Köpa och cykel tips och råd önskas

Bonne73

Medlem
Hej. Ny på detta med cykling, har en gammal scott som fungerar men är för stor så nu har jag lånat en Giant TCR M/L som fungerar fint men den är inte till salu. Har börjat leta nu, men blir fundersam ska jag köpa en ny hoj för 30’ eller leta begagnat några år gammal, känns som värdeminskningen är drastisk på en ny cykel och läste i någon tråd att det inte händer så mycket på och låg cyklarna.
Vill helst inte köpa någon instegsracer utan något mitt emellan.
Vad ska jag titta på, modeller? Tips och råd mottages gärna.

Värdeminskning spelar väl inte så stor roll om du inte tänkt sälja? Svårigheten just nu är, utöver att hitta något att köpa överhuvudtaget, nog att inte betala överpris för gamla prylar och därigenom vara garanterad en större förlust än nödvändigt vid ev försäljning. Jag hade scannat av vad som finns, satt en lite kravspec och bedömt vad som är en rimlig kostnad - sen skall ju säljaren tycka samma som du. För 30 000 kr begagnat kan du få både kolfiber, ultegra och hyfsade hjul. För ny hoj får du förmodligen fin ram i alu, 105/ultegra och instegshjul. En Cannondale caad 12 med ultegra tror jag skulle passa perfekt.

Om du tänker att ett intresse får kosta 1000kr/mån så blir värdeminskningen minimal i längden. Det är ju inte som med en bil där man ”förlorar” 100 papp liksom.

Andra får rätta mig men som jag ser det så är det några saker som hänt de senaste åren på lvg:

-Hydrauliska skivbromsar
-Genomgående axlar på hjul
-Plats för bredare däck
-Komforthöjande design på ramen
(-Elektriska växlar)

Om jag köpte en några år gammal racer för 20+k skulle jag nog vilja att den hade ovanstående (förutom kanske elektriska växlar) för att kunna hitta delar och uppgradera om några år.

Men som andra säger, just nu är inte den bästa tiden att köpa varken ny eller begagnad cykel. Om du har en cykel som fungerar hyggligt kanske det är bättre att se om det går att göra något för att justera den så den passar bättre? Så kan du köpa nytt om något år när marknaden blir lite mer normal.

Om du ändå vill köpa nu... Det mesta i prisklassen 30k från välkända märken bör vara bra cyklar, men kan vara lite olika prisvärda. Svårt att ge generella rekommendationer när det är så utplockat. Om du postar länkar till något du kan få tag på så blir det lättare att ge råd.

Andra får rätta mig men som jag ser det så är det några saker som hänt de senaste åren på lvg:

-Hydrauliska skivbromsar
-Genomgående axlar på hjul
-Plats för bredare däck
-Komforthöjande design på ramen
(-Elektriska växlar)

Om jag köpte en några år gammal racer för 20+k skulle jag nog vilja att den hade ovanstående (förutom kanske elektriska växlar) för att kunna hitta delar och uppgradera om några år.

Men som andra säger, just nu är inte den bästa tiden att köpa varken ny eller begagnad cykel. Om du har en cykel som fungerar hyggligt kanske det är bättre att se om det går att göra något för att justera den så den passar bättre? Så kan du köpa nytt om något år när marknaden blir lite mer normal.

Om du ändå vill köpa nu... Det mesta i prisklassen 30k från välkända märken bör vara bra cyklar, men kan vara lite olika prisvärda. Svårt att ge generella rekommendationer när det är så utplockat. Om du postar länkar till något du kan få tag på så blir det lättare att ge råd.
Tänkte på någonting liknande denna.

Bilagor

• 69820DF3-F293-4905-BDD8-68A1CA3B3BE2.jpeg
    69820DF3-F293-4905-BDD8-68A1CA3B3BE2.jpeg
    60.4 KB · Besök: 61
Tänkte på någonting liknande denna.
Enklare om man får en länk också eller åtminstone text man kan googla istället för en skärmdump..

Hsh, ser vettig ut tycker jag, det man kan tänka på jämfört med många andra endurance/komfort-racers är:

How does it ride?
The Wilier feels a lot more performance orientated than many other endurance bikes out there.

Källa:

Tycker också geometri-tabellen antyder detta med en något lägre stack jämfört med andra endurance-racers. Om det är bra eller dåligt beror ju på vem man är.

Max däck-storlek är 28mm enligt vad jag kan läsa mig till (https://wilier.com/en/my2022/world/endurance-bikes/road-bikes/gtr-team-disc), personligen skulle jag gärna ha möjlighet till ytterligare lite bredd om jag köpte nytt idag. Men kör själv på 28mm utan problem.

Enklare om man får en länk också eller åtminstone text man kan googla istället för en skärmdump..

Hsh, ser vettig ut tycker jag, det man kan tänka på jämfört med många andra endurance/komfort-racers är:

How does it ride?
The Wilier feels a lot more performance orientated than many other endurance bikes out there.

Källa:

Tycker också geometri-tabellen antyder detta med en något lägre stack jämfört med andra endurance-racers. Om det är bra eller dåligt beror ju på vem man är.

Max däck-storlek är 28mm enligt vad jag kan läsa mig till (https://wilier.com/en/my2022/world/endurance-bikes/road-bikes/gtr-team-disc), personligen skulle jag gärna ha möjlighet till ytterligare lite bredd om jag köpte nytt idag. Men kör själv på 28mm utan problem.
Lite tung, men ser ju rätt vettig ut tycker jag med. Normal utväxling och vettig geometri. Mina ögon tycker inte att den är snygg, men vissa vill ju ha diskret (nu var jag snäll och skrev inte tråkig vilket jag egentlig tyckte) design.

Tillbaka
Topp