Köpa racer på nätet (canyon), storlek?

nasso

Aktiv medlem
Går och är sugen på första racern. Har kört mtb i ett par år nu. Vill kunna köra fort på landsväg också. :) Ett kör blir förmodligen till våren.

Jag har cykelmagneten alldeles runt knuten, så har tittat lite där. Jag har även tittar på canyons cyklar. Hos canyon tycker jag att endurance al 6.0 ser bra ut. Har tittat på wilier-cyklar också. Det är mycket kolfiber... mycket högre priser...

Det jag oroar mig mest över är storleken. Service vill jag göra själv.

Jag har aldrig cyklat racer tidigare. Jag har fått uppfattningen om att det är noggrannare att storleken är perfekt på en racer än på en mtb. Min första mtb köpte jag på "postorder" och har tittat på att köpa en heldämpad cykel med, den kommer förmodligen också att köpas via postorder.

Så, är det värt de extra tusenlapparna att få hjälp med storleken? Är canyons "storleksguide" tillräckligt tillförlitlig? Spelar det någon roll för en glad motionär vars ambition ungefär är i nivå med "hade varit kul att cykla lite racer och kanske köra vätternrundan någon gång".

När du fått hem Canyonen har du ju trettio dgr på dig att bestämma dig för storleken. Jag har själv beställt en Canyonracer som jag skickat tillbaka och bytt mot en mindre storlek, inga problem alls.

För att citera canyon så "Är du inte helt nöjd kan du inom 30 dagar skicka tillbaka alla oanvända artiklar till oss". Så kan väl knappast så att jag kan provcykla den några mil och skicka tillbaka den.

Jag vet inte om jag är kapabel till att avgöra om en cykel är för stor eller lite, om jag borde har lite kortare/längre styrstam eller liknande. Eller är det "inte så himla noga"? Jag har som sagt aldrig suttit på en racer, jag har ingen aning om hur det ska kännas eller exakt vilken sittställning man bör ha på cykeln.

En möjlighet är ju att göra en bikefit, har du till våren på dig hinner du ju reda ut det.

En annan att försöka hyra eller låna cyklar för att få en känsla för storlek.

Jag tycker det är mer känsligt med storlek eftersom man sitter statiskt. Mtb har jag kört på allt från M till XXL och visst suger det kraft med för liten cykel men det går ju, man rör sig så mycket på cykeln.

Racern i min RR är 58 (motsvarande geo Canyon mellan L/XL kanske) och jag bör ha 62 eller 64 och det kändes i ryggen i slutet av en kort runda på tre mil trots många stopp. Kunde iofs ha vänt styrstammen. Men det är ju få som skulle rekommendera racer två storlekar fel.

Tillbaka
Topp