Köpa racercykel - vad ska man tänka på ?

danne79

Medlem
Jag har aldrig cyklat så mycket men köpte en 40 år gammal racet cykel och började cykla till/från jobbet. Nu är jag såld. Det är praktiskt, man bränner fett, mentalt tillfredsställande ...

Nu till saken. Jag funderar på att börja med sporten på riktigt nästa år. Så jag behöver köpa en ny eller lite mer ny racet cykel. Vad ska man tänka på , märke, pris klass, seriös butik ( online el fysisk )?

Har förstått att det finns olika typer av racer cyklar också, hur ska man välja där ?

Det är en djungel för någon som är helt ny.

Tack på förhand om ni har tips.

Jag funderar på att börja med sporten på riktigt nästa år. Så jag behöver köpa en ny eller lite mer ny racet cykel. Vad ska man tänka på , märke, pris klass, seriös butik ( online el fysisk )?
Vad menar du med "börja med sporten på riktigt "?
Betyder det att du planerar att tävla? Då behöver du en tävlingslicens och det får du genom en cykelklubb.
Så varför inte kontakta din lokala cykelklubb? Du hittar mer info hos Svenska Cykelförbundet.

"Nästa år" låter som gott om tid att fundera igenom valet. Åk runt till cykelbutiker och känn och kläm och bilda dig en uppfattning om vad du gillar.

Det sägs ofta att man ändå alltid köper fel cykel i början så det är inte så noga egentligen. Jag har själv flera gånger köpt den ultimata cykeln, men ändå köpt ny därefter eftersom något annat visat sig bara optimalt. Och sen börjar det om..

När det gäller racer hade jag köpt något med minst Shimano 105-komponenter (Tiagra är också helt okej egentligen), antagligen skivbromsar, och något som såg/kändes roligt att titta på. Bra/lätta hjul är bättre än lätt ram, och bra däck gör väldigt stor skillnad både i rull och känsla på cykeln till ett ganska lågt pris (välinvesterade kronor).

Lycka till!

Tänk på att de tre viktigaste kriterierna när du kollar på ny cykel är: storlek, storlek och storlek. Alltså: får du allt rätt men storleken fel, så är det ett skitköp. Får du storleken rätt men massa andra komponenter fel (vikt, pris, märke, färg, material osv) så är det ändå ett bra köp som kommer tjäna dig i många mil.

Hur får man då rätt på storleken? Tja, antingen så kan man göra en bike fit, vilket i sammanhanget av nycykelpriser nuförtiden är rätt så låg kostnad, eller så kan man gå till en cykelbutik och få hjälp. Är det en bra butik så hjälper de dig och du kommer därifrån med en hoj som passar dig väl. Har du otur prackar de på dig en cykel som har fel strl bara för att de vill bli av med en cykel de råkar ha på lager. Alt tre är att mäta upp sig själv och gå på ”tabell-storlek”; det finns såklart tumregler för storlek beroende på mått.

YMMV, men jag rekommenderar bike fit på ett välrenommerat ställe om du känner att du kommer lägga pengar på en ny hoj. Tänker du dig kolla efter beg kan du antingen köra en bike fit eller mäta själv och kolla tumregler.

Vad menar du med "börja med sporten på riktigt "?
Betyder det att du planerar att tävla? Då behöver du en tävlingslicens och det får du genom en cykelklubb.
Så varför inte kontakta din lokala cykelklubb? Du hittar mer info hos Svenska Cykelförbundet.
Menar börja träna som en motionsform och inte bara pendla till och från jobbet. Så menar jag. Tävla känns väldigt långt fram.

"Nästa år" låter som gott om tid att fundera igenom valet. Åk runt till cykelbutiker och känn och kläm och bilda dig en uppfattning om vad du gillar.

Det sägs ofta att man ändå alltid köper fel cykel i början så det är inte så noga egentligen. Jag har själv flera gånger köpt den ultimata cykeln, men ändå köpt ny därefter eftersom något annat visat sig bara optimalt. Och sen börjar det om..

När det gäller racer hade jag köpt något med minst Shimano 105-komponenter (Tiagra är också helt okej egentligen), antagligen skivbromsar, och något som såg/kändes roligt att titta på. Bra/lätta hjul är bättre än lätt ram, och bra däck gör väldigt stor skillnad både i rull och känsla på cykeln till ett ganska lågt pris (välinvesterade kronor).

Lycka till!
Tack

Fortsätt på den du har tills du märker på vilka punkter du skulle kunna förbättra upplevelsen (t.ex. komfort, lämplighet för dåliga vägar, underhåll…). Om du har möjlighet testa också andras cyklar under tiden.

Du blir snabbare och kommer längre genom att träna, bara marginellt genom att byta cykel.

Tänk på att de tre viktigaste kriterierna när du kollar på ny cykel är: storlek, storlek och storlek. Alltså: får du allt rätt men storleken fel, så är det ett skitköp. Får du storleken rätt men massa andra komponenter fel (vikt, pris, märke, färg, material osv) så är det ändå ett bra köp som kommer tjäna dig i många mil.

Hur får man då rätt på storleken? Tja, antingen så kan man göra en bike fit, vilket i sammanhanget av nycykelpriser nuförtiden är rätt så låg kostnad, eller så kan man gå till en cykelbutik och få hjälp. Är det en bra butik så hjälper de dig och du kommer därifrån med en hoj som passar dig väl. Har du otur prackar de på dig en cykel som har fel strl bara för att de vill bli av med en cykel de råkar ha på lager. Alt tre är att mäta upp sig själv och gå på ”tabell-storlek”; det finns såklart tumregler för storlek beroende på mått.

YMMV, men jag rekommenderar bike fit på ett välrenommerat ställe om du känner att du kommer lägga pengar på en ny hoj. Tänker du dig kolla efter beg kan du antingen köra en bike fit eller mäta själv och kolla tumregler.
Det var bra tips , tack.

Hur kommer du använda cykeln? Blir det enbart asfalt eller en blandning av asfalt och grusvägar? Blir det intensiva pass eller lugna och långa pass? Blir det enbart landsväg eller även gator/cykelbanor? Blir det enbart finväder eller året runt?
Om du väljer alternativ två på flera av frågorna tycker jag att du ska fundera på en gravel. Graveln har ofta lite bekvämare sittställning, tar bredare däck och får plats med skärmar.

Jag menar att genom att läsa på om ”bikefit” och kolla geo-tabeller hos tillverkare så ska du kunna hamna tillräckligt nära för en första cykel. Att betala för bikefit hade jag gjort när jag köper drömcykeln (alltså din nästa cykel ;-) ). Att bedöma skicka på begagnade prylar behöver inte heller vara omöjligt, och om du köper lagom billigt blir du inte ruinerad om du måste byta en kassett ändå.

Kolfiber, skivbroms, elektriska växlar? Absolut, om du har fet budget. Men att börja med alu, fälgbroms och Tiagra/105-nivå ger en cykel som räcker mycket långt! 8-15k borde vara en rimlig nivå för att hitta en ny insteg, eller begagnad ”värsting”. Ska du köpa på butik måste du ha lite referenser på butiken, bara för att man säljer cyklar behöver det inte alls betyda att man kan något om cyklar.

Du ska ha en racer. Låt bli CX, gravel och allroad. Använd din gamla cykel till det (40 år gamla racers kan funka riktigt bra till sånt med rätt däck).

Lycka till!

Du ska ha en racer. Låt bli CX, gravel och allroad. Använd din gamla cykel till det (40 år gamla racers kan funka riktigt bra till sånt med rätt däck).

Lycka till!
En 40 år gammal racer rymmer troligen inte lite bredare däck eller skärmar. Därmed är den inte skön om vägarna blir lite sämre eller som året-runt-cykel. Jag vill hävda att en gravel är nästan lika bra som en racer på landsväg om cyklarna är på samma kvalitetsnivå och har liknande däck. Jag har en racer och en gravel och det är ingen större skillnad.

En 40 år gammal racer rymmer troligen inte lite bredare däck eller skärmar. Därmed är den inte skön om vägarna blir lite sämre eller som året-runt-cykel. Jag vill hävda att en gravel är nästan lika bra som en racer på landsväg om cyklarna är på samma kvalitetsnivå och har liknande däck. Jag har en racer och en gravel och det är ingen större skillnad.
Jag har racer, randoracer och "pendlarcross". Visst tusan är det skillnad! Racern är ystrare och roligare speciellt när man cyklar med andra och det går lite fortare!

Fortsätt på den du har tills du märker på vilka punkter du skulle kunna förbättra upplevelsen (t.ex. komfort, lämplighet för dåliga vägar, underhåll…). Om du har möjlighet testa också andras cyklar under tiden.

Du blir snabbare och kommer längre genom att träna, bara marginellt genom att byta cykel.
Sant ..

Hur kommer du använda cykeln? Blir det enbart asfalt eller en blandning av asfalt och grusvägar? Blir det intensiva pass eller lugna och långa pass? Blir det enbart landsväg eller även gator/cykelbanor? Blir det enbart finväder eller året runt?
Om du väljer alternativ två på flera av frågorna tycker jag att du ska fundera på en gravel. Graveln har ofta lite bekvämare sittställning, tar bredare däck och får plats med skärmar.
Det är det jag också funderat på. Förstått att det finns gravel och även CX sedan dessutom komfort racet och allround racet... Dessutom triathlon racer ( men det är ju absolut inte aktuellt...) Men nu förstår... En riktig djungel ..

Men mestadels asfalt men det klart grusväg då och då vore inte fel... att ha valet menar jag. .

Jag menar att genom att läsa på om ”bikefit” och kolla geo-tabeller hos tillverkare så ska du kunna hamna tillräckligt nära för en första cykel. Att betala för bikefit hade jag gjort när jag köper drömcykeln (alltså din nästa cykel ;-) ). Att bedöma skicka på begagnade prylar behöver inte heller vara omöjligt, och om du köper lagom billigt blir du inte ruinerad om du måste byta en kassett ändå.

Kolfiber, skivbroms, elektriska växlar? Absolut, om du har fet budget. Men att börja med alu, fälgbroms och Tiagra/105-nivå ger en cykel som räcker mycket långt! 8-15k borde vara en rimlig nivå för att hitta en ny insteg, eller begagnad ”värsting”. Ska du köpa på butik måste du ha lite referenser på butiken, bara för att man säljer cyklar behöver det inte alls betyda att man kan något om cyklar.

Lycka till!
Det kanske är enklast. En vanlig racer. Sedan köra grusvägar / vinter pendling med en hybrid el MTB.

Tänker jag fel då?

Vad är skillnaden mellan komfort racer och allround ?

Det kanske är enklast. En vanlig racer. Sedan köra grusvägar / vinter pendling med en hybrid el MTB.

Tänker jag fel då?

En ren vanlig racer är en kul cykel. Så länge alkt är friskt spelar inte åldern så stor roll om det inte är en cykel som bara tar 23mm däck. Det är inte kul idag. Men tar den 25mm däck och på med bra däck, olja kedjan, justera växlarna och ut och njut! Racercyklar ÄR roliga att cykla på!

För slask kan man ha något annat, inte säkert att det är billigare ens dock. Jag har en cross/pendlare med bockstyre som jag har använt väldigt mycket, ingen supercykel, men med bra skärmar, skivbromsar och lite tåligare däck duger den till mycket. Men den är ingen racer...

En ren vanlig racer är en kul cykel. Så länge alkt är friskt spelar inte åldern så stor roll om det inte är en cykel som bara tar 23mm däck. Det är inte kul idag. Men tar den 25mm däck och på med bra däck, olja kedjan, justera växlarna och ut och njut! Racercyklar ÄR roliga att cykla på!

Ett kategoriskt och felaktigt påstående. En cykel med 23 mm däck är precis lika rolig idag som tidigare. Roligast är den när den används till vad den är lämplig för, dvs bra eller åtminstone hyfsat bra asfalt. Däremot så är det stor skillnad på olika cyklar, på vissa känner man alla ojämnheter medans andra sväljer väldigt mycket. Min bedömning är att ram och gaffel har större betydelse än 23 vs 25 mm däck.

Vill man cykla på dålig asfalt är bredare däck att föredra.

Om inte vädret såg så instabilt ut nu så hade jag stuckit ut på en minst 7-mila runda med min racer med "ocyklingsbara" 23 mm däck. Jag har jättekul på den så länge asfalten inte är för dålig, trots att jag har cyklat racers med bredare däck.

Det är det jag också funderat på. Förstått att det finns gravel och även CX sedan dessutom komfort racet och allround racet... Dessutom triathlon racer ( men det är ju absolut inte aktuellt...) Men nu förstår... En riktig djungel ..

Men mestadels asfalt men det klart grusväg då och då vore inte fel... att ha valet menar jag. .

Istället för att fundera över vilka cykeltyper som finns så tycker jag att du borde fokusera på hur du vill cykla, dvs på vilket underlag, i vilket väder mm. Det kommer att ha stor betydelse för vad som är rätt cykel. En renodlad racer har ett ganska begränsat användningsområde, men är utan tvekan roligast till det. En mer allround cykel blir alltid en kompromiss. Många här har flera cyklar och det är inte en slump, rätt cykel till rätt användningsområde.

Nu sticker jag ut och cyklar MTB eller möjligen CX i närområdet, då det inte är någon höjdare att hamna i regn flera mil hemifrån med racer.

Menar börja träna som en motionsform och inte bara pendla till och från jobbet. Så menar jag. Tävla känns väldigt långt fram.
Ok
Råd var gäller cyklar har du redan fått av andra i tråden
Mitt råd är att du bör cykla tillsammans med andra, om det är via en klubb eller ngn annan form av (motions-)grupp spelar mindre roll. Att cykla med andra istf endast ensam är givande på många sätt, särskilt om de man cyklar är liiite snabbare då får man verkligen skärpa sig!
Hoppas att du hittar både en cykel och en typ ay (grupp-)cykling som passar dig.

Ett kategoriskt och felaktigt påstående. En cykel med 23 mm däck är precis lika rolig idag som tidigare. Roligast är den när den används till vad den är lämplig för, dvs bra eller åtminstone hyfsat bra asfalt. Däremot så är det stor skillnad på olika cyklar, på vissa känner man alla ojämnheter medans andra sväljer väldigt mycket. Min bedömning är att ram och gaffel har större betydelse än 23 vs 25 mm däck.

Vill man cykla på dålig asfalt är bredare däck att föredra.

Om inte vädret såg så instabilt ut nu så hade jag stuckit ut på en minst 7-mila runda med min racer med "ocyklingsbara" 23 mm däck. Jag har jättekul på den så länge asfalten inte är för dålig, trots att jag har cyklat racers med bredare däck.
Jag är faktist oenig... och då har jag ändå tävlat på 19mm däck en gång i tiden. Moderna 25mm är banne mig bra mycket bättre.

Istället för att fundera över vilka cykeltyper som finns så tycker jag att du borde fokusera på hur du vill cykla, dvs på vilket underlag, i vilket väder mm.
Håller helt med, testa först på den du har vad du fastnar för (och om glädjen håller i sig). Glöm alla dessa kategorier (gravel, endurance osv.) för tillfället.

Med ett antal mil i benen och efter ett antal fundersamma timmar i sadeln kommer du mycket bättre kunna svara på frågan ”vad cykeln ska vara till för”.

Och då blir valet roligt istället för överväldigande.

Vanlig svensk asfalt, inte parkettgolv.

Vad är vanlig svensk asfalt? Visste inte att det finns en sån "standard".

Jag kan utan vidare få ihop en bra 15-mila runda (längre cyklar jag sällan) där däcken inte utgör någon begränsning. Jag kan också hitta vägar där vibrationer fortplantar sig på ett störande sätt.

Vad är vanlig svensk asfalt? Visste inte att det finns en sån "standard".

Jag kan utan vidare få ihop en bra 15-mila runda (längre cyklar jag sällan) där däcken inte utgör någon begränsning. Jag kan också hitta vägar där vibrationer fortplantar sig på ett störande sätt.
Exakt det är vanlig svensk asfalt. Den varierar i kvalitet.

Jag är faktist oenig... och då har jag ändå tävlat på 19mm däck en gång i tiden. Moderna 25mm är banne mig bra mycket bättre.

Jag påstår inte att 25 mm däck inte är bättre än 23 mm när asfalten är dålig eller halvdålig, bara att 23 mm funkar bra så länge asfalten är hyfsad eller bra och de sitter på en vettig cykel.

Jag vet inte om Crescent Giga (aluram och gaffel) hade plats för 25 mm däck, men om vi hypotetiskt antar det så kommer du aldrig kunna övertyga mig om att om det bara satt 25 mm däck på den så skulle den vara bekvämare än en Scott CR1 (kolfiberram och gaffel) med 23 mm däck. Jag har lång erfarenhet av båda cyklarna.

Jag påstår inte att 25 mm däck inte är bättre än 23 mm när asfalten är dålig eller halvdålig, bara att 23 mm funkar bra så länge asfalten är hyfsad eller bra och de sitter på en vettig cykel.

Jag vet inte om Crescent Giga (aluram och gaffel) hade plats för 25 mm däck, men om vi hypotetiskt antar det så kommer du aldrig kunna övertyga mig om att om det bara satt 25 mm däck på den så skulle den vara bekvämare än en Scott CR1 (kolfiberram och gaffel) med 23 mm däck. Jag har lång erfarenhet av båda cyklarna.
Oavsett vad man tycker är bäst så tycker jag den här diskussionen visar att det finns någonting som heter "bra nog". För mig har 23 mm, fälgbromsar och aluminium varit bra nog de senaste 10 åren. Redan med den cykeln blir det en oerhörd skillnad jämfört med mina enkla hybridcyklar med rakt styre. Blir det aktuellt med ny cykel ska jag nog kosta på mig en dyrare grupp än Sora, men Sora är egentligen också bra nog tycker jag.

Men för att återknyta till @thomaslundstrom s visdomsord så har jag perfekta dimensioner på min cykel, vilket troligen bidrar till att den har hängt med så länge.

Oavsett vad man tycker är bäst så tycker jag den här diskussionen visar att det finns någonting som heter "bra nog". För mig har 23 mm, fälgbromsar och aluminium varit bra nog de senaste 10 åren. Redan med den cykeln blir det en oerhörd skillnad jämfört med mina enkla hybridcyklar med rakt styre. Blir det aktuellt med ny cykel ska jag nog kosta på mig en dyrare grupp än Sora, men Sora är egentligen också bra nog tycker jag.

Men för att återknyta till @thomaslundstrom s visdomsord så har jag perfekta dimensioner på min cykel, vilket troligen bidrar till att den har hängt med så länge.
Nej, klart att det fungerar - det är bara att i mitt tycke var skiftet till 25 eller kanske 28 var en stor förbättring. STi reglage var också en stor förbättring.

Är du en person som vill göra allt ”rätt” (även om det nog blir svårt) från början och läsa på och teoretisera en massa? I så fall: plöj forumet, besök minst 5 butiker, provsitt, provcykla, fundera innan du köper något i höst/vinter till bra pris.
Är du däremot en person som bara vill komma igång och ha något ”tillräckligt bra” så tycker jag du går och köper en cykel i ungefär rätt storlek av ungefär rätt typ i en butik som du tycker verkar seriös. Då kommer det troligen bli ganska rätt och sen kan du om 1-3 år köpa ”helt” rätt när du byggt på dig erfarenhet om vad du vill ha till den cykling du märkt att du gillar bäst.

Bara storleken blir rätt blir det bra. Resten handlar om vad du betalar. Allt mellan 10K och 150K är fullt cykelbart och är du nybörjare är det lust, ben och lungor som begränsar, inte cykeln. Köper du dyrt så kräv en bike fit. Köper du billigt, betala för att sitta rätt.

Jag tog mig till nära nog elitmotionärsnivå på en stålcross. Efter ett par år visste jag vilken racer jag skulle ha och då blev det ännu bättre.

Är du en person som vill göra allt ”rätt” (även om det nog blir svårt) från början och läsa på och teoretisera en massa? I så fall: plöj forumet, besök minst 5 butiker, provsitt, provcykla, fundera innan du köper något i höst/vinter till bra pris.
Är du däremot en person som bara vill komma igång och ha något ”tillräckligt bra” så tycker jag du går och köper en cykel i ungefär rätt storlek av ungefär rätt typ i en butik som du tycker verkar seriös. Då kommer det troligen bli ganska rätt och sen kan du om 1-3 år köpa ”helt” rätt när du byggt på dig erfarenhet om vad du vill ha till den cykling du märkt att du gillar bäst.

Håll sinnet öppet. Vill man ha bra förutsättningar för att cykla racer så är det, förutom benmuskler och lungor: Bra lättrullande däck, bra tätsittande kläder, låg åkställning. Aeroramar är kraftigt överskattade men lite högre hjul typ 40-45 mm ger dig nån halv km/h extra. Cykeln är liksom bara halva grejen, många cyklar säljs nya med budgetdäck som rullar (skit). Snabbast är tubeless eller kantråd+latexslang. Fälgbroms/skivbroms spelar ingen större roll.
Shimano 105 rekommenderas, nyare 105 11 vxl är lika bra som äldre Ultegra/Dura-Ace. Kolla även på begagnade cyklar. Undvik hjul för tubdäck (proffsgrejor), de är svårlagade. Di2 är rena drömmen, jag har inte justerat växlarna på 3 år. Men det är dyrt. Jag tycker också att man kanske inte ska gå på aerocykel på första cykeln, de kan vara lite stötiga och den lite djupare aggressiva geometrin kan ta lite tid att vänja sig vid (man kan få ont i ryggen för att tala klarspråk).

Tänker jag fel då?

Hej, är i en liknande situation som trådskaparen, men vill bara ha 1 cykel. Vill kunna cykla fort (huvudsakligen motion) på landsväg, men inte stoppas av en lättare grusväg. Tips på vettig nybörjarcykel/komponenter?

Hej, är i en liknande situation som trådskaparen, men vill bara ha 1 cykel. Vill kunna cykla fort (huvudsakligen motion) på landsväg, men inte stoppas av en lättare grusväg. Tips på vettig nybörjarcykel/komponenter?
En modern komfortracer som t ex Canyon Endurace eller Trek Domane klarar detta. Tiagra vill man väl ha som lägsta komponentnivå för att få hydrauliska skivbromsar. Med högre budget blir det bättre, om du vet med dig att du är en sådan som gillar dyra/fina prylar och alltid börjar kolla på uppgraderingar så kan det vara bra att ta till budgeten från början.

Ett vanligt fel är att köpa en för stor/lång cykel, det är enklare att göra en något för liten cykel större än att göra en stor cykel mindre så om man väljer mellan två storlekar tycker jag det är bättre att gå ner i storlek.

Vill man börja med en lägre budget så borde det finnas gott om fälgbromsade racers på begagnatmarknaden, men det man får kompromissa med är möjligheten till att köra på grusväg. Många här tycker att grusväg går superbra med 25 eller 28mm däck men för mig är det inte ett alternativ.

En lättare grusväg är inget problem för vilken landsvägscykel som helst.

Om du vill kunna köra lite mer överallt är det väl bra att ha lite fetare däck. De rullar fint på asfalt men ökar komfort och är mer punkasäkra på grus/traktorstigar.

Billiga andrahandscyklar har ofta begränsning på sisådär 28mm däck, men helt ärligt kan du köra många grusvägar även med det. Jag har 28mm och tar lite grus mellan landsvägarna, inga problem.

Hej, är i en liknande situation som trådskaparen, men vill bara ha 1 cykel. Vill kunna cykla fort (huvudsakligen motion) på landsväg, men inte stoppas av en lättare grusväg.
En lättare grusväg är inget problem för vilken landsvägscykel som helst.

Om du vill kunna köra lite mer överallt är det väl bra att ha lite fetare däck. De rullar fint på asfalt men ökar komfort och är mer punkasäkra på grus/traktorstigar.
+1

@Paul73, väljer du en skivbromsad cykel så är det inte ovanligt att de klarar ganska så breda däck,
ofta åtminstone 32-34 mm och ibland ännu mer
Däcksbredd på racercyklar har ändrat sig mkt de senaste åren och detta pga skivbromsarna
även för proffscyklisterna. I tex TdF -23 var det inte ovanligt med 28mm däck och i flera fall var den verkliga uppmätta däckbredden >30mm!

Jag har typ samma krav, också litet upptäcktsfärd. Jag kikade på gravel, (nu går ju alla sorter ihop men typ gravel) har också haft en just cx innan. Valde till slut en trek domane. Den är snabb (på asfalt), för mig är den snälla ramen viktig, och jag cyklar vilken grusväg som helst med den. Sen är ingen cykel särskilt snabb på grovt rullgrus. Jag valde en begagnad med fälgbroms, funkar alldeles utmärkt (ngn påstår ovan att grus skulle kräva skivbroms, vilket jag öht inte förstår. Jag cyklar väg, grus, och grottar inte i lera som möjligen skulle grotta ihop fälgbroms. ). Min tar 32 mm däck vilket tar mig fram bekvämt överallt jag vill fram.

Tragiskt nog är jag i samma sits nu som för 1,5 år sedan när jag startade tråden. Gjorde misstaget att köpa en begagnad racer , säkerligen för överpris , det kändes så , som bara gått sönder hela tiden. Det var det ena efter det andra och i höstas sålde jag skiten för en tusenlapp bara för att bli av med den. Så nu är jag utan cykel - igen.

Lärdomen - att köpa nytt eller ha mycket kunskap för att kunna göra bedömningen.

Cyklar är ju rena slitvaror, ungefär som kedja och kassett. Folk här tjatar om att köpa beggat och hur prisvärt det är. Men herregud vad mycket enklare det är att köpa nytt, och veta med visshet att allting verkligen är nytt. Även för mig som hållit på med cykel länge. Och är det dyrare att köpa nytt? Nä, inte så värst mkt om du planerar att behålla den och slita ut den själv.

Jag har försökt det där. Sålde av allt och köpte den jag trodde skulle klara av allt.
Nu har jag sex cyklar….

Tillbaka
Topp