Köpa ny trainer.

Mheel

Aktiv medlem
Köpa ny trainer.
Jag har en Tacx I-flow som jag haft i ca 3år. Nu börjar jag tröttna på den. Körde precis ett intervallpass och den ändrade inte motståndet imellan. Så det blev inte så mycket till intervaller. Sen har den strulat när jag försöker att spara mina träningar och helt enkelt inte gjort det eller så hänger sig programmet. Vad rekommenderar ni för trainer? Har mest kört gps rundor.
Mvh Magnus.

Köpa ny trainer.
Har också tacx, kan säga att jag har minst trippelt så mycke tid nerlagt på felsök och letande i forum som jag har i träning på den, har strulat från dag ett till och från. Idiot lösning av tacx att inte kunna ändra motstånd utan dator startad.
Så rekommendation är köp nåt annat än tacx, tittar själv på en KICKR SNAP, men lite dyr.

Köpa ny trainer.
Använd Trainerroad eller swift (eller något annat) istället för tacx egna värdelösa program.

Sök på dc rainmaker trainer recommendations på Google så får du mycket bra info. Krångligt att länka via telefonen.

Köpa ny trainer.
Mheel sa:
Vad tror ni om Elite Turbo Muin II Fluid Direct Drive Trainer? Ändrar den automatiskt motståndet om man kör t.ex. zwift?
Nej, det gör den inte. Elite Real Turbo Muin gör det dock.
Har själv Turbo Muin (typ version 1 eller så, finns några olika som ser likadana ut) och är riktigt nöjd.
Men som sagt, det är väl det där med styrt motstånd som saknas. Man reglerar motståndet med växlarna på cykeln. Finns motstånd så det räcker till iaf.

Köpa ny trainer.
Wahoo Kickr. Har fungerat helt utan problem. Däremot hade jag samma problem som du med Tacx Vortex. Med Tacx NEO så låg den hela tiden över med 30-40W vilket gjorde att det inte gick att genomföra intervallerna. Kör med både Zwift och Trainerroad.

Köpa ny trainer.
Mheel sa:
Eller är det bättre att köpa en begagnad spinningcykel från nåt gym?

Beror på hur viktigt du tycker zwift är osv. Om du nu inte skaffar watt pedaler eller vevar som går på. Sen så saknar många av dem frihjul vilket jag tycker är rätt trevligt (om vi knte pratar typ monark).

Köpa ny trainer.
Frihjul har jag inte idag heller. Efter lite läsning på Tacx forum så hittade jag att det är nog virtual speed som är boven. Ska testa att nedgradera till version 4.16 och se om det hjälper. Ger det en chans annars blir det nog till att leta efter nåt annat.

Köpa ny trainer.
Mheel sa:
Frihjul har jag inte idag heller. Efter lite läsning på Tacx forum så hittade jag att det är nog virtual speed som är boven. Ska testa att nedgradera till version 4.16 och se om det hjälper. Ger det en chans annars blir det nog till att leta efter nåt annat.

Har du trainer har du väll din cykel i den? Och den har ju frihjul, om du inte kör fixed alltså.

Köpa ny trainer.
Jensen sa:
Mheel sa:

Har du trainer har du väll din cykel i den? Och den har ju frihjul, om du inte kör fixed alltså.
Trodde att frihjul var att den simulerade rull i nerförs backe. Men läste nu vad det var. Men det är nog ändå inget jag känner att jag skulle sakna.

Köpa ny trainer.
Köpa ny trainer.
NickPick sa:
Att pedalerna matar på av sig självt som på ett spinningpass på friskis tycker då jag är rätt obehagligt.

Varför använder du tacx bristfälliga program? Jag har haft problem med kadensen, men det löser man genom att klicka bort tacx "speed sensor" och använda garmins egna tydligen.

https://www.dcrainmaker.com/2016/10/annual-winter-2016-2017-bike-smart-trainer-recommendations.html här är länken om du inte har läst dig trött än.

Har inte nåt val då det är en I-flow, går bara att använda med Tacx programvara.

Köpa ny trainer.
Har testat att köra med en äldre variant av mjukvaran men samma problem med den. Har skickat ett mail till tacx support för att se vad dom säger.

Köpa ny trainer.
NickPick sa:
Att pedalerna matar på av sig självt som på ett spinningpass på friskis tycker då jag är rätt obehagligt.

Varför använder du tacx bristfälliga program? Jag har haft problem med kadensen, men det löser man genom att klicka bort tacx "speed sensor" och använda garmins egna tydligen.

https://www.dcrainmaker.com/2016/10/annual-winter-2016-2017-bike-smart-trainer-recommendations.html här är länken om du inte har läst dig trött än.

Har läst igenom den och han rekommenderar följande utan att verka ha någon favorit utan tycker man ska ta den som är billigast.
Wahoo KICKR SNAP – 4800kr
CycleOps Magnus – 6900kr
Elite Rampa – 4200kr
Tacx Vortex Smart – 3600kr

Frågan är om man vågar välja en Tacx igen eller man ska ta något annat.

Köpa ny trainer.
Skaffa wattmätare före en modernare trainer, pedaler eller vevparti t ex, så kan du ändå köra både trainerroad och Zwift. Men du får växla och ev ändra motstånd på trainern själv. Jag körde så här förra vintern och det gick utmärkt. Skaffade i höstas billigaste Tacx Flow Smart för lite mer "realism" i Zwift. Men wattmätaren skulle jag aldrig byta mot en dyrare trainer, hellre köra bakhjulet mot en träbit, bara jag får jämförbara wattdata :D

Köpa ny trainer.
Bob Anderson sa:
Skaffa wattmätare före en modernare trainer, pedaler eller vevparti t ex, så kan du ändå köra både trainerroad och Zwift. Men du får växla och ev ändra motstånd på trainern själv. Jag körde så här förra vintern och det gick utmärkt. Skaffade i höstas billigaste Tacx Flow Smart för lite mer "realism" i Zwift. Men wattmätaren skulle jag aldrig byta mot en dyrare trainer, hellre köra bakhjulet mot en träbit, bara jag får jämförbara wattdata :D

Har du kört några jämförelser mellan den rapporterade effekten från Wattmätaren jämfört med din Flow?
Vore spännande att veta ungefär hur mycket man kan lita (eller inte) på den.

Köpa ny trainer.
Medhåll, en vätskebaserad Elite och om man vill, sätt effektmätare på cykeln.

Det är andra vintern jag manglar Trainerroad med en Elite Fluid (det blev en Qubo i år, efter att ha funderat länge och väl på att lägga på lite och ta en Muin).

Att låta trainern styra motståndet är lite gimmick kan jag tycka, det är inga problem att hitta lagom kadens/effekt med växlarna hemma, och det är noll strul. Noll.

Köpa ny trainer.
Kör man intervaller så kan det väl inte spela någon roll om man får växla själv eller om trainern besparar en den kraftansträngningen. Utan att ha prövat så kan jag tänka mej att en planlös träningsrunda i zwift blir lite mer varierad och inspirerande om motståndet ändras med lutningen.
Själv har jag en elektroniklös muin, en stagesvev på cykeln och zwift.

Köpa ny trainer.
Jag tänkte byta ut min 10 år gamla Elite Trainer och kollar på Tacx Vortex eller Wahoo kickr snap. Vill inte lägga mer pengar är c:a 5000kr. Det verkar finnas delade meningar om kvaliteten på Tacx och mycket strul med elektronik och programvara, Wahoon verkar ge bättre cykelkänsla med större svänghjul... vad är bästa valet? Någon som testat bägge?

Köpa ny trainer.
Även om det har tagit tid så måste jag berömma Tacx. Jag mailade dom och berättade mina bekymmer. Det har tagit lång tid men jag hade inte så höga förhoppningar p.g.a. att garantin hade gått ut. Men dom skickade ett nytt interface och kablar. Har ännu bara hunnit med ett pass. Men nu fungerar det perfekt.

Köpa ny trainer.
Någon som har erfarenhet från både Wahoo Kickr och Tacx Neo?

Just nu lutar det åt att jag nästa säsong köper en Kickr pga alla fina recensioner, att den har ett öppet API (dvs det kan komma roliga appar från etc, Tacx API är helt stängt) samt att Kickr verkar ta mindre plats än Neo. Jag har inget behov av att kunna simulera pavé som tydligen Neo kan men inte Kickr.

Köpa ny trainer.
Peach sa:
Någon som har erfarenhet från både Wahoo Kickr och Tacx Neo?

Just nu lutar det åt att jag nästa säsong köper en Kickr pga alla fina recensioner, att den har ett öppet API (dvs det kan komma roliga appar från etc, Tacx API är helt stängt) samt att Kickr verkar ta mindre plats än Neo. Jag har inget behov av att kunna simulera pavé som tydligen Neo kan men inte Kickr.

Värt att ha i åtanke är att Kickr har ett ylande ljud medan Neo är mkt tyst.

Köpa ny trainer.
Hmm, det där med ljudet kanske man får kolla närmre på. Jag bor ju tyvärr i lgh och har barn och min cunning masterplan är att träna efter nattning som idag är ca 19:30. Såklart får trainern stå i ett annat rum men det är ju en lgh likaväl.

Tusan också, jag som nästan hade bestämt mig. :(

Varför köper jag ingen idag? Trainersäsongen är snart slut och jag hoppas att Kickr ver3 släpps i höst och att den då är mycket tystare.

Tack för input @Vernersson, @Henrik_E och @Forza!

Köpa ny trainer.
lundatok sa:
Tveksamt, Kickr v2r väl inte speciellt gammal?

Nä, kom i höstas eller sent på sommaren, DCRainmakers test är daterat till 31 aug 2016. Men så var inte heller ver1 inte så gammal när den byttes ut så att säga. Det är vad jag lutar mig emot även om jag håller med att det är lite mycket att önska...

Köpa ny trainer.
Peach sa:
lundatok sa:
Tveksamt, Kickr v2r väl inte speciellt gammal?

Nä, kom i höstas eller sent på sommaren, DCRainmakers test är daterat till 31 aug 2016. Men så var inte heller ver1 inte så gammal när den byttes ut så att säga. Det är vad jag lutar mig emot även om jag håller med att det är lite mycket att önska...

Verkar som att Kickr kom ut på marknaden i början av 2013*, drygt 3 år senare kom version 2.
Tror att det kan vara lite överoptimistiskt att hoppas på version 3 till hösten ;-)

* källa: https://www.dcrainmaker.com/2012/09/wahoo-fitness-announces-kickr-trainer.html

Köpa ny trainer.
Peach sa:
Vernersson sa:
Tror att det kan vara lite överoptimistiskt att hoppas på version 3 till hösten ;-)

Absolut, det är jag smärtsamt medveten om..tyvärr.

Vilken trainer använder du? Vad är dina erfarenheter av den?

Idag kör jag en "dum" trainer, Elite Qubo Fluid yada yada ngt.
Funkar bra mot Trainerroad men har vissa nackdelar.

Trainerdäcket "ockuperar" ett hjul (jag skiftar inte gärna däck eftersom trainerdäcket var ett rent helvete att få på).
Däcket slirar lite mot rullen ibland när man ska dra på allt man har.
Krävs en speciell QR axel och det uppstår ibland en hel del knakljud i trainern.

Vill ha en FE-C trainer men velar som bara den kring vilken jag vill ha.
Kickr har nackdelen av att låta en del, Flux verkar ha en del barnsjukdomar.
Neo verkar vara det "bästa" alternativet just nu.
Priset är dock en nackdel vilket har resulterat i mitt velande ;-)

Köpa ny trainer.
Vernersson sa:
Vill ha en FE-C trainer men velar som bara den kring vilken jag vill ha.
Kickr har nackdelen av att låta en del, Flux verkar ha en del barnsjukdomar.
Neo verkar vara det "bästa" alternativet just nu.
Priset är dock en nackdel vilket har resulterat i mitt velande ;-)

Ok, jag har också en del inköp att göra. Jag hoppas Garmin snart släpper en efterträdare till Edge 1000 för jag vill verkligen ha FE-C på den och det har inte min gamla Edge800.

I övrigt skall jag testa en Kickr igen för sist tyckte jag inte det lät så himla mycket men här känner jag att jag måste dubbelkolla.

Så i år blir det en del dyra inköp men det får det vara värt! :)

Köpa ny trainer.
En tyst trainer rekommenderas om man bor i lägenhet, om inte för de du delar lägenheten med så för grannsämjan. Själv kör jag i källarförrådet. Utöver konstiga miner från grannarna som ska till tvättstugan fungerar det bra.

Köpa ny trainer.
Mendel sa:
En tyst trainer rekommenderas om man bor i lägenhet, om inte för de du delar lägenheten med så för grannsämjan. Själv kör jag i källarförrådet. Utöver konstiga miner från grannarna som ska till tvättstugan fungerar det bra.

Hmm, får nog knacka på inne hos grannen och se hur planlösningen ser ut, dvs vilket rum som mitt "trainer-rum" vetter mot. Tror ev att det kan ligga dikt an mot grannens kök och då kanske man har tur som en tok.

Köpa ny trainer.
Håller på och tittar på ett köp av en trainer. Velar lite mellan direktdriven eller ej.

Hur omständigt är det att skifta cykel på en direktdriven jämfört med en "vanlig trainer??

Har cyklar med olika standard bak, min och frugans. Det är uteslutet att använda samma cykel.

Tillbaka
Topp