Köpa racer?

cmadius

Ny medlem
Köpa racer?
Funderar på att köpa en racer. Känns som det kan vara bra att ha som komplement till MTBn.
Tänkte att jag lite lätt (en dag i veckan) skulle börja pendla till jobbet vilket blir ca 5 mil (ToR).
Har nyligen köpt en Scott Scale 40 vilket gör att budgeten är minimal dessutom har jag riktig dålig koll på racrar, senast var en Crescent anno -83.

Målet är att få en OK racer till så lågt pris som möjligt.
Har snacakt med den lokale handlaren och fått några alternativ som jag gärna sklulle vilja få lite input om.

1. Bianchi Via Nirone (-06), Camp Xenon, 5995:-
2. Bianchi Via Nirone, Sora, 5995:- (tror jag)
3. Scott Speedster 60 (-06), Shimano / 2200?, 5995:-
4. Crescent 600 (nått), Sora, 6395:-

Samtliga skall ha carbon gaffel fram.

Är sugen på 1:an eller 3:an vilket egentligen bara är baserat på "looks".

Tar tacksamt emot alla kommentarer.

//cmadius

Köpa racer?
Alla dessa har ju ganska budget utrustning Xenon/Sora är ju inte top notch direkt, så börjar du cykla mycket kommer du säkert väldigt snart uppskatta lite bättre grejer på cykeln :)

Men att starta med så funkar de nog bra, sen efter nåt/några år när/om du tycker att cykla är grymt kul kan du byta upp dig till en helt ny cykel bättre specad och sälja denna då den fortfarande är i ok skick (om du sköter den) och säkert funkar för nån runt vättern några år till, eller pendla med till jobbet, bygga ss eller liknande.

Själv skulle jag köpa 1:an, jag kör och föredrar campa framför shimano för utseende och funktion.
Men de är som sagt min egen åsikt, prova gärna båda och välj efter det.

Köpa racer?
1an har jag haft innan. Inte rolig på något sätt, speciellt inte då jag inte gillade compact-vevparti som satt på min.

Sora skulle jag inte välja oavsett cykel, då är Xenon mycket bättre tycker jag.

Vill du lägga lite mer finns det många fina tyska alternativ som kan vara riktigt fina. Eller ha tur och köpa utställningsex som jag gjorde. (:

Köpa racer?
Det är ju lite så jag resonerat. Köpa lite enklare grejer från början och blir det sen LVG för hela slanten så får man byta upp sig (även om jag nu tror att XC mer är min grej). Kalla det instegsracer ;o)

Är 6000:- bra pris för dessa varianter eller är det typ standard?
Har surfat lite efter 06:or på nätet men utan större resultat.

Köpa racer?
Den översta kostade 9000kr förra året vad ja vet så den är det bra pris på iaf. 2an är väl inte så sänkt men. Mer vet ja inte.

Lite mer menade jag 8000kr för cykel och frakt ungefär så inga jättesummor jag tänkte på.

Köpa racer?
Om du bara kommer att använda racern till pendling är dina alternativ ok. Om du däremot tror att du kommer att använda cykeln till ett och annat träningspass så skulle jag rekomendera någonting med bättre hjul och ett minimum är då Shimano Tiagra som komponenter.

Köp inte heller på utseendet, köp den cykeln som du sitter bäst på. På en racer är sittställningen viktigare än på din MTB för du kommer att vara i samma possition 90% av tiden du cyklar. På mtb blir det mer varierat då du ställer dig upp mer ofta.

Köpa racer?
cerro: Då jag inte är van vid racer och har låg kunskapsnivå vill jag nog använda min lokala handlare för att kunna testa, fråga, serva, mm... Annars är tyskcyklarna väldigt intressanta men jag fegar nog på näthandel.

Rock på jobbet: Meningen är väl lite kombo, pendling-träning (nått pass då och då). Men tyngdpunkt på mtb, tiden räcker ju inte till.

Tillbaka
Topp