Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fantastisk ram. Min har gått snart 10 år.Croix de Fer är ett passande val? https://www.genesisbikes.co.uk/bikes/framesets/croix-de-fer
Jag har piratkopian och den har gått i 9 1/2 år. Underbar cykel.Fantastisk ram. Min har gått snart 10 år.
Det låter ju bäst med det roligaste alternativet!Roligaste alternativet:
Gör en byggtråd här på happy och skriv dina preferenser och mått.
Om du har tiden, platsen och intresset så är jag övertygad om att du kommer få hjälp att inte bara hitta intressanta delar till bygget utan även hur man bygger och vad som kan vara bra att tänka på.
Cykeln blir dessutom personlig och troligen väldigt prisvärd.
Tack för många tips! Jag ska kika in på dem.Ritchey Outback
Något från Brother Cycles
Veloheld Iconx
Surly Midnight Special
Singular Peregrine mk3
Någon All-City, kanske Gorilla Monsoon
Velo Orange Pass Hunter
…är några jag kommer på sådär i den prisklassen
Det låter ju bäst med det roligaste alternativet!
Jag är inne här oerhört sällan, men det kanske kommer ändras nu :). Jag vet inte riktigt vad som menas med "byggtråd", men jag ska bygga den nya själv. Vill använda och flytta över det som sitter på den gamla cykeln till den nya så mycket det går. Men framförallt göra allt själv. Och verkligen lära mig!!!
Måste ha en ny ram först samt få loss allt från den gamla ramen!
Jag har också en Genesis som är helt fantastisk, men det känns nästan lite väl enformigt att rekommendera den nu när så många andra gjort det.?
Vad kostar en Fairlight Secan idag egentligen...? En sån skulle jag vilja ha! Parallellt med min älskade Genesis då såklart..?
Aha okej! Bra tips!!!Om du har en gammal ram och ska återanvända delar så är det en god idé att kolla vilka mått/standarder du har på den befintliga cykeln. Det finns tyvärr en uppsjö av saker som gör att många delar på en hoj är ramspecifika.
...
Någon All-City, kanske Gorilla Monsoon
...
En snabb titt så har du ju QR-nav och postmount-bromsar vilket inte är så vanligt idag på en modern gravelhoj, många har ju TA och flatmount-broms. Men då är det väl tur att Genesis fortfarande inte uppdaterat Croix de fer (inte vad jag kan se i alla fall). :)Aha okej! Bra tips!!!
Vad är det jag bör ha koll på mer specifikt?
Det är den här cykeln jag har https://geometrygeeks.bike/bike/kona-jake-the-snake-2014/
Sen är ju mycket bytt genom åren.
Shit! Verkar otroligt krångligt detta.En snabb titt så har du ju QR-nav och postmount-bromsar vilket inte är så vanligt idag på en modern gravelhoj, många har ju TA och flatmount-broms. Men då är det väl tur att Croix de fer inte uppdaterat sin modell fortfarande :D (inte vad jag kan se i alla fall).
Fan, den där var riktigt iskall. Berätta gärna för en oinsatt gubbsjäl vad Gorilla är - blev sugen.Jag har nästan orimligt kul på min Gorilla vintertid. På med ett par IceSpiker Pro och sen är det isracing hela vintern.
Visa bilaga 657627
QR = quick release, alltså en snabbkoppling för hjulen. Pantenterades av Tullio Campagnolo på 1930-talet. Nuförtiden använder man något som kallas TA, alltså ”through axle”. Observera att en QR också går igenom navet, för att krångla till det.Shit! Verkar otroligt krångligt detta.
Jag är så okunnig :) men känner att det.verkligen är.dags att börja lära sig!
Jag vet inte ens vad QR-nav eller postmount-bromsar innebär....
Ska man ge upp innan man ens börjat?
Känns bara så otroligt tråkigt att inte bygga en cykel och att inte kunna rädda det.gamla som.räddas kan!...
soulrider.bike
www.templecycles.co.uk
Croix de Feren har ju TA-axlar sedan några år tillbaks, men säljs fortfarande som ramkit med qr som jag förstår. Eftersom det är omodernt är dessutom qr-ramen väldigt prisvärd ser det ut som. Osäker dock på om det går att få tag i ramar i alla storlekar osv..En snabb titt så har du ju QR-nav och postmount-bromsar vilket inte är så vanligt idag på en modern gravelhoj, många har ju TA och flatmount-broms. Men då är det väl tur att Genesis fortfarande inte uppdaterat Croix de fer (inte vad jag kan se i alla fall). :)
Har du hjul med nav du kan byta end-caps på så är det kanske ett mindre problem medden biten. Adapter för att montera PM på FM finns också så nog borde det gå att få ihop.
Jag har köpt en Genesis från Veloform och vet att han säljer dessa fortfarande. Ska du ha en specifik cykel eller ram som han inte har hemma vet jag inte om det går att få hem, men det är bara att slå en signal och fråga!Var köper man sig en croix de fer i så fall?
Och hur säkerställer man att det går att matcha det gamla komponenterna med den nya ramen?
Beställer jag direkt från Genesis bikes.
Fan, den där var riktigt iskall. Berätta gärna för en oinsatt gubbsjäl vad Gorilla är - blev sugen.
Ja och tydligen de två lägsta modellerna 10 och 20, de dyrare har TACroix de Feren har ju TA-axlar sedan några år tillbaks, men säljs fortfarande som ramkit med qr som jag förstår. Eftersom det är omodernt är dessutom qr-ramen väldigt prisvärd ser det ut som. Osäker dock på om det går att få tag i ramar i alla storlekar osv..
Jag håller med. Thru-axles är ju mycket trevligare också om man ska greja med cykeln själv.Nu får ju alla göra sina egna beslut, men personligen skulle jag nog inte lagt upp mot 10-15' på en ram med QR bara för att få hjulen att passa. Visst, sitter man på nya bra hjul så vill man kanske inte byta dom, men då kan man kanske med lite tur byta endcaps som sagt.
Nej det verkar som att du har rätt.Ja och tydligen de två lägsta modellerna 10 och 20, de dyrare har TA
Nu får ju alla göra sina egna beslut, men personligen skulle jag nog inte lagt upp mot 10-15' på en ram med QR bara för att få hjulen att passa. Visst, sitter man på nya bra hjul så vill man kanske inte byta dom, men då kan man kanske med lite tur byta endcaps som sagt.
Sälja? Verkar svårt nu iof. Svår marknad.Jag kanske får vika ner mig och köpa ny cykel istället för ny ram.
Verkar finnas massvis med svinkul därute!!!
Stål blir det iallafall, oavsett!
Skulle va kul att köpa en cykel man kan klämma på. Jag bor i Uppsala så får.kanske kika runt här och framförallt i Sthlm.
Vad gör man med den gamla cykeln???
Måste ju ändå finnas delar där som går att ha som reserv?? Eller?
Man gör inte ett beslut!Ja och tydligen de två lägsta modellerna 10 och 20, de dyrare har TA
Nu får ju alla göra sina egna beslut, men personligen skulle jag nog inte lagt upp mot 10-15' på en ram med QR bara för att få hjulen att passa. Visst, sitter man på nya bra hjul så vill man kanske inte byta dom, men då kan man kanske med lite tur byta endcaps som sagt.
Jag ber ödmjukast om ursäkt och skyller på att jag skriver för mycket på engelska eller tänker en sak och skriver en annan. Kanske hade jag tänkte skriva "alla får göra som de vill". Jag har gjort en viss korrektion så att andra inte råkar illa ut.Man gör inte ett beslut!
//Svensklärare
Bra. ??Jag ber ödmjukast om ursäkt och skyller på att jag skriver för mycket på engelska eller tänker en sak och skriver en annan. Kanske hade jag tänkte skriva "alla får göra som de vill". Jag har gjort en viss korrektion så att andra inte råkar illa ut.
Vilken är piraten?Jag har piratkopian och den har gått i 9 1/2 år. Underbar cykel.
Byggtråd är alltid kul! :)En bronzefärgad croix de fer ram fixad!!
Funkar med qr-hjul etc så får kanske bli en byggtråd ändå. För att bygga en cykel är fullkomligt nytt för mig.
Steg 1. Få hem ramen och sen börja strippa den gamla cykeln på delar helt enkelt!
Så spännande! Totalt pepp!