Köpa Nybörjar mountainbike :)

Maddison

Ny medlem
Hej
Jag antar att ni får denna fråga massvis med gånger, men är ny på detta forum och lika ny i terängen ;)
Jag tänkte mig börja cykla i teräng, skog, stigar berg men även snabbt vanligt kanske, eller nån tävling om intresset stiger, så jag vill växa i cykeln :)
Men mest vill jag kunna avancera och utveckla mig eftersom jag gillar att pressa och utmana mig själv :)
Just nu vill jag mest ut i skogen och röja lite och lära mig.
Min prisklass är 7000-10000, (jag vet att många börjar på 11 men måste börja och se om jag är förtjust i det...

Jag köpte denna cykel först, jag blev missnöjd när jag såg priset på weben (1600kr billigare på deras egna hemsida!!), samt att den tjuter och knakar efter en runda i skogen, antar att denna inte är gjord för tuff teräng eller mig som vill kunna lära mig och avancera snabbt?
Hos dechlaton och jag kommer byta tillbaka den.
http://www.decathlon.co.uk/rockrider-80-id_8194500.html
deras bästa efter denna?

Jag har nu fått upp ögonen för 29" som jag vet att många här är för och emot, men för mig som inte är van 26" cyklist har ju inte vana vid nåt så då är det vilket som för mig :) Så 29" verkar ganska bra i teräng dem också enligt mig.

Cykeln jag hittat nu och som många andra skrivit om här och verkar nöjda med är
Focus Black Forest 29r
Är ni nöjda även i terängen med den?
http://www.xxl.se/cykel/cyklar/mountainbike/black-forest-29r-2-0-terrangcykel-12-1079175

Den är nedsatt i ett par dagar hos xxl nu och komponenterna verkar väldigt bra och samma som deras morsvarande 26" som heter samma fast 4.0. Mellan dem två vilken?

Kan jag köra på den, kändes lätt, endast 12.6 kilo och bra komponenter.

Tacksam för enkla svar om den eller likadan i samma prisklass :)

Vh/Christoffer

Jag glömde nämna om "Focus Black Forest 29R"
Den är nedsatt från 9499 i 4 dagar nu till 6999kr på xxl.
Den väger enligt papper jag såg i butiken 12,6kg och den har samma komponenter som Focus Black forest 4.0 förutom däckstorlek.
Kan jag enkelt byta till 28" om jag köper 29r
Och återigen ni som köpt den är ni nöjda i skogen med den, går den och manövrera bra`?

jag kan svara på en fråga 29er har 28 tums hjul. Men med feta mtb däck blir det så stor omkrets så man säger 29er. Man är "jänkare" övriga världen skulle väl säga 700c.

Intressant :)
Ja det blir nog en sådan:), är växlarna okej? Vilken storlek för mig som väger runt 70 och är 1.80 lång?
S eller M?

Kör på en sån! Du kommer bli nöjd, storlek medium tror jag också på. Växlarna är bra och framgaffeln är också bra. Slå till!

Du kan också behöva en gaffelpump om det inte medföljer.

Ja jag åker iväg strax och kollar in en sådan och slår förmodligen till.... Men någon som cyklat i Nacka med en focus 29 för där är väl rätt mycket teknik?
Tack för peppen att slå till, det är extremt nära nu, ska bara byta ut min Rockrider hos dechlaton...

tjabba! du behöver inte pump till en recon? då har jag missat nåt.. kom ihåg att köpa lithium fett åt gaffeln tvätta av efter varje ride.. sen tar du fettet och smetar ut det på gaffelbenen och pumpar lite.. så har du en välfungerande gaffel länge.. många som glömmer det..

Recon finns väl både med fjäder och med luft, om det är luft behövs en gaffelpump.

Ska man verkligen smeta fett på gaffelbenen? Då fastnar väl bara skit på dem?

Jag köpte en Focus BF 29 hos xxl för ett par månader sedan. Är sjukt nöjd än så länge både med cykel och xxl. Dem har ju gratis service och verkar vara allmänt måna om att hjälpa till vid problem.
Slå dock till på ett par nya pedaler innan du ger dig ut i skogen för de som sitter på är livsfarliga.

Lycka till!

Tack för tipsen ovan! Jag köpte mig igår en (black forest 29r) tyvärr sätter regnet stopp för att provköra den på riktigt, men känns väldigt bra så jag bli nog helnöjd :)
Köpte inget fett och ingen gaffelpump, väntar tills första genomgången om nån månad av xxl, då kan jag köpa pump ;)

Ja service har dem gratis på livstid samma med ramgarantin sen så fick bra hjälp, dem ställde in allt!
Så nya pedaler alltså, varför livsfarliga?
Kan jag köpa sådana med klick på ena sidan för jag har inga cykelskor ännu....?

Grattis!

Leta fram "vad har du i ryggsäcken" eller vad tråden heter så kan du komponera ett lite verktygskit att ha med dig i skogen.

Köp INTE kombipedaler för skogsbruk (kul mening det blev). Det verkar som bara pendlarna gillar dem. Mitt råd är att börja med en enklare SPD (Shimano eller Biltema) alternativt kör platta pedaler för att lära dig teknik innan/om du går över till SPD. XXL har kört lite bra kampanjer på sko+pedal så kan vara värt att hålla ut.

Pedalerna är sånadär standardpedaler, de är halkiga och äter upp vaderna. Bättre med pedaler som inte är halkiga och ändå äter vader. :) Finns massor! Jag kör en Wellgo /Biltema med ingjutna piggar som funkar hyfsat (kostade 69:-) tillsammans med FiveTen Freerider skor. Men denna pedal är nog bättre http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=563 med utbytbara&justerbara piggar.

Det finns diverse pedaltrådar om du söker en stund.

Beställde en M jag med, några skriver här att pedaler följer med men på min order står det utan pedaler.
Följde pump med till gaffeln?
ja ja vi får se när leveransen kommer,

Senast ändrad:
Pedaler följer med, det står bara fel tror jag...
Pump följer inte med men det kan man köpa av dem också, men man får ju fri livstids service så jag åker in dit nu i början och justerar den :)

Tillbaka
Topp