Köpa pendelcykel, snygg eller anonym?

JenH

Medlem
Hej på er.
Jag skall köpa en ny pendelcykel. Min gamla blev stulen, ställde den i ett cykelställ och låste fast den i sig själv, tjuven bara bar iväg med den. Det misstaget kommer jag inte att göra om.
Jag har valt denna:

Den finns i två färger - ljusgrå och mattsvart. Jag tycker att den ljusgrå är så mycket snyggare, men den sticker ut mer. Den svarta är mer anonym. Den lägger man inte märke till. Cykeln kommer att stå i cykelgaraget under min lägenhet. Fastlåst med en kedja. Samt utanför mitt jobb fastlåst i en järnbalk. Min gamla cykel stod där i 7 år utan problem. Ibland i centrum fastlåst i ett cykelställ, medans jag går handlar.

Hur hade ni tänkt? Vilken färg hade ni valt? Den ljusgrå är så mycket snyggare, men känns också mer stöldbegärlig.
/Jens

Det är en ny cykel som kommer locka tjuvarna oavsett. Försök ordna med arbetsgivaren så att du kan få ställa cykeln någonstans inomhus istället. Fortfarande fastkedjad såklart. Finns det verkligen inget förråd, garage eller annat där du kan ställa den? Jag tror tyvärr inte att färgen kommer att vara det avgörande här.

Låter bra. Man kan inte skydda sig tillräckligt från stöld. Om du vill så kan du göra som jag, dock dyrt, Abus bygellås 2500 extreme X-plus (mot vinkelslip), abus bordo 6000KA alarm (för att notera förbipasserare), bikefinder (om stöld), enkel vajer för framdäck, hexlock på styre och sadel, bra hemförsäkring och självriskelimineringsförsäkring. Ofta ingår självriskelimineringsförsäkring om man köper ny cykel, men tappar snabbt i värde första åren. De tunga låsen lät jag vara på jobbet...

Jag blev av med min White GX LTD som jag köpte för att just slippa bli av med den. Dubbla bra lås, lämnade den obevakad i ca tio min. I Lund, och vem f-n har inte snott en cykel i Lund? Det jag är mest ledsen över är min känsla av enorm tomhet när jag fattade vad som hade hänt samt däcken, Vittoria Voyager Hyper. Om jag hade sett cykeltjuven hade jag med glädje gjort min mamma olycklig i stunden.

Hej på er.
Jag skall köpa en ny pendelcykel. Min gamla blev stulen, ställde den i ett cykelställ och låste fast den i sig själv, tjuven bara bar iväg med den. Det misstaget kommer jag inte att göra om.
Jag har valt denna:

Den finns i två färger - ljusgrå och mattsvart. Jag tycker att den ljusgrå är så mycket snyggare, men den sticker ut mer. Den svarta är mer anonym. Den lägger man inte märke till. Cykeln kommer att stå i cykelgaraget under min lägenhet. Fastlåst med en kedja. Samt utanför mitt jobb fastlåst i en järnbalk. Min gamla cykel stod där i 7 år utan problem. Ibland i centrum fastlåst i ett cykelställ, medans jag går handlar.

Hur hade ni tänkt? Vilken färg hade ni valt? Den ljusgrå är så mycket snyggare, men känns också mer stöldbegärlig.
/Jens
Jag hade valt en beggad, skavd, ful och oattraktiv (men väl fungerande) cykel (om jag inte kunde låsa in den på jobbet). Nytt är tyvärr väldigt intressant för tjuvajävlarna.

Jag förstår känslan av att äga något bra och som jag är nöjd med men jag hade köpt en på ytan skräpig cykel och bytt komponenter som räknas för känslan (växlar, hjul, däck, handtag) och sparat mellanskillnaden. Mellanskillnaden och kanske lite mer hade jag sedan lagt på en fin söndagscykel som jag förvarar i lägenheten.

Båda riskerar att bli stulna. Du verkar ju ha bestämt dig, så köp den du blir gladast av så länge det varar. Men är det verkligen den bästa pendlar- och åka och handla-cykeln?

Säger samma, det är roligare också att ha en vardagscykel man inte känner att man behöver vara särskilt rädd för att någon skall sno. Och fincykeln blir dessutom extra fin när man cyklar på den i jämförelse.

Ingen större skillnad på de olika Roadlite modellerna, utöver ramen och hjulen. Roadlite 6 upplevs antagligen ganska så likt den dubbelt så dyra Roadlite CF 9 för pendling. Kanske mindre stöldbegärlig? Snygg blå färg också. 💙

CyklarRoadlite 5Roadlite 6Roadlite 7Roadlite 7Roadlite 8Roadlite CF 9
Pris 11.999 SEK 8.999 SEK14.499 SEK 10.899 SEK17.999 SEK 13.199 SEK11.999 SEK17.999 SEK24.199 SEK
Växlar Shimano Deore M5100 1x11sShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12s
Växelreglage Shimano Deore M5100 1x11sShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore M6100 1x12s
Kasett Shimano Deore M5100 11s 11-51TShimano SLX 12s 10-51TShimano Deore XT 12s 10-51TShimano Deore M6100 12s 10-51TShimano Deore M6100 12s 10-51TShimano Deore M6100 12s 10-51T
Vevparti SAMOX TAM37 46TSAMOX TAM37 46TSAMOX TAM37 46TSAMOX RAM40SAMOX RAM40SAMOX RAM40
Vevlager Samox Pressfit BB8601 PF86Samox Pressfit BB8601 PF86Samox Pressfit BB8601 PF86Samox Pressfit BB9201 PF92Samox Pressfit BB9201 PF92Samox Pressfit BB9201 PF92
Bromsar Shimano MT200/UR300 160 mmShimano MT201/UR300 160 mmShimano MT201 / UR300 160 mmShimano MT200/UR300 160 mmShimano MT200/UR300 160 mmShimano MT200/UR300 160 mm
Hjul Alex Rims CRD30 / Shimano TX505 SH11 19 mmAlex Rims CRD30 / Shimano TX505 19 mmAlexrims CRD30 / Shimano RS470/MT410Alex Rims GX26P / Shimano TC500 25 mm 940/1 240 gAlex Rims GX26P / Shimano TC500 25 mm 940/1 240 gAlex Rims GX26P / Shimano TC500 25 mm 940/1 240 g
Däck Schwalbe G-One Speed 30 mm 500 gSchwalbe G-One Speed 30 mm 500 gSchwalbe G-One Speed 30 mm 500 gG-One Allround Performance Race Guard 490 gG-One Allround Performance Race Guard 490 gG-One Allround Performance Race Guard 490 g
Vikt 10,36 kg10,3 kg9,78 kg11,42 kg11,14 kg9,9 kg

Senast ändrad:
Hej!
Tack för svar.

Det är en ny cykel som kommer locka tjuvarna oavsett. Försök ordna med arbetsgivaren så att du kan få ställa cykeln någonstans inomhus istället. Fortfarande fastkedjad såklart. Finns det verkligen inget förråd, garage eller annat där du kan ställa den? Jag tror tyvärr inte att färgen kommer att vara det avgörande här.
Jag har ingen möjlighet att ställa in cykeln inomhus på jobbet. Den får stå utomhus. Men min gamla cykel var en Roadlite 8 från 2016. Den stod utanför mitt jobb i 7 år utan problem. Den var mattsvart dock. Såg inte så dyr ut tänker jag.

Låter bra. Man kan inte skydda sig tillräckligt från stöld. Om du vill så kan du göra som jag, dock dyrt, Abus bygellås 2500 extreme X-plus (mot vinkelslip), abus bordo 6000KA alarm (för att notera förbipasserare), bikefinder (om stöld), enkel vajer för framdäck, hexlock på styre och sadel, bra hemförsäkring och självriskelimineringsförsäkring. Ofta ingår självriskelimineringsförsäkring om man köper ny cykel, men tappar snabbt i värde första åren. De tunga låsen lät jag vara på jobbet...
Låsen du raddar upp ser ju bra ut, men väldigt dyra. Blir ju närmare 8000 kr för bara låsen. Hehe. Får se hur jag gör, bra idé med att ha tunga lås på jobbet. Kan ju ha ett tungt lås på jobbet och ett lätt lås på cykeln, som jag kan ha när jag stannar till vid en affär tillfälligt. Är ju ett problem annars, skall jag ha ett tungt lås, som är bra, men som tynger ner cykeln, eller ett lätt lås, som inte påverkar vikten, men som inte erbjuder lika mycket skydd? Abus 2500 ser ju riktigt bra ut, men det tar emot att lägga 3000 spänn på ett lås. Bra tips på lås i alla fall!

En sån hoj skulle jag ha i lägenheten, inte i ett gemensamt cykelrum i källaren.
Hör vad du säger, har inte plats i lägenheten dock. Min förra cykel stod i cykelgaraget utan problem, men man vet ju aldrig.

Jag blev av med min White GX LTD som jag köpte för att just slippa bli av med den. Dubbla bra lås, lämnade den obevakad i ca tio min. I Lund, och vem f-n har inte snott en cykel i Lund? Det jag är mest ledsen över är min känsla av enorm tomhet när jag fattade vad som hade hänt samt däcken, Vittoria Voyager Hyper. Om jag hade sett cykeltjuven hade jag med glädje gjort min mamma olycklig i stunden.
Segt! Ja det är tråkigt att bli av med cykeln...vet hur det känns.

Jag hade valt en beggad, skavd, ful och oattraktiv (men väl fungerande) cykel (om jag inte kunde låsa in den på jobbet). Nytt är tyvärr väldigt intressant för tjuvajävlarna.
Nja, skulle jag hitta en beggad, skavd och ful cykel som erbjuder liknande prestation som Roadliten så är jag inte helt främmande att köpa.

Jag förstår känslan av att äga något bra och som jag är nöjd med men jag hade köpt en på ytan skräpig cykel och bytt komponenter som räknas för känslan (växlar, hjul, däck, handtag) och sparat mellanskillnaden. Mellanskillnaden och kanske lite mer hade jag sedan lagt på en fin söndagscykel som jag förvarar i lägenheten.
Bra tips, dock kommer jag ha cykeln på vardagar främst, kommer inte cykla på helgen med en speciell cykel.

Båda riskerar att bli stulna. Du verkar ju ha bestämt dig, så köp den du blir gladast av så länge det varar. Men är det verkligen den bästa pendlar- och åka och handla-cykeln?
Det är bästa pendlarcykeln! När jag hade min tidigare Roadlite var det en njutning att åka till jobbet! Så lätt och agil. Snabb acceleration, lättstyrd, körde om elcyklar, elscootrar, tog kurvor i hög fart. Vid rödljus accelerade jag om alla! (Lite tack vare mina stockar till lår också ;) )

Säger samma, det är roligare också att ha en vardagscykel man inte känner att man behöver vara särskilt rädd för att någon skall sno. Och fincykeln blir dessutom extra fin när man cyklar på den i jämförelse.
Svarar som till Kjell. Har ingen fincykel, detta blir min fincykel. :)

Ingen större skillnad på de olika Roadlite modellerna, utöver ramen och hjulen. Roadlite 6 upplevs antagligen ganska så likt den dubbelt så dyra Roadlite CF 9 för pendling. Kanske mindre stöldbegärlig? Snygg blå färg också. 💙

CyklarRoadlite 6Roadlite 7Roadlite 7Roadlite 8Roadlite CF 9
Pris14.499 SEK 10.899 SEK17.999 SEK 13.199 SEK11.999 SEK17.999 SEK24.199 SEK
VäxlarShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12s
VäxelreglageShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore XT M8100 1x12sShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore M6100 1x12sShimano Deore M6100 1x12s
KasettShimano SLX 12s 10-51TShimano Deore XT 12s 10-51TShimano Deore M6100 12s 10-51TShimano Deore M6100 12s 10-51TShimano Deore M6100 12s 10-51T
VevpartiSAMOX TAM37 46TSAMOX TAM37 46TSAMOX RAM40SAMOX RAM40SAMOX RAM40
VevlagerSamox Pressfit BB8601 PF86Samox Pressfit BB8601 PF86Samox Pressfit BB9201 PF92Samox Pressfit BB9201 PF92Samox Pressfit BB9201 PF92
BromsarShimano MT201/UR300 160 mmShimano MT201 / UR300 160 mmShimano MT200/UR300 160 mmShimano MT200/UR300 160 mmShimano MT200/UR300 160 mm
HjulAlex Rims CRD30 / Shimano TX505 19 mmAlexrims CRD30 / Shimano RS470/MT410Alex Rims GX26P / Shimano TC500 25 mm 940/1 240 gAlex Rims GX26P / Shimano TC500 25 mm 940/1 240 gAlex Rims GX26P / Shimano TC500 25 mm 940/1 240 g
DäckSchwalbe G-One Speed 30 mm 500 gSchwalbe G-One Speed 30 mm 500 gG-One Allround Performance Race Guard 490 gG-One Allround Performance Race Guard 490 gG-One Allround Performance Race Guard 490 g
Vikt10,3 kg9,78 kg11,42 kg11,14 kg9,9 kg
Tack för tabellen... hmm inte jättestor skillnad mellan modellerna. Intressant!

/Jens

Abus 2500 ser ju riktigt bra ut, men det tar emot att lägga 3000 spänn på ett lås. Bra tips på lås i alla fall!
Abus GRANIT Super Extreme 2500 kapas mycket enklare nere vid basen. Kolla på Litelok X1 €179, Litelok X3 €299, Hiplok D1000 €299.99, Hiplok DX1000 €359.99, Onguard RockSolid 8590 som är svårkapade hela vägen som alternativ till Abus GRANIT Super Extreme 2500

Tråd 'Litelok X1: Vinkelslipsäkert?

Senast ändrad:
Ok, tack för svar! Litelok X1 verkar ju vara bra och prisvärt. Kan ha ett sådant på jobbet, ett lätt ABUS vikbart lås på cykeln samt min kedja hemma i cykelgaraget. Bikefinder verkar ju nice men kostar ju en slant, får se hur jag gör med det.

En fråga!
Funderar på skillnaden mellan Roadlite 8 och Roadlite CF9? De verkar ha samma komponenter.

Vikten är 11,14 kg på Roadlite 8 samt 9,9 kg på CF9. Hur stor skillnad blir det i körning?

Min tidigare Roadlite 8 från 2016 vägde 8,5 kg. Gillade verkligen att den var så lätt. Det är knappt 1 kg skillnad mellan 8:an och 9:an. Vad vinner jag på att köpa 9:an?

Ok, tack för svar! Litelok X1 verkar ju vara bra och prisvärt. Kan ha ett sådant på jobbet, ett lätt ABUS vikbart lås på cykeln samt min kedja hemma i cykelgaraget. Bikefinder verkar ju nice men kostar ju en slant, får se hur jag gör med det.

En fråga!
Funderar på skillnaden mellan Roadlite 8 och Roadlite CF9? De verkar ha samma komponenter.

Vikten är 11,14 kg på Roadlite 8 samt 9,9 kg på CF9. Hur stor skillnad blir det i körning?

Min tidigare Roadlite 8 från 2016 vägde 8,5 kg. Gillade verkligen att den var så lätt. Det är knappt 1 kg skillnad mellan 8:an och 9:an. Vad vinner jag på att köpa 9:an?

CF9 har kolfiber ram och kolfiber styr-stam-kombo. Man vinner nästan bara vikt. Komfort påverkas framförallt av gaffeln och stolpen, som är samma. Integrerat styr-stam kombo gör det omöjligt att byta längden av stammen utan att byta också styre, ingen problem om stammen har rätt längd för dig. Sen är utseendet lite annorlunda. Om det är värt det är upp till dig. Jag tycker om lätta cyklar, men för en pendlare skulle jag inte lägga 6000 kr till.

Litelok X1 1,7kg €179 är ju knappt tyngre än ett ABUS viklås. Tidigare nämnda ABUS Bordo 6000KA väger 1450 g. Ingen större skillnad. Litelok X1 borde funka bra på cykeln med TACTICAL MOUNT.

Roadlite CF 9 på 9,9 kg är lättare. Vikten skiljer en del. På bara cykeln så märks det såklart. Men med vattenflaska, lås, stänkskärmar (och eventuellt pakethållare och väska???) monterad som ändå tynger ner så kommer ju skillnaden i systemvikt inte att vara av lika stor andel som för skillnaden i vikt mellan cyklarna och därför inte att märkas lika mycket.

Roadlite 6 på 10,3 kg är ju dock lättare än Roadlite 8 på 11,14 kg. Dessutom billigare. Så jag hade satsat på Roadlite 6 på 10,3 kg, om den passar.
Annars är ju Roadlite 7 på 9,78 kg lättast av alla Roadlite som säljs, om du verkligen är weight weenie.

Senast ändrad:
Tack för svar!
CF9 har kolfiber ram och kolfiber styr-stam-kombo. Man vinner nästan bara vikt. Komfort påverkas framförallt av gaffeln och stolpen, som är samma. Integrerat styr-stam kombo gör det omöjligt att byta längden av stammen utan att byta också styre, ingen problem om stammen har rätt längd för dig. Sen är utseendet lite annorlunda. Om det är värt det är upp till dig. Jag tycker om lätta cyklar, men för en pendlare skulle jag inte lägga 6000 kr till.
Hmm... ok, då verkar det mest vara vikten som är skillnaden. Ja det blir ju lite dyrt med 6000 kr för 1,2 kg lättare. Men på något sätt känns det coolt att ha en cykel helt i kolfiber och som är lätt... Min förra hade aluminiumram och kolfiber i övrigt. Men sen har vi ju stammen. CF9 verkar ha lägre placerat styre. 8an kanske har bättre komfort? (Man sitter något mer upprätt) Skall fråga Canyon hur skillnaden är mot min förra Roadlite från 2016. Den tyckte jag hade bra sittställning.

Litelok X1 1,7kg €179 är ju knappt tyngre än ett ABUS viklås. Tidigare nämnda ABUS Bordo 6000KA väger 1450 g. Ingen större skillnad. Litelok X1 borde funka bra på cykeln med TACTICAL MOUNT.

Roadlite CF 9 på 9,9 kg är lättare. Vikten skiljer en del. På bara cykeln så märks det såklart. Men med vattenflaska, lås, stänkskärmar (och eventuellt pakethållare och väska???) monterad som ändå tynger ner så kommer ju skillnaden i systemvikt inte att vara av lika stor andel som för skillnaden i vikt mellan cyklarna och därför inte att märkas lika mycket.

Roadlite 6 på 10,3 kg är ju dock lättare än Roadlite 8 på 11,14 kg. Dessutom billigare. Så jag hade satsat på Roadlite 6 på 10,3 kg, om den passar.
Annars är ju Roadlite 7 på 9,78 kg lättast av alla Roadlite som säljs, om du verkligen är weight weenie.
Jag tänkte mig Abus Bordo Light 6055/85 Lock. Det väger 500g.

På cykeln tänker jag ha stänkskärmar samt lås. De bör lägga till runt 1 kg. Så skillnaden blir 10,9 vs 12,14. Fortfarande 1,2 kg, men procentuellt inte lika stor skillnad som du säger.

Roadlite 7 väger 11,42 kg. Hittar ingen som väger 9,78 kg. Vart hittade du den?

Kom ihåg att oavsett hur starkt låset är så är nog det ni fäster cykeln i mycket enklare att kapa ändå.

Så att bära runt på ett lås som väger lika mycket som hela cykeln och kostar 4000 kr kanske inte gör så mycket om det går att tex lossa på cykelstället med en mutter. Eller bara klippa igenom metallen. Vet att i Tyskland är det populärt att såga genom stolpar och sedan täcka det med ett klistermärke, så att tjuven sen bara kan dra loss cykeln utan verktyg när ”fisken” har nappat.

Vet inte om det var här (i tråden kanske?) eller på Reddit jag läste ett tips om att skaffa en skåpbil istället och bara betala för parkering. Det verkar typ rimligast ändå ju mer jag tänker på det. Skyddar ju också cykeln mot väder och vind, plus att du har lite plats för mekställ, verktyg, ombyte och annat smått och gott där inne.

Men på något sätt känns det coolt att ha en cykel helt i kolfiber och som är lätt... Min förra hade aluminiumram och kolfiber i övrigt. Men sen har vi ju stammen. CF9 verkar ha lägre placerat styre. 8an kanske har bättre komfort? (Man sitter något mer upprätt) Skall fråga Canyon hur skillnaden är mot min förra Roadlite från 2016. Den tyckte jag hade bra sittställning.
Tyvärr tror jag att även tjuvarna tycker att det känns coolt med en cykel helt I kolfiber.
Tyvärr är det också ett mindre slagtåligt material än aluminium. Du kanske är hur försiktig som helst, men någon annan som låser en cykel bredvid kanske tappar ett >2kg bygellås på din ram.

Roadlite 7 väger 11,42 kg. Hittar ingen som väger 9,78 kg. Vart hittade du den?
Canyons hemsida. 🤔
Roadlite 7 på 9,78 kg

Ligger också länkad i mitt senaste inlägg där jag skrev om vikt och i mitt första inlägg med tabellen.

Roadlite 6 på 10,3 kg & Roadlite 7 på 9,78 kg finns dock endast kvar i en enda storlek, small.

Senast ändrad:
Även om ingen av dom nämnda cyklarna är aktuella för mig kan jag relatera lite eftersom jag bor i Lund och därför behöver förhålla mig till det här med cykelstölder.

Min lösning till nästa cykel kommer vara en begagnad cykel, som skall se "osäljbar" ut (målad med pensel), men med bra hjul, komponenter osv. Får se om det lyckas. Har nån teori om att svart är den mest stöldbegärliga färgen.

Skrev till Canyon om kolfiber och hur hållbart det är. Hänga tunga kassar på styret och åka upp för trottoarer i hög fart och sånt.

"The Roadlite CF9 is built with high-quality carbon fibre designed for performance and durability. However, carbon fibre handlebars are not intended to bear significant hanging loads, such as two heavy grocery bags (6-10 kg on each side). This could put undue stress on the material, increasing the risk of damage over time. For carrying heavy loads, we’d recommend a dedicated rack or a frame-mounted solution instead.

Regarding curb impacts, carbon fibre is strong but designed primarily for optimized weight and stiffness rather than repeated high-impact shocks. Hitting a curb at high speed without lifting the front wheel could cause structural stress, especially over time. While the CF9 can handle normal urban riding, frequent curb jumps and hard impacts could accelerate wear or lead to severe damage."

Hmm kanske bättre att köpa 8an, som är i aluminium... Dock hade min förra Roadlite styre av kolfiber. Där hängde jag tunga kassar på styret, dock var jag väldigt försiktig. Hängde dom i mitten av styret och höll händerna i mitten på styret. Kände mig alltid osäker när jag cyklade med tunga kassar.

Skrev till Canyon om kolfiber och hur hållbart det är.

Hmm kanske bättre att köpa 8an, som är i aluminium... Dock hade min förra Roadlite styre av kolfiber.
Spricker ett kolfiberstyre är det hyffsat så billigt och enkelt att byta. Spricker en kolfiberram så blir det mycket dyrare och jobbigare...
Acceptabel nackdel på en tävlingscykel där varje gram räknas, opraktiskt på en pendlingscykel.

Där hängde jag tunga kassar på styret. Kände mig alltid osäker när jag cyklade med tunga kassar.
En cykeltur med matkasse på styret som åker in i framhjulet riskerar att bli ens sista cykeltur...
En pakethållare, eller åtminstone stänkskärmar med fästen för panniers, kanske hade kunnat vara användbart ändå. 😅😉

Hebie Alumee Wingee 105.03 €

Bikezac 2.1 14,95 EUR (2 for 1) funkar bra som matkassar. Hopvikbara, så att de enkelt rymms i ramväska, ryggsäck m.m. Mjuk baksida, så funkar bättre på pakethållare än Hebie Alumee Wingee dock...

012561_7_cb327f35-44a5-4765-b2a5-d586d38a29ee_2048x2048.jpg

Senast ändrad:
Skrev till Canyon om kolfiber och hur hållbart det är. Hänga tunga kassar på styret och åka upp för trottoarer i hög fart och sånt.

"The Roadlite CF9 is built with high-quality carbon fibre designed for performance and durability. However, carbon fibre handlebars are not intended to bear significant hanging loads, such as two heavy grocery bags (6-10 kg on each side). This could put undue stress on the material, increasing the risk of damage over time. For carrying heavy loads, we’d recommend a dedicated rack or a frame-mounted solution instead.

Regarding curb impacts, carbon fibre is strong but designed primarily for optimized weight and stiffness rather than repeated high-impact shocks. Hitting a curb at high speed without lifting the front wheel could cause structural stress, especially over time. While the CF9 can handle normal urban riding, frequent curb jumps and hard impacts could accelerate wear or lead to severe damage."

Hmm kanske bättre att köpa 8an, som är i aluminium... Dock hade min förra Roadlite styre av kolfiber. Där hängde jag tunga kassar på styret, dock var jag väldigt försiktig. Hängde dom i mitten av styret och höll händerna i mitten på styret. Kände mig alltid osäker när jag cyklade med tunga kassar.
Köp en Standert-pendlare istället!

Borde inte vara nån problem. Jag gissar att du väger mer än 40 kg mindre är viktsgränsen av 110 kg. Det borde finns mycket marginal på styret.

En cykeltur med matkasse på styret som åker in i framhjulet riskerar att bli ens sista cykeltur...

Håller med.

Fastlåst i utrymme alla inte har tillgång är bättre än annat alternativ. Tyvärr stjäla cyklar ändå, men man får göra det man kan.
Måste man lämna cykeln, även fastlåst, bör man räkna med att den kan få fötter. Jag skulle inte lämna en dyr cykel i ett allmänt utrymme. Gäller såväl fastlåst som inte fastlåst.

Haha skulle precis köpa 8an men så tänkte jag... hmm jag kommer ju inte köra in i en trottoar i hög hastighet... jag kommer ju hoppa upp med framhjulet. Jag kommer köra väldigt försiktigt om jag har tunga kassar på styret...
Tog mina viktskivor för att simulera 9,6 kg (Min gamla cykel inkl lås och skärmar) och 12 kg (8an inkl lås och skärmar). Var ju en rejäl skillnad. Men jag antar viktskillnaden märks mest när jag byter riktning i hög hastighet. Accelerationen kan jag ju påverka genom att gå ner i vikt. (Väger runt 80 kg, har vägt 68 kg som minst) Dock var det liten skillnad mellan CF9 och 8. (10,8 kg vs 12 kg) Hehe så svårt att ta beslut. Har bestämt mig för att köpa i alla fall, antingen CF9 eller 8.

Skall köpa en ny dator också... kör jag 8an så får jag 6000:- över till att köpa bättre komponenter till den.

Jag köpte 6:an (med 2x11 delat) och byggde om den lite. Jag bytte de tunga hjulen som verkar finnas på alla mot ett par med fälgvikt på 410 g och lätta 35 mm slicks med TPU-slang. Utöver det bytte jag till en sadelstolpe i kolfiber (Canyon VCLS), kolfiberstyre, be(men tyngre) sadel mm. Jag har rejäla aluminiumskärmar och stabil pakethållare på. Med allt på cykeln hamnade den på 10,1 kg, men den stora skillnaden var hur rapp den känns vid igångdrag, tack vare hjulen, jämfört med standard.

Frågade varför Roadlite 8 2024 (8,5 kg) var så mycket lättare än Roadlite 8 2025 (11,14 kg).

"The increase in weight is mainly due to newer components used in the current Roadlite models, such as the frame and fork, tires and wheels, drivetrain, and brakes. These updates are designed to prioritise comfort, performance, and durability.
It’s not a single component that adds the extra weight, but rather a combination of modern features and upgrades that make the bike slightly heavier, while also potentially making it more versatile and comfortable for everyday use."

Jag antar att de gått mer åt pendlarhållet snarare än racerhållet. Synd... skulle köpt förra våren, varför blev inte min cykel stulen då??? ;) Men jag har bestämt mig nu... kör Roadlite 8. De har ju 30 dagars öppet köp. Upplever jag att vikten gör körupplevelsen mindre kul så kan jag alltid lämna tillbaka den och köpa en annan.

Hej hej! :) Nu är cykeln beställd. Roadlite 8 i svart färg. Min förra Roadlite var svart och klarade sig i 7 år utan att bli stulen. Tänker ändå att det hjälper, att svart är en mer anonym färg, man ser inte cykelns former lika lätt, den sticker inte ut som en vit gör. Sen var min Roadlite väldigt smutsig, tvättade den knappt, det kanske hjälpte också...haha.

Hur som helst, nu skall jag ha LiteLok X1 som jag låser fast den utanför jobbet. Detta i en grov balk som dessutom är bärande i en takkonstruktion, ingen balk man sågar sönder. Dessutom ser jag nästan min cykel från mitt kontor på andra våningen. Det är ett cykelställ med tak i vägen.

Ute på stan låser jag den med ett lättvikts ihopvikbart lås från ASUS. (500 g)

Hemma i cykelgaraget låser jag fast den med det ihopvikbara låset samt en grov kedja. https://www.kryptonitelock.com/en/products/product-information/current-key/999492.html som jag har sedan innan. Tar 2 min att ta sig igenom med vinkelslip. Alldeles för lite tid om det sker på natten. Men, men... Min förra Roadlite stod i cykelgaraget i 7 år med ett lättvikts bygellås.

Får hoppas att cykeln inte känns för tung när jag får den. Tänker att jag monterar ihop den och provcyklar runt kvarteret. Skulle den kännas för tråkig att cykla på kan jag alltid lämna tillbaka den.

Tack för all hjälp i tråden! :)

Hej hej! :) Nu är cykeln beställd. Roadlite 8 i svart färg. Min förra Roadlite var svart och klarade sig i 7 år utan att bli stulen. Tänker ändå att det hjälper, att svart är en mer anonym färg, man ser inte cykelns former lika lätt, den sticker inte ut som en vit gör. Sen var min Roadlite väldigt smutsig, tvättade den knappt, det kanske hjälpte också...haha.

Hur som helst, nu skall jag ha LiteLok X1 som jag låser fast den utanför jobbet. Detta i en grov balk som dessutom är bärande i en takkonstruktion, ingen balk man sågar sönder. Dessutom ser jag nästan min cykel från mitt kontor på andra våningen. Det är ett cykelställ med tak i vägen.

Ute på stan låser jag den med ett lättvikts ihopvikbart lås från ASUS. (500 g)

Hemma i cykelgaraget låser jag fast den med det ihopvikbara låset samt en grov kedja. https://www.kryptonitelock.com/en/products/product-information/current-key/999492.html som jag har sedan innan. Tar 2 min att ta sig igenom med vinkelslip. Alldeles för lite tid om det sker på natten. Men, men... Min förra Roadlite stod i cykelgaraget i 7 år med ett lättvikts bygellås.

Får hoppas att cykeln inte känns för tung när jag får den. Tänker att jag monterar ihop den och provcyklar runt kvarteret. Skulle den kännas för tråkig att cykla på kan jag alltid lämna tillbaka den.

Tack för all hjälp i tråden! :)
Du kan inte dra den slutsatsen. Det är för många variabler. Tjuvarna kanske hade andra cyklar att sno innan, inte rörde sig i området, det kanske var en medpendlare som sett och spanat in din coola cykel under flera år och sedan hamnade i missbruk och snodde den. Kollar man på pundarnas egna cyklar är det oftast svarta cyklar också, dom verkar tycka att det är en ball färg. Eller så är svarta cyklar bara mer vanliga. Vem vet.

Det är iallafall för många variabler och slump inblandat för att du skulle kunna räkna på att en vit cykel klarar sig X antal år mindre än den svarta.

Det skulle lika gärna kunna bli så att din svarta blir snodd samma dag nu. Jag tror inte att färgen kommer spela roll tyvärr.

Du kan inte dra den slutsatsen. Det är för många variabler. Tjuvarna kanske hade andra cyklar att sno innan, inte rörde sig i området, det kanske var en medpendlare som sett och spanat in din coola cykel under flera år och sedan hamnade i missbruk och snodde den. Kollar man på pundarnas egna cyklar är det oftast svarta cyklar också, dom verkar tycka att det är en ball färg. Eller så är svarta cyklar bara mer vanliga. Vem vet.

Det är iallafall för många variabler och slump inblandat för att du skulle kunna räkna på att en vit cykel klarar sig X antal år mindre än den svarta.

Det skulle lika gärna kunna bli så att din svarta blir snodd samma dag nu. Jag tror inte att färgen kommer spela roll tyvärr.
Jag hör vad du säger, men min erfarenhet säger mig att det kommer att gå. 7 år känns så lång tid. Men visst om chansen är 1 av 10 000 så kan det ändå hända första dagen. Jag känner mig trygg i alla fall.

Jag hör vad du säger, men min erfarenhet säger mig att det kommer att gå. 7 år känns så lång tid. Men visst om chansen är 1 av 10 000 så kan det ändå hända första dagen. Jag känner mig trygg i alla fall.
Oavsett så har du massa bra tips i tråden på hur du ska skydda den på bästa sätt nu. Grattis till nya cykeln och njut!

Ok, det var ju perfekt! Vilken historia! Knog trackern verkar ju vara prisvärd och bra! Inget abbonemang krävs. Bra om de slänger den i ett dike eller i skogen. Dumt om de bär den in i ett garage eller liknande, då får man ta dit polisen. Vill helst inte ha med tjuvar att göra, i fall de är grovt kriminella... Skall köpa en sådan i alla fall!

Ok, det var ju perfekt! Vilken historia! Knog trackern verkar ju vara prisvärd och bra! Inget abbonemang krävs. Bra om de slänger den i ett dike eller i skogen. Dumt om de bär den in i ett garage eller liknande, då får man ta dit polisen. Vill helst inte ha med tjuvar att göra, i fall de är grovt kriminella... Skall köpa en sådan i alla fall!
Tips: Det finns trackers du kan gömma inuti cykeln också! Har själv inte behövt använda det då jag aldrig lämnar cykeln ens för att gå in i en butik lite snabbt, men tror det ska funka bra.

Ja mycket prisvärt för mig iaf, men det hänger ju på att det finns folk med iphones i närheten, eller att rörelselarmet är avskräckande, vilket det nog är om man aktiverar det.

Cykel inköpt och provkörd. Tyvärr är det inte riktigt samma känsla som min förra. Märks att den är 2,6 kg tyngre. (8,5 kg vs 11,1 kg) Men den är ändå kul att cykla på. Har kört på en Biltema-cykel sen cykeln blev snodd i somras. Denna var ju en rejäl uppgradering av den.

Funderar på att köpa kolfiberhjul som @roller, då kan jag få ner vikten runt 1,3 kg. Men frågan är hur hållbara kolfiberhjul är för pendling? Kör man på en trottoar eller potthål i hög hastighet så kanske de knäcks? Sen ligger väl ett par lätta kolfiberhjul på 10 000 kr? Eller vad säger ni om det? Skulle det vara en bra investering?

Cykel inköpt och provkörd. Tyvärr är det inte riktigt samma känsla som min förra. Märks att den är 2,6 kg tyngre. (8,5 kg vs 11,1 kg) Men den är ändå kul att cykla på. Har kört på en Biltema-cykel sen cykeln blev snodd i somras. Denna var ju en rejäl uppgradering av den.

Funderar på att köpa kolfiberhjul som @roller, då kan jag få ner vikten runt 1,3 kg. Men frågan är hur hållbara kolfiberhjul är för pendling? Kör man på en trottoar eller potthål i hög hastighet så kanske de knäcks? Sen ligger väl ett par lätta kolfiberhjul på 10 000 kr? Eller vad säger ni om det? Skulle det vara en bra investering?
Det är inga kolfiberhjul jag köpte. Det var Mavis Ksyrium S:
Hjulen kostade då 3000 kr. Med 35 mm Panaracer Gravelking Slick och 36 grams tubolito TPU-slangar tycker jag att jag får en tillräckligt rapp cykel. Efter modifieringar hamnade cykelvikten på under 9 kg inklusive stora plattformspedaler, men utan skärmar och pakethållare. Då är det 2x11 Shimano 105 på den.

Tillbaka
Topp