Köpa ny ram. Gravel/vintercykling. Helst stål.

ormen

Aktiv medlem
Vill och behöver köpa en ny ram för gravel/vintercykling.
Är väldigt nyfiken på stål.
Någon som har tips?

Ritchey Outback
Något från Brother Cycles
Veloheld Iconx
Surly Midnight Special
Singular Peregrine mk3
Någon All-City, kanske Gorilla Monsoon
Velo Orange Pass Hunter
…är några jag kommer på sådär i den prisklassen

Har en weak spot för Singular Preregrine. Den fanns innan feta däck på grus blev trendigt.

Sitter själv på en Croix de Fer. Den har snart loggat 5K mil med en försvarlig andel på grus.

Roligaste alternativet:
Gör en byggtråd här på happy och skriv dina preferenser och mått.
Om du har tiden, platsen och intresset så är jag övertygad om att du kommer få hjälp att inte bara hitta intressanta delar till bygget utan även hur man bygger och vad som kan vara bra att tänka på.
Cykeln blir dessutom personlig och troligen väldigt prisvärd.

Jag har också en Genesis som är helt fantastisk, men det känns nästan lite väl enformigt att rekommendera den nu när så många andra gjort det.?

Vad kostar en Fairlight Secan idag egentligen...? En sån skulle jag vilja ha! Parallellt med min älskade Genesis då såklart..?

Roligaste alternativet:
Gör en byggtråd här på happy och skriv dina preferenser och mått.
Om du har tiden, platsen och intresset så är jag övertygad om att du kommer få hjälp att inte bara hitta intressanta delar till bygget utan även hur man bygger och vad som kan vara bra att tänka på.
Cykeln blir dessutom personlig och troligen väldigt prisvärd.
Det låter ju bäst med det roligaste alternativet!
Jag är inne här oerhört sällan, men det kanske kommer ändras nu :). Jag vet inte riktigt vad som menas med "byggtråd", men jag ska bygga den nya själv. Vill använda och flytta över det som sitter på den gamla cykeln till den nya så mycket det går. Men framförallt göra allt själv. Och verkligen lära mig!!!

Måste ha en ny ram först samt få loss allt från den gamla ramen!

Ritchey Outback
Något från Brother Cycles
Veloheld Iconx
Surly Midnight Special
Singular Peregrine mk3
Velo Orange Pass Hunter
…är några jag kommer på sådär i den prisklassen
Tack för många tips! Jag ska kika in på dem.

Nästa nybörjarfråga: var köper man ramen, direkt från tillverkaren?

Det låter ju bäst med det roligaste alternativet!
Jag är inne här oerhört sällan, men det kanske kommer ändras nu :). Jag vet inte riktigt vad som menas med "byggtråd", men jag ska bygga den nya själv. Vill använda och flytta över det som sitter på den gamla cykeln till den nya så mycket det går. Men framförallt göra allt själv. Och verkligen lära mig!!!

Måste ha en ny ram först samt få loss allt från den gamla ramen!

Om du har en gammal ram och ska återanvända delar så är det en god idé att kolla vilka mått/standarder du har på den befintliga cykeln. Det finns tyvärr en uppsjö av saker som gör att många delar på en hoj är ramspecifika.

...
...

Jag har nästan orimligt kul på min Gorilla vintertid. På med ett par IceSpiker Pro och sen är det isracing hela vintern.
6O4A0463 (1).jpg

Aha okej! Bra tips!!!
Vad är det jag bör ha koll på mer specifikt?

Det är den här cykeln jag har https://geometrygeeks.bike/bike/kona-jake-the-snake-2014/

Sen är ju mycket bytt genom åren.
En snabb titt så har du ju QR-nav och postmount-bromsar vilket inte är så vanligt idag på en modern gravelhoj, många har ju TA och flatmount-broms. Men då är det väl tur att Genesis fortfarande inte uppdaterat Croix de fer (inte vad jag kan se i alla fall). :)

Har du hjul med nav du kan byta end-caps på så är det kanske ett mindre problem medden biten. Adapter för att montera PM på FM finns också så nog borde det gå att få ihop.

Senast ändrad:
En snabb titt så har du ju QR-nav och postmount-bromsar vilket inte är så vanligt idag på en modern gravelhoj, många har ju TA och flatmount-broms. Men då är det väl tur att Croix de fer inte uppdaterat sin modell fortfarande :D (inte vad jag kan se i alla fall).
Shit! Verkar otroligt krångligt detta.
Jag är så okunnig :) men känner att det.verkligen är.dags att börja lära sig!
Jag vet inte ens vad QR-nav eller postmount-bromsar innebär....

Ska man ge upp innan man ens börjat?
Känns bara så otroligt tråkigt att inte bygga en cykel och att inte kunna rädda det.gamla som.räddas kan!...

Var köper man sig en croix de fer i så fall?
Och hur säkerställer man att det går att matcha det gamla komponenterna med den nya ramen?

Beställer jag direkt från Genesis bikes.

Shit! Verkar otroligt krångligt detta.
Jag är så okunnig :) men känner att det.verkligen är.dags att börja lära sig!
Jag vet inte ens vad QR-nav eller postmount-bromsar innebär....

Ska man ge upp innan man ens börjat?
Känns bara så otroligt tråkigt att inte bygga en cykel och att inte kunna rädda det.gamla som.räddas kan!...
QR = quick release, alltså en snabbkoppling för hjulen. Pantenterades av Tullio Campagnolo på 1930-talet. Nuförtiden använder man något som kallas TA, alltså ”through axle”. Observera att en QR också går igenom navet, för att krångla till det.

Post mount och flat mount är två olika sätt att fästa bromsoket för en skivbroms, jag tror att det f f a har med bultavståndet att göra. Själv skiter jag i vilket då jag kör med fälgbroms, men skivor är nog en god idé när du kör i smuts och lera och riskerar bromsa sönder fälgen till slut, plus att bromsverkan blir bättre. Detta är ett ständigt trätoämne på Happy, bör jag tillägga.. ?

Croix de fer köper du lämpligast på Veloform i Göteborg.

Senast redigerad av en moderator:
Temple är riktigt stilig. Har aldrig kännt på en och har ingen blekast om hur den uppför sig.

Adaptrar finns för bromsinfästningen, nav och axelstandard går ibland att byta end caps på för att passa olika standard men oftast inte.

Om storleken är är rätt (finns bara i 54):
Om du vill ha kvar samma hjul så passar Soma Double Cross (men du behöver nya bromsar):
Annars finns det fler ramar hos justpedal.

Senast ändrad:
En snabb titt så har du ju QR-nav och postmount-bromsar vilket inte är så vanligt idag på en modern gravelhoj, många har ju TA och flatmount-broms. Men då är det väl tur att Genesis fortfarande inte uppdaterat Croix de fer (inte vad jag kan se i alla fall). :)

Har du hjul med nav du kan byta end-caps på så är det kanske ett mindre problem medden biten. Adapter för att montera PM på FM finns också så nog borde det gå att få ihop.
Croix de Feren har ju TA-axlar sedan några år tillbaks, men säljs fortfarande som ramkit med qr som jag förstår. Eftersom det är omodernt är dessutom qr-ramen väldigt prisvärd ser det ut som. Osäker dock på om det går att få tag i ramar i alla storlekar osv..

Var köper man sig en croix de fer i så fall?
Och hur säkerställer man att det går att matcha det gamla komponenterna med den nya ramen?

Beställer jag direkt från Genesis bikes.
Jag har köpt en Genesis från Veloform och vet att han säljer dessa fortfarande. Ska du ha en specifik cykel eller ram som han inte har hemma vet jag inte om det går att få hem, men det är bara att slå en signal och fråga!

I övrigt är det väl lite krångligt att handla brittiska märken sedan brexit, men det borde ju gå att få till på något vis kan man tycka.

Du har fått många andra bra tips i tråden också ska sägas! Om du ska använda gamla qr-hjul är det svårt att hitta sådan ram. Jag vet bara Wolverinen och Croix de Feren som går att få med qr på rak arm, men det finns säkert fler.

Om du ska använda dina gamla delar men behöver köpa både ny ram och hjul börjar det bli ekonomiskt tveksamt att köpa ramkit. Någonstans där går prisvärdhetsgränsen mellan ramkit och komplett cykel. Ramkit köper man oftast inte för att bygga billigt, utan för att bygga precis så som man vill ha det. Få kompletta cyklar är precis specificerade så som man önskar, så ta med lite höjd i budgeteringen både om du bygger från ramkit eller köper komplett cykel.

Surly Straggler, om du vill ha en stridsvagn, har fortfarande QR. Soma Double Cross, som jag till i inlägget ovan, har QR.

Fan, den där var riktigt iskall. Berätta gärna för en oinsatt gubbsjäl vad Gorilla är - blev sugen.

Självklart, det är en All-Citys Gorilla Monsoon, deras dödsgrusigaste modell av gruscyklar.
Nästan byggd som en Mtb: rymmer 27,5x2,4", förberedd för dropper, 73mm BB mm.

Min pandemibyggde jag på ram från Justpedal.nl, med lite av vad som gick att få tag på då. Rival 1x11, JuinTech wirebromsar, och ett lite för brett fyrkantlager med White Eno-vevar. Den rullar sommartid på 45mm Pirelli Gravel H.
Har cyklat på allt från släta fina grusvägar, vandringsleder, skogsstigar och annat, bikepackat fullastad med väskor, tält mm, och jag har inte hittat något jag är riktigt missnöjd med än.

Sista årgången blir 2024, sen läggs All-City ner, så skynda fynda!

Croix de Feren har ju TA-axlar sedan några år tillbaks, men säljs fortfarande som ramkit med qr som jag förstår. Eftersom det är omodernt är dessutom qr-ramen väldigt prisvärd ser det ut som. Osäker dock på om det går att få tag i ramar i alla storlekar osv..
Ja och tydligen de två lägsta modellerna 10 och 20, de dyrare har TA

Nu får ju alla göra som de vill och fatta egna beslut baserat på vad som är mest prioriterat (exempelvis budget). Men personligen skulle jag nog inte lagt upp mot 10-15' på en ram med QR bara för att få hjulen att passa. Visst, sitter man på nya bra hjul så vill man kanske inte byta dom, men då kan man kanske med lite tur byta endcaps som sagt.

Senast ändrad:
Nu får ju alla göra sina egna beslut, men personligen skulle jag nog inte lagt upp mot 10-15' på en ram med QR bara för att få hjulen att passa. Visst, sitter man på nya bra hjul så vill man kanske inte byta dom, men då kan man kanske med lite tur byta endcaps som sagt.
Jag håller med. Thru-axles är ju mycket trevligare också om man ska greja med cykeln själv.

Nu får ju alla göra sina egna beslut, men personligen skulle jag nog inte lagt upp mot 10-15' på en ram med QR bara för att få hjulen att passa. Visst, sitter man på nya bra hjul så vill man kanske inte byta dom, men då kan man kanske med lite tur byta endcaps som sagt.
Nej det verkar som att du har rätt.
Jag visste inte ens att det var så stor skillnad mellan äldre och nya cyklar (även om det logiskt med en sådan utveckling)...

Får kanske lov att kika på en ny!! Ska erkänn att efter att ha kollat på alla dessa exempel som nämnts i tråden så känns det bara kul och spännande!!!

Frågan är bara vad gör man med den gamla cykeln.... känns fel att slänga fungerande delar

Jag kanske får vika ner mig och köpa ny cykel istället för ny ram.

Verkar finnas massvis med svinkul därute!!!

Stål blir det iallafall, oavsett!
Skulle va kul att köpa en cykel man kan klämma på. Jag bor i Uppsala så får.kanske kika runt här och framförallt i Sthlm.

Vad gör man med den gamla cykeln???
Måste ju ändå finnas delar där som går att ha som reserv?? Eller?

Jag kanske får vika ner mig och köpa ny cykel istället för ny ram.

Verkar finnas massvis med svinkul därute!!!

Stål blir det iallafall, oavsett!
Skulle va kul att köpa en cykel man kan klämma på. Jag bor i Uppsala så får.kanske kika runt här och framförallt i Sthlm.

Vad gör man med den gamla cykeln???
Måste ju ändå finnas delar där som går att ha som reserv?? Eller?
Sälja? Verkar svårt nu iof. Svår marknad.
DubbVinter/pendelcykel för dagar du vill lämna cykeln på typ tågstationen? Eller permanent kittad med dubbdäck. Brukar vara lyxigt i Göteborg där det är halka typ 2-3 dagar och då slipper man byta däck på morgonen :)
Låna ut den till en vän som du vill locka in i cykling?

Tack alla för engagemang och tips på superfina cyklar.

Som jag förstått det (och det är helt okej) så är den rätta/enda vägen att gå att köpe eller bygga nytt.

So be it

Man gör inte ett beslut!

//Svensklärare

Jag ber ödmjukast om ursäkt och skyller på att jag skriver för mycket på engelska eller tänker en sak och skriver en annan. Kanske hade jag tänkte skriva "alla får göra som de vill". Jag har gjort en viss korrektion så att andra inte råkar illa ut.
Bra. ??

De invasiva anglicismerna måste bekämpas med alla, till buds stående medel.

?

En bronzefärgad croix de fer ram fixad!!
Funkar med qr-hjul etc så får kanske bli en byggtråd ändå. För att bygga en cykel är fullkomligt nytt för mig.

Steg 1. Få hem ramen och sen börja strippa den gamla cykeln på delar helt enkelt!

Så spännande! Totalt pepp!

En bronzefärgad croix de fer ram fixad!!
Funkar med qr-hjul etc så får kanske bli en byggtråd ändå. För att bygga en cykel är fullkomligt nytt för mig.

Steg 1. Få hem ramen och sen börja strippa den gamla cykeln på delar helt enkelt!

Så spännande! Totalt pepp!
Byggtråd är alltid kul! :)

Tillbaka
Topp