Köpa nytt växelset eller helt ny hoj

Peach

Aktiv medlem
Idag pendlar jag på en nästan 10 år gammal Scott SUB10. Jag jobbpendlar ca 15 mil i veckan och bara på sopade vägar, dessutom tränar jag med den samt gör enklare ärenden med den. Idag sitter det ett Deore-set på hojen men det börjar bli så svampigt att jag måste göra något åt det. Vi snackar nu om att köpa precis allting med avseende på växelset då det verkligen sett sina bästa dagar.

Om uppgradera, vilket skall set skall jag välja?

Dilemmat här är att jag är ganska dålig på att mecka så jag "måste" köpa det hos min LBS och be dem byta ut det.

När jag får era tips om vad det kostar kan det ju dra iväg, så hur mycket jobb och pengar skall man egentligen lägga ned på en 10år gammal pendlarhäck?

Skall jag då köpa en ny hoj (typ Specialized Sirrus Comp Carbon)? Det kanske låter lite radikalt att köpa en hoj för att ett växelsetet behöver bytas men jag tänker då att cykeln är 10 år samt att jag har tummen mitt i handen.

1. Vilket set hade ni rekommenderat?
2. När skall jag börja med att umgås med tanken på ny hoj? Var går en sk breakingpoint? Det dummaste vore ju om jag lade ned säg 5000kr på ett set på en redan gammal hoj som ändå måste bytas om 2 år.

Byte till 1x11 xt set i vintras kosta typ 1800:- på ebay. sen ett framdrev på den gamla veven så max 2000:-total för byte som du fixar själv.
Var klart prisvärt för min del iallafall .Men visst ny cukel är ochså kul om man har råd ;)

Senast redigerad av en moderator:
Svampigt, jag vet inte riktigt vad det betyder för dig, har inte varit med om att växlarna betett sig "svampigt" för mig. Nytt wire, hölje och infettning av reglage/växel skulle jag testa först om växlingarna fungerar i övrigt, blir som nytt. Sedan byte av kassett och kedja.

Att köpa helt nytt växelset kostar en del, och kanske måste du byta kassett/kedja. Växel-reglage kanske inte passar med dina nuvarande bromsreglage osv.

Vart går gränsen för vad som är värt att lägga? Ja svårt att svara på, min pendlarcykel kostade 4500 ny (7 år sedan), jag skulle inte lägga ut mer än 1000kr för reparation. Dvs jag skulle kunna köpa ny bakväxel, nytt hjul eller liknande men inte helt nytt växelset.

Senast ändrad:
Peach sa:
2. När skall jag börja med att umgås med tanken på ny hoj? Var går en sk breakingpoint? Det dummaste vore ju om jag lade ned säg 5000kr på ett set på en redan gammal hoj som ändå måste bytas om 2 år.

Fråga din handlare om en offert på att byta "drivlina".
Är det i närheten av vad du skulle gissa på att cykeln är värd om du skulle sälja den (som den är) så köp en ny.
Även om Sub10 är rätt vettig så är den ju tio år och du cyklar ju rätt mycket.

Tror inte att det är värt pengarna, rätt vad det är så behöver du byta vevlager, styrlager, hjullager etc.
köp en ny och sälj alt. gör om till en single speed

Med svampigt menar jag att växlarna inte alls är distinkta utan man får mer på känsla växla och trampa vidare samt att vid "oförsiktiga" växlingar så det blir typ ett förstadium till sk chain suck på framklingorna som löser sig när jag växlar ned igen och trampar bakåt lite så att kedjan lossnar.

Men jag hör vad ni säger: Ta in offert på drivlina och gör ny bedömning när jag fått den kostnadsspecen.

Svampigt låter i mina öron som slitna vajerhöljen. Kanske så illa att det syns sprickor?

En annan aspekt att väga in är att en tio år gammal cykel (om än välservad) inte drar ögon till sig när den står utanför ICA. En ny carbon-cykel hade jag inte vågat ställa utanför ICA.

Är allt slitet och cykeln 10 år gammal så köp en ny. Sälj den gamla för en 500-lapp och var glad. SUB10 hade ju lite problem med att framgafflarna gick av på en del exemplar och är cykeln 10 år... tja... jag hade unnat mig en ny cykel iaf. Fungerar den, men halvdåligt så behåll den som fylle/utlånings/parkera på otrevliga ställen/reservcykel. En bil är ju slut efter 10 år så varför inte även låta en lika gammal cykeltrotjänare få lämna det aktiva livet.

Peach sa:
Med svampigt menar jag att växlarna inte alls är distinkta utan man får mer på känsla växla och trampa vidare samt att vid "oförsiktiga" växlingar så det blir typ ett förstadium till sk chain suck på framklingorna som löser sig när jag växlar ned igen och trampar bakåt lite så att kedjan lossnar.

Jag tycker det låter som att en service/översyn skulle kunna lösa dina problem, själva växlarna brukar oftast hålla länge. Dock är det fortfarande risk att det blir ganska dyrt om man ska lämna in cykeln.

Men även om jag uppmanar till att reparera så tycker jag ju själv att det är roligt med nya prylar.

Senast ändrad:
Svampig känsla låter som vajer och höljen. En ganska billig operation.
Växelreglagen kan bli lite trötta med åren. Lägena blir inte så distinkta när de blir slitna.

Trivs du med cykeln/geometrin, ramen är lätt och hjulen är fina är det väl värt att byta/serva/uppgradera drivlinan för max 3000 kr (i delar från Tyskland). Om du måste köpa allt arbete av en LBS för ca 700 kr/h blir det inte lika prisvärt att uppgradera, har du ingen kompis som kan hjälpa dig att skruva?

Köper du däremot en ny och bra cykel är alla delar... nya och bra, t.ex. 8,5 kg cykel med Ultegra 2x11 för 14K. https://www.canyon.com/sv/fitness/roadlite/roadlite-al-8.html

Alt 1:
- byt vajer och höljen, kassett, kedja och framdrev (dvs bara kuggkransen på vevpartiet), eventuellt rulltrissor i bakväxeln.
Har du inte bytt dem på 10 år så är de med säkerhet helt utslitna.
Materialkostnad:
Wire: ca 200
Kassett: ca 200 (om det är 9-delat)
Kedja: ca 200
Framdrev: ca 200 /st
+ ca 1 timme jobb så runt 1500 inkl arbete.

Resten dvs växelreglage, bakväxel, växelförare mm borde klara sig med rengöring och infettning.

Alt2 - sälj den gamla och köp ny cykel
Kostnad:
Ny hoj ca 8-9000
Försäljning av gamla: - ca 1500
netto ca 7000 kr...

Uppdatering:

Bytte vajrar, höljen samt ny kassett och nya framklingor på min pendlarhäck till en kostnad på ca 1900kr.

Helt klart värt det, cykeln känns som helt ny!

Tillbaka
Topp