Köpa prisvärd men billig cykel til dottern

acarlsson

Ny medlem
Dottern fyller 9 om en månad, och vi har tittat på lite olika varianter. Vi har satt en gräns på 3.000,- vilket kanske är snålt, men vi har ingen möjlighet att lägga mer pengar i nuläget tyvärr.

Det finns ju dock gott om billiga cyklar, men man vill ju samtidigt att det ska vara så bra som möjligt för de pengarna. Men det kanske inte är nån skillnad när man är i den prisklassen....?

Så min fråga är helt enkelt om någon har några tankar om följande alternativ, eller kanske kan rekommendera ett bättre alternativ än dessa?

2.689,-: http://www.cykelkraft.se/superior-modo-xc-24-gloss-magenta-orange-white
1.499,-: https://www.decathlon.se/mtb-24-rockrider-ltd--id_8392197.html
1.399,-: https://www.decathlon.se/mtb-24-rockrider-300-id_8309450.html

Tack på förhand!

Kanon att dottern ska få cykel!

Den billigare från Dec skulle jag iaf undvika. Stel hoj är lite tråkigt när man är 9.

Så jag hade besökt båda ställena och ta med dottern. Den hon gillar bäst tar ni.

Jag hade iaf siktat på den lättaste?

Det är rejäl skillnad, även om poletten börjar trilla ned hos stortillverkarna nu är många av ”varuhusmärkena” fortfarande kvar i forntiden.

Jag lägger min röst mot fjädergaffel. Det är onödig vikt för i den prisklassen är gaffeln ändå jättedålig funktionellt.

Tyvärr har jag gjort uppehåll i tittandet på barncyklar, barnen sitter tryggt på 20” och 26” men i år är det faktiskt dags för 24” för minstingen.

White (XXL Sport och Vildmark) hade en jättefin helstel barn-mtb med 24”, singelklinga fram och hydrauliska skivbromsar men jag hittar den inte på hemsidan.

Kan tillägga en viktig detalj, hur hon ska cykla; Det blir mestadels asfalt/stadscykling men vi har pratat om att åka ut hela familjen på lite skogsstigar, men inte ren offtrack.

Så en kombo urban/MTB är målet.

Kristoffer R sa:
Det är rejäl skillnad, även om poletten börjar trilla ned hos stortillverkarna nu är många av ”varuhusmärkena” fortfarande kvar i forntiden.

Jag lägger min röst mot fjädergaffel. Det är onödig vikt för i den prisklassen är gaffeln ändå jättedålig funktionellt.

Tyvärr har jag gjort uppehåll i tittandet på barncyklar, barnen sitter tryggt på 20” och 26” men i år är det faktiskt dags för 24” för minstingen.

White (XXL Sport och Vildmark) hade en jättefin helstel barn-mtb med 24”, singelklinga fram och hydrauliska skivbromsar men jag hittar den inte på hemsidan.

Den här: http://whitebikes.se/cyklar/xc-240-lite-jr/

Verkar inte finnas tillgänglig just nu, men när den dyker upp till våren borde den gå att få för 3150kr inkl frakt med rabattkoden Nykund10. Passar man på under vänners vänner-dagarna så hamnar priset under 3000 (ibland har det gått att kombinera rabatter och då blir det ca 2500kr inkl frakt).

Min erfarenhet efter ett antal islabikes och ett par andra märken är att islabikes och frogbikes behåller värdet otroligt bra, utöver att vara väldigt bra cyklar. Även om de blir dyrare i inköp så blir de billigare i längden eftersom man får ut mer än halva inköpspriset för dem även efter några år.

En frog 20" är en tusing dyrare än du tänkt dig, plus ett par hundra för skärmar och lås. Jag sålde min, ink skärmar, ex lås, för 2500 efter två år.

Tack igen för alla tips! Det finns sjukt många fler alternativ än vad som är hälsosamt....

Frakten från Evans landar på 444,- så då går vi tyvärr ite för mycket utanför budget.
Och Vitusen hade jag själv valt, om inte kvinnorna i familjen hade haft något att säga till om ("fel färg, fel ram")...

Men, inget är bestämt än, jag återkommer!

Stort tack så länge!

Jag köpte en begagnad Crescent och renoverade (sadel, handtag, kedja, broms, lysen, litet färg, vad jag minns). Blev billigt (2-2,5) och iaf min dotter verkade uppskatta ansträngningen.

Skulle säga som så mågs andra. Köp en så lätt som möjligt.
Tunga cyklar är tråkiga och 14kg är jäkligt mycket med en kroppsvikt på runt 25 kilo.
Nu är det inte så lätt att hitta lättare och speciellt inte med budgeten.

Ser att Vitus redan ratats men tänkte ändå slå ett slag för de. Jag tittade runt på XXL, Decathlon och andra efter en bra, enkel, billig barncykel och Vitusen var det enda valet om man ville inte hoppa upp ett steg i pris och köpa en Isla eller Frog. De flesta andra i prisspännet är rena bojsänken jämförde med Vitusen. Som tur var tyckte min son om färgen också.

Vitusen ser ut att vara bra för pengen.

Lägg på en slant för färgade handtag, sätt på lite stripes runt lämpliga rör (kolla på Hoy) och färgade pedaler så ser den betydligt mer ball ut.

Kristoffer R sa:
Vitusen ser ut att vara bra för pengen.

Lägg på en slant för färgade handtag, sätt på lite stripes runt lämpliga rör (kolla på Hoy) och färgade pedaler så ser den betydligt mer ball ut.

Dottern fick en Vitus 20” i höstas. Lite roligare färg med gult, faktiskt lite metallic i lacken så den syns fint.
Premiärturen gick fint, lite för stor för hennes 115cm men det går fint.
Har även filmsnutt men vet inte hur man bäddar in från iPad. (Kan man länka till Dropbox?)
CA391FF3-AC37-466A-83AB-448295E42171.jpeg

Blev överraskad av byggkvalite’n, följde med ett multiverktyg, en konnyckel och en liten burk med bättringslack.
Innan hade hon en 16” Scott Contessa som vägde mer...

Om man läser recensionerna av vitusen verkar det som att många tycker att "vanlig" tumväxel är lättare för barn än gripshift. Kan det vara så? Jag trodde nästan tvärtom, men vi har ju inte kommit till växlar än här...

kontorsråttan sa:
Om man läser recensionerna av vitusen verkar det som att många tycker att "vanlig" tumväxel är lättare för barn än gripshift. Kan det vara så? Jag trodde nästan tvärtom, men vi har ju inte kommit till växlar än här...

När jag köpte Vitus kollade jag runt på flera cyklar. Jag blandade ihop dem och trodde det var gripshift på den jag beställt så jag blev först besviken när den kom med vanlig växel.
Men hon fixade växla efter bara några sekunder, både uppåt och neråt och jag har aldrig ångrat det sedan.
För mindre barn är det nog kanske inte helt lätt att fixa vrida runt hela handen för att växla?

Cinder2i40 sa:
Blev det någon cykel till dottern?

Ja, förlåt för dålig återkoppling! Dotterns födelsedag är idag faktiskt, så frågan passar ju bra.

Eftersom kvinnorna alltid bestämmer i slutändan så blev det form före funktion och därmed Superiorn från Cykelkraft. (http://www.cykelkraft.se/superior-modo-xc-24-gloss-magenta-orange-white)

Den verkar helt okej, men det märker vi väl först på riktigt om ett halvår eller så... :P

Tack för alla tips i alla fall! ?

acarlsson sa:
Cinder2i40 sa:
Blev det någon cykel till dottern?

Ja, förlåt för dålig återkoppling! Dotterns födelsedag är idag faktiskt, så frågan passar ju bra.

Eftersom kvinnorna alltid bestämmer i slutändan så blev det form före funktion och därmed Superiorn från Cykelkraft. (http://www.cykelkraft.se/superior-modo-xc-24-gloss-magenta-orange-white)

Den verkar helt okej, men det märker vi väl först på riktigt om ett halvår eller så... :P

Tack för alla tips i alla fall! ?

så hur va cykeln? tänkte köpa en till min dotter med

Tillbaka
Topp