Köpa racer

Jespeer

Aktiv medlem
Köpa racer
Har funderat ett tag på att köpa en racer som komplement till DHn och HTn. Har tänkt mig en billig cykel som är värd pengarna. Är beredd att lägga ut max 7500:-.

Har kollat på en sån här http://www.bianchi.com/Global/Bikes/Bikes_Detail.aspx?ProductIDMaster=59439 som jag kan få köpa för 6399:- i butik lokalt. (Vet att Sora är den bästa utrustningen man kan ha).

Tanken just nu är att köpa en den och köra slut på den (vilket kommer dröja flera år).

Är det någon som har synpunkter/erfarenhet av den?

Sen så är det ju det här med skor och pedaler... Någon som har bra tips på billiga skor och pedaler?

Senast ändrad:
Köpa racer
Min fråga är egentligen, vad kommer jag märka för skillnad om jag köper någon annan är bianchin, t.ex. de som står nämnda ovanför från xxl?

Köpa racer
Hoppsan... blev visst lite konstigt i förra inlägget

Focus Variado 2.0 för 5999.

Rättning, det fanns 4 stycken L i butiken i Kungens Kurva vid stängning igår

Köpa racer
lekis skrev:
-------------------------------------------------------
> Har du nära till någon XXL butik så kolla deras
> Focusar som dom sålt till otroligt bra pris.
> 105 utrustade till ett pris av 6000kr. Risken är
> väl att dom är slutsålda dock.
> Verkar finnas i webshopen i strl L
>
> http://www.xxl.se/cykel/cyklar/landsvag/variado-2-
> 0-cp-landsvagscykel-12-1079165

Satt och skojsurfade igårkväll. Såg också XXLs Focuserbjudande. Verkar prisvärt. Tänk att du ändå hoppar upp till 105 istället för SORA åtminstone då det gäller växelkomp. (om jag nu minns rätt).

Längtar efter att XXL skall öppna i Malmö. De verkar ha en del schyssta erbjudanden ibland.

Köpa racer
Sora har lite konstig placering av nedväxlingsknappen. Den går inte att nå med tummen med händerna nere i bocken.

Själv skulle jag nog stört mig rätt mycket på det...

Köpa racer
Så kort sagt är det mest reglagen som skiljer sig? Då jag känt på cykeln vet jag precis vad du menar. Men det ska nog inte få styra mitt val. När jag testat racer tidigare i sommar har jag ändå bara växlat när jag haft händerna ovanpå (om jag inte minns fel), tiagra i detta fall. Huvudsaken är att jag inte kommer tycka att växlarna är urkassa. Kör X7 som skulle behöva mycket kärlek på DHn och original deore på HTn som jag inte har något emot.

När det gäller skor då, läste på någon sida att shimanos skor är något små i storleken. Hur bra stämmer det? För att ha något välkänt att jämföra med så kan jag säga att jag har stl 42 på mina joggingskor, asics gt-2170.

Vilka av dessa är bäst (mest prisvärda) tror ni?
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55383
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55384 (wide fit)
http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=69969

Köpa racer
Jag köpte mig en variado 1.0 för typ 12 med pedaler och frakt hem från ewalds. Känns bra :) snabb som attans och vårdar den ömt som min första racer någonsin. Ultegra kändes nästan givet då jag vill ha bra känsla och vad jag har förstått ska där vara lite skillnad i just det. Mest gällande reglagen iofs. Men har inte provat något annat.

Köpa racer
Variadon på XXL är verkligen ett klipp, finns inget jag har sett reats som ens kommer i närheten av spec för pengarna faktiskt. De var slut i webshoppen för några dagar sen så jag trodde inte ens erbjudandet skulle komma tillbaka. Köp! (om storleken passar)

Vad gäller tumknappar så kör jag 2300 reglage på min dagistraktor, de har likt Sora tumknappar. Det funkar helt OK för det mesta, men emellanåt "fastnar" de lite grann framförallt framväxeln. En del tycker det är svårt att nå knapparna, men det tycker inte jag - så har jag stora händer också.

Köpa racer
Jag kör lite av varje på mina hojar, och byter pedaler lite beroende på vad jag ska göra.

Skulle jag ha ett par pedaler till räsern och aldrig byta så skulle de bli mina räserpedaler, de är oslagbara i känsla och komfort över lite längre eller snabbare distanser.

Köpa racer
Till vanliga spd-pedaler är det betydligt enklare att hitta skor som fungerar bra att gå i. Vet man med sig att man kommer springa i trappor med skorna, bära cykeln genom lite skog, eller bara vill ha möjligheten att gå längre sträckor vid behov är spd ett bättre val, sitter man bara o trampar på cykeln så kan man nog satsa på lvgpedaler och skor.

Köpa racer
Univegan har ju trippelvevparti, bara för det skulle jag skippa den. Dessutom står det inget om vad den har för växlar. Att den har 105-bakväxel säger inte så mycket egentligen.

Köpa racer
Finnen skrev:
> Univegan har ju trippelvevparti, bara för det
> skulle jag skippa den. Dessutom står det inget om
> vad den har för växlar. Att den har
> 105-bakväxel säger inte så mycket egentligen.

Nä precis. Att det enda man skriver i specen är att bakväxeln är 105 är lite suspekt. Fast å andra sidan såg det ut på bilden som att även STI-handtagen och framväxeln är 105.

Oavsett så går den ju bort pga trippelvevparti... ;-)

Köpa racer
Univegan är en bergscykel. Bra om typ bor i alperna eller motsvarande.

Körde med sora ett tag och tyckte inte om det. Skaffade 105 och det är mycket bättre.

Köpa racer
Jag var förbi xxl i sisjön i lördags och de hade några variado 2.0 i L och XL kvar motsvarar 56 och 58. Tyvärr har jag inte 6000 över annars hade jag gått hem med en även om den hade varit i minsta laget. :)

Köpa racer
Nu är det en lokal cykelhandlare som jag känner och han känner mig, så jag litar på honom. Vad är det föresten för fel på trippelvevparti? Några gram tyngre eller? Och vad utmärker en bergscykel?

Köpa racer
Jespeer skrev:
> Vad är det föresten för fel på trippelvevparti?

Det är ett gravt stilbrott.

Man kan _möjligen_ tillåta sig trippelvevparti på hyrcyklar i Alperna, men inte här hemma. I så fall kan man även lämna kvar plastskivan som ska skydda bakväxeln från att gå in i ekrarna. Eller ha orangea hjulreflexer. :-)

Köpa racer
DT skrev:
> Jespeer skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vad är det föresten för fel på
> trippelvevparti?
>
> Det är ett gravt stilbrott.
>
> Man kan _möjligen_ tillåta sig trippelvevparti
> på hyrcyklar i Alperna, men inte här hemma. I
> så fall kan man även lämna kvar plastskivan som
> ska skydda bakväxeln från att gå in i ekrarna.
> Eller ha orangea hjulreflexer. :-)

Men hallå, han säger att han ska köpa racer som komplement, inte bli fullfjädrad memil.

Jespeeer: Jag tycker det ser rätt prisvärt ut med DT-hjul och 105 (om det är mestadels 105 på den) och om det dessutom är från en LBS som du litar på så tycker jag det låter bra. Vevpartier kan man byta om man tröttnar på att bli mobbad av de bokstavstroende.

Senast ändrad:
Köpa racer
Arsozath skrev:
> Det blir väl främst att du kommer dra omkring
> med några extrakilon som du inte har nytta av.
> Kan du leva med det är det ju inga problem.

Lillklinga av wolfram/uran eller? ;)

Tillbaka
Topp