Köpa ny cykel med oläsligt ramnummer

Tjena, jag har spanat in en schysst landsvägs-ish hoj för cirka 15k hos en större sportkedja. Glada i hågen började jag och personalen göra upp affären men stötte på patrull då det visade sig att det graverade ramnumret var oläsligt pga tjock lack och färg. Förutom att det blev problem att knappa in cykeln i systemet undrar jag lite om hur ni hade tänkt här.

1. Om det visar sig att cykeln är helt osäljbar pga att det MÅSTE in ett ramnummer i systemet är det en icke-fråga, då får vi försöka hitta samma modell på lager.
2. Om det visar sig att cykeln går att sälja men med oläsligt ramnummer - verkar det rimligt att försöka pruta? I så fall vad hade ni tyckt varit rimligt för en cykel för 15k?
3. Förutom stöldskyddet (som jag kanske kan riskera att vara utan då cykeln kommer bo i låst garage) och ev. andrahandsvärde - finns det andra nackdelar att köpa ny cykel med kasst ramnummer?

Det är möjligt att det går att läsa om man försöker skrapa/avlägsna lite av färgen men det blir i så fall en chansning.

butiken äger problemet och får väl på ett professionellt sätt ta fram numret. det borde redan finnas i leverantörens system?

görs det snyggt är det väl slipmärket värt en cykelhjälm på köpet. skulle de inte ha kompetensen och vill överföra problemet till dig är väl ett mer radikalt prisnedslag lämpligt. bland annat är den ju inte att betrakta som försäkringsbar.

vad det är värt för dig vet bara du, men jag hade kunnat frestas av en rabatt på 5-6000, knappast mindre.

Om det finns bakom lacken så är det ju inget probem. Lackskada har tidigare (wiggle) kompenserats med tillgodo på 100 euro. Nu är det på undersidan(?) så en cykelhjälm är generöst

ok, 5000 om de skickar hem kunden utan att ha slipat och lackfixat? Det kan jag hålla med om men tvek på att det går igenom. De är väl bara mer redo nästa gång och säljer den utan diskussion

Jag tror väldigt få är intresserade av ramnummer nuförtiden, jag har inte kollat innan köp på länge. Inte heller har köpare av mina begagnade kollat. Men däremot kanske faktiskt f-bolag bryr sig om man vill få ut ersättning vid skada eller stöld, det vet jag inte men borde ta reda på. Egentligen.

Om du hittar en annan likadan cykel finns det förstås risk att den kommer från samma körning av lackroboten.

Jag tror väldigt få är intresserade av ramnummer nuförtiden, jag har inte kollat innan köp på länge. Inte heller har köpare av mina begagnade kollat. Men däremot kanske faktiskt f-bolag bryr sig om man vill få ut ersättning vid skada eller stöld, det vet jag inte men borde ta reda på. Egentligen.

Om du hittar en annan likadan cykel finns det förstås risk att den kommer från samma körning av lackroboten.
Jag skriver alltid ramnummer på kvittot när jag säljer begagnat.

Tack för input! Jag klarar mig nog utan ramnummer, men tänker mig att det skulle kunna påverka priset om jag säljer hojen framöver. Vi får se om de får ihop det i sina system!

Ramnumret används väl av polisen/försäkringsbolagen även för att spåra en "hittad" cykel, så om det ska fungera måste ju ramnumret gå att läsa.

Bästa lösningen borde isf vara att se till att ramnumret syns, borde väl gå med lite försiktig karvning och därefter någon klarlack över?

Ok garanti , där sa du något ?
I övriga fall är det inget jag märkt någon brytt sig om .

Som kuriosa..
Dom Hittade inte ramnummret på min brors bil när det va ca 7 år gammal och gjort några besiktningar innan .
På Mitsubishi där han köpt den kunde dom inte heller hitta eller hjälpa honom stämpla in ett nytt ...
Efter Lite efterforskningar borde det varit övermålat med rostskyddsfärg i hjulhuset .. han fick tillslut slipa bort lite färg i hjulhuset och slå in numret själv för att få den igenom besiktningen;)

Senast ändrad:
Det löste sig, det visade sig att ramnumret som behövdes inte var det stansade utan istället något som satt brevid/med en QR-kod. Ingen i butiken hade koll på det, och man kan undra vad de andra stansade och överlackade numren är för något... Nåja, efter två dagar fick jag köpa cykeln i alla fall.

Tillbaka
Topp