Köpa och vinterträna på spinningcykel

Kristian_f

Ny medlem
Hej!

Testade Snapphaneturen (den korta) i söndags och fick blodad tand. Särskilt fick jag stark lust att prova den långa nästa år. När jag nu såhär i efterhand analyserar mina svagheter (krampkänning i låren under de sista 20 km) inser jag att jag inte får cyklat tillnärmelsevis så mycket som jag behöver. Jag saknar den där segheten som gör att jag kan stå på på grusvägssträckorna (där jag blev rejält ifrånkörd av allt och alla). Det var ok i skogen och uppför men vad hjälper det när de snabba sträckorna går långsamt? Slutsatsen av analysen är att en spinningcykel skulle kunna vara ett fint komplement till löpträning när cykelturerna blir än färre under vintern.

Så nu har jag påbörjat de långa processerna att övertyga först och främst mig själv om att det är en bra ide och därefter den betydligt svårare att övertyga hustrun om behovet av mer träningsutrustning i källaren. Det sistnämnda räknar jag med att klara själv, men med den förstnämnda skulle jag vilja be er andra på det här eminenta forumet om hjälp.

För det första, kan en spinningcykel stå för en vettig vinterträning? Alltså är det till-räckligt nära den verkliga upplevelsen för att ge träning av rätt muskler? Kommer det att ge mig den önskade utvecklingen?

För det andra, kan någon rekommendera en vettig spinningcykel? Jag har tittat på Abilica TopSpin. Har någon erfarenhet av den och kan dela med sig eller har ni förslag på alternativ. Jag tänker att jag helst inte vill lägga mer pengar än de där 6000 som den kostar.

För det tredje, hur skall man träna på spinningcykeln? Långpass känns som om de går bort, man vill ju inte avlida av monotoni. Jag tänker att en timme nog är den längsta tid jag orkar sitta och trampa i källaren. Hur bör man lägga upp den timmen? Planen är att kombinera cyklingen med löpning(långa och korta pass) samt styrketräning under den kommande vintern. Löpningen bör bli något i stil med två kortare pass(om ca 10 km) och ett längre om 15 till 20 km per vecka och till det skulle jag vilja lägga ett par spinning turer. Har ni tips på vettiga program man kan följa eller något liknande?

Är tacksam för alla svar!

//Kristian

Det finn massor skrivet på forumet om "stillasittande" vinterträning och olika sorters intervall man kan köra. Spinningcykel funkar bra så länge man kan ställa in en cykelliknande sittställning. Går att få tag i bra hojar begagnat om man har tur.

Det finns även trainers som du sätter din vanliga cykel i, dessa är billigare än en dedikerad spinningcykel men låter mer.

Jag har hittat ett ställe i Malmö som hyr ut monarker och annan träningsutrustning
jag kan ännu inte svara för hur (om?) det funkar eller om det är bra

Tack! Äger tyvärr bara en mtb, annars hade jag nog satsat på en trainer. Jag letar efter stillasittande träning och ser vad jag hittar!

//Kristian

Kristian_f skrev:
-------------------------------------------------------
> Tack! Äger tyvärr bara en mtb, annars hade jag
> nog satsat på en trainer. Jag letar efter
> stillasittande träning och ser vad jag hittar!
>
> //Kristian

Det finns trainers som fungerar även på 26" hjul så det är inget hinder. Min Tacx Satori levererades med ett ombyggnadskit.

Om du bor i lgh, med folk under, så är ljud- och vibrationsnivå en faktor att tänka på.

Jag rekommenderar Merida Spin Road Racer som har dels remdrift och dels magnetmotstånd (och bockstyre), för en i princip helt ljudlös och vibrationsfri upplevelse.

Jag har en Schwinn spinningcykel i källaren.. de va rätt tråkigt att sitta längre än 1½ timme de är ju inte samma känsla överhuvudtaget som en MTB...

sen kan man ju se de såhär:
26mars13.jpg

rätt mysigt att trama omkring uppepå en halvmeter snö

Tack för era svar! Håller med om att det är bäst att komma ut och nöta. Har lite problem med tiden för tillfället. Bor inne i Malmö, jobbar i Danmark och fick precis barn nr 3 så det är svårt med saker som tar lång tid, vilket det gör om man skall ut till Romeleåsn eller Bokskogen. Således lockar spinningen som komplement till löpningen. Meridan var lite över budget tyvärr. Tänkte inte lägga mer än 6000 om det är möjligt.

Vidare tips uppskattas!

//Kristian

kör en del trainer på vintern, och har då en träningsmatta (typ yogamatta) under den, vilket verkar fungera ok. Rekommenderar att kolla på träningsvideor från t.ex Sufferfest när man kör, för att minska tristessen. Annars kan man sätta ihop musik för intervallpass själv, men det tar mer tid än man tror att få till något bra.

Jo, vi har väl ungefär samma mängd vägar här som på andra ställen. Vi har ingen direkt terräng dock och jag kan ärligt talat inte påminna mig att jag sett någon hojja runt på en racer mitt i vintern. Dessutom talar vi om kvällsträning och då är det mörkt och jäkligt. Vad är sannolikheten för att man tar sig ut en tisdagskväll i januari när det blåser och regnar och är ett par grader?

När det gäller spinningklasser så är det säkert också riktigt bra, men det kostar i flexibilitet och det är en del av poängen, alltså att jag aldrig skall vara beroende av andra för träning.

Skyddsmatta under låter som en riktigt bra tanke. Gissar på att man svettas en hel del i tjugo grader och utan fartvind. Appropå vilket, tanken är att ställa en stor fläkt framför som kyler när man trampar. Har stereo, tv och boxee i träningsrummet så det kan bli både musik och inspirationsfilm när jag tränar.

Tack för era förslag!

//Kristian

Kristian_f skrev:

>
> När det gäller spinningklasser så är det
> säkert också riktigt bra, men det kostar i
> flexibilitet och det är en del av poängen,
> alltså att jag aldrig skall vara beroende av
> andra för träning.
>

>
> Tack för era förslag!
>
> //Kristian

Nu vet jag ju inte hur pass disciplinerad du är. Men för egen del har jag nog tyckt att om man prioriterar aktivitet i grupp på en given tid så blir det gjort, även när man har småbarn. Sånt som vore bra att göra om det inte fanns viktigare saker, har en tendens att aldrig bli av. Men man är ju olika.

Jag brukar kunna ta mig samman när det kommer till träning, men visst, om det är för enformigt så kanske jag får lite bekymmer.

//Kristian

Jag kör mycket av vinterträningen på en spinningcykel funkar kanon köpte en från ett gym den är remdriven och är helt tyst vilket känns bra om man bor i lägenhet. tycker de känns bättre att köra intervaller på den en på en trainer som ja hade först. tycker de känns lite olustigt att bända å bryta på racern när den sitter fast i trainern. vet inte om de egentligen gör någon skada men de känns inte bra. det enda som ja skulle vilja ändra på är att den inte har frinav. När de gäller sittställning så lyckades ja få den väldigt nära min racer så där är inga problem.

När de gäller själva träningen så är de mest olika former av intervaller som körs passen brukar vara runt en timme. har kört några 2timmars pass men de är lite segt i slutet. klart tidseffektivt och mycket lättare en att ge sig ut i mörker kyla regn å annat hemskt :-)

Köp en beggad monark för någon tusing eller där ikring.

Gjorde det i vintras och körde korta intervallpass på morgonen typ tabator, 30/30, 60/60 och 4x4 innan jag stack till jobbet.

Skaffa en redig fläkt för det blir ruggigt varmt.

Just den totala bristen på ursäkter till att köra gör att jag tränar mkt mer regelbundet på vintern när jag kan sitta inomhus än jag gör på "sommar"-halvåret då latmasken alltid kan skylla på något mörkt moln som skulle kunna ge regn, någon vind som verkar lite jobbig, ... ;-)

Vad gäller monotonin/tristessen så tycker jag det inte är ngt problem. Kör jag intervaller räcker det med att koncentrera sig på att hålla ut hela intervallerna utan att tappa i intensitet för att jag inte ska bli uttråkad. Och kör jag lättare pass så får TV:n stå för underhållningen och då blir jag inte mer uttråkad än om jag suttit i fåtöljen bredvid. Med lite planering brukar det alltid gå att hitta något att kika på, antingen direktsänt eller något inspelat. Om man t.ex. gillar att titta på skidor kan vinterstudion ibland erbjuda möjlighet till skapliga långpass. Tror mitt pers är sju timmar, men det gjordes väl i ärlighetens namn mest som pannbensträning.

Och, som skrivits: satsa på rejäl fläktkapacitet om du inte har möjlighet att ha riktigt svalt i rummet. Utan den artificiella fartvinden som fläkten/fläktarna ger svettas man som en gris om det är runt 20 grader. Kör själv med en bordsfläkt på strykbrädan som står bredvid cykeln + en golvfläkt. Funderar på att utvidga med ytterligare en fläkt, alternativt byta till en kraftigare golvfläkt, kommande vintersäsong.

Visst så är det mindre risk för spontancykling i dåligt väder men eftersom jag ständigt har ett upplägg att följa spelar vädret mindre roll. Spinncykel funkar i princip endast till en enda sak och det är 4:or.

grump skrev:
> Visst så är det mindre risk för spontancykling
> i dåligt väder men eftersom jag ständigt har
> ett upplägg att följa spelar vädret mindre
> roll. Spinncykel funkar i princip endast till en
> enda sak och det är 4:or.

Tja, vi är ju alla olika. Som ren spontan- och solskenscyklist så är det lite svårt att greppa att man skulle ha lättare att sticka ut och köra ett pass i hällregn bara för att träningsprogrammet säger det än det hade varit att köra t.ex. 3x20min tröskel (eller något annat icke-fyror-pass) på spinningcykeln om träningsprogrammet säger det. Men, det är väl förmodligen oförmågan att förstå det som gör att jag är en lättjefull spontancyklist!?

Cykla inne på vintern är T-R-Å-K-I-G-T, V-Ä-R-D-E-L-Ö-S-T och O-M-Ö-J-L-I-G-T, jag fikacyklar hellre ute och trycker i mig snickers tills gommen blöder.

Cykla ute på vintern är T-R-Å-K-I-G-T, V-Ä-R-D-E-L-Ö-S-T och O-M-Ö-J-L-I-G-T, jag fikacyklar hellre inne och trycker i mig Duvel tills kissblåsan spricker.

Att ha en spinningcykel hemma gör barriären att inte träna betydligt lägre, i princip är det lika lätt som att bara dra på sig löparskorna och sticka iväg.

Med tre barn i aktivitetsåldern, måste man verkligen anstränga sig att få till träningen, och 30-60 min spinning sent på kvällarna, eller i en schemapaus på helgerna, med minimalt med tidsspill, är ngt som verkligen funkar (med tio års facit i hand) eftersom det blir av. Dom där långpassen på helgmorgnarna och veckodagskvällsträningen är ngt som tär på familjen för hårt i bland, och då kan man med spinningcykel brygga över de perioderna med konserverande träning också.

Sen kan man alltid vara mkt generös mot fruns "egentid", då man alltid kan ta ett spinningpass under den tid som ges.

Vad gäller fläkt, så kör jag med öppet fpnster och handduk på styret istället, det funkar också, men mindre bra en varm sommardag.

Trevligt med många kul svar att förhålla sig till här!

Tack Sivan, grump och GoranS, bra inskott till mina tankar. Har en rejäl fläkt, men man skulle ju kunna skaffa en till. Vet hur illa det är när jag kör löpbandsträning och ökar intensiteten, man svettas som en gris. Vill gärna veta lite mer om vad 4or är. Är novis på cykelintervaller så om kan reda ut det ämnet lite mer så hade jag varit mycket tacksam. Antar att tröskelintervaller är ungefär detsamma som i löpning, är det lika svårt att hitta sin syratröskel i cykling?

Sen det där med vad som är kul och inte kul. Min inställning är att smaken är som baken. En del tycker att det är totalt demotiverande att sitta inne och träna, andra gillar det. Själv föredrar jag utomhusträning, men när läget inte tillåter det väljer jag hellre inomhusträning än ingen träning. Har vintertränat en del på löpband under hårdare vintrar eller när barnen har sjukdomsperioder och visst är det lite segt av och till, men med några bra traillöpningsvideor på youtube glider jag snart bort i tankarna och befinner mig på någon av mina favoritstigar.

Avslutningsvis varför terräng? Igen, vi är alla olika. En del gillar asfalt - själv tycker jag att en tur i stan är bland det värsta som finns och det gäller både för löpning och cykling. Så jag vänder på frågan Miss Lycka, vad skall du på vägarna att göra? ;-)

//Kristian

Instämmer Fliken!

Hade en period i våras när varje helg handlade om att komma ut och springa långpass med höjdmeter i terräng inför Kullamannen och det frestade på en del här hemma. Med flera barn är man ju tämligen van vid pressade scheman numera så det är som du säger helt ok att ta den tid som ges till träning. Kostnaden på hemmaplan blir stor om träningen är omständlig och tidskrävande och man får trots allt visa hänsyn mot övriga familjen också.

//Kristian

Vad är tystast, Monark 828 Strip eller Spinningcykel (osäker på modeller)?
Har en trainer idag men den låter för mycket för att ha i lägenheten.

Kristian_f skrev:
> Vill gärna veta lite mer
> om vad 4or är. Är novis på cykelintervaller så
> om kan reda ut det ämnet lite mer så hade jag
> varit mycket tacksam.

Fyror brukar vara 4 x 4 minuters hårda intervaller med ett par minuters aktiv vila emellan.

Det finns en massa skrivet på forumet om olika intervallupplägg, det går säkert att hitta om man söker lite. Här är några exempel:

http://happymtb.org/forum/read.php/1/2061764/
http://happymtb.org/forum/read.php/1/2187070/
http://happymtb.org/forum/read.php/1/1834315/

Sedan brukar det bli lite begreppsförvirring i såna trådar, men det hör till. :-)

Alla som snackar om att trainer låter så mycket, vad har ni för trainer?! Jag köpte precis en trainer av samma anledning som TS. Att kunna träna även om frun jobbar kväll o dottern sover och också till vintern... Valet föll på en Elite Qubo fluid och den låter marginellt mer än TVn på normal volym.

=> swire, vad är fördelen med en trainer? Såg att det skulle funka till en MTB också, har själv 29", funkar det? Kan man köra watt baserad träning på en trainer?

=> DT, tack för länkarna. Jag kommer att fastna totalt i dem känner jag. :-)

//Kristian

swirve skrev:
> Alla som snackar om att trainer låter så mycket,
> vad har ni för trainer?!

Ja det kan man undra. Min trainer låter inte heller så mycket, brukar se på film samtidigt så jag inte dör av leda.

Med tanke på allt j-la oväsen grannarna sysslar med; tvättmaskiner, barnskrik m m så är lite trainerljud inget att bry sig om inom normala klockslag.

Dels får man med en trainer sin normala sittställning som man är van vid, för vissa spinningcyklar kan det vara svårt att få en riktigt bra sittställning. Dels kan det vara lättare att hitta samma motstånd/effekt från pass till pass, på en spinningcykel får man ofta gå på känn och skruva på ratten tills det "känns rätt". Om man har trångt i lägenheten kan det också vara en fördel att man lättare kan stuva undan trainern.

Nackdelar är att de flesta trainers låter en hel del, att det med många trainers är svårt att köra korta högintensiva intervaller (typ maxspurter, tabata), och att cykelkänslan på en trainer inte är helt klockren.

Det går att köra effektbaserad träning på en trainer som har effekmätare, även om det inte alltid blir superexakt (Tacx Flow är en vanlig och hyfsat billig trainer som har det). Om man har effektmätare på cykeln som man använder i trainern så går det givetvis också.

Sedan finns det rullar för att komplicera valet ytterligare. Och Monark. :-)

Ajdå, det känns som om jag av misstag kom till att öppna den stora maskburken nu och de kryllar ut åt alla möjliga håll... Valet blev plötsligt en smula mer komplicerat känner jag. :-)

Tack hur som helst! :-)

//Kristian

Kristian_f skrev:
> => swire, vad är fördelen med en trainer? Såg
> att det skulle funka till en MTB också, har
> själv 29", funkar det? Kan man köra watt baserad
> träning på en trainer?
>
> => DT, tack för länkarna. Jag kommer att fastna
> totalt i dem känner jag. :-)
>
> //Kristian

Kan bli klurigt om man har en mtb med 12mm thru-axle. (Men ska tydligen fungera med vissa har jag hört)

Ja då har man inget att skylla på i alla fall... Dessutom får man utbildning också, allt till det facila priset av 99 papp. Det känns nästan som om det är jag som lurar dem.

/Kristian

swirve skrev:
> Alla som snackar om att trainer låter så mycket,
> vad har ni för trainer?! Jag köpte precis en
> trainer av samma anledning som TS. Att kunna
> träna även om frun jobbar kväll o dottern sover
> och också till vintern... Valet föll på en
> Elite Qubo fluid och den låter marginellt mer än
> TVn på normal volym.

Jag har en Tacx Satori, den låter för mycket för att ha i lägenheten enligt mig. Jag kör ofta ganska sent på kvällen och har grannar med barn, så vill inte störa när dom ska sova. Jag kan köra trainern i föreningens källare men då måste jag plocka fram prylarna varje gång. Skulle vara skönt med en tyst lösning där man dra av lite 4:or snabbt och tidseffektivt.

Själv köpte jag en Wahoo KICKR häromdagen men skäms lite för att jag inte lyckats testköra ännu. Av allt jag läst att döma så verkar det i alla fall vara den kanske bästa trainern på marknaden, öppen mjukvaruplattform och hyfsat realistisk vägkänsla men så kostade det ju därefter...

En begagnad spinninghoj får du för ett par tusenlappar och det är enligt min mening en riktigt bra investering.
Nä, du får inte exakt samma sittställning som på cykeln, det är riktigt. Men, på min Schwinn får jag i alla fall till den hyfsat bra. Jag har inte exakt samma sittställning på min LVG och MTB heller å andra sidan...

För min del, med barn, jobb, pendling osv är spinninghojen räddningen. Jag kan gå ner och köra 30-40 minuter vid 22-rycket på kvällen när alla lagt sig, vilket inte hade varit ett alternativ med gymkort.

En bra timer-app i mobilen, hörlurar och en fläkt. Sen är det bara att köra.
Ibland sitter jag längre, dryga timmen, men då i sällskap av en film eller tv-serie på datorn framför mig.

Om du har plats så är en spinncykel utmärkt.

Jag FICK min av ett gym som skulle byta ut hela vagnparken.
Klart billigaste alternativet.
En spinncykel är tillräckligt för att du skall kunna få till bra träning. Köra intervaller, sprint eller distans. Att ha en spinncykel hemma gör att du kan träna effektivt på den tid du får över. Rekomenderas. Fundera bara på om du stör familj /grannar. det kan uppstå lågfrekventa ljud... Men med en spinncykel som kostade gratis kan man kosta på sig att testa lite... Vill man sedan utveckla så finns alla möjligheter från att fulmodda sin "fådda" spincykel till att investera i Monarken som länkades av DT. Komplettera med syreupptagningsmätning http://www.intramedic.se/produkt/sy...-och-kliniskt-bruk-2/jaeger-masterscreen-cpx/

På ett sätt känns det rätt skönt att läsa denna tråd. Att få insen att man inte är ensam i galenskapen, trots familjens åsikter, när man sitter mellan 22-23 och plågar sig ch tittar på en fläck på väggen.

Tillbaka
Topp