Köpa ny cykel för ca 10 000 kr. Hjälp!

ervg

Ny medlem
Hej!

Jag är inte så bevandrad inom cykelvärlden så jag tänkte be er om lite hjälp. Kommer använda cykeln dagligen som mitt primära transportmedel. Handla, pendla, och dagliga förflyttningar. Dessutom vill jag använda den till att cykla längre sträckor på landsväg och grusvägar för motion (och ev bikepacka). Budgeten är på 10k, har möjlighet att öka om det finns goda skäl. Var först inne på gravel bikes då det låter som ett bra allround val men jag har som sagt dålig koll.

Problemet jag ser är att du vill ha en duglig hoj för motion och framtida bikepacking äventyr men samtidigt kunna använda den som vardagscykel. I praktiken funkar såklart en grushoj (eller mer biffig äventyrshoj) men det är ju det där med att cykeltjuvarna kommer alltid vilja gå för din kontra den rostiga Monarken bredvid i cykelstället utanför ICA.

Men (läs: när) om det händer så har du ju alltid försäkringen...

Förstår att det blir en stor kompromiss och att det är suboptimalt. Men går det att lösa med en cykel så blir jag nöjd. Vad har ni för tankar på vilken typ av cykel som kan passa mina önskemål?

En gravel bike låter som rätt val, tycker jag. Om du inte har några ambitioner att vara snabbast på landsvägen duger en sådan bra till det mesta. Jag har en Wilier Jareen som jag använder till landsväg, grusväg och släta stigar och den funkar bra. Utrymme för minst 40mm däck tycker jag är värt att sträva efter. Hydrauliska skivbromsar är också fint. Jag har Tiagra växlar och bromsar på min hoj, jag tycker att de funkar bra. Fäste för skärmar är också trevligt om den ska få till vardags.

ervg sa:
Förstår att det blir en stor kompromiss och att det är suboptimalt. Men går det att lösa med en cykel så blir jag nöjd. Vad har ni för tankar på vilken typ av cykel som kan passa mina önskemål?
En Cube Nuroad för 999 Euro kanske?
https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-nuroad-pro-black-n-red-775936

(förutsatt att du kan ha någon av stl 56 eller 58 cm som finns kvar)

105-modellen av Nuroad med hydrauliska skivbromsar för ca 1400 Euro är tyvärr slutsåld på många ställen,
men Pro-modellen på länken är vad man får för ungefär 10-11.000 kronor

Senast redigerad av en moderator:
En Merida Cyclo Cross https://www.bike-discount.de/en/buy/merida-cyclo-cross-788150

Jag har en betydligt äldre variant av Merida Cyclo cross (fälgbromsar), cyklade på den tidigare idag och tänkte faktiskt i samma banor som ervg då, om jag nu bara skulle ha en cykel det vill säga ...

Edit: Om jag skulle köpa en gör det mesta cykel åt mig själv idag skulle jag kanske i första hand titta på Ribble https://www.ribblecycles.co.uk/ribble-cgr-al/ , något över ervg:s angivna budget och observera att jag aldrig ens provcyklat någon Ribble. Ibland har de fantastiska erbjudanden så om man har tid att vänta kan den kanske gå att få inom budget.

Senast ändrad:
Tycker White GX Pro ser bra ut. För 7k är den ju ett riktigt kap, kan definitivt tänka mig en sådan.

Jag kommer ju för det mesta cykla på asfalt, men som sagt kommer bli en cykel för vardagligt bruk. Är gravel bättre för mitt ändamål än en racer?

Det är bara du som vet hur du ska använda cykeln. Om tyngdpunkten ligger åt träning skulle jag säga välj racer, om tyngdpunkten ligger åt vardagscykling skulle jag välja något mer åt cx hållet, om tyngdpunkten ligger åt längre rundor, kanske med packning välj något mer åt grusvägscykel.

Med vettiga däck spelar det inte så stor roll om det är asfalt eller grus. Om det är mer vardagscykling än träning skulle jag välja något bredare däck och möjlighet till skärmar.

ervg sa:
Jag kommer ju för det mesta cykla på asfalt, men som sagt kommer bli en cykel för vardagligt bruk. Är gravel bättre för mitt ändamål än en racer?

Jag skulle snarare säga att racer är ett sämre alternativ.

Ser att White GX Pro har däckbredd på 40 mm vilket är förhållandevis brett om man jmf med andra cyklar. Påverkar detta hastigheten negativt?

Någon som har erfarenhet av GX Pro som touringcykel Kan man lasta sammanlagt ca10-15kg på pakethållare samt sidoväskor? Med tanke på kolfibergaffel så blir det väl så att endast bakdelen får bli lastbärande.

Tillbaka
Topp