Köpa nya hjul

Makoz

Medlem
Köpa nya hjul
Hej,

Jag hade tänkte byta ut mina väldigt slitna och snea hjul till white CX från 2016.
Det är en 10-delad Tiagra med QR fram och bak samt 6 bultars skivbromsar.

Har dock tänkt byta skivor samt kassett samtidigt så mina frågor är:

- hur ser man enklast vilken hub och kassett som fungerar tillsammans? Fungerar tex hjul Som står till shimano med samtliga 10 delade shimano kassetter. Både MTB och landsväg?

- eftersom jag samtidigt byter skivor, kvittar det om det är ”center lock” eller 6 bultars?

- finns det adapters från alla genomgående axlar till QR eller bör man leta efter endast QR alt. som har medföljande adaptorer?

Kör 28” nu men hade kanske hellre kört 27,5 för att försöka få in bredare däck. Tanken är att köra 33-42mm däck. Båda funkar dock.
Tänkte lägga runt 2000 för hjulen.
Tar gärna emot tips på passande hjul om någon vet!

Tacksam för hjälpen!

Köpa nya hjul
Standard Shimano-hub (dvs ej XD eller Microspline) och 10-del kassett är inga problem. Det är väl 11-del road och mtb som det kan skilja?

Ja om du byter skivor samtidigt så är det strunt samma om hjulet du köper har centerlock, ramen/oken bryr sig inte.

Nej det finns inte adapter till alla hjul, antingen köper du QR hjul, eller hjul där det medföljer adapter eller att det står uttalat att man kan köpa till. Men Mavic, DT, Hunt etc. har ju alla det

Var inte så säker på att bredare 27,5 funkar om det inte är uttalat. Många ramar är ju breddade i kedjestagen längst in mot vevhuset för att ta rätt däckbredd där. Kedjestagen kan mycket väl vara smalare längre bak där ditt 584-däck hamnar. Skulle nog inte fått in breda 584 på min som ändå tar 40mm på 622. Men det beror ju på hur stagen är utformade. Är de utformade så att de är "raka" och breddas hela vägen bak mot navet så kan du säkert få in bredare 584 än 622

Senast ändrad:
Köpa nya hjul
Hittar du något hos Superstar components är det ju 50% rea just nu på "road bike wheels" med koden ROADY50
Här kan du nog klicka i nån variant som passar både cykeln och din budget.

Den du bifogar är kompletta hjul och inte bara fälgen eller? Bra pris till 120 pund då!
Hur ser man vilken typ av fäste skivbromsarna har dock?

Köpa nya hjul
hur gör du för att 'slita ut' icke mtb-hjul utan fälgbroms på fyra år?? de ska kunna hålla ett helt liv.

låter som de gamla kunde behöva lite tlc. kanske det räcker..

Köpa nya hjul
Främst bakhjulet som är väldigt snett efter att jag blivit påkörd och flertal ekrar som knäckts av. Tänkte inte lägga pengar på att försöka reparera ett billigt hjul som kommer med XXL cykel. Skulle eventuellt kunna köpa endast bakhjul men det beror på vilken storlek jag köper.

Köpa nya hjul
låter verkligen som ett 15-minuters fall för en lbs? sen kan ju ett andra hjulpar innebära fördelar för t ex vinterpendlingen.

en bra grej om du handlar lokalt kan vara att koppla ihop köpet av nya hjulen med fixning av det gamla. lika bekymrat ovilliga de låter när du kommer med bara det sneda hjulet, lika tjänstvilliga kommer de att vara när det kombineras med ett bra inköp.

om de har en verkstad värd namnet vill säga. bra för dig som kund att veta, på detta enkla sätt.

för ett par tusen får du dock med all trolighet inget direkt högvärdigare än du redan har.

Köpa nya hjul
Hej,
tack för all hjäp - beställde ett par 27.5 då jag inte kan se att mina stag ser smalare ut längst in. Tror dessa kommer passa aningen bredare däck!
Ska även kolla med lbs vad dem tar för att räta samt ersätta förlorade ekrar, är det inte jättemkt hade det inte varit fel med 2 par hjul!

Tillbaka
Topp