Köpa ny kassett, köpa rätt?

asjohem

Medlem
Hej!

Har köpt en begagnad cykel som har ett par år på nacken och inget är nog bytt någonsin, så köpte ny kedja och tänkte att jag lika gärna kan byta kassetten också. Men detta är ny värld för mig så vill köpa rätt.

Har en Specialized Pitch Sport 3X8 (vet inte exakt vad som sitter nu men kan kolla upp, men är det bara att köpa en t.ex Shimano CS-HG31 eller HG51 8-delat då, kommer det passa? Eller behöver man ha mer info innan köp?
1.jpg

Bytet är inga problem, verktyg införskaffas och youtube finns ;)

Senast ändrad:
Det säkraste är att även jämföra antalet tänder på största/minsta drevet. Att byta till ett större största drev kan ge problem.

Du kan klämma dit en Shimanokassett. Kransarnas nyckel är lika för SRAM och Shimano så länge som du inte ger dig in i alla nya standarder som uppkommit med de jättekakor som folk gillar att köpa numera. Och det gör du inte med 8-delat :-)

edit, byt även kedjan samtidigt som kassetten!
Nåja, det skrev du ju :-)

Senast ändrad:
Tack för svaren! Är hemma nu och har kikat på det som sitter där och jag har 11-34 8 delat, vilket inte verkar vara den vanligaste varianten. Inte googlat mängder men än har jag bara hittat några få varianter, bla Shimano Claris CS-HG50 så jag beställde den. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp