Köpa ny mtb till sonen

Köpa ny mtb till sonen
Jag skulle gärna ta emot förslag på cyklar vi skulle kunna köpa till vår son som om några månader fyller 10 år. Det ska vara en mtb-modell. På somrarna ska cykeln klara lite stigcykling och lättare liftburna nedfarter. Resten av året behöver cykeln också fungerar som vanlig brukscykel i stadsmiljö. Vår son är väldigt smal och också dessvärre ganska svag. Han brinner absolut inte för cykling men jag har ännu inte gett upp hoppet om att han ska fastna lite mer för det. Idag har han Woom off 5. Vi är inte så bra på cyklar egentligen och har ju inte så mkt att jämföra med men på det stora hela så är vi ju nöjda med den. Men med tanke på sonens ännu så länge ganska svala intresse så är det tveksamt om det är värt att satsa på en Woom off air 6 som ett nästa steg. Samtidigt som han behöver ha en väldigt lätthanterlig cykel för att ens kunna lära sig att uppskatta det. Dessvärre, trots vikten, tror jag cykeln måste ha fjädrande framgaffel då det tydligen är en mycket viktig ”accessoar” när man hänger med kompisarna trots att man bara ska cykla till fotbollsplanen via en asfalterad väg.

Någon som har några förslag på bra mtb 26 tum?

Köpa ny mtb till sonen
Måste cykeln parkeras på gatan? Då blir det svårt med en finare cykel pga stöldrisk.

Hur lång är barnet?
Barnet är ca 145 cm lång. Alltså smärtgränsen för finare cykel går absolut vid kostande för vad woom cykeln kostar och idag har han redan den mindre (dock utan dämpning) varianten och peppar peppar har den inte blivit stulen.

Köpa ny mtb till sonen
Trek Marlin Gen 3 är standardtipset. Borde passa i XS. Marlin 6 har rimliga komponenter men stålfjäder i gaffeln som brukar vara för hård. Marlin 7 har luftgaffel men ingen clutch i bakväxeln som ger chainslap vid hopp och i stök. Om man har tur hittar man förårets modell (färg) med bra rabatt.

Köpa ny mtb till sonen
Ja, det är svårt. Jag har öst pengar på problemet och haft två cyklar i alla fall. Det är nog marlin ja eller white + riktigt mtb.

Mina barn har inte brytt sig om dämpare till skolan och flickan har ju damcykel så lite lättare...

Köpa ny mtb till sonen
Marlin i XS är fin men kanske något stor. Annars är nya Merida Big Seven ett riktigt bra alternativ. Finns med både 100 och 120 mm slag. Liknande geo som Marlin Gen 3 men finns i lite mindre storlekar. XXS motsvarar väl ungefär en 26a. XS något mindre än samma storlek på Treken, om jag minns rätt.

Köpa ny mtb till sonen
Tack för tipsen. Om man tittar på trek Marlin bör man lägga pengarna på den dyraste eller är det lite onödigt till en 10 åring som än så länge inte ens lärt sig att riktigt uppskatta cykling? 😅varje sommaren blir det minst några veckor uppe i fjällen med enklare stigar och även lite liftburet.

Köpa ny mtb till sonen
Tack för tipsen. Om man tittar på trek Marlin bör man lägga pengarna på den dyraste eller är det lite onödigt till en 10 åring som än så länge inte ens lärt sig att riktigt uppskatta cykling? 😅varje sommaren blir det minst några veckor uppe i fjällen med enklare stigar och även lite liftburet.

jag tror inte det alltid är så lätt att lära sig uppskatta stigcykling och liftburet på en skolcykel.
I så fall ska det nog vara med luft gaffel i alla fall.
För mig är det för dyrt att ställa på skolan.

Jag la en hel del pengar på att det skulle vara så roligt som möjligt. Nu fyller hon 14 och det har väl delvis funkat. I alla fall har vi just köpt en cykel för liftcykling

Köpa ny mtb till sonen
jag tror inte det alltid är så lätt att lära sig uppskatta stigcykling och liftburet på en skolcykel.

Jag la en hel del pengar på att det skulle vara så roligt som möjligt. Nu fyller hon 14 och det har väl delvis funkat. I alla fall har vi just köpt en

Jag la en hel del pengar på att det skulle vara så roligt som möjligt. Nu fyller hon 14 och det har väl delvis funkat. I alla fall har vi just köpt en cykel för liftcykling
Alltså som ett förtydligande ska cykeln inte kunna stå utanför en skola varje dag, vi bor 80 m från skolan och dessutom bor sonens nuvarande vänner inom 2 min gångväg (radhus) samtidigt som alla aktiviter är såpass långt bort att vi tar bilen till dem. Detta betyder att vi i vardagen cyklar ganska lite. Men när han väl ska cykla måste det ju funka ok.

Köpa ny mtb till sonen
Rätt mycket pengar för en marlin 7 el 8. Måste ställas mot en riktig mtb kostar

Och man får tänka på att nästa sommar passar en större cykel.
Ja jag tycker det är lite väl mycket egentligen med tanke på hur lite han än så länge egentligen använder cykel. Samtidigt som är det väl stor skillnad på dem och det kommer göra att han uppskattar våra somrar i fjällen mer är det värt mycket för oss vuxna! 😅

Köpa ny mtb till sonen

Hur står sig denna modellen jämfört med Trek marlin 5 el 6?

Köpa ny mtb till sonen

Hur står sig denna modellen jämfört med Trek marlin 5 el 6?
Den har i alla fall luftgaffel men långt sadelrör för storleken

Köpa ny mtb till sonen
Jag hade nog inte rekommenderat att lägga mer pengar på en Marlin än vad 4an kostar. Bättre att uppgradera den än att köpa en av dem dyrare.

Tillbaka
Topp