyers_guide/mountain-bike-frame-size-380074

Köpa Nukeproof Scout
Det står mer i artikeln

Läste det men jag kan inte hitta något mått för ”standover” på Nukeproof Scout.

Den enda referens jag har just nu är en Scott Aspect som jag testade innan jag bestämde mig för en Scout, testade både L och XL men tyckte att XL kändes lite bättre av någon anledning. Tittade på geometrin på den och såg att XL-modellen har en reach på 447mm (Scout har 450mm), vet dock inte om man kan jämföra dessa på det sättet.

Köpa Nukeproof Scout
ja, jag hade ju tagit XL eftersom jag har en reach på 465 och är 176. Det är en FS och det blir lite annorlunda på en HT men ialla fall.

Standover brukar sällan stå med men ibland hur lång "inseem" man ska ha.
Det viktigaste är att räkna ut hur lång dropper man får plats med. Jag är ingen expert på det men man får väl räkna med seat tube, vev arm etc.

Köpa Nukeproof Scout
Med 187 cm skulle jag tar en 29" cykel. På en HT kommer det ungefär hälften av sag till i reach, dvs 15 mm, när du sitter på den, så L har 465 mm effektiv reach och XL 490 mm. För att cykla till jobbet funkar L, men till stigcykling och DH skulle jag rekommendera XL.

Köpa Nukeproof Scout
ja, jag hade ju tagit XL eftersom jag har en reach på 465 och är 176. Det är en FS och det blir lite annorlunda på en HT men ialla fall.

Standover brukar sällan stå med men ibland hur lång "inseem" man ska ha.
Det viktigaste är att räkna ut hur lång dropper man får plats med. Jag är ingen expert på det men man får väl räkna med seat tube, vev arm etc.

Både L och XL har en 170mm drop post.

Standover verkar ju vara ett mått som väldigt sällan spelar någon roll då lutningen på det övre röret oftast är väldigt brant.

Köpa Nukeproof Scout
Med 187 cm skulle jag tar en 29" cykel. På en HT kommer det ungefär hälften av sag till i reach, dvs 15 mm, när du sitter på den, så L har 465 mm effektiv reach och XL 490 mm. För att cykla till jobbet funkar L, men till stigcykling och DH skulle jag rekommendera XL.

Glömde skriva det man jag har bestämt mig för en Scout 290 då jag tror att den kommer att passa mina behov bäst.

Förklara gärna "sag till reach" ochh effektiv reach för det hängde jag inte med på :)

Köpa Nukeproof Scout
Glömde skriva det man jag har bestämt mig för en Scout 290 då jag tror att den kommer att passa mina behov bäst.

Förklara gärna "sag till reach" ochh effektiv reach för det hängde jag inte med på :)

Om du sitter på en HT komprimerar gaffeln och vinklar ramen lite mer ner. Då blir reach lite längre. Om man räknar hur mycket det är, är det ungefär hälften av reach till.

Köpa Nukeproof Scout
med tur kan man shimsa ner den från 170mm men man bör nog försöka räkna på det.

Vet inte om denna uträkning fungerar men om man slår ihop veven, droppern och seat tube får jag ut måttet 850mm på en XL (170+170+510mm).

Då mitt mått på insida ben är 87cm är det på håret, vet inte hur mycket en sadel bygger på det måttet.

Köpa Nukeproof Scout
Vet inte om denna uträkning fungerar men om man slår ihop veven, droppern och seat tube får jag ut måttet 850mm på en XL (170+170+510mm).

Då mitt mått på insida ben är 87cm är det på håret, vet inte hur mycket en sadel bygger på det måttet.
170mm är slaget inte totala längden vid max insertion. Sen beror det på vilket seat tube mått, skiten kan ju luta och ha sig....jag är som sagt ingen expert

Du behöver alltså som du säger veta hur mycket sadel bygger och hur mycket stolpen bygger (uppe och nere). En billig bygger väl drygt 45mm?

EDIT. Man kan säkert välja att få en 150mm dropper istället. Själv fick jag shimsa 170mm => 150 på en large för att kunna sitta ner

Köpa Nukeproof Scout
Enklast är att räkna från bb istället. 170 mm dropper bygger 225 mm som minst. På klämman ska sadel på och sen ska man lägga på 510 för sadelröret. Så 735 mm exil sadel. Lägger vi på vevarmar på 170 så blir det 905 och sen måste du ha sadel, låt väldigt högt.

Finns ju andra liknande HT med kortare Seattube tex mb31

Köpa Nukeproof Scout
Enklast är att räkna från bb istället. 170 mm dropper bygger 225 mm som minst. På klämman ska sadel på och sen ska man lägga på 510 för sadelröret. Så 735 mm exil sadel. Lägger vi på vevarmar på 170 så blir det 905 och sen måste du ha sadel, låt väldigt högt.

Finns ju andra liknande HT med kortare Seattube tex mb31

Ja det låter som att det kommer att passa dåligt med mina ben.

Köpa Nukeproof Scout
fast funkar inte rätt storlek men den dropper man vill ha så är frågan om man inte köper en annan cykel eller ändå väljer en kortare dropper

Köpa Nukeproof Scout
fast funkar inte rätt storlek men den dropper man vill ha så är frågan om man inte köper en annan cykel eller ändå väljer en kortare dropper

Å andra sidan specar ju Nukeproof själva att om man har en benlängd på 86-92cm så är det en XL man ska köra med så då borde det ju fungera med droppern kan man tycka.

Tittar man på en L så rekommenderas den för benlängd 81-86cm.

Köpa Nukeproof Scout
Å andra sidan specar ju Nukeproof själva att om man har en benlängd på 86-92cm så är det en XL man ska köra med så då borde det ju fungera med droppern kan man tycka.

Tittar man på en L så rekommenderas den för benlängd 81-86cm.
Ja, det är inte helt lätt att räkna på exakt men de lär väl veta. (fast på mm kan de inte veta eftersom det även bör bero på pedal, skor och sadelposition fram/bak)

Köpa Nukeproof Scout
Ni som har cyklat länge och har lite referenser och kanske till och med något felköp i bagaget, vad blir nackdelen med en för liten eller för stor cykel?

Är lite rädd för att köpa en för stor cykel där man känner att man nästan ligger över styret och har svårt att hantera cykeln när det blir trixigt i skogen, nu kommer jag från en cykel som tillverkades 2002 och har en helt annan geometri men den cykeln är inte rolig att cykla med när det blir stenigt och mycket rötter utför.

Köpa Nukeproof Scout
Bra tråd! Är också sugen på en nukeproof scout 275 comp. Dock är jag skitkort med korta ben så jag siktar på en small. Synd bara att det är en miljon år till hojarna är i lager igen. :(

Köpa Nukeproof Scout
Har nu hunnit cykla en del med Scouten och den känns väldigt trevlig.

Storleken känns bra men har inte så mycket att jämföra med så svårt att säga om L eller XL är bäst för mig, var dock tvungen att byta dropper till en 150mm då jag inte kunde sänka sadeln till rätt läge med den 170mm som följer med original.

Tillbaka
Topp